چرا عرضه‌های عمومی سهام اخیر شرکت‌ها با شکست همراه بودند؟

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
استارتاپ‌های مشهور فناوری در ماه‌های گذشته سهام خود را به‌صورت عمومی در بازار عرضه کردند، اما اکثر آن‌ها بازخوردهای اولیه‌ی خوبی نداشتند.
تبلیغات

با نگاهی ظاهری به بازار سهام جهانی شاید فکر کنیم که با عرضه‌های متعدد اولیه، این بازار در وضعیت مناسبی قرار دارد. عرضه‌های بزرگی که نام‌های معتبری در میان آن‌ها حضور داشتند، این تصور را ایجاد می‌کنند که سال ۲۰۱۹ با رشدی عالی در بازار سهام همراه باشد. عرضه‌های اولیه‌ی معتبر به بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ شانس درآمدهای میلیون‌دلاری می‌دهد و بازیگران جدید نیز می‌توانند با استفاده از آن‌ها، سهمی از شرکت‌های پیشرو داشته باشند.

در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش شدید عرضه‌های عمومی سهام در بازار آمریکا بودیم. تاکنون ۸۰ شرکت سهام خود را در بازارهای بورس عرضه کرده‌اند که از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده است. این تعداد از IPO، سهمی نزدیک به ۱۵ درصد از همه‌ی عرضه‌های اولیه‌ی سهام در دهه‌ی گذشته را به خود اختصاص داد.

در پشت صحنه‌ی عرضه‌های اولیه‌ی سهام، داستان متفاوتی جریات دارد. رخدادهای گذشته با شکست‌ها و سقوط‌های متعددی همراه بود که سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران را بیش از همیشه در معرض خطر قرار داد. شرکت‌های حاضر در صف عرضه‌ی عمومی سهام نیز با نگاه کردن به رخدادهای پیش‌آمده، درباره‌ی آینده‌ی خود احساس نگرانی می‌کنند.

نتایج ناامیدکننده‌ی بسیاری از شرکت‌ها به کیفیت عملکرد آن‌ها مرتبط می‌شود. برخی از شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر سهام خود را در بازارها عرضه کردند، روند مشخصی برای سوددهی در آینده ندارند. به‌علاوه چشم‌اندازی در اقتصاد کلان نیز برای آن‌ها ترسیم نمی‌شود. تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران، همین موارد را به‌عنوان علل عملکرد ضعیف شرکت‌ها در روزها و ماه‌های اولیه‌ی عرضه به بورس بیان می‌کنند.

اوبر

تام فورت، تحلیل‌گر تحقیقی ارشد شرکت دیویدسون در مصاحبه‌ای پیرامون عرضه‌های عمومی سهام گفت:

ما شاهد پایان یک چرخه هستیم. در پایان چرخه، شرکت‌هایی که در میانه‌ی چرخه وارد عمل شده‌اند، برای عرضه‌ی عمومی سهام شتاب می‌کنند. دراین‌میان سرمایه‌گذارانی هستند که ضررهای امروز را به امید پیروزی‌های آینده می‌پذیرند.

با نگاهی به عرضه‌های عمومی ناموفق اخیر، ابتدا به نام استارتاپ لیفت می‌رسیم. اولین ماه حضور لیفت در بازار سهام، رکورد دومین سقوط IPO را در تاریخ آمریکا نشان داد؛ سقوطی که با کاهش ارزش سهام به‌مقدار ۲۰.۵ درصد همراه بود. شایان ذکر است رکورد بدترین عرضه‌ی عمومی به فیسبوک با ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۲ تعلق دارد.

شرکت‌ها برای ثروتمندتر کردن سرمایه‌گذاران وارد IPO نمی‌شوند

رقیب اصلی لیفت یعنی اوبر نیز عملکرد مناسبی در IPO نداشت. آن‌ها نیز رکورد بزرگ‌ترین سقوط روز اول عرضه را شکستند که از سال ۱۹۷۵ بی‌سابقه بود. به نظر می‌رسید قیمت اولیه‌ی مورد نظر مدیران اوبر، باتوجه‌به نرخ کاهشی سهام لیفت در ماه‌های قبل، انتخاب شده باشد.

ارین گیبز از تحلیل‌گران S&P Investment Advisory Services اعتقاد دارد شرکت‌های تاکسی اینترنتی فوق، در ادامه نیز در بازاری با نوسان بالا حرکت خواهند کرد. به عقیده‌ی او بازار اکنون نوسان بالایی دارد و این شرکت‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. گیبز می‌گوید بازار عرضه‌های عمومی با ریسک بالایی همراه خواهد بود و یکی از دلایل آن نیز عدم قطعیت در وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا است:

من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران دلیل عرضه‌ی عمومی سهام از سوی شرکت‌ها را فراموش کرده‌اند. آن‌ها سهام خود را به‌منظور جذب سرمایه برای پرداخت بدهی‌ها یا رشد بیشتر عرضه می‌کنند. شرکت‌ها با هدف ثروتمندتر کردن سرمایه‌گذارها وارد IPO نمی‌شوند. درنتیجه تصور می‌کنم همیشه باید مراقب جوّ ایجادشده پیرامون عرضه‌های عمومی سهام باشیم.
lyft

پینترست از دیگر استارتاپ‌هایی بود که سهام خود را در سال ۲۰۱۹ در بازار عرضه کرد. آن‌ها پس از عرضه‌ی اولیه، رشد ۳۰ درصدی را تجربه کردند. البته پس از ارائه‌ی اولین گزارش مالی و دور از انتظار بودن درآمدها و سود شرکت، سهام سقوط شدیدی داشت. درکنار همه‌ی این موارد، با نگاهی کلی به وضعیت بازار سهام، موفقیت‌هایی را هم مشاهده می‌کنیم.

برخی عرضه‌های اولیه در سال ۲۰۱۹، رکورد دوران حباب دات‌کام را هم شکستند

Beyond Mean رکورد بهترین رشد در روز اول را در عرضه‌های اولیه‌ی سهام آمریکا به خود اختصاص داد. این شرکت رشد ۱۶۳ درصدی را در روز اول تجربه کرد که از زمان حباب دات کام، اولین شرکتی بود که بیش از ۱۰۰ درصد رشد در بازار سهام داشت. Zoom استارتاپ دیگری بود که لقب یونیکورن سودده دنیای فناوری را به خود اختصاص داد. آن‌ها از زمان عرضه‌ی عمومی در ماه آوریل، ۳۸ درصد رشد را تجربه کرده‌اند و چند روز پیش رکورد بالاترین ارزش سهام خود را نیز شکستند. شرکت دیگر Luckin Coffe نام دارد که سهام خود را در بورس نزدک عرضه کرد و در روز اول شاهد ۴۷ درصد رشد در ارزش سهام بود. این شرکت به‌عنوان رقیب چینی استارباکس شناخته می‌شود.

داگ میلتون از مدیران شرکت لوپ ونچرز، نگاهی مثبت به بازار عرضه‌های اولیه دارد. شرکت او در مینیاپولیس و نیویورک فعالیت دارد و سرمایه‌گذاری‌های اصلی خود را در شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری‌های پیش‌گام انجام می‌دهد. او درباره‌ی شرکت‌های موفق بازار سهام گفت:

من تصور نمی‌کنم که بازار عرضه‌های اولیه کاملا شکست‌خورده باشد. زوم مثال خوبی از یک داستان موفقیت بود. پیجردیوتی هم عملکرد مناسبی داشت. درباره‌ی اسلک هم باید منتظر عرضه‌ی عمومی سهام باشیم. تصور می‌کنم آن‌ها ارزش‌گذاری اولیه را بیشتر از ارزش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی خود پیشنهاد خواهند داد.

تحلیل‌گران دیگر اعتقاد دارند اکنون زمان زیادی از عرضه‌های عمومی نگذشته است و نمی‌توان تحلیل کاملی از شرکت‌ها داشت. اسکات کویل، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ClickIPO، اپلیکیشنی با هدف ردگیری عرضه‌های اولیه‌ی سهام، در اظهارنظری گفت:

نوسان کنونی بازار و خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت، امکان پیش‌بینی حرکت سهام را کاهش می‌دهد. خصوصا درباره‌ی شرکت‌هایی همچون پینترست، اوبر و لیفت که تاریخچه‌ی معامله‌ی کوتاهی دارند، نمی‌توان پیش‌بینی دقیق داشت. به‌هرحال در طولانی‌مدت، قیمت‌گذاری هر سه شرکت براساس عملکرد آن‌ها در بازار و بازخوردهای مالی بلندمدت انجام خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات