معرفی کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
انجام کار عمیق و متمرکز، یکی از باارزش‌ترین مهارت‌ها در اقتصاد ما است. مهارتی که روزبه‌روز با پررنگ‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی آنلاین، بیشتر به‌دست فراموشی سپرده می‌شود.
تبلیغات

وقتی صحبت از کار عمیق می‌شود، معمولاً به این می‌اندیشیم که وقت و انرژی کافی برای انجام آن نداریم. در دنیایی آشفته که داده‌های زیادی از هر سو و به‌ویژه از سوی شبکه‌های اجتماعی به‌سمت ما نشانه می‌رود، تمرکز روی کارهای مهم، غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اما اگر از ارزش کار عمیق آگاه شویم و یاد بگیریم چطور آن را در زندگی کاری و روزمره‌مان پیاده کنیم، از مواهبش نیز بهره‌مند خواهیم شد. بسیاری از ما در طول روز سرگرم انجام کارهای مختلفی هستیم و در پایان روز با خستگی مفرط به رختخواب می‌رویم و تصور می‌کنیم که این خستگی، دلیل منطقی‌ای برای تلاش کافی ما در طول روز است. درحالی‌که چنین نیست. آنچه اغلب ما در تمام روز انجام می‌دهیم، کارهای سطحی است. کارهایی که تأثیر چندانی بر بهبود زندگی ما و اطرافمان ندارد، اما زمان زیادی از ما می‌گیرد. زمان و انرژی زیادی که این مدل کارهای سطحی از ما می‌گیرند، بسیار بیشتر از چیزی است که برای انجام اینطور کارها به آن نیاز داریم. 

کار عمیق چه می‌گوید

کتاب پیش رو با عنوان «کار عمیق»، نوشته‌ای از نویسنده «کال نیوپورت» است که به موضوع مهم «تمرکز» بر کارهای مهم و اصلی می‌پردازد. کال نیوپورت در این کتاب می‌کوشد در دو بخش کلی «ایده» و «قوانین» ابتدا خواننده را به پذیرش ارزشمندبودن کار عمیق، برساند، سپس رو‌ش‌هایی را برای چگونگی انجام کار عمیق بیاموزد. اگر به اهمیت و ارزش کار عمیق پی ببریم، بخش زیادی از مسیر را پیموده‌ایم. با رسیدن به این تشخیص، قطعاً تلاش خواهیم کرد راه و روش انجامش را پیدا کنیم. نیوپورت تکنیک‌های زیادی برای ارائه دارد که آن‌ها را در این کتاب ارائه کرده است. داشتن مهارت انجام کار عمیق، به نتایج شگفت‌انگیز و تغییرات عمده‌ای در زندگی کاری ما منجر می‌شود.

کارل یونگ که یکی از تاثیرگذارترین متفکران قرن بیستم است، به‌گفته‌ی نویسنده‌ی کتاب، به‌خوبی مفهوم کار عمیق را درک کرده و این مفهوم اساسی را به‌کار بسته است. اگر سایر شخصیت‌های تأثیرگذار دوران دیگر و همینطور معاصر را هم بررسی کنیم، به همین نتیجه در مورد آن‌ها نیز می‌رسیم. تعهد به کار عمیق، ویژگی مشترک تمام این شخصیت‌ها است. به‌عنوان مثال، نیل استیونسن به‌عنوان یک نویسنده‌ی معروف، دلیل کناره‌گیری‌اش از رسانه‌های اجتماعی و حتی ایمیل را چنین شرح داده است:

اگر زندگی‌ام را به‌نحوی سازمان‌دهی کنم که بتوانم زمان‌های طولانی، متوالی و بدون وقفه‌ی زیادی به‌دست آورم، می‌توانم رمان بنویسم. اگر به‌جای آن زمان‌های پراکنده‌ی زیادی داشته باشم، چه چیزی جایگزین آن می‌شود؟ به‌جای رمانی که مدتی طولانی زبانزد خاص و عام خواهد بود، یک‌دسته از پیام‌های الکترونیکی وجود خواهد داشت که برای افراد مختلف فرستاده‌ام.

اصطلاح کار عمیق، ساخته‌ی خود نیوپورت است که ضمن ارائه‌ی یک تعریف روشن و شفاف از آن در بخش مقدمه، در فصل‌های بعدی بیشتر به جزئیاتش می‌پردازد. اریک بارکر، نویسنده‌ی کتاب «سوراخ دعا را گم‌کردن» کار عمیق را ابرقدرت قرن ۲۱ نامیده است. کار عمیق توانایی‌ای است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات پیچیده را سریع‌تر و عمیق‌تر فرا بگیرید و در مدت زمان کوتاه‌تری نتایج بهتر و ارزشمندتری بیافرینید.  تعریف نیوپورت از کار عمیق با تأکید بر ۳ مفهوم مهم تمرکز و ارزش‌آفرینی و بهبود مهارت‌ها شکل می‌گیرد:

فعالیت‌های حرفه‌ای انجام شده در حالت تمرکز کامل بدون حواس‌پرتی‌ که توانایی‌های شناختی شما را به حد اعلای خود برساند. این تلاش‌ها، ارزش‌آفرین هستند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرارشان دشوار است.

نیوپورت در بخش اول کتابش که در ۳ فصل آن را ارائه کرده، درباره‌ی ایده‌ی کار عمیق صحبت می‌کند. او کار عمیق را ارزشمند، کمیاب و هدفمند می‌داند. کار عمیق برای بهره‌گیری کامل از استعداد و ظرفیت‌های ذهنی ضروری است. حتی فشار روانی که از انجام کار عمیق حاصل می‌شود، بر بهبود توانایی‌های ما تأثیر می‌گذارد. تقریبا در تمام حرفه‌ها، پرورش کار عمیق به نتایج بسیار خوبی منجر خواهد شد و فواید بزرگی به‌همراه خواهد داشت. متاسفانه در وضعیت فعلی وجود ابزارهای گسترده‌ی ارتباطی و شبکه‌ای که خدمات ارتباطی را فراهم می‌کنند، توجه و تمرکز اکثریت را منحرف کرده است. در عین حال می‌بینیم که اکثر افراد می‌گویند گرفتار هستند و وقتشان پر است. چیزی که می‌تواند این تناقض را توضیح دهد، تفاوت مهم میان کار عمیق و کار سطحی است.

کار سطحی درست در نقطه مقابل ایده‌ی کار عمیق قرار دارد. یعنی کاری که برای انجام آن به تمرکز زیادی نیاز نداریم. این کارها معمولاً غیرشناختی و غیرمهارتی هستند و نیازی به حذف حواس‌پرت‌کن‌ها ندارند. همچنین برخلاف کار عمیق، نه ارزشی می‌آفرینند و نه تکرار آن‌ها دشوار است. مهارت‌های ما را هم بهبود نمی‌دهند. پس این کارها هیچ‌کدام از مفاهیم کلیدی کار عمیق را دربر ندارند.

در زمانه‌ای که ابزارهای ارتباطی به‌شدت و بسیار راحت در دسترس همه قرار دارد، اغلب افراد کار کم‌عمق را جایگزین کار عمیق می‌کنند. دایم در حال چک‌کردن ایمیل و پاسخ‌دادن به پیام‌هایشان هستند و انتخاب کارهای کم‌عمق به‌جای کار عمیق، تأثیر منفی زیادی خواهد داشت. اما انتخاب کار کم‌عمق را به‌راحتی نمی‌توان با کار عمیق جایگزین کرد. چون اگر ما زمان زیادی را در حالت کم‌عمقی و آشفتگی به سر ببریم، توانایی‌مان برای انجام کارهای عمیق به‌طور دائم کاهش می‌یابد. چنین فضایی توانایی فرد را برای تمرکز و ژرف‌اندیشی به‌مرور زمان از بین می‌برد.

deep work book by cal newport/گتاب کار عمیق کال نیوپورت

چند نکته مهم درباره‌ی کار عمیق

  • برای به‌دست آوردن بهترین و کامل‌ترین نتیجه‌ی ممکن با استفاده از تمام ظرفیت‌هایتان، شما نیازمند داشتن تعهد به کار عمیق هستید.
  • توانایی سریع تسلط پیداکردن بر کارهای سخت و توانایی تولید در سطح کیفی بالا، در هر دو حوزه‌ی سرعت و کیفیت، ۲ توانایی اصلی برای پیشرفت در اقتصاد امروز است.
  • برای اینکه کارهای سخت را به‌سرعت یاد بگیرید، باید بدون هرگونه عامل حواس‌پرتی، کاملا متمرکز شوید.
  • کار شما، یک هنر است و اگر بتوانید توانایی‌تان را به‌کار بگیرید و آن را با احترام و مراقبت از کارتان تلفیق کنید، آنگاه می‌توانید معنای زندگی‌تان را در تلاش‌های روزانه‌ی زندگی حرفه‌ای‌تان رقم بزنید.
  • کار عمیق به اراده نیاز دارد و لازم است با تمایلات سطحی و فوری خود مبارزه کنید. این‌را بدانید که اراده مانند عضله‌ای است که خسته می‌شود و در استفاده از آن محدودیت دارید. بنابراین از آن برای انجام کارهای اصلی، معنادار و ارزشمند زندگی‌تان استفاده کنید.

تکنیک‌هایی برای انجام کار عمیق

کار عمیق، قوانینی برای موفقیت در تمرکز در یک دنیای پریشان است. پیش از یادگیری هر تکنیکی لازمه‌ی کار شما، آگاهی بر عادت‌هایتان است. کلید ایجاد عادت کار عمیق این است که از نیت‌های خوب فراتر بروید و برای حداقل کردن استفاده از اراده‌ی محدودتان، کارهای روتین هوشمندانه‌ای مانند استفاده از زمان مشخص در مکان آرام و دور از حواس‌پرتی‌ها انجام بدهید. ما نمی‌توانیم تنها بر اراده‌ی محدودمان تکیه کنیم. ما تنها می‌توانیم سعی کنیم کارهای عمیق را به اولویت تبدیل کنیم. احتمال موفقیت شما را استراتژی‌هایی که در کتاب می‌آموزید، زیاد خواهد کرد. این استراتژی‌ها از تصمیم شما حمایت خواهند کرد. در نهایت باید این را بدانید که زمان‌بندی کار عمیق برای هر شخص متفاوت و منحصربه‌فرد است.

کال نیوپورت در بخش دوم کتابش با عنوان «قوانین» طی ۴ قانون، مسیر آموزشی دقیقی برای تبدیل عادت‌های ذهنی خواننده ارائه می‌دهد تا بتواند کار عمیق را با کار سطحی جایگزین کند. این قوانین عبارت‌اند از:

  • عمیق کار کردن
  • پذیرش اینکه ممکن است حوصله‌مان سر برود
  • ترک‌کردن رسانه‌های اجتماعی
  • کاهش کم‌عمقی

باتوجه به قوانین ذکر شده در کتاب، برای اینکه به تکنیک‌هایی برای رسیدن به کار عمیق دست یابید، به این نکات توجه کنید:

  • خودتان را از شبکه‌های اجتماعی تا حد ممکن دور نگه‌دارید. اینستاگرام، فیسبوک و توییتر را از زندگی روزانه‌تان حذف کنید و به‌طرز بی‌رحمانه‌ای بکوشید خود را از هر وب‌سایت و شبکه‌ی اجتماعی که به افزایش کیفیت زندگی‌تان کمکی نمی‌کند، دور کنید.
  • برای انجام یک کار خاص، به خودتان فرصت محدودی بدهید. این محدودیت، شما را روی کارتان متمرکز نگاه می‌دارد.
  • برای تمرین مفاهیم و جاانداختن آن‌ها در ذهنتان، از سفرکردن، تمیزکاری، ورزش و سایر کارهای تکراری استفاده کنید.
  • کارهایتان را اولویت‌بندی کنید.
  • به کارهای سطحی که انجام می‌دهید توجه کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را کنار بگذارید. کارهایی مثل ایمیل بررسی، پاسخ دادن به پیام‌های عمومی و از این قبیل کارها، همگی کارهای سطحی محسوب می‌شوند.

درباره کتاب کار عمیق

کتاب Deep work نوشته‌ی Cal Newport در ۳۰۴ صفحه برای اولین‌بار  در سال ۲۰۱۶ به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب در دسته‌بندی کتاب‌های خودیاری طبقه‌بندی می‌شود. کتاب حاضر با عنوان کامل «کار عمیق» توسط نشر نوین و با ترجمه‌ی ناهید ملکی به بازار عرضه شده است. پیش‌تر کتاب شهامت رهبری را از همین مترجم در زومیت معرفی کرده بودیم.

درباره نویسنده

کال نیوپورت دارای دکترای علوم کامپیوتر و استاد فعلی دانشگاه جورج‌تاون است. او در واشنگتن زندگی می‌کند و نویسنده نیز هست. نیوپورت وبلاگ عمومی‌ای به‌نام Study Hacks: Decoding Patterns of Success دارد و در آن مطلب می‌نویسد. کتاب کار عمیق پنجمین کتاب او است. جدیدترین کتاب کال نیوپورت که اخیرا به چاپ رسیده است، «دیجیتال مینیمالیسم» نام دارد.

سعی کنید به موضوعی که اشتیاق وحشتناکی برایتان به‌وجود می‌آورد، بله بگویید. کال نیوپورت

دیدگاه دیگران

کتاب «کار عمیق» کال نیوپورت، در مجله‌ی وال‌استریت ژورنال در بخش کسب‌وکار جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده است. همچنین در ژانویه ۲۰۱۶ پرفروش‌ترین کتاب حوزه‌ی کسب‌وکار در آمازون شد و در این وب‌سایت بیش از ۴.۶ از ۵ امتیاز را از میان بیش از ۱۰۰۰ رای خوانندگان به‌دست آورده است. این کتاب به‌عنوان کتاب هفته‌ی 800-CEO-READ نیز شناخته شده است. بخش بررسی کتاب نیویورک تایمز درباره‌ی این کتاب گفته است که در حوزه‌ی کتاب‌های خودیاری، کار عمیق، کتابی استثنایی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات