سامسونگ گلکسی فولد؛ نکاتی که بهتر است درمورد گوشی تاشدنی سامسونگ بدانید

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در آستانه‌ی عرضه‌ی رسمی گلسی فولد به بازار، نگاهی به اطلاعاتی درمورد گوشی تاشدنی سامسونگ خواهیم انداخت که لازم است از آن‌ها مطلع باشید.
تبلیغات

به‌مدت چندین سال شاهد انتشار شایعات مختلف درمورد ساخت گوشی‌ های تاشدنی توسط شرکت‌های بزرگ بازار بودیم. شایعه‌ها سرانجام مدتی پیش رنگ حقیقت به خود گرفتند و شرکت‌های متعددی ازجمله سامسونگ به‌صورت رسمی از ساخت گوشی با نمایشگر تاشدنی خبر دادند. پس از ماه‌ها شایعه و گزارش غیررسمی، سرانجام گلکسی فولد طی مراسمی ویژه رونمایی شد.

سامسونگ در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود که گلسی فولد را در فاصله‌ی کوتاهی پس از معرفی، به دست مصرف‌کنندگان برساند. این شرکت مدتی پیش از عرضه‌ی رسمی، گلکسی فولد را در اختیار رسانه‌های فناوری‌محور دنیا قرار داد تا آن‌ را مورد نقد و بررسی قرار دهند. در همین حین بود که کارشناسان متوجه وجود مشکلاتی جدی در گوشی تاشدنی سامسونگ شدند. از همین‌رو کره‌ای‌ها در اقدامی عاقلانه تصمیم گرفتند به‌منظور برطرف ساختن مشکلات، عرضه‌ی گلکسی فولد را تا مدتی نامعلوم به‌تعویق بیاندازند؛ تا اینکه سرانجام ۶ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۵ شهریور ۱۳۹۸) به‌عنوان تاریخ ورود گوشی تاشدنی سامسونگ به بازار کره‌ی جنوبی اعلام شد.

گلسی فولد در ابتدا قرار بود با عرضه در ماه آوریل، نخستین گوشی تاشدنی باشد که در بازار آمریکا عرضه می‌شود؛ اما چالش‌های ایجاد‌شده برای این دستگاه، اجازه‌ی چنین کاری را نداد. با این‌همه، اکنون ظاهرا مشکلات به‌کلی رفع شده‌اند و سامسونگ خودش را برای عرضه‌ی این دستگاه در اواخر ماه جاری میلادی در بازارهای مختلف آماده می‌کند. براساس اعلام برخی رسانه‌ها، گلکسی فولد در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (۵ مهر ۱۳۹۸) به بازار آمریکا راه پیدا خواهد کرد.

نگاه نزدیک به گلکسی فولد

مدتی پس از رونمایی گلکسی فولد بود که رسانه‌‌های متعدد، ویدئوی نگاه نزدیک به این گوشی را تهیه کردند. عمده‌ی کارشناسان می‌گویند که صحبت درمورد گلکسی فولد یک موضوع است و استفاده از آن به‌صورت روزمره یک موضوع دیگر.

سامسونگ گلکسی فولد دستگاهی است که پتانسیل بالایی برای دیده‌شدن دارد و به‌نوعی راه را برای حضور یک دسته‌ی کاملا جدید از گوشی‌های هوشمند در بازار فراهم می‌کند. در نگاه اول باید به جسارت سامسونگ برای حضور بین اولین شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی گوشی تاشدنی به بازار، دست‌مریزاد گفت. با این اوصاف نباید فراموش کنیم، محصولی که نخستین موبایل در نسل خودش به شمار می‌آید، همواره با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که نمی‌شود از آ‌ن‌ها چشم‌پوشی کرد. ویدئوی نگاه نزدیک بالا به‌خوبی شما را با بخش‌های مختلف گلکسی فولد آشنا می‌کند و دیدن آن را قویا پیشنهاد می‌کنیم.

گلکسی فولد اولیه

گلکسی فولد دو نمایشگر مجزا دارد

برجسته‌ترین نکته درمورد گلکسی فولد به نمایشگر (یا بهتر است بگوییم، نمایشگرهای) آن مربوط می‌شود؛ جایی که گوشی تاشدنی سامسونگ از دو نمایشگر مجزا با اندازه‌‌های متفاوت برای نمایش محتوای بصری بهره می‌گیرد. یکی از این نمایشگرها در بخش بیرونی دستگاه جای گرفته و دیگری که همان نمایشگری اصلی است، وقتی دیده می‌شود که گوشی را از حالت تاشده خارج کنید.

نمایشگر خارجی گلکسی فولد سامسونگ از پنل Super AMOLED با وضوح HD پلاس و اندازه‌ی ۴/۶ اینچ بهره می‌گیرد و نسبت تصویر ۲۱:۹ را ارائه می‌دهد. این درحالی است که نمایشگر داخلی گلکسی فولد که آن را به‌عنوان نمایشگر اصلی دستگاه می‌شناسیم، اندازه‌ای معادل ۷/۳ اینچ دارد و از پنل داینامیک AMOLED با وضوح +QXGA بهره می‌گیرد و تصاویر را با نسبت غیرمعمول ۴/۲:۳ نمایش می‌دهد.

کاربر می‌تواند از نمایشگر بیرونی دستگاه برای انجام تمامی کارهای روزمره و معمولی نظیر ارسال پیامک، برقراری تماس، سرزدن به شبکه‌های اجتماعی و... بهره بگیرد. بااین‌حال لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ی ممکن را نمایشگر درونی و بزرگ گلکسی فولد فراهم می‌کند. بدین صورت که کاربر می‌تواند به‌سادگی دستگاه را از حالت تاشده خارج سازد تا به دستگاهی شبیه به تبلت دسترسی پیدا کند. در واقع گلکسی فولد دستگاهی است که در جیب جای می‌گیرد و همچنان می‌تواند تجربه‌ای شبیه به تبلت‌ها را به کاربر ارائه دهد.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

مکانیسم لولای گلکسی فولد

سامسونگ در گلکسی فولد به‌منظور باز و بسته شدن دستگاه، از نوعی مکانیسم ویژه برای لولای آن استفاده کرده است. کره‌ای‌ها مکانیسم لولای گوشی تاشدنی‌شان را به این صورت شرح می‌دهند: «گلکسی فولد به‌نرمی و به‌شکلی کاملا طبیعی باز می‌شود؛ مثل بازکردن کتاب. دستگاه هنگام بسته‌شدن، شکلی جمع‌و‌جور به‌خود می‌گیرد. برای دستیابی به این نوع طراحی، سامسونگ یک لولای پیچیده‌ی دارای چندین جزءِ به‌هم‌پیوسته را تولید کرد. لولای دستگاه درون یک محفظه‌ مخفی شده است تا ظاهری یکپارچه و زیبا داشته باشد.»

سامسونگ، لولای گلکسی فولد را با وسواس بسیاری تولید و تحت آزمایش قرار داده است تا از درست‌کار‌کردن آن اطمینان حاصل کند. براساس اعلام رسمی، لولای به‌کار‌رفته در گلکسی فولد ۲۰۰ هزار بار در آزمایش‌های سامسونگ باز و بسته شده و هیچ‌گونه مشکلی برای آن پیش نیامده است. این رقم هنگام استفاده از گلکسی فولد در دنیای واقعی به چیزی نزدیک به ۵ سال کار مداوم ترجمه می‌شود؛ آن هم به شرطی که روزانه گلکسی فولد را ۱۰۰ بار باز و بسته کنید.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

دو نمایشگر گلکسی فولد، انجام کارهای متعددی را امکان‌پذیر می‌کند

دستگاهی نظیر گلکسی فولد که از دو نمایشگر بهره می‌گیرد، محصولی بسیار هیجان‌انگیز است. براساس آنچه تاکنون دیده‌ایم،‌ سامسونگ تمام تلاشش را به کار بسته است تا تجربه‌ی لذت‌بخشی را از کار با نمایشگر گلکسی فولد به کاربران منتقل کند.

وقتی در حال استفاده از نمایشگر اصلی ۷/۳ اینچ گلکسی فولد هستید، می‌توانید به‌صورت هم‌زمان سه اپلیکیشن را روی صفحه در کنار یکدیگر باز کنید. افزون بر این‌ها، سامسونگ قابلیت جدیدی به نام App Continuity به‌همراه گوشی گلکسی فولد معرفی کرده است.

فرض کنید با نمایشگر خارجی ۴/۶ اینچ گلکسی فولد در حال گشت‌و‌گذار در توییتر هستید و به‌یک‌باره به ویدئویی برمی‌خورید که دوست دارید آن را تماشا کنید. در همین حین اگر دستگاه‌تان را از حالت تاشده خارج کنید، با بالا آمدن نمایشگر اصلی، هیچ چیزی روی صفحه تغییر نخواهد کرد و توییترِ شما دقیقا در همان جایی که بود، باقی خواهد ماند و به‌صورت خودکار خودش را با نمایشگر بزرگ‌تر تطبیق خواهد داد.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

گلکسی فولد به ۶ دوربین مجهز شده است

گوشی تاشدنی سامسونگ به دوربین باکیفیتی مجهز شده است و می‌تواند تصاویر و فیلم‌‌های بسیار خوبی ثبت کند. براساس اعلام رسمی، سامسونگ در گوشی تاشدنی‌اش از ۶ دوربین مجزا استفاده کرده است. در پنل پشتی شاهد سه دوربین هستیم؛ دوربین اصلی حسگری ۱۶ مگاپیکسلی دارد و از لنز فوق عریض با دیافراگمی به گشودگی f/2.2 بهره می‌گیرد. دوربین دوم از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز عریض و دیافراگم f/2.4 استفاده می‌کند و نهایتا دوربین سوم به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو و دیافراگم f/2.4 مجهز شده است.

از طرفی در پنل جلویی دستگاه شاهد استفاده از دو دوربین مجزا هستیم. یکی از این دوربین‌ها که در نقش دوربین اصلی ظاهر می‌شود، از حسگری ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین دوم، حسگری ۸ مگاپیکسلی دارد و برای تشخیص عمق به‌کار می‌رود؛ این دوربین به دیافراگمی با گشودگی f/1.9 مجهز شده است. در کنار این‌ها، شاهد یک دوربین دیگر در بخش بیرونی گلکسی فولد هستیم که برای ثبت تصاویر سلفی کاربرد دارد. این دوربین حسگری ۱۰ مگاپیکسلی دارد و از دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند.

Huawei Mate X / هواوی میت ایکس

گلکسی فولد در مقایسه با دیگر گوشی‌های تاشدنی چه حرفی برای گفتن دارد؟

گلکسی فولد تنها گوشی تاشدنی سال ۲۰۱۹ نیست. گرچه پیش از سامسونگ، شرکتی به‌نام Royole موبایلی تاشدنی را با نام فلکس پای معرفی و عرضه کرده است، اما رقیب اصلی گلکسی فولد را می‌توان هواوی میت ایکس به‌شمار آورد.

میت ایکس در نگاه اول دستگاهی فوق‌العاده به‌شمار می‌آید و به‌عقیده‌ی شمار زیادی از کاربران، حتی از برخی جوانب بهتر گلکسی فولد است و پتانسیل بیشتری برای موفقیت دارد. بین نمایشگر تاشدنی هواوی میت ایکس و سامسونگ گلکسی فولد تفاوت‌هایی دیده می‌شود؛ از جمله نحوه‌ی تاشدن آن‌ها. به این صورت که کاربران گلکسی فولد خواهند توانست، نمایشگر آن را به سمت درون تا کنند؛ اما کاربران میت ایکس نمایشگر این گوشی را به سمت خارج تا خواهند کرد.

در ضمن نحوه‌ی طراحی میت ایکس بدین صورت است که در پنل جلویی آن فضای بیشتری برای نمایشگر دیده می‌شود. همچنین برخلاف گلکسی فولد، در قسمت بالایی نمایشگر میت ایکس بریدگی وجود ندارد. به‌‌علاوه، گوشی تاشدنی هواوی هم نمایشگری با وضوح بالاتر دارد و هم از باتری قدرتمندتری استفاده می‌کند. با همه‌ی این‌ها، هنوز دلایل متعددی وجود دارد که با اتکا به آن‌ها می‌توان به تهیه‌ی گلکسی فولد اقدام کرد.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

مشخصات فنی گلکسی فولد

جذبه‌ی اصلی برخی از گوشی‌های هوشمند، سخت‌افزار قدرتمند به‌کاررفته در آن‌ها است. بااین‌حال گلکسی فولد در دسته‌ی این محصولات جای نمی‌گیرد. گرچه گوشی تاشدنی سامسونگ سخت‌افزار قدرتمندی دارد، اما تقریبا تمامی کاربران به دلیل طراحی ویژه‌‌اش به آن توجه می‌کنند، نه قطعات سخت‌افزاری. البته سامسونگ در هر صورت تصمیم گرفته است، گوشی‌اش را به سخت‌افزاری قدرتمند مجهز کند تا تجربه‌ی کار با این دستگاه، لذت‌بخش باشد.

گوشی تاشدنی سامسونگ از پردازنده‌ای با لیتوگرافی ۷ نانومتری، ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی (برای مدل پایه) بهره می‌برد. بااین‌حال مواردی مثل جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون یا پشتیبانی از کارت میکرو SD در این دستگاه دیده نمی‌شوند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی کامل گلکسی فولد را مشاهده کنید.

گلکسی فولد تقریبا ۲٬۰۰۰ دلار قیمت دارد

درست شنیدید؛ گوشی تاشدنی سامسونگ، محصول بسیار گران‌قیمتی است. کره‌ای‌ها هنگام معرفی رسمی گلکسی فولد، در مراسم رونمایی اعلام کردند که این دستگاه قیمتی معادل ۱٬۹۸۰ دلار دارد. گرچه چنین مبلغی در نگاه اول بسیار بیشتر از چیزی است که بسیاری انتظارش را داشتند، اما نباید فراموش کنیم که در هر صورت با دستگاهی بسیار بالا‌رده طرف هستیم.

صرف‌نظر از فلکس پای،‌ گلگسی فولد نخستین دستگاه در نوع خودش است که به بازار راه پیدا می‌کند و با درنظرگرفتن فناوری‌ها و قابلیت‌های جدیدی که گوشی تاشدنی سامسونگ با خودش به‌همراه می‌‌آورد،‌ منطقی است اگر انتظار قیمت بالایی را برای آن داشته باشیم؛ این موبایل قرار است به‌همراه ایرفون گلکسی باد عرضه شود که خودش به‌صورت جداگانه ۱۳۰ دلار قیمت دارد. افزون بر این‌ها، فراموش نکنید پرچم‌دار فعلی سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۱۰ پلاس که یک گوشی تاشدنی نیست،‌ قیمت پایه‌ی ۱٬۱۰۰ دلار دارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت  درمورد گلکسی فولد چیست؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات