هواوی سیستم‌عامل جایگزینش را تا پاییز منتشر می‌کند

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
هواوی برای رهایی از محدودیت‌های ایجادشده از سوی شرکت‌ آمریکایی گوگل، سیستم‌عاملی جایگزین برای اندروید توسعه داده است که تا پاییز معرفی می‌شود.
تبلیغات

ریچارد یو، مدیرعامل هواوی در ماه مارس اعلام کرد که درصورت افزایش تنش‌ها و محدودیت شرکتش در دسترسی به سیستم‌عامل اندروید، سیستم‌عامل جایگزین را ارائه خواهد کرد. او در مصاحبه‌ای گفته بود که سیستم‌عامل جایگزین هواوی از مدت‌ها قبل توسعه داده شد و آماده‌ی عرضه است.

در هفته‌ی گذشته، فشارهای آمریکا روی شرکت چینی افزایش پیدا کرد و محدودیت‌های جدیدی مبنی بر واردات و ارائه‌ی خدمات به هواوی وضع شد. بدین ترتیب میلیون‌‌ها گوشی هوشمند این شرکت از دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و دیگر خدمات گوگل بی‌بهره خواهند ماند. البته در اخبار تکمیلی، تحریم‌ها تا ۹۰ روز معلق شدند، اما چینی‌ها دلیل مناسبی برای عرضه‌ی سیستم‌عامل جایگزین خود پیدا کردند.

سیستم‌عامل احتمالی هواوی که می‌تواند نقش لاستیک یدکی را برای محصولات این شرکت ایفا کند، به‌صورت یک سیستم‌عامل یکپارچه عرضه خواهد شد که قابلیت نصب روی انواع دستگاه‌ها را دارد. به‌بیان‌دیگر سیستم‌عامل هواوی روی گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر، تبلت، تلویزیون، خودروی هوشمند، گجت‌های پوشیدنی و بسیاری دستگاه‌های دیگر نصب می‌شود. به‌علاوه اپلیکیشن‌های اندرویدی و وب اپلیکیشن‌ها هم در سیستم‌عامل چینی‌ها پشتیبانی می‌شوند. گفته می‌شود که اپلیکیشن‌های اندرویدی بهینه‌سازی شده برای اجرا در سیستم‌عامل هواوی، عملکرد ۶۰ درصد سریع‌تر خواهند داشت. درنهایت اخبار حاکی از آن هستند که سیستم‌عامل مذکور در پاییز امسال عرضه خواهد شد.

گزارش‌ها پیرامون تلاش‌های هواوی برای توسعه‌ی سیستم‌عامل جایگزین، از سه سال پیش قوت گرفته‌اند. هنوز مشخص نیست که چینی‌ها از مجوز متن‌باز AOSP گوگل برای توسعه‌ی سیستم‌عامل استفاده کرده‌اند. درواقع شاید هواوی مبنای دیگری به‌جز اندروید را برای توسعه‌ی سیستم‌عامل خود استفاده کرده باشد. شاید آن‌ها مانند سیستم‌عامل بلک‌بری ۱۰، از نسخه‌ای از یونیکس به‌عنوان پایه‌ی سیستم‌عامل خود استفاده کنند. به‌هرحال همه‌ی اخبار و حواشی به‌صورت حدس‌وگمان هستند.

اظهارنظر ریچارد یو باعث شد تا مصاحبه‌هایی هم با بنیان‌گذار هواوی، رن ژنگفی انجام شود. هر دو مدیر تلاش می‌کنند تا طرفداران و میهن‌پرستان چینی را درباره‌ی تصمیم‌های جدید و جابه‌جایی احتمالی به سیستم‌عامل اختصاصی، آرام کنند. درنهایت آن‌ها چالش‌هایی برای پیاده‌سازی سیستم‌عامل جایگزین روی دستگاه‌های موجود نیز خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات