هواوی چگونه به رازهای تجاری اپل دست پیدا می‌کند؟

چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
در ماه‌های گذشته، هواوی با مشکلات متعددی درگیر بود. اخیرا آن‌ها به جاسوسی از رقیب مهم خود، یعنی اپل و استخراج رازهای تجاری آن‌ها نیز متهم شدند.
تبلیغات

شرکت‌های آمریکایی روز‌به‌روز بیشتر نگران رقبای چینی خود و به‌سرقت‌رفتن مالکیت‌های معنوی به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌شوند. هواوی بیش از همه‌ی شرکت‌های چینی مورداتهام قرار دارد و اخیرا نیز، دولت آمریکا آن‌ها را به سرقت رازهای تجاری کشور متهم کرد. گزارش جدید وب‌سایت The Information، بخشی از تاکتیک‌های فعالیت هواوی را بررسی می‌کند که عموما با تمرکز بر رقیب دیرینه، یعنی اپل، انجام می‌شود.

یکی از موضوعات گزارش حاضر، حسگر ضربان قلب اپل‌واچ است. اپل در جدیدترین محصول از سری گجت‌های پوشیدنی خود حسگری تعبیه کرد که حتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز به آن تأییدیه داد. درمقابل، ساعت‌های هوشمند هواوی با استقبال مناسب کاربران روبه‌رو نشدند و یکی از دلایل آن، ضعف حسگر ضربان قلب در آن‌ها بود.

در نوامبر سال گذشته‌ (آبان۱۳۹۷)، مهندسی از هواوی که مسئول طراحی و ساخت ساعت هوشمندی برای رقابت با غول‌های بازار بود، درباره‌ی یکی از تأمین‌کنندگان اصلی در زنجیره‌ی تولید حسگر ضربان قلب اپل تحقیق کرد. مهندس مذکور با آن تأمین‌کننده قرار ملاقاتی ترتیب داد. در پیشنهاد ملاقات، قرارداد تولید وسوسه‌کننده‌ای برای آن شرکت ارائه شده بود.

یکی از مدیران اجرایی تأمین‌کننده‌ی مذکور می‌گوید مهندس هواوی در رسیدن به هدف خود ناکام ماند. آن مهندس سؤالاتی درباره‌ی روند ساخت حسگر اپل‌واچ مطرح کرده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. مدیر آن شرکت به‌شرط ناشناس‌ماندن هویت شخصی مصاحبه کرده بود؛ زیرا قرارداد عدم‌افشا را با اپل امضا کرده است.

بررسی اپل واچ سری ۴ / Apple watch series 4

اتفاق مذکور تصدیقی بر ادعای کارمندان کنونی و گذشته‌ی اپل درباره‌ی اقدامات هواوی است. آن‌ها می‌گویند شرکت چینی الگویی از رفتارهای مشکوک دارد که با استفاده از آن‌ها تلاش می‌کند فناوری را از رقبا دریافت کند. تمرکز آن شرکت نیز، بیشتر روی تأمین‌کننده‌های چینی اپل معطوف می‌شود.

هواوی در پاسخ به اتهام‌های مطرح‌شده هر روند اشتباه یا خلاف قانونی را تکذیب می‌کند. یکی از سخن‌گویان آن شرکت درباره‌ی مشکل پیش‌آمده گفت:

کارمندان هواوی برای اجرای فرایندهای تحقیق‌و‌توسعه باید از اطلاعات عمومی موجود و نیز تحقیق و آزمایش استفاده کنند. آن‌ها به مالکیت‌های معنوی شرکت‌های دیگر احترام می‌گذارند؛ چرا که در قوانین کسب‌وکار هواوی، به‌صورت اختصاصی به آن اشاره شده است.

سخن‌گوی هواوی در ادامه‌ی صحبت‌هایش ادعا کرد هزینه‌های آن‌ها در حوزه‌ی تحقیق‌و‌توسعه بیشتر از بسیاری از رقبا است. اپل درباره‌ی این ادعا هیچ اظهارنظری نکرد.

هواوی چندی پیش جایگاه اپل را به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی هوشمند در جهان تصاحب کرد. البته، شرکت آن‌ها همیشه در میانه‌ی جنگ تجاری آمریکا و چین قرار داشته و به‌نوعی، اتهام سرقت اطلاعاتی نیز درنتیجه‌ی همین جنگ‌ها قوت گرفت. به‌عنوان یکی از همین نمونه‌ها، چندی پیش فاش شد که هواوی درصدد سرقت اطلاعات از اپراتور بزرگ آمریکا، یعنی T-mobile بوده است.

t-mobile

شرکت‌های آمریکایی، همچون سیسکو و موتورولا، ادعاهایی مشابه تی‌موبایل مطرح و آن‌ها را به دادگاه‌های محلی اعلام کرده‌اند. در ابتدای ماه جاری میلادی نیز، Akhan Semiconductor، شرکت آمریکایی مستقر در شیکاگو و فعال درزمینه‌ی تولید شیشه‌های مقاوم برای گوشی‌های هوشمند ادعا کرد مشغول همکاری با مقام‌های فدرال درباره‌ی سرقت مالکیت معنوی به‌وسیله‌ی هواوی است. شرکت آخان ادعا می‌کند چینی‌ها از ارتباطی کاری به‌عنوان پوشش استفاده کردند تا نمونه‌هایی از شیشه‌های آن‌ها را دریافت کنند. سپس، هواوی از همان نمونه‌ها برای مطالعه‌ی روند تولید شیشه‌های مقاوم استفاده کرد.

شرکت چینی برخی اوقات با دریافت نمونه‌ی آزمایشی طرح‌ها را کپی می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند هواوی برنامه‌ای رسمی برای قدردانی از کارمندان درنتیجه‌ی دزدی اطلاعات دارد. امتیازدهی به کارمندان نیز بسته به سطح طبقه‌بندی‌شده‌بودن اطلاعات کسب‌شده افزایش می‌یابد. کارمندان هواوی به ارسال اطلاعات دریافت‌شده در وب‌سایتی داخلی تشویق می‌شوند. به‌علاوه، آن‌ها ایمیلی دارند که اطلاعات را برای آن ارسال می‌کنند. اطلاعات دریافت‌شده را گروهی داخلی بررسی می‌کنند که در اسناد شرکت چینی، با نام «گروه مدیریت رقابت» شناخته می‌شوند. متن دعوای حقوقی آمریکایی‌ها علیه هواوی ادعا می‌کند شرکت چینی به کارمندان اطمینان داده به‌دلیل چنان رفتارهایی محاکمه نخواهند شد.

شکایت تولیدکنند‌گان گوشی‌های هوشمند علیه یکدیگر موضوع تازه‌ای نیست. آن‌ها همیشه بر سر سرقت مالکیت‌های معنوی درگیری داشته‌اند. یکی از نمونه‌های معروف،‌ شکایت اپل از سامسونگ بود که درنهایت، تاحدودی به‌نفع کوپرتینویی‌های به‌پایان رسید. البته، اتهام‌های واردشده علیه هواوی نشان‌دهنده‌ی روندی گسترده از تلاش برای دستیابی به اطلاعات است.

اپل

تظاهر به عقد قرارداد

در داستان مهندس شرکت هواوی و تأمین‌کننده‌ی قطعات اپل‌واچ، فرد مذکور در نوامبر، ابتدا قراردادی کاری به تأمین‌کننده پیشنهاد داد. این اطلاعات را وب‌سایت منبع و با مطالعه‌ی پیام‌های ردوبدل‌شده تأیید کرده‌اند. مهندس هواوی در پیام ارسال‌شده برای مدیراجرایی تأمین‌کننده‌ی مذکور نوشته بود:

طراحی قطعه‌ی ما شبیه به اپل است. بیایید ابتدا درباره‌ی هزینه‌ی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی صحبت کنیم و سپس، جزئیات شماتیکی را ارائه کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم فروش گجت‌های پوشیدنی هواوی امسال به یک میلیون دستگاه برسد.

مدیر تأمین‌کننده‌ی چینی پس از صحبت با مهندس هواوی عنوان کرد ساخت قطعه‌ای شبیه به محصول اپل در برنامه‌های کاری آن‌ها برای عقد قرارداد با دیگر شرکت‌ها نیست. کارمند هواوی پاسخ داده بود:

ظاهر و شکل محصولات ما باهم متفاوت است.

مهندس هواوی پس از مذاکره‌های اولیه، در قرارملاقات اول با ۴ محقق شرکت حضور یافت. مدیر تأمین‌کننده می‌گوید گروه هواوی در ۱.۵ ساعت مذاکره، مدام تلاش می‌کردند اطلاعاتی درباره‌ی اپل‌واچ دریافت کنند. او می‌گوید:

آن‌ها بخت خود را از روش‌های متعدد امتحان می‌کردند؛ اما ما اطلاعاتی ارائه نکردیم.

پس از آن جلسه،‌ هواوی دیگر صحبتی درباره‌ی قرارداد با تأمین‌کننده نکرد.

هواوی

یکی از اتهام‌های دیگر هواوی درباره‌ی جذب اطلاعات از اپل، به قطعه‌ای اتصالی در مک‌بوک پرو بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۶، اپل این قطعه را اختراع کرد. قطعه‌ی اتصالی لولاهای لپ‌تاپ آن‌ها را باریک‌تر و همچنین، اتصال کامل را با بورد مدار منطقی برقرار می‌کرد. یکی از منابع آگاه به موضوع ادعا می‌کند هواوی درصدد کسب اطلاعات از آن قطعه بوده است.

جلسه‌ی مذاکره برای عقد قرارداد بیشتر با هدف کسب اطلاعات از محصولات اپل پیش رفت

سال گذشته، لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک پرو معرفی شد که به ۱۳ قطعه‌ی مشابه با محصول اپل مجهز شده بود. به‌علاوه، روند مونتاژ آن نیز مشابه اپل بود. فراموش نکنید میت‌بوک پرو به‌صورت انحصاری برای رقابت با مک‌بوک پرو عرضه شد. شایان ذکر است اپل برای اختراع سال ۲۰۱۶ پتنتی ثبت کرد که هنوز در دست بررسی است.

هواوی برای درک روند طراحی و تولید قطعه‌ی مذکور، با چندین تأمین‌کننده‌ی اپل ملاقات کرد و روندی مشابه حسگر اپل‌واچ در پیش گرفت. آن تأمین‌کنندگان اعلام کردند تجهیز مدنظر مخصوص اپل است و نمونه‌ای مشابه را برای هواوی نخواهند ساخت. البته، شرکت چینی درنهایت توانست یکی از تأمین‌کنندگان را راضی کند.

وب‌سایت منبع برای بررسی ادعای مذکور با هواوی تماس گرفت و آن‌ها ادعا کردند درباره‌ی تأمین‌کنندگانشان استانداردهای اخلاقی را اجرا می‌کنند. هواوی می‌گوید از تأمین‌کنندگان درخواست می‌شود در زمان ارتباط با شرکت، تعهدهای حفظ اطلاعات طبقه‌بندی‌‌شده‌ی خود را درقبال دیگر مشتریان رعایت کنند. به‌علاوه، آن شرکت ادعا می‌کند نه‌تنها به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ی رقبا دسترسی ندارد؛ بلکه تلاشی نیز برای دسترسی به آن‌ها انجام نمی‌دهد.

هواوی

تلاش برای شکار اطلاعات

هواوی علاوه‌بر تأمین‌کنندگان، سراغ کارمندان سابق اپل از بخش‌های زنجیره‌ی تأمین نیز رفت تا اطلاعات مدنظر خود را کسب کند. یکی از کارمندان سابق اپل به‌یاد می‌آورد پس از ترک آن شرکت، به‌سرعت برای کار در هواوی دعوت شد. در جلسه‌ی مصاحبه، کارمندان هواوی سؤال‌های متعددی درباره‌ی محصولات و فناوری‌های آتی اپل از او می‌پرسیدند. کارمند سابق اپل اطلاعاتی ارائه نکرده و جلسه‌ی مصاحبه را نیز ترک کرده بود. او درباره‌ی آن مصاحبه می‌گوید:

کاملا روشن بود که آن‌ها به‌‌جای تمایل برای استخدام من، به کسب اطلاعات درباره‌ی اپل علاقه‌مند بودند.

هواوی و دیگر رقبای اپل از مدت‌ها پیش تلاش می‌کردند اطلاعاتی درباره‌ی محصولات آن‌ها را با مراجعه به شرکت‌های مونتاژکننده همچون فاکسکان کسب کنند. Foxconn یکی از تولیدکنندگان بزرگ پیمان‌کاری جهان است که با بسیاری از تولیدکنندگان گوشی هوشمند کار می‌کند.

خطوط مونتاژ اپل در کارخانه‌های طرف قرارداد کاملا ایزوله از دیگر بخش‌های شرکت هستند و همه‌ی آن‌ها حسگرهای تشخیص فلز دارند تا هیچ کارمندی نتواند قطعات کوپرتینویی‌ها را از روند مونتاژ خارج کند. با وجود تمام این‌ها، برخی کارمندان پیمان‌کاران با کشیدن نقشه‌‌ی دستی از قطعات اپل و توضیح مواد آن‌ها به رقبا، اطلاعات را از خطوط مونتاژ خارج کرده‌اند. یکی از کارمندان سابق اپل ادعا می‌کند پیش از مشهورشدن هواوی، رقبایی از کره‌جنوبی به پیمان‌کاران اپل مراجعه می‌کردند تا اطلاعاتی درباره‌ی قطعات اختصاصی آن‌ها کسب کنند.

فاکسکان

استانداردهای اپل در عقد قرارداد با پیمان‌کاران بسیار پیچیده و سخت است. طبق ادعای کارمندان کنونی و سابق اپل، آن‌ها استانداردهای امنیت کارخانه‌ای را از خطوط مونتاژ درخواست می‌کنند که شبیه به قوانین محدودیت صادرات فناوری‌های نظامی و دفاعی آمریکا هستند. به‌عنوان مثال،‌ تأمین‌کنند‌گان باید از سیستم‌های ثبت گزارش بسیار دقیق و انبارداری امنیتی و پیچیده‌ی قطعات حساس و نظارت ویدئویی بر خطوط مونتاژ برخوردار باشند.

گروه امنیتی بین‌المللی اپل، وظیفه‌ی بررسی امکانات و روش‌های حفاظت اطلاعات تأمین‌کنندگان را بر عهده دارد. آن گروه برخی اوقات افراد را در پوشش‌های ناشناس به بازارهای سیاه می‌فرستند تا قطعات دزدیده‌شده از روند مونتاژ محصولات اپل را بخرند. سپس با روندهای قانونی، قطعات دریافت‌شده بررسی می‌شوند تا سازنده و تأمین‌کننده‌ی اصلی آن‌ها مشخص شود.

خطوط مونتاژ اپل با وجود سخت‌گیری‌ها، برخی اوقات محل افشای اطلاعات می‌شوند

عواقب افشای اطلاعات کوپرتینویی‌ها برای تأمین‌کنندگان بسیار شدید و خطرناک است. به‌عنوان مثال، قرارداد تأمین‌کنندگان قطعات اپل‌واچ شامل بندهایی سخت‌گیرانه است و آن‌ها را درصورت افشای اطلاعات اپل، درمعرض جریمه‌هایی بیش از یک میلیون دلار قرار می‌دهد.

از همان ابتدا که شرکت آمریکایی خط‌تولید اپل‌واچ را در وب‌سایتی در شوژو چین با مدیریت Quanta Computer تأسیس کرد، خط مذکور زیرنظر و کنترل شدید بود. به‌عنوان مثال، مجوز ورودوخروج فقط به کارمندانی داده می‌شد که اپل و تأمین‌کنندگان آن شرکت تأیید کرده بودند. هر ماشین خط‌تولید در محافظت شدید قرار داشت و با استفاده از ابزارهای گوناگون، مشاهده و دسترسی جزئی به آن امکان‌پذیر نبود. ماشین‌های نیازمند تعمیر نیز در بسته‌بندی‌های مخصوص به مکان‌های منتقل می‌شدند که فقط افراد تأییدشده اجازه‌ی دسترسی و کار با آن‌ها را داشتند.

به‌هرحال، بازار بزرگ نیروی انسانی و شبکه‌های حرفه‌ای تولید و تأمین در چین، اغلب شرکت‌های خارجی را مجبور می‌کند تا به آن کشور مراجعه کنند. به‌علاوه، طبق نظر کارشناسان مسائل حقوقی و مالکیت معنوی، گزینه‌های شرکت‌های خارجی برای دسترسی به تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان چینی و با تمرکز بر حفظ مالکیت‌های معنوی محدود است. از دیدگاه آن‌ها، وقتی شرکت‌ها می‌توانند منابع موردنیاز خود را با قسمت پایین‌تر از چین تأمین کنند، به‌نوعی جست‌وجو در مناطق دیگر را پایان می‌دهند و با وضعیت پیش‌آمده موافقت می‌کنند.

دیدگاه شما چیست؟ آیا شرکت‌های خارجی با دسترسی به بازار ارزان و تولید انبوه چین، هزینه‌ی هنگفتی در بحث مالکیت معنوی و اسرار تجاری پرداخت می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات