5G چه برتری‌هایی نسبت به 4G خواهد داشت؟

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
شبکه‌ی 5G دیر یا زود به زندگی همه‌ی مردم وارد می‌شود و قطعا دستاوردهای مهم و پیشرفت‌های زیادی نسبت به شبکه‌های قبلی به‌همراه خواهد داشت.
تبلیغات

شبکه‌ی 5G از چند ماه پیش به‌صورت جدی وارد زندگی برخی کاربران دنیای فناوری شده‌است. محصولاتی همچون گلکسی اس 10 نسخه 5G و وان پلاس 7 پرو 5G از اولین گجت‌های هوشمندی بودند که با ادعای ارائه‌ی اتصال به سریع‌ترین شبکه‌ی مخابراتی جهان، به کاربران ارائه شدند. درکنار گجت‌های جدید، شبکه‌های 5G کوچک و بزرگ نیز در مناطق گوناگون جهان به‌مرور از فاز آزمایشی خارج شده‌اند و به‌احتمال زیاد در آینده‌ی نزدیک شاهد گسترش بیشتر آن‌ها خواهیم بود.

آن دسته از کاربرانی که در مناطق با پوشش 5G قرار دارند، قطعا برای ثبت‌نام در سرویس‌های آن هیچ فرصتی را از دست نخواهند داد. شبکه‌ی جدید مزایای بسیار متنوعی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سرعت بسیار بیشتر از 4G، تأخیر پایین‌تر در اتصال و کاربردهای متنوع دیگر اشاره کرد. فراموش نکنید که 5G تنها با تمرکز بر افزایش سرعت ارائه نمی‌شود، بلکه کاربردهای بسیار متنوع‌تری خواهد داشت که قطعا 4G را سریعا منسوخ می‌کند.

برخی از کاربردهای 5G اکنون ناشناخته مانده‌اند و شاید تصوری هم از آن‌ها نداشته باشیم. برخی دیگر از آن‌ها که با تجهیزات کنونی و وضعیت فعلی دنیای فناوری قابل درک هستند، قطعا تجربه‌ی کاری شهروندان دنیای فناوری را متحول می‌‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی ۱‍۰ قابلیت جدید فناوری 5G می‌پردازیم که با 4G امکان استفاده از آن‌ها وجود نداشت.

پخش ویدئو با کیفیت 8K

امروزه باتوجه‌به سرعت اتصالات 4G، حتی پخش ویدئو با کیفیت 4K نیز توسط کاربران محدودی انجام می‌شود. با ظهور و توسعه‌ی 5G شاهد پیشرفت عظیمی در این حوزه خواهیم بود که امکان پخش ویدئو با کیفیت 8K را هم به کاربران و فعالان دنیای فناوری می‌دهد؛ پخشی که قطعا تأخیرهای کنونی را به‌خاطر از بین رفتن محدودیت سرعت، به‌همراه نخواهد داشت.

قابلیت های 5G

پخش ویدئوهای با کیفیت بالا را می‌توان یکی از مزایای روشن افزایش سرعت در شبکه‌های مخابراتی آینده دانست. به‌بیان‌ساده به‌خاطر اینکه داده‌ها با سرعت بیشتری منتقل می‌شوند، می‌توان داده‌های بیشتری را در زمان برابر جابه‌جا کرد. درنتیجه می‌توان محتوایی با کیفیت بسیار بیشتر (و حجم بالاتر) برای کاربران ارسال کرد.

سرعت بالاتر به‌معنای امکان ارسال و دریافت داده‌های حجیم‌تر خواهد بود

تجهیزات کنونی کاربران از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و گیرنده‌های تصویری هنوز قابلیت‌های مورد نیاز برای دریافت محتوای 8K و اتصال به شبکه‌‌ی 5G را به‌صورت کامل ندارند. البته توسعه‌ی تجهیزات با سرعت بالایی رخ می‌دهد و می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ی نزدیک موج جدیدی از خرید برای در اختیار داشتن محصولات با قابلیت‌های 5G و 8K به راه بیفتد.

دانلود محتوا با حجم و سرعت بسیار بالا

با ظهور و گسترش 5G، همان‌طور که کیفیت محتوای قابل پخش افزایش می‌یابد، می‌توان داده‌هایی با حجم بسیار بالاتر را نیز در سرعتی بسیار بیشتر از 4G دانلود کرد. با افزایش سرعت، دانلود فایل‌های حجیم منطقی‌تر می‌شود. به‌بیان‌ ساده‌تر اگر امروز فایلی با حجم ۱۰ گیگابایت برای دانلود با اتصال 4G داشته باشید، شاید به‌دنبال راه‌هایی دیگر برای جابه‌جایی آن بگردید؛ اما با 5G دیگر دانلودهایی با چنین حجم، منطقی خواهند بود.

قابلیت های 5G

افزایش حجم قابل دانلود، امکان افزایش حجم داده‌ها را نیز به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد. درنتیجه احتمالا شاهد بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی با گرافیک بهتر و قابلیت‌های بیشتر نیز خواهیم بود. شاید تنها محدودیت کاربران در آن زمان، حافظه‌ی محدود گجت‌های هوشمند باشد. شاید هم مفهومی به‌نام ذخیره‌سازی فایل به‌صورت محلی و در داخل گوشی یا تبلت، منسوخ شود.

بازی‌های آنلاین با کیفیتی نزدیک به کنسول‌های حرفه‌ای

بازی‌های آنلاین با اینترنت داده و موبایل، امروزه فعالیتی منطقی نیستند. نه‌تنها سرعت، بلکه تأخیر نیز چالش‌های مهمی بر سر راه بازی‌های آنلاین ایجاد می‌کند. تأخیر، زمان مورد نیاز از سمت شبکه برای پاسخگویی به درخواست‌های کاربران است. طبق تعریف، بالا بودن این فاکتور، تجربه‌ی با کیفیت بازی آنلاین را مختل می‌کند. با گسترش شبکه‌ی 5G و افزایش سرعت، قطعا این مانع از سر راه گیمرها برداشته خواهد شد.

قابلیت های 5G

با بهبود سرعت اتصال، امکان افزایش کیفیت و جزئیات بازی‌های آنلاین نیز ایجاد می‌شود. احتمالا کیفیت بازی‌ها به کنسول‌های حرفه‌ای نزدیک شود و تجربه‌ای هرچه واقعی‌تر برای کاربران به‌همراه بیاورد. چنین قابلیت‌هایی حتی احتمال استریم کامل بازی‌ها را نیز به‌همراه خواهند داشت. به‌بیان‌دیگر شاید زمانی همه‌ی فرایندهای حجیم پردازش بازی‌ها در فضای ابری انجام شده و محتوای نهایی به گجت‌های هوشمند کاربران استریم شود. گوگل در پروژه‌ی استادیا چنین کاربردی را در نظر دارد.

استریم بازی‌های VR

همان‌طور که گفته شد، 5G امکان پردازش بازی‌ها در فضای ابری را ارائه می‌کند. درنتیجه دیگر هیچ محدودیتی برای استریم بازی‌ها وجود نخواهد داشت. با برداشته شدن محدودیت‌ها نیز می‌توان انتظار توسعه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی را منطقی دانست. بازی‌های آینده کیفیت‌هایی بسیار بیشتر از نمونه‌های کنونی همچون هدست واقعیت مجازی Google و PlayStation VR خواهند داشت. به‌علاوه بازی‌های مذکور را می‌توان تنها با یک گوشی هوشمند و عینک واقعیت مجازی ساده و بدون نیاز به قدرت پردازشی بالا بازی کرد.

قابلیت های 5G

پخش زنده‌ی رویدادها به‌صورت VR

پخش زنده‌ی رویدادهای ورزشی و کنسرت به‌‌صورت واقعیت مجازی، مفهوم جدیدی نیست. البته هنوز نمونه‌های زیادی از چنین فناوری‌های نمی‌بینیم و دلیل آن نیز همان محدودیت اتصال‌های کنونی اینترنت است. با گسترش 5G می‌توان انتظار داشت که هر کاربری تنها با یک اتصال اینترنت و عینک مخصوص واقعیت مجازی، حداکثر تجربه‌ی واقعی را از رویدادهای زنده داشته باشد.

رویدادهای VR حس زنده‌تری را به مخاطب منتقل خواهد کرد

پخش زنده‌ی رویدادها به‌صورت واقعیت مجازی و با بهره‌گیری از 5G ظرفیت زنده‌تر کردن رویدادها به شیوه‌ای جدید را دارد. به‌عنوان یکی از نتایج چنین دستاوردهایی می‌توان به کاهش تمایل برای حضور فیزیکی در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها اشاره کرد. حتی شاید مفهوم بلیط‌فروشی برای حضور زنده به‌مرور منسوخ شود.

قابلیت های 5G

پخش زنده‌ی رویدادهای بیشتر

پخش زنده‌ی رویدادها به‌کمک 5G تنها محدود به گوشی‌های هوشمند نمی‌شود. در آینده‌ی 5G به‌طور کلی شاهد پخش زنده‌های بیشتری از رویدادهای مهم خواهیم بود. فناوری‌های پخش کنونی، شرکت‌ها را به‌خاطر سرعت پخش پایین، محدود می‌کنند. به‌علاوه تجهیزات مورد نیاز امروزی برای پخش زنده هم بسیار پیچیده هستند و شاید با گسترش 5G بتوان با تجهیزاتی ساده‌تر، پخش زنده‌ی بهتری را تجربه کرد.

قابلیت های 5G

افزایش سرعت به‌لطف 5G، شرکت‌های متعدد را به پخش زنده‌ی رویدادها تشویق می‌کند. شاید پخش زنده‌ی کنسرت‌ها بیش از همه‌ی رویدادها برای کاربران جذابیت داشته باشد. درکنار پیشرفت‌های مذکور، احتمالا شرکت‌های سنتی تمایل بیشتری به فعالیت جدی در این حوزه پیدا کنند و درنهایت زمینه‌ای جدید برای رقابت با شرکت‌هایی همچون نتفلیکس فراهم شود.

تماس‌های هولوگرافیک

تماس‌های ویدئویی در حال حاضر کاربران و طرفداران زیادی دارند. با سرعت کنونی اتصالات 4G هم می‌توان تماس‌هایی با کیفیت بالا را تجربه کرد. نسل بعدی تماس‌ها در این حوزه به‌صورت تماس هولوگرافیک خواهد بود که شرکت‌هایی همچون وودافون تاکنون نمونه‌های موفقی از آن را آزمایش کرده‌اند.

قابلیت های 5G

همه‌گیر شدن فناوری هولوگرافیک و تماس‌های در سطح آن، علاوه‌بر 5G به تجهیزات دیگری هم نیازمند خواهد بود. به‌عنوان مثال پروژکتورهای مخصوص باید در تجهیزات هوشمند نصب شوند تا بتوان محتوای هولوگرافیک را پخش کرد. به‌هرحال شاید بتوان آینده‌ای را تصور کرد که در تماس‌های تصویری، خودتان را به‌صورت مجازی در مکان مخاطب قرار دهید. آینده‌ی مذکور، تصور هرچه هوشمندتر بودن را در انسان‌ها ایجاد می‌کند و شاید منجر به نزدیک‌تر شدن آن‌ها به یکدیگر هم بشود.

پیشرفت در واقعیت افزوده

در سال‌های گذشته، انواع دستاوردها و فناوری‌های حاصل از واقعیت افزوده را مشاهده کرده‌ایم، اما هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داریم. شاید 5G بتواند توسعه‌ی این فناوری را نیز بهبود دهد. باسرعت بالا و تأخیر پایینی که توسط 5G ارائه می‌شود، واقعیت افزوده در حوزه‌های بسیار بیشتری نسبت به وضعیت کنونی 4G ارائه خواهد شد.

قابلیت های 5G

در آینده‌ی تحت سلطه‌ی 5G شاید تبلیغات بیلبوردی شخصی‌سازی‌شده، آنچنان دور از انتظار نباشند. تبلیغاتی که به‌جای نمایش روی تجهیزات شهری، روی عینک هوشمند یا حتی شیشه‌ی جلوی خودروی شما پخش شوند. در صنعت خودرو، حتی می‌توان انتظار نمایش مسیرهای پیشنهادی به‌صورت واقعیت افزوده روی جاده داشت. به‌هرحال همه‌ی این موارد در حد حدس و گمان هستند، اما می‌توان در آینده‌ی نزدیک انتظار کاربردهایی فراتر از بازی از واقعیت افزوده داشت.

افزایش خودروهای خودران

5G می‌تواند به‌عنوان عنصری حیاتی در عمومی شدن خودروهای خودران عمل کند. چنین خودروهایی برای کاربرد بهینه باید توانایی ارسال و دریافت داده با خودروهای دیگر، جاده‌های هوشمند و عناصر دیگر را داشته باشند. درنتیجه به اتصالی سریع، تأخیر پایین در پاسخگویی، پهنای باند عظیم و پایداری بالای شبکه نیاز خواهد بود. قابلیت‌هایی که همگی توسط 5G ارائه می‌شوند.

قابلیت های 5G

کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند برای پیاده‌سازی هرچه بهتر خودروهای خودران، باید عملکرد شبکه در حد روشن و خاموش کردن چراغ سریع باشد. درواقع حساسیت خودرو به‌قدری بالا است که هر رخداد باید با پاسخگویی سریع خودرو همراه شود. به‌همین دلیل سیگنال‌های سریع متصل به شبکه‌ی 5G نیاز الزامی خودروهای خودران خواهند بود.

خانه‌ها و شهرهای هوشمندتر

ترکیب اینترنت اشیاء با 5G، هوشمندتر شدن شهرها را به‌همراه دارد

یکی از حوزه‌هایی که قطعا از مزایای اینترنت 5G بهره خواهد برد، اینترنت اشیاء است. اگرچه اکنون نمونه‌هایی اولیه از این فناوری مانند ترموستات‌های هوشمند خانگی، چراغ‌های هوشمند و و موارد مشابه را در زندگی روزمره‌ی خود می‌بینیم، هنوز ظرفیت‌های متعددی از آن ناشناس هستند. 5G می‌تواند با ارائه‌ی امکانات گسترده به خانه‌ها و شهرها، همه‌ی کاربران دنیای هوشمند آینده را به فناوری‌های انقلابی متصل کند.

خانه‌های هوشمند تنها دستاوردهای 5G نیستند. با افزایش نفوذ فناوری احتمالا شاهد شهرهای هوشمند بیشتر نیز خواهیم بود. چنین شهرهایی احتمالا قابلیت‌های بسیار هوشمندانه‌تر در نظارت زنده بر آلودگی، ترافیک خودرو و پیاده، مصرف انرژی و بسیاری موارد دیگر خواهند داشت.

قابلیت های 5G

درنتیجه‌ی استفاده از فناوری‌های هوشمندتر، می‌توان کاهش استفاده از منابع و هزینه‌ها را انتظار داشت. به‌عنوان مثال، چراغ‌های خیابان‌ها با تشخیص ترافیک خاموش و روشن شوند. به‌هرحال کاهش هزینه‌ها در این بخش درنهایت به اکوسیستم سالم‌تر نیز منجر خواهد شد.

فناوری 5G در مراحل جدی توسعه قرار دارد و می‌توان در آینده‌ای نه‌چندان دور انتظار پیشرفت‌های مهمی در آن حوزه داشت. شرکت‌های گوناگون در حال رقابت برای پیروزی در پروژه‌های توسعه‌ای هستند و حتی دولت‌ها هم به ظرفیت‌های 5G پی برده‌اند. به‌هرحال باید مانند دیگر روندهای دنیای فناوری، منتظر نهایی شدن دستاوردهای شبکه‌ی جدید باشیم تا تأثیرات آن را روی زندگی روزمره‌ی خود حس کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات