فیسبوک تا پیش از حل نگرانی قانون‌گذاران، لیبرا را عرضه نمی‌کند

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک چندی پیش خبر توسعه‌ی رمزارز اختصاصی خود را اعلام کرد. امروز شرکت می‌گوید که تا پیش از حل چالش‌های قانونی، لیبرا عرضه نخواهد شد.
تبلیغات

فیسبوک اعلام کرد که تا پیش از «بررسی کامل نگرانی‌های تنظیم مقررات» رمزارز لیبرا را عرضه نمی‌کند. همچنین آن‌ها اعلام کردند که قانون‌گذاری در آمریکا انجام نخواهد شد و سوئیس به‌عنوان مقصد تنظیم مقررات انتخاب شده است. دیوید مارکوس، مدیر زیرمجموعه‌ی کالیبرا در فیسبوک، پیش از دیدار با کمیته‌ی بانک‌داری سنای آمریکا، جزئیات هماهنگی لیبرا را با قوانین بانکی اعلام کرد. به‌علاوه او می‌گوید که پیش از عرضه‌ی رسمی رمزارز، قانون‌گذاران باید به نتیجه‌ای درباره‌ی آن رسیده باشند.

مارکوس در بیانیه‌ی پیش از جلسه با سنا نوشت:

ما می‌دانیم که برای بررسی و حل مسائل به زمان نیاز خواهیم داشت. در اینجا به‌صورت شفاف اعلام می‌کنم: فیسبوک پیش از بررسی و حل نگرانی‌های قانونی و دریافت تأییدیه‌های مرتبط، ارز دیجیتال لیبرا را عرضه نخواهد کرد.

غول‌های متعدد صنعت مالی، حمایت‌های مهمی را از عرضه‌ی رمزارز اختصاصی فیسبوک اعلام کرده‌اند. از میان آن‌ها می‌توان به پی‌پال، مسترکارت و ویزا اشاره کرد. ازطرفی قانون‌گذاران در سرتاسر جهان نگرانی‌های متعددی را پیرامون ارز دیجیتال فیسبوک بیان کرده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند غول شبکه‌های اجتماعی در مدیریت و تنظیم مقررات ارزی که خارج از قوانین دولتی فعالیت می‌کند، مشکلات زیادی خواهد داشت.

سنا و کاخ سفید در آمریکا جلسه‌های استماعی را برای بررسی رمزارز لیبرا برگزار کرده‌اند که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود. ازطرفی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در یک توییت به رمزارز لیبرا حمله و آن را «ارزی نامعتبر و غیر قابل اعتماد» خطاب کرد. به‌علاوه او گفت که اگر فیسبوک قصد عرضه‌ی لیبرا در ایالات متحده را داشته باشد، باید مجوز بانکی دریافت کند.

ارز دیجیتال لیبرا

هند یکی از مقاصد اصلی فیسبوک برای لیبرا محسوب می‌شود. مقامات آن کشور چندی پس از انتشار خبر توسعه‌ی لیبرا، قانون منع برای آن اعلام کردند. چنین تصمیمی احتمالا چالش‌های بزرگی در مسیر توسعه‌ی رمزارز ایجاد خواهد کرد. به‌هرحال همه‌ی کشورها امکان اظهارنظر یا قانون‌گذاری برای استفاده از ابزارهای لیبرا همچون کیف پول دیجیتالی کالیبرا را دارند، اما مارکوس از قانون‌گذاری کلی ارز دیجیتال در سوئیس خبر می‌دهد:

انجمن لیبرا به‌دنبال ثبت، قانون‌گذاری و فعالیت تحت مقررات نظارتی است. از آنجایی که انجمن در ژنو قرار دارد، نظارت بر آن توسط سازمان‌های قانون‌گذار سوئیس انجام خواهد شد (Swiss Financial Markets Supervisory Authority).

مارکوس در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود نوشت که ایالت‌های آمریکای امکان اظهارنظر و قانون‌گذاری مستقل پیرامون لیبرا را در بحث انتقال پول خواهند داشت. به‌علاوه کمیسیون بورس و اوراق بهادار و انجمن حمایت مالی از مصر‌ف‌کننده در آمریکا نیز مباحث حفظ امنیت داده‌ی کاربران را بررسی می‌کنند.

اظهارنظر مدیر زیرمجموعه‌ی کالیبرا و تعهد فیسبوک مبنی بر تلاش برای قانون‌گذاری، دیدی کلی از برنامه‌های غول شبکه‌های اجتماعی برای ورود به بازار رمزارز می‌دهد. منتهی هنوز بخش‌های زیادی از برنامه‌ی فیسبوک برای لیبرا مبهم است. قطعا قانون‌گذاران سؤال‌های متعددی را از مدیران و مسئولان فیسبوک خواهند داشت. دراین‌میان سابقه‌ی نه‌چندان درخشان فیسبوک در بحث حریم خصوصی و داده‌های کاربران هم در نظرات قانون‌گذاران تأثیر دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات