رئیس سابق تأیید نرم‌افزار اپ استور از رفتار ضدرقابتی اپل اظهار نگرانی کرد

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
فیلیپ شومیکر، سرپرست سابق بخش تأیید نرم‌افزار اپ‌استور گفته که علت عدم اجازه‌ی اپل به برخی سرویس‌های گوگل و فیسبوک، ترس این شرکت از رقبا است.
تبلیغات

قوانین مرتبط با تأیید یا عدم تأیید نرم‌افزاری خاص در اپ‌ستور (App Store)، همواره مبهم و رازآلود بوده است. مصاحبه‌ی اخیر فیلیپ شومیکر (Phillip Shoemaker)، سرپرست بخش تأیید نرم‌افزار اپ‌ستور بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، با بلومبرگ، کمی از این ابهام را برطرف کرده است. این موضوع به‌ویژه باتوجه‌به مواجهه‌ی اپل با قوانین ضدانحصاری درباره‌ی مدیریت اپ‌استور در آمریکا و اروپا، حائز اهمیت است.

شومیکر در این مصاحبه می‌گوید که اپل نگران جایگزینی نرم‌افزارهای شرکت‌های رقیب مانند گوگل و فیسبوک با امکانات اصلی iOS، مثل مکالمه و پیام‌رسانی است. او خاطر نشان می‌کند که این ترس، «علت اصلی» عدم اجازه‌ی سازنده‌ی آیفون، به نرم‌افزارهای شرکت‌های ثالث برای ایفای نقش به‌عنوان سرویس پیش‌فرض، برای این عملکردها است.

او اضافه می‌کند: «این موضوع حقیقت دارد. منظورم ترس از این است که فیسبوک، گوگل یا هرکس دیگری بیاید و تمام آیتم‌های ما را از بین ببرد.»

شومیکر هنگام صحبت از اویل کار اپ‌استور، به فراز ونشیب‌های زیاد فرایند تأیید اشاره می‌کند. او حادثه‌ی تأیید یک نرم‌افزار بدنام با اسم «baby shaking» را یادآور می‌شود که موجب سقوط سهام اپل شد. حادثه‌ای که منجر به تماس شخصی استیو جابز با او شده است.

این مدیر سابق اپل می‌گوید: «استیو تنها چند جمله به من گفت: تو احمقی و افراد احمقی استخدام می‌کنی. این یکی از بهترین مکالماتی بود که با استیو جابز داشتم. بسیار مختصر و مفید بود. سپس تلفن را قطع کرد.»

شومیکر با اشاره به وضعیت کنونی اپل، معتقد است که یک تناقض ذاتی در ورود اپل به بازارها و «رونق به کمک رقابت» وجود دارد. به نظر او، این امر شکایت اخیر اسپاتیفای (Spotify) علیه اپل را که مدعی است سازنده‌ی آیفون از کنترلش بر اپ‌استور جهت غلبه بر ارائه‌دهنده‌ی خدمات موسیقی رقیب استفاده کرده، توجیه می‌کند.

شومیکر می‌گوید: «من واقعا در مورد قضیه‌ی رقابت نگران هستم. اسپاتیفای به قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا مراجعه می‌کند و از طرفی هم شخصی مثل الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، درباره‌ی تجزیه‌ی فیسبوک، اپل و... صحبت می‌کند. من فکر می‌کنم در حال حاضر یک ناسازگاری در ورود اپل به این فضاها و رشد همراه‌با رقابت وجود دارد.»

شومیکر در یادداشتی وبلاگی، جزئیات بیش‌تری از مقرراتی که فکر می‌کند اپل باید تغییر دهد، منتشر کرده و گفته است که شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای «نگرانی‌های بجایی درباره‌ی رفتار منصفانه دارند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات