آمار کاربران ماهانه‌ی توییتر از مشکلات ادامه‌دار این شبکه اجتماعی حکایت می‌کند

سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های منتشرشده از آمار کاربران توییتر در فصل اول ۲۰۱۹ نشان می‌دهد این شرکت هنوز در روند رشد با مشکلات متعددی روبه‌رو است.
تبلیغات

توییتر در فصل گذشته‌ی سال جاری میلادی، با افزایش کاربران اولین‌بار در طول یک سال توانست رکوردی نسبتا امیدوارکننده ثبت کند. افزایش کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به‌معنای ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه شد که در فصل قبل ۳۲۱ میلیون بود. آمارهای مذکور را خود توییتر و طی گزارشی از وضعیت درآمد و کاربران منتشر شد. البته، رشد اخیر هنوز با دوران اوج توییتر، یعنی ۳۳۶ میلیون کاربر ماهانه در فصل مشابه سال گذشته فاصله‌ی درخورتوجهی دارد.

مشکلات توییتر در بحث کاربران فعال ماهانه باعث شد آن‌ها از فصل گذشته تصمیم بگیرند آمارهای مرتبط را منتشر نکنند. درنتیجه، گزارش اخیر، آخرین آمارها از تعداد کاربران فعال توییتر محسوب می‌شود و دیگر چنین گزارش‌های رسمی شرکت را شاهد نخواهیم بود.

توییتر ترجیح می‌دهد کارشناسان و کاربران به عامل جدید به‌نام کاربران روزانه دقت کنند. به‌نظر می‌رسد این عامل با ثبات بیشتری رشد می‌کند. اکنون آمار کاربران فعال شبکه‌ی اجتماعی ۱۳۴ میلیون گزارش می‌شود که درمقایسه‌با ۱۲۰ میلیون کاربر در فصل مشابه سال گذشته و ۱۲۶ میلیون در فصل گذشته افزایش مناسبی بوده است. مدیران شرکت در بخش‌های مختلف از گزارش بیان کرده‌اند هدف اصلی آن‌ها افزایش همین عامل خواهد بود. به‌‌بیانِ دیگر، تمرکز آن‌ها دیگر روی کاربران فعال ماهانه نیست. از دیدگاه مدیران، آمار کاربران روزانه دید دقیق‌تری به تعداد مخاطبان برای نمایش تبلیغات به‌دست می‌دهد.

شاید آمارهای منتشرشده درباره‌ی کاربران فعال روزانه مناسب به‌نظر برسند؛ اما به‌هرحال برای شبکه‌ای اجتماعی همچون توییتر هنوز ناچیز هستند. فیسبوک در پایان سال جاری گذشته، آمار کاربران روزانه‌ی ۱.۵ میلیارد نفر را ثبت کرد و فقط ۲۸ میلیون نفر را در فصل چهارم به کاربرانش افزود. در پایان سال ۲۰۱۸، اسنپ‌چت آمار ۱۸۶ میلیون کاربر روزانه و اینستاگرام نیز ۵۰۰ میلیون کاربر مخاطب را فقط در بخش استوری‌ها گزارش دادند.

twitter

توییتر قبلا اعلام کرده بود فقط آمار کاربران با ظرفیت درآمدزایی را اعلام می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، آمارهایش در‌مقایسه‌با دیگر شبکه‌های اجتماعی کمتر می‌شود. درواقع، آن‌ها تعداد کاربرانی را منتشر نمی‌کنند که تبلیغات مشاهده نمی‌کنند. مشخص نیست شبکه‌های اجتماعی دیگر با شمردن کاربرانی که تبلیغ مشاهده نمی‌کنند، چه مقدار به آمارهای خود افزوده‌اند. منتهی اکثر شبکه‌های اجتماعی به‌جز توییتر که کاربران زیادی با استفاده از اپلیکیشن‌های واسط به آن مراجعه می‌کنند، کنترل پلتفرم استفاده‌‌شده‌ی کاربران را در دست دارند. به‌همین‌دلیل، آن‌ها به‌احتمال زیادی از همه‌ی کاربران روزانه‌ی خود درآمدزایی می‌کنند.

توییتر تعداد کاربران روزانه را مهم‌تر از ماهانه می‌داند

احتمالا چند عامل به افزایش کابران ماهانه‌ی توییتر در فصل گذشته کمک کرده‌اند. توییتر اعلام کرد در سال گذشته، به‌سختی مشغول پاک‌کردن حساب‌های کاربری اسپم بوده است؛ درنتیجه، تعداد زیادی حساب کاربری حذف شد که قبلا به‌عنوان کاربران فعال شناخته می‌شوند. به‌هرحال، اکنون آن فرایند را تقریبا تمام‌شده می‌دانیم. به‌علاوه،‌ افزایش کاربران ماهانه در فصل اول سال، روندی ثابت برای توییتر محسوب می‌شود. درنتیجه، مشکل اصلی حفظ کاربران جذب‌شده‌ی جدید در ماه‌های آتی خواهد بود. متأسفانه در ماه آتی، از آمارهای توییتر خبری نخواهد بود و متوجه حفظ یا ازدست‌دادن کاربران جدید نخواهیم شد.

توییتر علاوه‌بر نشان‌دادن آمارهای ماهیانه و روزانه‌ی کاربران، از گزارش اخیر برای نشان‌دادن تلاش‌ها در‌ مقابله با محتوای توهین‌آمیز هم استفاده کرد. شرکت ادعا کرد اکنون ۲.۵ برابر گذشته توییت‌های حاوی اطلاعات شخصی را پاک می‌کند. همچنین، ۳۸ درصد از توییت‌های کشف می‌شوند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پاک کرده‌اند. توییتر در گزارش خود دراین‌باره می‌نویسد:

سلامت مکالمه‌های عمومی در توییتر همیشه به‌عنوان اولویت اول ما باقی خواهد ماند. درنتیجه، افراد از اینکه بخشی از مکالمه و بحث باشند، احساس امنیت خواهند کرد. به‌علاوه، آن‌ها می‌توانند اطلاعاتی مطمئن در پلتفرم ما پیدا کنند.

توهین و آزار و اذیت همیشه یکی از مشکلات اصلی توییتر بوده که افراد را از پلتفرم دور نگه می‌داشته است؛ به‌همین‌دلیل، تلاش‌های شرکت برای رفع مشکل می‌تواند در طولانی‌مدت به‌نفع آن‌ها تمام شود. درنهایت، باید بدانیم اعداد منتشرشده نسبی هستند و نمی‌توان باتوجه‌به آن‌ها آماری دقیق از عملکرد توییتر در مقابله با آزار و اذیت به‌دست آورد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات