مارک زاکربرگ خواستار سختگیری‌ بیشتر مقامات دولتی آمریکا علیه اپل شد

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل فیسبوک مدعی است اپل به اندازه‌ی فیسبوک مورد موشکافی مقامات دولتی آمریکا قرار نمی‌گیرد.
تبلیغات

وال استریت ژورنال اخیرا درباره‌ی رفتار سیاسی مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، گزارشی تدوین کرده است. بر اساس این گزارش، بیش از یک دهه از عرضه‌ی فیسبوک می‌گذرد و رفتار قبلی زاکربرگ نشان می‌داد که او علاقه‌ای به مسائل سیاسی ندارد؛ اما او به‌تازگی به یک فعال سیاسی تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، مدیرعامل فیسبوک از قانون‌گذاران آمریکا درخواست کرده است که تحقیقات درباره‌ی اپل را دقیق‌تر انجام دهند.

گفته می‌شود زاکربرگ رابطه‌ی خوبی با جرد کوشنر (مشاور ارشد کاخ سفید) دارد و با دونالد ترامپ نیز ملاقات‌ داشته است. پس از بررسی‌های ضد انحصار و چالش‌های اخیر، زاکربرگ روی روابط با سیاستمداران متمرکز شده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، زاکربرگ با اقدامات سیاسی اخیرش قصد دارد در مقابل بررسی‌های ضد انحصار و انتقادات علیه حفاظت حریم خصوصی کاربران و انتشار اطلاعات غلط و تئوری‌های توطئه از شرکتش محافظت کند. همچنین فیسبوک رقبایی جدید مانند بایت‌دنس (شرکت سازنده‌ی تیک‌تاک) پیدا کرده است که چالش‌هایی برای غول شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند. اکنون برای تداوم حاکمیت فیسبوک در حوزه‌ی شبکه‌ی اجتماعی، ایجاد روابط با رهبران سیاسی، فعالان و شخصیت‌های رسانه‌ای اهمیت زیادی دارد.

زاکربرگ از مقامات و قانون‌گذاران درخواست کرد اپل را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند. گفته می‌شود مدیرعامل فیسبوک درباره‌ی تیک‌تاک نیز چنین درخواستی کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت، زاکربرگ و کوشنر گاهی درباره‌ی سیاست‌های فیسبوک برای واتساپ صحبت می‌کنند. همچنین به گفته‌ی منبعی آشنا به این حوزه، او در سال جاری با این مقام سیاسی و نیز استیون منوچین (وزیر خزانه‌داری ایالات متحده) درباره‌ی حضور تیک‌تاک در ایالات متحده گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود مدیرعامل فیسبوک به مقامات گفته است که درباره‌ی اپل به اندازه‌ی فیسبوک سختگیری‌ نمی‌شود؛ درحالی‌که اپل سیستم‌ عاملش را برای تعداد زیادی از شهروندان آمریکا ارائه می‌دهد.

جولای امسال، کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده جلسه‌ای با حضور مدیران عامل غول‌های فناوری اپل، آمازون، فیسبوک و گوگل تشکیل داد. در این جلسه، تیم کوک (مدیرعامل اپل) و زاکربرگ به سؤال‌های نمایندگان درباره‌ی نقض قوانین ضد انحصار پاسخ ‌دادند.

چندی پیش فیسبوک از سیاست‌های جدید اتخاذشده در iOS 14 انتقاد کرد. سیاست‌های جدید تغییراتی در حریم شخصی ایجاد کرده است که ردیابی تبلیغاتی را دشوار می‌کند. همچنین این شرکت چندی پیش به دریافت کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور از برگزارکنندگان رویداد مجازی پلتفرمش واکنش نشان داد که درنتیجه، این اپلیکیشن در پرداخت هزینه اپل مستثنی شد.

فیسبوک از ابتدای خرید واتساپ و اینستاگرام همواره تحت فشار رگولاتورها و اتهامات ضد انحصار قرار داشته است و مقامات خواستار جدایی دو پلتفرم از فیسبوک شده‌اند که زاکربرگ برای جلوگیری از این امر تلاش می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات