سامسونگ چگونه مشکلات گلکسی فولد را حل کرد؟

یک‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ در عرضه‌ی اولین گوشی هوشمند تاشدنی خود رویکرد موفقی نداشت؛ اما به‌نظر می‌رسد راهکاری عملی برای حل مشکل آن داشته باشد.
تبلیغات

در آوریل سال جاری، بررسی‌های متعددی از اولین گوشی هوشمند تاشونده‌ی سامسونگ، یعنی گلکسی فولد، در رسانه‌های فناوری منتشر شد. در همان روزهای ابتدایی، مشکل بزرگی در عملکرد گوشی قدرتمند کره‌‌ای‌‌ها دیده شد که بخش اصلی آن، یعنی مکانیزم تاشوندگی را زیر سؤال می‌برد. افرادی که نمونه‌های اولیه‌ی محصول سامسونگ را بررسی می‌کردند، لایه‌ی محافظ نمایشگر آن را برداشته بودند. لایه‌ی مذکور برای محافظت دائمی طراحی شده بود؛ اما به‌راحتی از نمایشگر جدا می‌شد.

مشکلات پیش‌آمده در بررسی گلکسی فولد باعث شد کره‌ای‌ها در عرضه‌ی آن به بازار تأخیر کنند. اکنون و پس از گذشت چند ماه، آن‌ها با نمونه‌ای اصلاح‌شده از گوشی هوشمند تاشدنی خود در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۹ حاضر شده‌اند. نمونه‌ی جدید محکم‌تر به‌نظر می‌رسد و بهبودهایی نیز در مکانیزم لولای آن لحاظ شده است. خبرنگار The Verge این فرصت را داشت که در حاشیه‌ی نمایشگاه، نگاهی به پیشرفت‌های سامسونگ در بهینه‌سازی گوشی هوشمند ۱,۹۸۰ دلاری بیندازد. درادامه‌ی این مطلب زومیت، بخش‌هایی از تجربه‌ی او با گلکسی فولد اصلاح‌شده را می‌خوانیم.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

برای درک بهتر تغییرات اعمال‌شده در گلکسی فولد، باید از نزدیک و با دقت زیاد به آن نگاهی بیندازیم. درواقع، تغییر‌ها بسیار جزئی هستند؛ اما به‌هرحال بهینه‌سازی در بخش‌های متعددی از گوشی انجام شده است. بهینه‌سازی اول در تغییر ساختار لایه‌ی محافظ دیده می‌شود. سامسونگ این لایه را به زیر حاشیه‌های نمایشگر گسترش داد تا کاربران توانایی جداکردن آن را نداشته باشند. خبرنگار The Verge در اولین برخورد برای جداکردن لایه‌ی محافظ تلاش کرد؛ اما به‌‌دلیل قرارگیری آن در زیر حاشیه‌ی نمایشگر موفق نشد آن را جدا کند. البته برای اظهارنظر نهایی باید آزمایش‌های بیشتری روی گلکسی فولد انجام شود؛ اما به‌هرحال می‌توان ادعا کرد کره‌ای‌ها روی این بخش بیش از همه متمرکز بوده‌اند.

تغییر‌های اصلی دیگر در بخش لولای گلکسی فولد لحاظ شده‌اند. با نگاه اولیه به آن متوجه بهبود مقاومت می‌شویم و فاصله‌ی میان لولا و نمایشگر هم بهتر شده است. حتی فاصله‌ی دو طرف نمایشگر در زمان بسته‌بودن دستگاه نیز کاهش چشمگیری کرده است؛ درنتیجه ذرات راه کمتری برای نفوذ میان قطعات گلکسی فولد دارند.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

از دیگر تغییرهای ظاهری که در برخورد اولیه با گلکسی فولد دیده می‌شوند، می‌توان به درپوش‌های محافظتی پلاستیکی در نمایشگر اشاره کرد که نفوذ گردوغبار به زیر آن را تقریبا غیرممکن می‌کند. محافظ‌های پلاستیکی در زمان بازکردن دستگاه به‌خوبی دیده می‌شوند و به‌احتمال زیاد از نفوذ گردوغبار به زیر لولا هم جلوگیری می‌کنند. در این بخش نیز زمان برای آزمایش دقیق‌تر مهیا نبود؛ اما بازهم می‌توان امید داشت که کره‌ای‌ها اقدامات جدی برای اصلاح مشکلات عایق‌بودن دستگاه انجام داده باشند.

سامسونگ برای مستحکم‌تر نشان‌دادن نمایشگر گلکسی فولد، از لایه‌های فلز هم در آن استفاده کرده است. درواقع، وقتی کاربر عملکرد لمسی نمایشگر را به‌کار می‌گیرد، متوجه مقاومت بهتر و بیشتر آن می‌شود. تغییر مذکور به‌راحتی تشخیص‌دادنی نیست؛ اما به‌هرحال در مقایسه با بهینه‌سازی انجام‌شده در لولاها، گلکسی فولد جدید را به دستگاهی کاملا اصلاح‌شده تبدیل می‌کند.

به‌جز تغییرهای ظاهری که به آن‌ها اشاره کردیم،‌ قطعات داخلی گلکسی فولد مشابه محصول معرفی‌شده در ماه آوریل هستند. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ به‌همراه ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای گلکسی فولد جدید هم در نظر گرفته شده‌اند. سامسونگ در بخش نرم‌افزاری تغییر زیادی در گلکسی فولد ایجاد نکرده است. کاربر در نسخه‌ی جدید می‌تواند نوار ناوبری اندروید را به سمت راست یا چپ یا وسط گوشی منتقل کند؛ اما تغییر بیشتری در بخش نرم‌افزاری دیده نمی‌شود.

به‌هرحال، کارشناسان و کاربران انتظار کارایی‌های بیشتری از نمایشگر بزرگ ۷.۳ اینچی و نمایشگرهای کوچک ۴.۶ اینچی و تبدیل آن‌ها به یکدیگر دارند. البته، گزینه‌های محدود چندنمایشگری در نرم‌افزار اختصاصی خود سامسونگ دیده می‌شود؛ اما گوگل و سامسونگ و دیگر توسعه‌دهندگان بالاخره باید به‌دنبال روشی برای بهره‌برداری بیشتر از حالت تاشوندگی گوشی‌های هوشمند تاشدنی باشند.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

قطعا پس از عرضه‌ی نهایی گلکسی فولد جدید، باردیگر شاهد انتشار بررسی‌هایی از محصول تاشدنی کره‌ای‌ها خواهیم بود. سامسونگ قبلا در ماه آوریل ثابت کرد چنین سخت‌افزارهایی هنوز بلوغ لازم برای عرضه به بازار را ندارند؛ البته تلاش آن‌ها در عرضه‌ی نسخه‌ی بهینه‌سازی‌شده و رفع اشکال‌های موجود، تحسین‌کردنی است. درنهایت، کاربران شاید در برخورد اولیه با گلکسی فولد و دیدن حاشیه‌های زیاد نمایشگر و جنس پلاستیک اطراف آن و ضخامت زیاد دستگاه،‌ کمی از پرچم‌دار تاشدنی کره‌ای‌ها ناامید شوند. به‌علاوه، چنین دستگاهی شاید هنوز ارزش پرداخت نزدیک به دوهزار دلار را نداشته باشد. ناگفته نماند محصولی همچون گلکسی فولد شروع مسیری تازه در دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور، همه‌ی ما از گوشی‌های تاشدنی استفاده کنیم و طراحی کنونی گوشی‌های هوشمند، به خاطره‌ای دور تبدیل شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات