هواوی برای مقابله با تحریم احتمالی ویندوز و اندروید، سیستم‌عامل اختصاصی توسعه داد

جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی که در ماه‌های گذشته با چالش‌های متعددی در سرتاسر جهان روبه‌رو شد، خود را برای بدترین شرایط و تحریم سیستم‌عامل‌ها هم آماده می‌کند.
تبلیغات

هواوی، سیستم‌عامل اختصاصی و انحصاری خود را توسعه داده است. درنتیجه، شرکت چینی آمادگی دارد تا در صورت ادامه‌ی مشکلات با آمریکایی‌ها و ممنوعیت استفاده از محصولات ساخت آن کشور همچون ویندوز و اندروید، از سیستم‌عامل خود استفاده کند. ریچارد یو، مدیرعامل گروه محصولات تجاری هواوی در مصاحبه‌ای با Die Welt گفت:

ما سیستم‌عامل اختصاصی خود را آماده کرده‌ایم. اگر درنهایت مشخص شود که نمی‌توانیم از آن سیستم‌ها استفاده کنیم، نقشه‌ی دومی برای حل چالش‌ها خواهیم داشت.

هواوی از سال ۲۰۱۲ و با شروع تحقیقات آمریکایی‌ها پیرامون فعالیت‌های آن شرکت و هم‌وطنش، ZTE، برنامه‌های خود را برای توسعه‌ی جایگزین اندروید شروع کرد. آن‌ها توسعه‌ی سیستم یادشده را تا سال ۲۰۱۶ نیز ادامه می‌دادند. اخبار فوق، توسط رسانه‌ی South China Morning Post مطرح شد. 

رونمایی از نقشه‌ی B هواوی، دقیقا زمانی انجام می‌شود که آن‌ها درگیر مشکلات حقوقی با آمریکایی‌ها هستند؛ چالش‌هایی که درنهایت، شرکت چینی را از دریافت صادرات آمریکایی محروم کرد. به‌هرحال، هواوی ادعا می‌کند که اگر پیاده‌سازی آن احکام ممنوعیتی نهایی شود، آن‌ها آماده‌ی مقابله خواهند بود.

چین و آمریکا

هواوی اخیرا در مقابله با یک حکم تحریم آمریکایی، از آن کشور شکایت کرد؛ حکمی که استفاده از فناوری‌های آن شرکت را در شبکه‌های فدرال ممنوع می‌کند. درنتیجه‌ی آن حکم، بسیاری از پیمانکاران سازمان‌های دولتی آمریکا، نمی‌توانند از تجهیزات هواوی استفاده کنند. هواوی در شکایت خود می‌گوید که آمریکایی‌ها به‌صورت ناعادلانه احکام تحریم را اجرا کرده‌اند و آن فعالیت‌ها، نتیجه‌ای به‌جز عقب ماندن آمریکا از کشورهای دیگر، خصوصا در بحث فناوری 5G نخواهد داشت.

هواوی در صورت وخامت اوضاع باید پردازنده‌ی لپ‌تاپ نیز تولید کند

یو در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت که هواوی ترجیح می‌دهد با اکوسیستم گوگل و مایکروسافت همکاری کند؛ البته، اگر شرایط قانونی وخیم‌تر از وضعیت کنونی شوند، آن‌ها آماده‌ی تغییر مسیر به‌سمت سیستم‌عامل داخلی خود هستند. از آنجایی که هواوی پردازنده‌های اختصاصی کرین را نیز برای گوشی‌های هوشمند خود تولید می‌کند، در صورت پیاده‌سازی تحریم‌های سخت‌تر، شرایطی بهتر از ZTE خواهد داشت.

ZTE در سال ۲۰۱۸ به ۳ ماه تحریم فناوری محکوم شد. درنتیجه‌ی آن تحریم، شرکت چینی نمی‌توانست از سیستم‌عامل اندروید گوگل استفاده کند و همچنین، صادرات تجهیزات ساخت گوشی هوشمند از شرکت‌های آمریکایی به آن‌ها نیز ممنوع شد.

اگرچه هواوی ادعا می‌کند که سیستم‌عامل جایگزین را برای استفاده در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند خود دارد، آن‌ها باید در بحث پردازنده‌های کامپیوتری نیز به‌دنبال شریکی به‌جز اینتل باشند. چینی‌ها اکنون برای ساخت لپ‌تاپ، به آن شرکت آمریکایی نیاز دارند. از آن‌جایی که اینتل و کوالکام در صورت وخامت اوضاع از فهرست تأمین‌کننده‌ها خارج خواهند شد و مدیاتک نیز بیشتر به پردازنده‌های پایین‌رده برای دستگاه‌هایی همچون کروم‌بوک‌ها مشهور است، احتمالا هواوی باید به فکر توسعه‌ی پردازنده‌ی جدید برای لپ‌تاپ‌های خود نیز باشد.

نظر شما چیست؟ باتوجه‌به جنگ تجاری آمریکا و چین و چالش‌های متعدد هواوی در ماه‌های گذشته، آیا این شرکت می‌تواند باز هم به نفوذ در بازارهای جهانی فناوری ادامه دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات