صرافی‌های بزرگ بیت‌کوین به ارایه‌ آمار تقلبی حجم معاملات متهم شدند

جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک مؤسسه‌ی پژوهشی با انتشار گزارشی، تعدادی از صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال را به ایجاد دادوستدهای ساختگی بیت‌کوین متهم کرد.
تبلیغات

با توجه به اطلاعاتی که موسسه‌ی Blockchain Transparency منتشر کرده است، تنها سه صرافی باینانس، بیت‌­فینیکس و لیکوید حجم دادوستد رمز ارزهای خود را به صورت واقعی اعلام کرده­‌اند. این موسسه تنها این سه صرافی را متهم به شستشوی دادوستد نمی‌­کند. شستشوی دادوستد به معنای ارائه‌ی حجم غیرواقعی برای تاثیرگذاری نادرست روی کسانی است که علاقه‌ی خاصی به یک دارایی دارند. برای مثال چنانچه حجم دادوستد یک دارایی در طول سال یک میلیون دلار باشد ولی شخصی میزان دادوستد آن دارایی را پنج میلیون دلار اعلام کند، در این صورت مفهوم شستشوی دادوستد شکل می­‌گیرد.

اطلاعات فهرست ۲۵ صرافی­‌ ارزهای دیجیتال به همراه درصد حجم واقعی دادوستدها 

باینانس و بیت‌­فینیکس دو صرافی بزرگ رمز ارزها هستند که مطابق این گزارش حجم دادوستد خود را افزایش نداده‌­اند. در عوض یکی از بزرگترین مجرمان صرافی OKEx است. این صرافی در کوین‌مارکت‌کپ دومین صرافی اعلام شده که بیشترین حجم دادوستد را دارد.

پس از این اتفاق، این موسسه صرافی OKEx را به فهرست هشدار خود افزود. دو صرافی دیگری که احتمال داده می­‌شود که اقدام به شستشوی دادوستد کرده باشند، صرافی Huobi و HitBTC هستند. در نتیجه این دو صرافی نیز به فهرست هشدار این موسسه افزوده شدند. فهرست هشدار صرافی­‌های این موسسه تاکنون به عدد ۵۷ رسیده است.

این موسسه در ادامه اعلام می­‌کند:

گزارش ماه دسامبر ما نشان­ می‌­دهد که بیش از صد میلیون دلار در سال 2018 از طریق فهرست هزینه­‌های شستشوی دادوستد صرافی­‌ها دزدیده شده است. همچنین به نظر می‌­رسد که بیش هشتاد درصد از حجم ۲۵ جفت معاملاتی برتر بیت­‌کوین که در وب­‌سایت کوین‌­مارکت­‌کپ موجود هستند، ساختگی باشند.

حدود ۸۰ درصد از حجم دادوستد بیت­‌کوین ساختگی است

موسسه‌ی Blockchain Transparency نتیجه می­‌گیرد که بیش از ۸۰ درصد از حجم ۲۵ جفت معاملاتی بیت­‌کوین در کوین­‌مارکت­‌کپ از طریق شستشوی دادوستد، ساختگی و غیرواقعی هستند. این موسسه ادامه می­‌دهد که: برای برخی از صرافی‌­های ارزهای رمزنگاری شده حجم ساختگی موجب می­‌شود تا آنان بتوانند به صورت موثری پول را از پروژه­‌های مبتنی بر توکن سرقت کنند. با این روش برخی از کسب‌­وکارها توانسته­‌اند با همکاری صرافی­‌ها صدها هزار دلار را بدست بیاورند.

متوسط هزینه برای افزودن توکن هر پروژه به فهرست این صرافی‌­ها حدود پنجاه هزار دلار است. این مبلغ را به صد میلیون دلاری که از اکوسیستم ارزهای رمزنگاری شده در سال ۲۰۱۸ دزدیده شده است، اضافه کنید. همچنین بیش از ۵۰ صرافی­ ۹۵ درصد از حجم دادوستد خود را به صورت ساختگی اعلام کردند، که در نتیجه پانصد هزار دلار در سال برای آنها درآمد داشته است. برخی از صرافی‌­ها امسال بیش از یک میلیون دلار از این هزینه‌­ها پول کسب کرده­‌اند.

صرافی کره‌­ای Bithumb

موسسه‌ی Blockchain Transparency همچنین تحلیلی در خصوص حجم صرافی رمز ارز واقع در کره جنوبی گزارش می‌دهد که نشان­گر این است که این صرافی به وسیله آلت­‌کوین­‌هایی مانند بیت­‌کوین گلد، دش، مونرو و زدکش اقدام به شستشوی دادوستد می­‌کند. حدود یک هفته پیش نیز CCN حجم دادوستد ساختگی این صرافی کره‌­ای را گزارش داد.

آنچه که باعث سوءظن موسسه‌ی Blockchain Transparency به این صرافی شده بود، حجم ۹۰ تا ۹۵ درصدی دادوستدها در ساعت ۱۱ صبح بوده است. به علاوه، این صرافی کره‌­ای به صورت ماهیانه حجم دادوستد­های روزانه خود را به شکل ضدونقضی گزارش می­‌کرده است.

البته باید واکنش این صرافی­‌ها را بررسی کرد و سپس داوری عادلانه‌­ای در رابطه با این گزارش انجام داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات