بیت کوین به‌صورت توکنی در بلاک چین اتریوم عرضه می‌شود

چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
مطالعه 6 دقیقه
یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین اتفاق‌ها در اکوسیستم ارزهای رمزنگاری شده رخ خواهد داد و توکنی برای BTC یا بیت کوین در شبکه‌ی اتریوم عرضه می‌شود.
تبلیغات

شاید باورش برای هر فعال حوزه‌ی ارز دیجیتال دشوار باشد، اما بیت کوین به‌زودی به‌عنوان یک توکن اتریومی عرضه می‌شود. Wrapped Bitcoin با نام اختصاری WBTC و نسبت یک‌به‌یک با بیت‌کوین، چندی پیش در بلاک‌چین اتریوم معرفی شد. معماران توکن جدید اعتقاد دارند محصول آن‌ها اولین توکنی است که بیت‌کوین را با شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم هماهنگ می‌کند.

بنیاد عرضه‌کننده‌ی توکن جدید، متشکل از Kyber Network، Bitgo و Ren است که محصول خود را با همکاری و در سرویس‌هایی همچون AirSwap، BitGo، Blockfolio، Compound، DDEX/Hydro، Dharma، Gnosis، GOPAX، Kyber Network، Loopring Protocol، MakerDAO، OmiseGO، Prycto، Ren، Set Protocol و TheOcean عرضه می‌کند. اعضای گروه عرضه‌ کننده‌ی WBTC، شرکای پشتیبان مالی، زیرساختی و حفاظتی-نظارتی توکن هستند. شبکه‌ی توکن جدید، به برخی از شرکا نیازمند است تا تبدیل بیت‌کوین به WBTC را برای کاربران آسان کند.

کاربران برای تبادل بیت‌کوین و WBTC باید با یکی از صرافی‌ها یا فروشنده‌های توکن جدید وارد معامله شوند. به‌علاوه، فرایند قانونی تأیید هویت مشتری (KYC) نیز در این روند اجرا می‌شود. سرویس‌های مذکور، به‌نوعی نقش واسط را برای کاربران ایفا می‌کنند.

بیت کوین

واسط‌ها، درخواست خرید WBTC را به ناظران و محافظان شبکه ارسال کرده و آن‌ها، کاربر جدید را برای خرید توکن، قبول یا رد می‌کنند. اهدای توکن به کاربر، تنها بین تاجر و ناظر و در فرایندی موسوم به تبادل اتمی رخ می‌دهد. تبادل اتمی، پروتکلی است که به کاربر امکان می‌دهد دارایی‌ها را بین شبکه‌های بلاک‌چین تبادل کند. در این مورد، پرتوکل مذکور بین بلاک‌چین BTC و WBTC رخ می‌دهد.

برای شروع فرایند تبادل، تاجر توکن پیام خرید را به یک قرارداد هوشمند در اتریوم ارسال می‌کند و هم‌زمان، بیت‌کوین مورد نیاز را نیز برای واحد ناظر ارسال می‌کند. یارون ولنر، مدیر فناوری کایبر نتورک درباره‌ی ادامه‌ی فرایند می‌گوید:

واحد ناظر منتظر ۶ تأییدیه از بلاک‌چین بیت‌کوین می‌ماند و سپس، درخواست تبادل را در شبکه‌ی اتریوم تأیید می‌کند. تأییدیه‌ی او، شروع فرایند تبادل خواهد بود و واحد واسط،‌ WBTC را دریافت می‌کند.

خرید و فروش توکن جدید، نیازمند تأیید هویت کاربران است

کاربران به‌هیچ‌وجه در اولین فرایند تبادل خود درگیر نمی‌شوند. آن‌ها برای دریافت توکن یا بیت‌کوین خود، باید با یک صرافی مورد اعتماد یا واحد واسط، همکاری کنند. در شروع فعالیت توکن WBTC، سرویس Kyber Network و Republic Protocol به‌عنوان اولین واحدهای واسط کار خود را شروع می‌کنند. سپس ۸ عضو دیگر از اتحاد جدید WBTC،‌ به‌عنوان نقدکننده‌های WBTC و BTC وارد عمل می‌شوند و BitGO نیز تنها ناظر شبکه خواهد بود. به‌علاوه، اعضای شبکه‌ی WBTC که در بالا معرفی شدند، یک کیف‌پول دیجیتال برای نگه‌داری مجوزها و کلیدهای امنیتی لازم برای کاربران، توسعه خواهند داد.

bitcoin

تبادل BTC با WBTC 

توسعه‌دهنده‌های توکن WBTC ادعا می‌کنند که قابلیت‌های بالای قراردادهای هوشمند اتریوم را به بیت‌کوین اضافه خواهند کرد و در عوض، از قابلیت‌های نقدشوندگی خوب بیت‌کوین در شبکه‌ی توکن‌ها بهره می‌برند.

درحال‌حاضر، اتریوم در حوزه‌ی صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز DEX به‌نوعی فرمانروایی می‌کند و هیچ راهی برای تبادل مستقیم بیت‌کوین یا توکن‌ها وجود ندارد. درواقع کاربران باید از صرافی‌های متمرکز برای تبادل فوق استفاده کنند. اگر توکن جدید به‌خوبی عمل کند و کاربران بتوانند بیت‌کوین را به اتریوم وارد کرده و آن را با توکن‌های ERC-20 تبادل کنند،‌ حجم بالایی از بیت‌کوین به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز اتریومی سرازیر خواهد شد. شاید به‌همین دلیل باشد که صرافی‌هایی غیرمتمرکزی همچون IDEX، Airswap، DDEX و ETHfinex در این پروژه حضور دارند.

WBTC به‌عنوان یک توکن ERC-20، می‌تواند قراردادهای هوشمند را نیز به‌جریان بیاندازد. به‌بیان‌دیگر، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز dApps می‌توانند از آن توکن استفاده کنند. به‌علاوه،‌ توسعه‌دهنده‌ها هم می‌توانند اپلیکیشن‌های جدیدی را براساس WBTC توسعه دهند. در مجموع، WBTC خود را به‌عنوان واسطی بین اتریوم و بیت‌کوین معرفی می‌کند که با بهره‌مندی از مزایای هر دو بخش، مدیریت خود را تنها با دسترسی به یک نود اتریوم به کاربر عرضه می‌کند.

Bitcoin

پروژه‌ی WBTC، یک حرکت بلندپروازانه محسوب می‌شود. پروژه‌ای که ادعا می‌کند ۲ عدد از باارزش‌ترین شبکه‌های اکوسیستم بلاک‌چین را به هم متصل خواهد کرد. این طرح با ادعای به‌کارگیری دو پروژه‌ی مشهور و بزرگ، اگرچه در ابتدای عرضه قابلیت‌های مهمی برای کاربر به‌همراه دارد، اما هزینه‌هایی نیز برای پیاده‌سازی آن باید پرداخت شود.

پروژه‌ی WBTC با ادعای ازبین‌بردن فاصله بین اتریوم و بیت کوین شروع شد

کایبر نتورک و رِن، دو شریک پروژه‌ی WBTC هستند که هم‌اکنون بخشی از دارایی خود را به توکن جدید تبدیل کرده‌اند تا کاربران، به‌محض پیاده‌سازی شبکه‌ی جدید، قابلیت استفاده از آن را داشته باشند. سرویس توکن جدید، ابتدا به‌صورت متمرکز اجرا می‌شود و همان‌طور که گفته شد پیش از شروع کار با آن ابتدا باید مراحل تأیید هویت کاربری را پشت سر بگذارید.

بیانیه‌ی مطبوعاتی پیرامون پروژه‌ی جدید ادعا می‌کند که هم‌اکنون صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز متعدد، مقداری WBTC انبار کرده‌اند و به‌محض ارائه‌ی نهایی، توانایی نقد کردن آن را برای کاربران دارند. به‌علاوه، CoinGecko به‌عنوان شریک داده‌ای پروژه، داده‌های اطلاعاتی آن را ذخیره خواهد کرد. 

هشدارها و توضیحات پروژه

پروژه‌ی مذکور، از همان ابتدا به‌صورت متمرکز اجرا می‌شود و این خصوصیت را در مقاله‌ی معرفی خود نیز عنوان کرده است. توسعه‌دهنده‌ها، ساختار طرح خود را به‌صورت «مدلی با نظارت اتحادی» معرفی می‌کنند. حتی اگر واحدهای واسط پروژه به‌صورت توزیع‌شده فعالیت کنند، مدیریت بیت‌کوین‌های عرضه‌شده توسط یک واحد مرکزی یعنی BitGo، ریسک‌های پروژه را افزایش می‌دهد. البته، بیت‌گو امکاناتی برای کاهش این ریسک‌ها نیز عرضه می‌کند.

Bitcoin

برای پروژه‌ای که خود را ابزاری برای رهایی کاربران از صرافی‌های متمرکز معرفی می‌کند، نحوه‌ی پیاده‌سازی، تفاوت آن‌چنانی با آن صرافی‌ها ندارد. درواقع روند تبادل بیت‌کوین با توکن در طرح جدید، همان مقدار از تمرکز صرافی‌های سنتی را دارد و تنها چند مرحله به آن افزوده است.

WBTC هم رویکرد کاملا غیرمتمرکز برای تبادل بیت‌کوین و توکن‌ها نیست

به‌هرحال، پلی برای ارتباط بیت‌کوین با اتریوم، یک قابلیت باارزش در صنعت ارز دیجیتال محسوب می‌شود. طرح چنین پل‌هایی، پیش‌ازاین توسط RSK و Blockstream (با طرح Liquid) معرفی شدند. همان‌طور که ویتالیک بوترین در حساب توییتر خود گفت، طرح Liquid بیش از WBTC غیرمتمرکز محسوب می‌شود چون شرکای آن، به‌صورت عدلانه‌تر توزیع‌شده هستند و نیازی به شرکت واسط به‌عنوان ناظر طرح نیست. بوترین درنهایت به این نتیجه می‌رسد که WBTC پس از مدتی می‌تواند به‌صورت غیرمتمرکزتر و شبیه به Liquid عمل کند.

WBTC،‌ صرافی BitGo را به‌عنوان واحد ناظر اولیه‌ی خود معرفی می‌کند. درنتیجه، این احتمال وجود دارد که در آینده، نمونه‌های دیگر نیز به این بخش وارد شوند. البته، آن‌ها باید برای نگه‌داری بیت‌کوین‌های معامله‌ها، تحت قانون‌‌گذاری و نظارت مناسب قرار بگیرند. در مقاله‌ی معرفی WBTC آمده است که در صورت افزایش شهرت و اعتبار پروژه، واحدهای ناظر و واسط بیشتری به آن وارد می‌شوند و به‌مرور، غیرمتمرکز بودن آن را افزایش خواهند داد. وبسایت پروژه، ابزارهای آزادی را برای مشارکت افراد و گروه‌های دیگر دارد و ادعا می‌کند که طرحی با مشارکت جمعی است. در این Whitepaper آمده است:

طراحی‌های بنیادی WBTC و تعهد ادامه‌دار همه‌ی اعضای آن به آزاد و باز بودن پروژه، پایه‌های اصلی یک چارچوب فرایندی شفاف و زیرساخت مدیریتی آن را نشان می‌دهد. با تکیه بر این اصول بنیادی، WBTC یک طرح با مشارکت همگانی باقی خواهد ماند. تمرکز اصلی نیز نوآوری ادامه‌دار و بهبود کل اکوسیستم است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات