اریکسون: 5G سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت درحال متداول شدن است

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اریکسون معتقد است، نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) با سرعت بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد درحال رشد است.
تبلیغات

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) جدیدترین بستر سیستم‌های ارتباطات مخابراتی است که از اهداف آن، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت‌برثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل) و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت است.

شرکت اریکسون معتقد است، با ورود زودهنگام شبکه‌ها و پشتیبانی قوی ازطرف فروشندگان سخت‌افزاری و تولید‌کنندگان قطعات به منظور کمک به سرعت بخشیدن و افزایش تعداد مشترکین، 5G بسیار سریع‌تر از آنچه پیش از این پیش‌بینی می‌شد درحال متداول شدن است.

این شرکت سوئدی تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۴ تعداد مشترکین 5G به ۱.۹ میلیارد نفر یعنی چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نفر بیشتر نسبت به تخمین قبلی در سال گذشته، خواهد رسید. با این وجود، تا پایان سال ۲۰۱۹ تعداد کاربران 5G تنها به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

5G اریکسون

5g اریکسون

شبکه‌های تجاری 5G در حال حاضر در ایالات متحده، آسیا و اروپا در دسترس هستند. شرکت اریکسون معتقد است در مدت پنج سال پوشش شبکه‌ی 5G برای ۴۵ درصد مردم دنیا محقق می‌شود. این درحالی است که اگر اپراتورها بتوانند به تکنولوژی‌های جدیدی مانند «به‌اشتراک‌گذاری طیف موج» (Spectrum Sharing) دست پیدا کنند، این رقم می‌تواند تا ۶۵ درصد افزایش یابد. این کار به اپراتورها اجازه می‌دهد تا برای ارسال سیگنال‌های 4G و 5G از فرکانس‌های مشابه استفاده کنند.

فردریک جیدلینگ، رئیس بخش شبکه در شرکت اریکسون اعلام کرد:

شبکه‌ی 5G بی‌شک در حال افزایش و به سرعت در حال رشد است. این نشان‌دهنده‌ی شور و شوق ارائه دهندگان خدمات و مصرف‌کنندگان برای این تکنولوژی است. 5G تأثیر مثبتی بر زندگی و کسب‌و‌کار مردم خواهد داشت. 5G به دستاوردی فراتر از اینترنت اشیا (IoT) و انقلاب صنعتی چهارم تبدیل خواهد شد. با این وجود، دستیابی به مزایای کامل 5G تنها با ایجاد یک اکوسیستم که در آن تکنولوژی، نظارت، امنیت و شرکای صنعتی همه باهم تعامل دارند و نقش مهمی ایفا می‌کنند، امکان‌پذیر است.
5g

در مدت پنج سال آینده، تصور می‌شود که یک سوم تمام شبکه‌های تلفن همراه به 5G مجهز شوند و داده‌های خود را به‌صورت 5G منتقل کنند. LTE به‌عنوان تکنولوژی رادیویی غالب همچنان مدتی باقی خواهد ماند. درحقیقت، گسترش شبکه‌های 5G قطعا به ارتقاء خدمات 4G منجر خواهد شد؛ چراکه شبکه‌ 4G پایه و اساس زیرساخت نسل بعدی را فراهم می‌کند.

جای تعجب نیست که ترافیک داده همچنان به رشد ادامه می‌دهد. ترافیک در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۴ به میزان ۸۲ درصد افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود با متداول شدن 5G تا سال ۲۰۲۴، این میزان به ۱۳۱ اگزابایت (هر اگزابایت = ۱ میلیون ترابایت) در ماه خواهد رسید.

بااین‌حال، به‌رغم خوشبینی شرکت اریکسون، مشخص نیست ممنوعیت استفاده از هرگونه کیت هواوی (Huawei)، چه تأثیری بر آینده‌ی 5G خواهد داشت. درحال‌حاضر، ایالات متحده و چندین کشور دیگر، اپراتورها را از خرید تجهیزات 5G از هواوی محروم کرده‌اند و انتظار می‌رود کشورهای بیشتر دیگری نیز به آن‌ها ملحق شوند. هواوی هرگونه اتهامی را رد کرده است و در عین حال بسیاری از اپراتورها تمایل کمی برای پیروی از تحریم‌های آمریکا از خود نشان می‌دهند؛ چراکه منع استفاده از تجهیزات هواوی برای این اوپراتورها به‌معنی متحمل شدن هزینه‌های بالاتر، تأخیر در راه‌اندازی 5G و کاهش نوآوری محصولات و شرکت‌شان خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات