درآمدزایی از دی‌‌اکسیدکربن و تولد صنایع نوین اقلیمی

پنج‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در حاشیه‌‌ی گردهمایی دانشمندان مدیریت کربن در آلمان، سه طرح صنعتی مهم را برایتان معرفی می‌‌کنیم که هم‌‌اکنون توانسته‌‌اند ازطریق جذب دی‌‌اکسیدکربن به درآمدزایی برسند.
تبلیغات

دانشمندان از گوشه‌‌وکنار جهان در آلمان گردهم آمده‌‌اند تا روش‌‌هایی برای کسب درآمد از دی‌‌اکسیدکربن ارائه کنند. آن‌‌ها می‌‌خواهند این گاز گلخانه‌‌ای را به ماده‌‌ای تبدیل کنند که نه‌‌تنها عوارضی بر تشدید بحران اقلیمی زمین نداشته باشد؛ بلکه برای بشر سودمند هم باشد.

دانشمندان ادعا نمی‌‌کنند این فناوری توانایی حل مشکل تغییرات اقلیمی را دارد؛ ولی بر این باورند که می‌‌تواند قدمی در راه‌حل مسئله باشد. پیش‌‌ازاین نیز، روش‌‌های نوآورانه‌‌ای برای به‌‌کارگیری دی‌اکسیدکربن در ساختار موادی نظیر سوخت‌‌، پلیمر، کود، پروتئین‌‌ها، فوم و بلوک‌‌های ساختمانی پیشنهاد شده بود.

تا همین اواخر نیز، تصور غالب این بود کارخانجاتی که سوخت فسیلی زیادی مصرف می‌‌کنند، نهایتا مجبور خواهند بود دی‌‌اکسیدکربن تولیدشده در فرایندهای خود را جذب و در زیر زمین دفن کنند. بااین‌حال، این راهکار بسیار پرهزینه و درعین‌‌حال، کم‌‌بازده است. بنابراین، دانشمندان به این ایده‌‌ی جذاب می‌‌اندیشند که چطور می‌‌توان از دی‌اکسید‌کربن به‌‌صورت ماده‌‌ی خام اولیه و ارزشمند استفاده کرد. کتی آرمسترانگ، مدیر بهره‌‌گیری از کربن در دانشگاه شفیلد، موضوع را این‌‌گونه توضیح می‌‌دهد:

به محصولاتی متناسب‌‌ با سبک زندگی خود نیاز داریم و هرچیزی آثار ویژه‌ی خود را دارد. باید بتوانیم محصولات خود را بدون افزایش انتشار کربن تولید کنیم و چه بهتر که بتوانیم از دی‌‌اکسیدکربن مازاد نیز برای این تولیدات بهره ببریم.

بسیاری از شرکت‌‌های نوپای فعلی که از دی‌‌اکسیدکربن استفاده می‌‌کنند، درحقیقت در رده‌‌ی صنایع انتشار منفی کربن قرار می‌‌گیرند. این اصطلاح بدان‌معنا است که در این صنایع، میزان انتشار کربن کمتر از کربن جذب‌‌شده در فرایند است. همین حالا هم تقریبا سه شرکت در بریتانیا حضور دارند که درآمدزایی از این ماده‌‌ی مخرب را شروع‌‌ کرده‌‌اند. درادامه، سعی می‌‌کنیم دستورالعمل موفقیت این شرکت‌‌ها را مطابق ادعای خودشان برایتان نقل کنیم، حداقل تا آنجا که در حوزه‌ی اطلاعات محرمانه‌‌ی این شرکت‌ها قرار نمی‌‌گرفت.

معرفی سه صنعت موفق در درآمدزایی از کربن

تولید کود از دی‌اکسیدکربن؛ شرکت CCm Technologies، سوئیدون انگلستان

انتشار منفی کربن / negative emission

کارخانجات تولید کود از دی‌‌اکسیدکربن در سوئیندون می‌‌توانند راهکاری برای تجاری‌‌سازی این گاز باشند.

دستورالعمل:

  • ریختن فضولات گاوی به‌‌همراه زائدات ذرت در دستگاه هاضم زیستی، تجزیه‌‌ی مواد به‌وسیله‌ی باکتری‌‌ها و تولید بیوگاز (این بیوگاز می‌‌تواند برای گرمایش منازل استفاده شود)
  • مخلوط‌‌کردن لجن پسماند ناشی از مرحله‌‌ی قبل با پسماند غنی صنایع کودسازی، ایستگاه‌‌های تصفیه‌ی فاضلاب، مزارع و صنایع غذایی
  • پمپاژ دی‌‌اکسیدکربن به داخل مخلوط با هدف تسهیل روند ترکیب موادمغذی با لجن
  • محصول نهایی: دانه‌‌های کود باکیفیتی که در تولید، میزان دی‌‌اکسیدکربن خالص بیشتری را جذب کرده‌‌اند. این فناوری هم‌‌اکنون موفق شده بازار صادراتی جذب کند.

    تزریق دی‌اکسیدکربن در نوشابه و آب‌جو؛ مزارع Strutt &  Park، سافلک انگلستان

    انتشار منفی کربن / negative emission

    دستگاه هاضم زیستی به‌کاررفته برای عمل‌‌آوری کود اسبی

    دستورالعمل:

  • جمع‌‌آوری فضولات اسبی و ضایعات کاه و ریختن آن در داخل دستگاه هاضم زیستی (مانند دستورالعمل اول)
  • جداسازی بیوگاز از دی‌اکسیدکربن به‌‌کمک ممبران پیشرفته و خالص‌‌سازی آن تا گرید خوراکی
  • محصول نهایی: دی‌‌اکسیدکربن خوراکی که می‌‌تواند برای گازدارکردن نوشیدنی‌‌هایی مانند نوشابه و لیموناد و آبجو استفاده شود.

    تولید بلوک‌‌های ساختمانی از دی‌اکسیدکربن؛ Carbon 8 Aggregates، لیدز انگلستان

    انتشار منفی کربن / negative emission

    بلوک‌های ساختمانی نوین می‌توانند ضمن کاهش وابستگی به سیمان، دی‌اکسیدکربن زیادی را حین فراوری جذب کنند.

    دستورالعمل:

  • جمع‌‌آوری خاکستر از کوره‌‌های ایستگاه‌‌ها و نیروگاه‌‌های زباله‌سوز
  • اختلاط مواد با آب و دی‌‌اکسیدکربن (در این فرایند، دی‌‌اکسید‌کربن در فرایندی گرماده در خاکستر جذب می‌‌شود و نوعی سنگ‌آهک مصنوعی را شکل‌‌ می‌‌دهد که به‌‌عنوان مصالح ساختمانی و موارد مشابه به‌‌کار می‌رود)
  • محصول نهایی: بلوک‌‌های ساختمانی عمدتا سبک‌‌وزنی که دی‌‌اکسیدکربن را در خود به‌‌دام می‌‌اندازند و درعین‌حال، نیاز به سیمان را در تولید مصالح کاهش می‌‌دهد. چنین فرایندی مزیت دیگری هم دارد و آن بازیافت خاکسترهای کوره‌‌ها است که درحال‌حاضر، معمولا به‌‌عنوان زباله در طبیعت دفن می‌‌شود. این فناوری هم‌اکنون توانسته بازارهای صادراتی به‌‌دست آورد.

    همه‌ی این‌‌ شرکت‌‌ها نمونه‌‌هایی از صنایع بهره‌‌مند از اقتصاد دَوَرانی (Circular Economy) هستند؛ یعنی صنایعی که از ضایعات به‌‌عنوان مواداولیه استفاده می‌‌کنند. اتحادیه‌‌ی اروپا تلاش می‌کند این سازوکار را در تمامی صنایع به‌‌وجود آورد.

    میزان دی‌‌اکسیدکربن جذب‌پذیر در این نوع محصولات چقدر است؟

    پرسش مهم این است که این‌‌ گونه صنایع چه میزان از ۳۷ گیگاتن دی‌‌اکسیدکربنی را می‌توانند مجددا مهار کنند که سالیانه در اتمسفر منتشر می‌‌کنیم؟ بنابر گزارشی، این صنایع می‌‌توانند سالیانه حدود هفت گیگاتن دی‌‌اکسیدکربن را درون محصولات خود به‌‌دام بیندازند. کتی آرمسترانگ چنین چشم‌‌اندازی را به‌‌شدت خوش‌‌بینانه قلمداد می‌‌کند؛ بااین‌‌حال می‌‌گوید:

    جذب هر تن دی‌‌اکسیدکربن از اتمسفر، به‌‌معنای حذف یک تن آلاینده‌‌ای است که دیگر نمی‌‌تواند اتمسفر را گرم‌تر کند. پس، بگذارید امیدوار باشیم این صنایع به‌‌ موفقیت خود ادامه دهند.
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات