فیسبوک دربرابر تصمیم نهادهای دولتی مبنی‌بر جداشدن واتساپ و اینستاگرام از خود دفاع می‌کند

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سند دریافتی وال‌استریت ژورنال اطلاعاتی از استراتژی فیسبوک برای دفاع از خودش دربرابر تصمیم نهادهای دولتی مبنی‌بر تجزیه‌ی این پلتفرم و جداشدن اینستاگرام و واتساپ فاش می‌کند.
تبلیغات

فیسبوک زیر فشار شدید رگولاتوری قرار دارد و به‌نظر می‌رسد که برای وضعیت بدتری نیز خود را آماده می‌کند. خرید واتساپ و اینستاگرام و ادغام آن با فیسبوک به توسعه‌ی این پلتفرم کمک کرده؛ اما دردسرهای زیادی هم برایش به‌همراه داشته است.

از ابتدای خرید این دو پلتفرم، نهادهای دولتی آمریکا همواره از این اقدام فیسبوک انتقاد می‌کردند و نمایندگان کمیسیون فدرال متمرکز بر قوانین ضدانحصار و اعضای کنگره همچنان بررسی‌هایشان را درباره‌ی قدرت انحصاری و رفتار رقابتی فیسبوک ادامه می‌دهند.

حال به‌نظر می‌رسد فیسبوک قصد دارد دربرابر این اتهام‌ها از خود دفاع کند. اخیرا وال‌استریت ژورنال سندی دریافت کرده که اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی دفاع فیسبوک دربرابر اجرایی‌شدن تصمیم قانون‌گذاران این کشور و پیشگیری از جدایی پلتفرم‌های واتساپ و اینستاگرام فاش می‌کند. این سند با بیان استدلال‌هایی ادعا می‌کند که جدایی اینستاگرام و واتساپ از فیسبوک اتفاق نمی‌افتد.

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، با افزایش اتهام‌ها علیه فیسبوک مبنی‌بر نقض قوانین ضدانحصاری، اعضای فیسبوک به‌کمک وکلای شرکت حقوقی Sidley Austin LLP سند دفاعیه‌ای ۱۴ صفحه‌ای تنظیم کرده‌اند که ادعا می‌کند اجرایی‌شدن تصمیم دولت و تجزیه‌ی فیسبوک قوانین را نقض می‌کند و به این پلتفرم صدمه می‌زند.

کمیسیون فدرال تجارت در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به‌ترتیب خرید اینستاگرام و واتساپ را بررسی کرد. فیسبوک در این سند استدلال می‌کند در خرید اینستاگرام و واتساپ، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) اعتراضی نکرده و پس‌ازآن، این شرکت سرمایه‌ی زیادی برای ادغام این دو شبکه در پلتفرمش صرف کرده است. طبق گفته‌ی فیسبوک، جدایی واتساپ و اینستاگرام از این پلتفرم میلیارد‌ها دلار هزینه دارد و مستلزم سیستم‌های عملیاتی جداگانه‌ است که باعث کاهش امنیت و آسیب به تجربه‌ی کاربری می‌شود.

فیسبوک درباره‌ی اطلاعات فاش‌شده‌ی اخیر واکنش نشان نداد. پیش‌ازاین نیز فیسبوک به انحصارطلبی متهم شده بود و به‌جای جدایی اینستاگرام و واتساپ از پلتفرمش، درخواست تنظیم مقررات بیشتر داده بود.

به‌گفته‌ی تین وو، پروفسور دانشگاه کلمبیا و متخصص فناوری، تأیید کمیسیون فدرال تجارت برای ادغام اینستاگرام و واتساپ نمی‌تواند استدلال قوی برای دفاع فیسبوک از خودش باشد. او افزود:

پرونده‌ی ضدانحصاری دولت روی این موضوع تمرکز می‌کند که فیسبوک با خرید واتساپ و اینستاگرام رقبایش را کاهش داده است؛ موضوعی که کمیسیون فدرال تجارت در زمان تأیید خرید دو پلتفرم به آن توجه نکرده بود. همچنین به‌گفته‌ی او، مشکلات پیش روی فیسبوک پس از جدایی پلتفرم‌ها نمی‌تواند در تصمیم‌گیری رگولاتورها تأثیر داشته باشد.

تابستان امسال، کمیته‌ی مجلس آمریکا متمرکز بر قوانین ضدانحصار نامه‌های ارسالی از مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد که نشان می‌داد مدیرعامل فیسبوک به‌دلیل دشواربودن رقابت با اینستاگرام، این پلتفرم را خرید. در آن زمان، اینستاگرام با داشتن ۳۰ میلیون کاربر، تنها ۱۳ کارمند داشت.

مارک زاکربرگ در یکی از ایمیل‌های ارسالی به کارمندانش نوشته است:

محصولات اجتماعی هرکدام اثر شبکه‌ای خودشان را دارند و حوزه‌‌های فعالیت محدود است. زمانی‌که محصولی در حوزه‌ای قدرت بیشتری به‌دست می‌آورد، برای سایر ارائه‌دهندگان دشوار است که بدون انجام کار متفاوت، بتوانند جای آن را بگیرند.

به هرحال، فیسبوک باید هرچه‌زودتر دلایلی برای پیشگیری از اجرای دستور دولت مبنی‌بر جدایی پلتفرم‌ها آماده کند. گفته می‌شود که کمیسیون فدرال تجارت تا پایان سال میلادی جاری پرونده‌ی ضدانحصاری برای این شبکه‌ی اجتماعی آماده می‌کند. ۲۹ جولای امسال (۸ مرداد)، کنگره برای بررسی رفتار غیرانحصاری آمازون، اپل، گوگل و فیسبوک جلسه‌ای را با حضور مدیران این شرکت‌ها تشکیل داد. در این جلسه، نمایندگان سؤال‌های دشواری از زاکربرگ می‌کردند که بیشتر به خرید اینستاگرام مربوط می‌شد. قرار است نتیجه‌ی کنگره تا آخر اکتبر اعلام ‌شود.

به‌هر‌حال، به‌نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از این‌ها به‌نفع فیسبوک باشد و درصورت اجرایی‌شدن دستور نهاد دولتی، واتساپ و اینستاگرام به‌راحتی می‌توانند از غول شبکه‌های اجتماعی جدا شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات