گوگل و دیپ مایند از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی بازدهی توربین‌های بادی استفاده می‌کنند

پنج‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
زیرمجموعه‌ی قدرتمند گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی یعنی دیپ مایند، در پروژه‌ای جدید، فناوری‌های خود را در جهت انرژی‌های پاک به‌کار می‌گیرد.
تبلیغات

گوگل چندی پیش اعلام کرد که بازوی هوش مصنوعی‌اش یعنی دیپ مایند در لندن، با استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی خود، پایداری و ثبات انرژی تولیدشده در مزارع انرژی بادی را مورد بررسی قرار داد. گوگل ادعا می‌کند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین Deepmind، خروجی انرژی مزارع انرژی بادی خود را پیش‌بینی کرده است؛ مزارعی که برای تأمین انرژی سبز زیرساخت‌های غول موتور جست‌وجو استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌گویند با بهره‌گیری از پیش‌بینی‌های انجام‌شده، می‌توانند تحویل انرژی از آن مزارع را زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کنند که نسبت به وضعیت کنونی تأمین انرژی (که در زمان‌‌بندی‌های نامنظم انجام می‌شود) برای خطوط انتقال نیرو مفیدتر خواهد بود.

نرم‌افزار شرکت دیپ‌مایند (طبق ادعای گوگل) توانست ارزش انرژی دریافت‌شده از توربین‌های بادی را نسبت به زمان‌هایی که هیچ برنامه‌ریزی زمانی وجود نداشت، ۲۰ درصد افزایش دهد. البته، هنوز نمی‌دانیم که آن ارزش در حوزه‌های مالی یا خروجی انرژی چه معنی دارد. به‌علاوه، هنوز مشخص نیست که نرم‌افزار مذکور در چه مناطقی استفاده می‌شود. البته، اکثر مزارع مورد استفاده‌‌ی گوگل در منطقه‌ی غرب میانی آمریکا و در محل قرارگیری برخی از دیتاسنترهای آمریکایی آن‌ها قرار دارد. به‌هرحال در این مورد هنوز پاسخی از طرف گوگل دریافت نشده است.

گوگل سال گذشته اعلام کرد که ۱۰۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند. آن دستاورد، در نتیجه‌ی قراردادهای تأمین انرژی و سرمایه‌گذاری روی مزارع خورشیدی و بادی حاصل شد؛ مزارعی که انرژی مورد نیاز دیتاسنترهای گوگل را تأمین می‌کنند.

استفاده از انرژی بادی، چالش‌های متعددی دارد. به‌عنوان مثال، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که هر مزرعه چه مقدار انرژی تولید می‌کند و چگونه می‌توان آن را برای کاربردهای عملی، ذخیره کرد. به‌بیان دیگر، خروجی مزارع بسته به شرایط همیشه تغییر می‌کند. گوگل می‌گوید طبیعت متغیر باد، عامل اصلی غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است. به‌بیان دیگر،‌ منبعی که انرژی را به‌صورت پایدار عرضه می‌کند، کاربرد بیشتری دارد. درنتیجه، در استفاده از باد باید منتظر طبیعت باشیم تا برق مورد نیاز شبکه‌های توزیع نیرو را تأمین کند.

هوش مصنوعی دیپ مایند / deepmind

سیمز ویترسپون، یکی از مدیران محصول دیپ‌مایند و ویل فادرانک مدیر برنامه‌ی «انرژی بدون کربن» گوگل در مطلبی مشترک نوشتند:

متغیر بودن عملکرد باد را نمی‌‌توان از بین برد، اما نتایج اولیه‌ی تحقیقات ما نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از یادگیری ماشین، انرژی باد را با بازدهی بالاتر، قابلیت پیش‌بینی و ارزش بیشتر در دسترس داشت.رویکرد جدید، قابلیت‌های تصمیم‌گیری بیشتر بر پایه‌ی داده‌ها را نیز به مراکز عملیاتی مزارع بادی عرضه می‌کند. یادگیری ماشین به اپراتورهای مزارع کمک می‌کند تا ارزیابی‌هایی هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و براساس داده‌ داشته باشند تا درباره‌ی چگونگی تأمین برق مورد نیاز از مزارع خود تصمیم‌گیری کنند.
پیش بینی انرژی بادی دیپ مایند

پیش‌بینی بازدهی مزارع بادی، برنامه‌ریزی تأمین برق توسط آن‌ها را آسان‌تر می‌کند

رخداد اخیر، اولین مرتبه‌ای نیست که از تخصص هوش مصنوعی دیپ‌مایند در این حوزه استفاده می‌شود. گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که هزینه‌ی نیروی دیتاسنترهای خود را با کمک آزمایشگاه‌های دیپ مایند به مقدار ۱۵ درصد کاهش داده است. در سال ۲۰۱۸، گوگل فعالیت‌های آن حوزه را توسعه داده و کنترل بیشتری به سیستم‌های هوش مصنوعی داد. در سال ۲۰۱۷ نیز گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات دیپ‌مایند با «آژانس ملی خطوط برق بریتانیا» منتشر شد که با هدف بهبود تعادل در عرضه و تقاضای آن بخش، صورت گرفته بود.

چنین دستاوردهایی قطعا هم به گوگل و هم دیپ‌مایند کمک خواهند کرد. شرکت لندنی با چشم‌اندازی تحقیقاتی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است اما هنوز در دستیابی به جریان‌های درآمدی قابل‌توجه، موفق نیست. به‌علاوه، آن‌ها خسارت‌های مالی بسیاری (۳۶۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷) به‌خاطر تنش‌ها با شرکت مادر خود تجربه کرده‌اند. درنهایت، اگر نرم‌افزارهای دیپ مایند را بتوان در کاربردهای روزانه و واقعی به کار گرفت، به بخشی درآمدزا برای شرکت مادر یعنی گوگل تبدیل خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات