اوربکس بزرگترین موتور راکت تولیدی با چاپ سه‌بعدی را رونمایی کرد

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بزرگ‌ترین موتور راکتی که تا به‌حال به‌صورت سه‌بعدی چاپ شده است، به‌تازگی در بریتانیا رونمایی شد.
تبلیغات

استارتاپ بریتانیایی اوربکس به‌تازگی بزرگ‌ترین موتور راکت دنیا را رونمایی کرد که توسط چاپگر سه‌بعدی ساخته شده، این موتور سوخت برودتی یک‌تکه در مرحله‌ی دوم نمونه‌ی آزمایشی مهندسی از پرتابگر پرایم اوربکس نصب شده و بنابر ادعای شرکت سازنده، از نظر حجم از اغلب پرتابگرهای سنگین قدرتمندتر است.

اوربکس پرایم با بودجه‌ای ۷.۳ میلیون دلاری از سوی دولت بریتانیا در دست توسعه است. پرداختی دوم که بودجه‌ای به مبلغ ۳۱ میلیون دلار خواهد بود، به لاکهید مارتین اعطا خواهد شد؛ شرکتی که هم‌اکنون تاسیسات پرتاب در بخش ساترلند در منطقه‌ی اسکاتلند کوهستانی و یک سامانه‌ی جدید راه‌اندازی ماهواره به‌نام SL-OMV را می‌سازد که می‌تواند مدیریت ۶ کیوبست را به سمت ۶ مدار مجزا برعهده بگیرد.

Orbex 3D Print Rocket Engine

پرتابگر اوربکس پرایم

به‌نقل از اوربکس، پرایم تا ۳۰ درصد سبک‌تر و ۲۰ درصد کارآمدتر از دیگر پرتابگرهای موجود در دسته‌بندی یکسان است؛ چرا که موتور اوربکس به‌جای مونتاژ با قطعات مختلف، به‌صورت یک‌تکه چاپ شده و ضعف‌های ناشی از اتصالات و جوش‌ها را ندارد.

علاوه‌بر این، راکت اوربکس توسط مخزن مرکزی فیبر کربن سوخت‌گیری می‌شود که با بیوپروپان احاطه‌شده توسط مخزنی بیرونی از اکسیژن مایع پر شده است. بیوپروپان، پروپانی به‌شمار می‌رود که از زیست‌توده، لجن یا ضایعات کشاورزی به‌دست می‌آید؛ اما از نظر شیمیایی فرقی با پروپان تولیدشده از سوخت‌های فسیلی ندارد. طبق اعلام اوربکس، بیوپروپان در دسته‌ی سوخت‌های پاک قرار می‌گیرد و ۱۰ درصد از کربن منتشرشده‌ی سوخت‌های فسیلی هیدروکربن را تولید می‌کند.

Orbex 3D Print Rocket Engine

موتور چاپ‌شده در دومین مرحله‌ی راکت اوربکس پرایم نصب شده است

نخستین پرواز اوربکس پرایم برای سال ۲۰۲۱ زمان‌بندی شده است و شامل محموله‌ای آزمایشی از شرکت فناوری ماهواره‌ای ساری خواهد بود. این پرتاب همچنین به‌عنوان نخستین نمایش قابلیت پرتاب دو طرفه برای یک شرکت پرتاب راکت و ماهواره‌ای بریتانیایی از یک پایگاه فضایی بریتانیایی تبلیغ می‌شود. کریس لارمور، مدیرعامل اوربکس می‌گوید:

از زمان معرفی در ژوئیه‌ی ۲۰۱۸ که تصمیم گرفتیم پرتاب را از پایگاه فضایی ساترلند انجام دهیم، اوربکس، عمدتا در پشت صحنه، مسیر شگفت‌انگیزی را طی کرده، با افشای عمومی توان فنی و تجاری شرکت، این مسئله در حال تغییر است. ما نه‌تنها یک نمونه‌ی آزمایشی مهندسی کامل از مرحله‌ی دوم راکت پرایم؛ بلکه فهرستی روبه‌رشد از مشتریان را در اختیار داریم که امیدوارند در میان نخستین شرکت‌های پرتاب‌کننده‌ی ماهواره از اسکاتلند باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات