اپل می‌خواهد دکمه ورودش به اپلیکیشن‌ها بالاتر از سایر گزینه‌ها باشد

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل از توسعه‌دهندگان خواسته تا در اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد، دکمه‌ی جدید «ورود با اپل» را بالای دکمه‌ی ورود یکپارچه‌ی گوگل و فیسبوک قرار دهند.
تبلیغات

استفاده از گزینه‌ ورود با اپل در بالاترین قسمت ورود به اپلیکیشن‌ها، اقدامی مشخص برای بهبود جایگاه کوپرتینویی‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا اکثر کاربران برای ورود به سرویس‌های مختلف معمولا گزینه‌ی اول یا گزینه‌ی پیش‌فرض را انتخاب می‌کنند. حال بنابه گزارش رویترز، اپل درخواست کرده است که اگر در اپلیکیشن‌ها از دکمه‌ی ورود با گوگل یا ورود با فیسبوک استفاده شده، دکمه‌ی ورود با اپل در بالای این دو قرار داده شود.

اپل دکمه‌ی ورود مخصوص خود را روز دوشنبه معرفی و در توضیح آن به حریم خصوصی کاربران اشاره کرد. علاوه‌براین اپل ویژگی دیگری برای دکمه‌ی ورود خود معرفی کرد که عبارت است از ایجاد یک آدرس ایمیل به‌صورت کاملا تصادفی تا بدین ترتیب آدرس ایمیل اصلی کاربر لو نرود. بسیاری از کاربران هم‌اکنون ترجیح می‌دهند با استفاده از حساب‌های کاربری گوگل یا فیسبوک خود به سرویس‌های مستقل دیگر وارد شوند. این اقدام باعث می‌شود نیازی به یادآوری اطلاعات مخصوص حساب کاربری برای هر سرویس نباشد و از نام کاربری و رمزعبور مخصوصی برای اپلیکیشن‌های مختلف استفاده نشود.

البته این احتمال وجود دارد که دکمه‌های ورود با گوگل یا ورود با فیسبوک، یک‌سری اطلاعات را در مورد شیوه استفاده کاربر از اپلیکیشن به سازندگان ارسال کند. کریگ فدریگی، مدیر بخش نرم‌افزار اپل روز دوشنبه در نطق اصلی اپل در WWDC اعلام کرد که شرکت متبوعش به‌دنبال ارائه‌ی یک گزینه‌ی امن‌تر به کاربران و توسعه‌دهندگان است. به‌گفته‌ی فدریگی، اپل قصد دارد روش ورود یک مرحله‌ای و سریعی ارائه دهد که در آن، اطلاعات کاربر برای دیگر شرکت‌ها ارسال نشود.

اپل در بخش توضیحات راهنمای جدید منتشرشده در بخش بازبینی اپ‌استور، در مورد دکمه‌ی ورود جدید خود این‌گونه توضیح داده است:

این دکمه به‌عنوان یک گزینه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت تا با استفاده از آن بتوانند در اپلیکیشن‌هایی که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند، لاگین کنند. سرویس یادشده در اواخر سال میلادی جاری به‌صورت عمومی در دسترس قرار خواهد گرفت.
ورود با اپل آیدی / sign in with apple

باتوجه‌به راهنمای منتشرشده توسط اپل، به‌نظر نمی‌رسد این شرکت اپلیکیشن‌هایی که سیستم ورود مخصوص به خود را دارند، به استفاده از سیستم ورود اپل مجبور کند. به‌عنوان مثال، اپلیکیشن‌های توسعه‌داده‌شده توسط شرکت بازی‌سازی معروف نینتندو از دکمه‌های ورود سرویس‌های شخص ثالث از جمله گوگل و فیسبوک استفاده نکرده است. دکمه‌ی ورود اپل در وب‌سایت‌ها نیز قابل استفاده است. البته استفاده از این روش اجباری نیست زیرا نقش اپل در در وب‌سایت‌های مختلف همانند نقش این شرکت در اپلیکیشن‌های منتشرشده در اپ‌استور نیست. البته براساس راهنمای اپل، این شرکت از دارندگان وب‌سایت‌ها نیز درخواست کرده تا دکمه‌ی ورود اپل را در بالای دکمه‌های دیگر از جمله ورود با گوگل و ورود با فیسبوک قرار دهند.

اپل از بیان هرگونه اظهارنظر دیگر در مورد سیستم ورود جدیدش خودداری کرده است. فیسبوک و گوگل نیز از بیان نظر خود در مورد اقدام اخیر اپل خودداری کرده‌اند. البته گوگل اعلام کرده که این شرکت استفاده از سیستم ورود خود را برای اپلیکیشن‌های موجود در پلی‌استور و دستگاه‌های اندرویدی اجباری نکرده است.

پیشنهاد ارائه‌شده توسط اپل برای قرار دادن دکمه‌ی ورود این شرکت در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها به‌عنوان بخشی از «راهنمای رابط‌ کاربری» این شرکت مطرح شده و به‌همین دلیل استفاده از این روش برای تأیید اپلیکیشن‌ها در فروشگاه اپ‌استور الزامی نیست. البته بسیاری از توسعه‌دهندگان معتقد هستند که استفاده از دکمه‌ی ورود اپل می‌تواند در تأیید شدن اپلیکیشن‌ها برای انتشار در فروشگاه اپ‌استور تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

بنابه گزارش رویترز، برخی از رگولاتوری‌های آمریکا نیز به‌دنبال بررسی نقض احتمالی قوانین ضد انحصار (آنتی تراست) توسط اپل و سایر شرکت‌های مطرح حوزه‌ی فناوری هستند. تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ با شبکه‌ی CBS که روز سه‌شنبه روی آنتن رفت، اعلام کرد باتوجه‌به بزرگ بودن شرکت، تحقیق در مورد آن توسط رگولاتوری‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد، اما این شرکت در هیچ‌یک از بازارهایی که در آن‌ها فعالیت دارد، انحصارگرایی نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات