گوگل اسیستنت با‌هوش‌ترین دستیار دیجیتالی ۲۰۱۹ لقب گرفت

گوگل اسیستنتت با قدرت پاسخ‌گویی صحیح ۹۲.۹ درصدی به سؤالات، موفق شد بالاترین امتیاز آزمون IQ دستیار دیجیتالی سال ۲۰۱۹ را کسب کند. 

بازار دستیار دیجیتالی در حال رشد و توسعه است و به‌نظر می‌رسد هر سال دستیاران دیجیتالی عملکرد بهتر و پیشرفته‌تری از خود نشان می‌دهند. نتایج آزمون IQ دستیار دیجیتالی سال ۲۰۱۹ مؤسسه‌ی Loup Ventures آمریکا نشان می‌دهد کاربران می‌توانند در کارکردن با سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت یا اسپیکر نتایج موفقیت‌آمیزتری داشته باشند. 

Loup Ventures برای آزمون هوش دستیارهای دیجیتالی مختلف بازار، ۸۰۰ سؤال مشترک و مشابه طراحی کرد و گوگل اسیستنت و الکسا آمازون و سیری اپل را آزمود. نتایج نشان داد گوگل اسیستنت مجددا توانست همچون سال گذشته، ۱۰۰ درصد سؤالات را متوجه شود و به ۹۲.۹ درصد سؤالات پاسخ صحیح دهد؛ درحالی‌که سال گذشته دستیار هوشمند گوگل فقط به ۸۵.۵ درصد سؤالات پاسخ صحیح داده بود. 

گوگل اسیستنت

چنین درصد پاسخ‌گویی صحیحی نشان می‌دهد گوگل استیستنت به‌سرعت در حال نزدیک‌شدن به سطحی از دقت در پاسخ‌گویی است که اتفاقی معمولی و ساده نیست. نتایج این آزمون نشان می‌دهد دستیار هوشمند سیری اپل نیز در مقایسه با سال قبل بهبود یافته است. سال گذشته، سیری ۹۹ درصد سؤالات را متوجه می‌شد؛ درحالی‌که در آزمون امسال، ۹۹.۸ درصد سؤالات برای سیری مفهوم بودند. سال ۲۰۱۸ سیری به ۷۸.۵ درصد سؤالات پاسخ صحیح داده بود؛ ولی طبق نتایج آزمون امسال، توانسته به ۸۳.۱ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهد. نتایج آزمون سال جاری سیری حاکی از آن است که دستیار دیجیتالی کوپرتینویی‌ها در جایگاهی قرار گرفته که سال قبل گوگل اسیستنت ایستاده بود و می‌تواند نیاز کاربران را به‌خوبی پاسخ دهد. 

در آزمون مذکور، الکسا آمازون در جایگاه سوم قرار گرفت. البته، عملکرد الکسا آمازون در مقایسه با سال قبل بهبود چشمگیری ازنظر درک سؤالات و پاسخ‌گویی به سؤالات داشت. نتایج آزمون نشان می‌دهد الکسا آمازون موفق شد ۹۹.۹ درصد سؤالات را متوجه شود و به ۷۹.۸ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهد که عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با سال قبل از خود نشان می‌دهد. سال قبل، الکسا آمازون توانسته بود به ۶۱.۴ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهد.  

سال گذشته، کورتانا مایکروسافت فقط به ۵۲.۴ درصد سؤالات پاسخ صحیح داد که درصد بسیار کمتری در مقایسه با سایر دستیاران دیجیتالی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه شرکت‌های شخص ثالث از کورتانا در دستگاه‌های مختلفی استفاده نمی‌کنند، امسال، Loup Ventures کورتانا را از فهرست بررسی خود خارج کرد.

گوگل اسیستنت

البته، Loup Ventures دست به کار جالب دیگری زد و در فرایند آزمون و بررسی، سؤالات را طبقه‌بندی کرد تا متوجه شود دستیاران هوشمند ازنظر پاسخ‌گویی به انواع سؤالات در موضوعات مختلف چه عملکردی از خود نشان می‌دهند. سؤالات به پنج گروه اصلی سؤالات «اطلاعات محلی»، «اطلاعات مربوط به تجارت»، «ناوبری»، «اطلاعات عمومی» و «فرمان‌های دستوری» طبقه‌بندی شدند. همان‌طورکه در نمودار نشان داده شده است، هرکدام از دستیاران هوشمند گوگل اسیستنت و سیری و الکسا توانستند امتیازهای متفاوتی در هریک از پنج حوزه‌ی ذکرشده بگیرند؛ مثلا نتایج نشان می‌دهد الکسا توانسته امتیاز درخورتوجهی در حوزه‌ی پاسخ‌گویی به سؤالات کسب‌و کار کسب کند؛ ولی در حوزه‌ی اطلاعات مربوط به ناوبری و اطلاعات محلی، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داد. 

گوگل اسیستنت از میان پنج گروه سؤالات طبقه‌بندی‌شده، در چهار حوزه عملکرد بسیار خوبی از خود به‌نمایش گذاشت و در حوزه‌ی سؤالات مربوط به تجارت، با فاصله‌ی زیادی از سایر دستیاران هوشمند قرار گرفت. در‌حالی‌که گوگل اسیستنت در بخش سؤالات مربوط به تجارت توانست به ۹۲ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهد، الکسا آمازون فقط به ۷۱ درصد سؤالات پاسخ صحیح داده بود و سیری اپل به ۶۸ درصد سؤالات این حوزه توانسته بود پاسخ درست دهد.

در بخش سؤالات مربوط به فرمان‌های دستوری، سیری با پاسخ به ۹۳ درصد سؤالات امتیاز بیشتری از گوگل اسیستنت با درصد پاسخ‌گویی ۸۶ درصد کسب کرد. الکسا آمازون در بخش سؤالات مربوط به اطلاعات محلی، اطلاعات ناوبری و فرمان‌های صوتی از دو دستیار هوشمند دیجیتالی امتیاز کمتری کسب کرد؛ ولی در بخش سؤالات مربوط به کسب‌وکار وضعیت بهتری داشت. 

البته، Loup Ventures معتقد است پاسخ‌گویی ۱۰۰ درصدی به سؤالات بدین‌معنی نیست که دستیار هوشمند دیجیتالی از هوش بسیار زیاد و ۱۰۰ درصد برخوردار است. در آزمون‌هایی که انجام می‌شود، دستیاران دیجیتالی مختلف با سؤالات مشابه و یکسانی مواجه می‌شوند و این معیارهای عددی، تنها مقایسه‌ای بین دستیارهای مختلف دیجیتالی است. درنتیجه، امتیاز ۱۰۰ درصد بدین‌معنی نیست که دستیار دیجیتالی بتواند به تمام سؤالات پاسخ دهد. 

Loup Ventures در نظر دارد در مراحل بعدی، دستیاران هوشمند دیجیتالی را ازنظر مهارت‌های استدلالی و حل مسئله نیز بررسی و مقایسه کند تا درنهایت معلوم شود کدام دستیار صوتی می‌تواند مسائل ساده را حل کند و پیشنهادهای خوبی ارائه دهد. 

منبع venturebeat

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید