معرفی کتاب «شهامت رهبری» اثر برنی براون

پنج‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نباید چنین تصور کرد که واژه‌ی «رهبری» لقبی برای شخصی خاص یا فقط سمَتی برای کسی در اداره محسوب می‌شود؛ بلکه مهارتی است که همه باید آن‌ را بیاموزیم.
تبلیغات

آنچه برنی براون در کتاب «شهامت رهبری» به‌عنوان رهبر از آن یاد می‌کند، نوعی اشتیاق و تمایل درونی به‌منظور افزایش شجاعت برای انجام کارهایی است که از آن‌ها ترس داریم. رهبر یعنی کسی که مسئولیتی درقبال پیداکردن ظرفیت افراد و مسیرها دارد و می‌تواند این ظرفیت را گسترش دهد و از آن استفاده کند. دنیا برای رهبران شجاع جایی برای دعوت‌شدن به رقابت است. 

هدف اصلی کتاب، به‌اشتراک‌گذاری مهارت‌ها و توانایی‌های کسب‌شده در دل کار به‌عنوان رهبر به‌صورت دستورالعملی کاربردی است. این کتاب راهنمای مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند رهبری کاری را برعهده بگیرند؛ اما شجاعت آن را ندارند یا از اشتباه و شکست می‌ترسند. این افراد با کمک دستورالعمل مفید برنی براون در این کتاب، شجاعت رهبری و پذیرش مسئولیت آن را کسب خواهند کرد و می‌توانند به چیزی تبدیل شوند که همیشه در ذهن داشته‌اند.

خلاصه‌ی کتاب

شهامت و جسارت‌داشتن در رهبری مجموعه‌ای از چهار مهارت اصلی است که این مهارت‌ها کاملا آموختنی و مشهود و اندازه‌گیری‌شدنی است. بدون رویارویی با وحشت از آسیب‌پذیری، هیچ‌گاه نمی‌توانید این شجاعت را کسب کنید. آسیب‌پذیری موضوعی است که از آن هراس داریم؛ اما اگر آن‌ را با آغوش باز بپذیریم، خدمت بزرگی به خودمان کرده‌ایم و به عرصه‌ی جسارت و شهامت قدم گذاشته‌ایم. هسته‌ی اصلی به‌دست‌آوردن شهامت، رسیدن به قدرت آسیب‌پذیری است. اگر چنین مهارتی به‌ دست آوریم، راه برای سه مهارت دیگر باز خواهد شد؛ یعنی زندگی‌کردن طبق ارزش‌ها و شجاعت اعتمادکردن و آموختن رشد و پیشرفت. توانایی ما برای شهامت رهبری هیچ‌گاه بیشتر از قدرتمان در آسیب‌پذیری نخواهد شد.

بزرگ‌ترین مانع ما برای رهبری باشهامت، ترس نیست؛ بلکه نحوه‌ی روبه‌روشدن و پاسخ‌دادن به ترس‌هایمان است. آن محافظ و زرهی که برای حفاظت از خود دربرابر احساسات و افکارمان می‌سازیم و رفتارهایی که برای حفظ خود از ترس‌ها انجام می‌دهیم، موانع ما برای رسیدن به همخوانی با ارزش‌ها و اعتماد به همکارانمان است و جلو ما را می‌گیرد که بتوانیم شجاع‌ترین خود باشیم. میزان دوست‌داشتن خود و خودآگاهی و خود را پذیرفتن مشخص می‌کند چه کسی هستیم. این مسئله تعیین‌کننده‌ی این است که چگونه رهبری هستیم.

dare to lead/شهامت رهبری کتاب/ برنه براون

برنی براون معتقد است مهارت‌های رهبری که درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کند، مهارت‌های جدیدی نیستند و در طول زمان، رهبران همواره از این مهارت‌ها برای رهبری شجاعانه استفاده کرده‌اند و آن‌ها را آموخته‌اند. او از مخاطبانش می‌خواهد دست‌ به‌ کار شوند و آن‌ها را بیاموزند. شجاعت امری مسری است؛ بنابراین، می‌توان آن را از رهبران شجاع گرفت و در خود پرورش داد. او در این کتاب قصد دارد به افراد کمک کند برخلاف تصورات غلط، از اشتباه نترسند و به رهبری وارد شوند و مسئولیت را برعهده بگیرند. 

سخن اصلی نویسنده این است: «شما هرگز بدون قدرت آسیب‌پذیری، شجاعت را لمس نخواهید کرد». برای اینکه رهبر شجاعی باشیم، باید آسیب‌پذیربودن را بپذیریم و برای اینکه فردی باشیم که دوست داریم، باید سلاح‌هایمان را زمین بگذاریم و خودمان باشیم. خودبودن بدون آسیب‌پذیری ممکن نیست. هیچ موقعیتی وجود ندارد که به شجاعت نیاز داشته باشد؛ ولی در آن آسیب‌پذیری وجود نداشته باشد. هر موقعیتی که از آینده‌ی آن بی‌خبر باشیم و نتیجه‌ی آن را نتوانیم کنترل کنیم، نوعی آسیب‌پذیری برای ما به‌وجود می‌آورد.

نکته‌ی مهم دیگری که کتاب حاضر به آن می‌پردازد، این است که اگر فردی بتواند ارزش‌هایش را فقط به دو ارزش هسته‌ای و اصلی محدود کند، از پس هر وضعیت ناملایمی برخواهد آمد. یکی از صفاتی که برنی براون برای رهبران قدرتمند برمی‌شمارد، داشتن شفافیت درباره‌ی ارزش‌های خود است. ارزش‌ها آن چیزهایی هستند که برای هر فرد در زندگی مهم‌ترین موضوعات محسوب می‌شوند. ارزش افراد می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی آنچه مهم است، داشتن شفافیت و صداقت دربرابر این ارزش‌ها است؛ ارزش‌های انسانی آزادی، قدرت، عشق، مهربانی، خانواده و از این قبیل موارد است. افرادی که به ارزش‌های خود واقف هستند، بسیار راحت‌تر با شرایط سخت روبه‌رو می‌شوند.

dare to lead/شهامت رهبری کتاب/ برنه براون

درباره‌ی کتاب

کتاب حاضر با عنوان انگلیسی کامل Dare to lead : brave work, tough conversations, whole heart در سال ۲۰۱۸ در آمریکا در ۳۰۰ صفحه منتشر شده است. این کتاب همراه‌ با سه کتاب دیگر از همین نویسنده، جزو پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های نیویورک‌تایمز و وب‌سایت آمازون محسوب می‌شود.

«شهامت رهبری» در حوزه‌ی کتاب‌های رهبری دسته‌بندی شده است. به‌تازگی نشر نوین این کتاب را با ترجمه‌ی ناهید ملکی و با عنوان کامل «شهامت رهبری : کار شجاعانه، مکالمات دشوار و صمیمیت جرئت بسیار و با اقتدار برخاستن در کار» به بازار عرضه کرده است. همچنین، انتشارات جنگل و واژه‌اندیش این کتاب را به زبان انگلیسی و با چاپ افست منتشر کرده‌اند.

درباره‌ی نویسنده

برنی براون متولد سال ۱۹۶۵ در آمریکا و ساکن هوستون تگزاس است. او از سخنرانان مشهور تد است و سمَت استادی دانشگاه هوستون را برعهده دارد. برنی براون در یکی از سخنرانی‌هایش در تد، خودش را «محقق داستان‌گو» معرفی کرده است. او تحقیقات کیفی انجام می‌دهد و مدرک دانشگاهی‌اش در رشته‌ی مددکاری اجتماعی است. همچنین، سال‌ها درزمینه‌ی مددکاری فعالیت کرده است و نتایج این فعالیت‌ها و ارتباط با افراد مختلف و تحقیقاتش را به‌صورت داستان‌هایی در سخنرانی‌هایش بیان می‌کند.

سخنرانی تد او در سال ۲۰۱۲ با عنوان «گوش‌دادن به شرم» تاکنون بیش از ۱۱ میلیون بازدید داشته است. در سال ۲۰۱۰ در تد، براون درباره‌ی «قدرت آسیب‌پذیری» نیز سخنرانی کرد که حدود ۴۲ میلیون بار دیده شده است. موضوعاتی که او سال‌ها وقتش را صرف تحقیق و پژوهش کرده، آسیب‌پذیری، شجاعت، همدلی و اصالت است.

dare to lead/شهامت رهبری کتاب/ برنه براون

نقل‌قول‌هایی از نویسنده

بخش‌هایی از صحبت‌های برنی براون را در اینجا باهم می‌خوانیم:

در پایان روز یا در پایان هفته یا در پایان زندگی، می‌خواهم بگویم بسیار بیشتر از آنچه نشان دادم عیب‌جویی و نکوهش کردم.من رهبر را این‌گونه توصیف می‌کنم: کسی که مسئولیت پیداکردن ظرفیت‌های انسان‌ها را برعهده می‌گیرد و شجاعت گسترش این ظرفیت را دارد.جسارت آسیب‌پذیری معطوف به برد و باخت نیست؛ بلکه شجاعت نشان‌دادن احساس واقعی خود در زمانی است که از نتیجه‌ اطمینانی نداری و نمی‌توانی آن را کنترل کنی.شفافیت، مهربان‌بودن و شفاف‌نبودن، نامهربانی است.اگر می‌خواهیم افراد خود واقعی‌شان را نشان دهند و قدرت آسیب‌پذیری را به‌دست آورند، باید دربرابر ایجاد فرهنگی هوشیار باشیم که در آن افراد احساس امنیت کنند، دیده و شنیده شوند و محترم شمرده شوند.انسان‌ها، انسان‌ها، انسان‌ها فقط و فقط انسان‌ها، انسان‌ها، انسان‌ها هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات