چاک پدل، مردی که دنیای کامپیوترهای شخصی را متحول کرد، در ۸۲ سالگی درگذشت

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
چاک پدل مهندس و کارآفرین بزرگی که با اختراع پردازنده ارزان‌قیمت 6502 MOS، نقش بزرگی در تولید انبوه کامپیوترهای شخصی داشت، در ۸۲ سالگی درگذشت.
تبلیغات

چاک پدل، روز یکشنبه ۲۴ آذر در سن ۸۲ سالگی در منزل شخصی خود واقع در سانتاکروز کالیفرنیا، به علت بیماری سرطان لوزالمعده دیده از جهان فروبست. این مهندس و کارآفرین بزرگ در سال ۱۹۷۴، با طراحی یک ریزپردازنده ارزان‌قیمت ۲۵ دلاری، تحول بزرگی در تولید انبوه کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد.

در این سال، آقای پدل و تعدادی دیگر از مهندسان شرکت موتورلا در حال طراحی یک تراشه سیلیکونی جدید بودند، تا اینکه نامه‌ای از مدیران شرکت دریافت کرد که از او خواسته بودند تا پروژه را متوقف کند.

چاک پدل در رویای ساخت تراشه فوق‌العاده ارزانی بود که می‌توانست در طیف وسیعی از وسایل و دستگاه‌های جدید مثل کامپیوترهای شخصی و ماشین‌های صندوق‌داری کاربرد گسترده داشته باشد. اما مدیران شرکت این اختراع ناخواسته و ارزان را رقیبی خانگی برای پردازنده ۳۰۰ دلاری که موتورلا همان‌سال از آن رونمایی کرده بود، می‌دانستند.

بنابراین آقای پدل، این پروژه را به شرکت فناوری MOS  واقع در ولی فورج، که رقیب موتورلا در ساخت پردازنده محسوب می‌شد منتقل کرد و البته ۷ نفر از مهندسان این شرکت نیز به همراه او موتورلا را ترک کردند و در آنجا بود که چاک پدل، پردازنده ۲۵ دلاری موسوم به 6502 را تولید کرد.  ۲۵ دلار در سال ۱۹۷۴ مبلغی برابر با هزینه یک وعده شام ۴ نفره بوده است؛ رقمی تقریبا معادل با ۱۳۰ دلار امروز.

آگهی پردازنده 6502

تبلیغ پردازنده ۲۵ دلاری شرکت MOS در سال ۱۹۷۵

ابداع همین تراشه‌های ارزان‌قیمت بود که اولین موج بزرگ تولید کامپیوترهای شخصی مانند اپل۲ و کومودور PET را در آمریکا و انگلستان در پی داشت.

چاک پدل در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای با موزه تاریخ کامپیوتر در مورد این اتفاق گفت: بازار نیازمند یک [تراشه]  ارزان بود.

طی سال‌های بعد، اینتل، غول تراشه‌سازی در کالیفرنیای شمالی تلاش کرد تا کسب و کار ساخت کامپیوترهای خانگی را تحت سلطه خود درآورد، اما به جای سیلیکون ولی، این ولی فورج (محل استقرار شرکت فناوری MOS) بود که نیاز بازار را تأمین می‌کرد.

داگ فربرن یکی از مدیران موزه تاریخ کامپیوتر در کالیفرنیا در مورد او می‌گوید:

چاک پدل یکی از بزرگترین قهرمانان ستایش‌نشده عصر کامپیوترهای شخصی است. در واقع تمامی کامپیوترهای شخصی موفق و پرفروش آن دوران با پردازنده 6502 ساخته شده‌اند؛ نه توسط اینتل و نه شرکت‌های دیگر.

چارلز اینگرهام پدل در سال ۱۹۳۷ در شهر Main به‌دنیا آمد. پدرش فروشنده و مادر او طراح مجلات بود. او در کودکی آرزو داشت که گوینده رادیو شود اما پس از اینکه دریافت در زمینه مهندسی استعداد بیشتری دارد، برای تحصیل به دانشگاه مهندسی Main رفت.

پس از فارغ‌الحصیلی در ابتدا به استخدام  جنرال‌الکتریک در آمد و سپس به موتورولا پیوست و در این شرکت کار بر روی تراشه ۳۰۰ دلاری موسوم به 6800 را آغاز کرد. هنگامی که مدیران موتورلا طی نامه‌ای از او خواستند تا کار بر روی پروژه تولید پردازنده ارزان‌قیمت خود را متوقف کند، او در نامه‌ای پاسخ داد که چون شرکت، این پروژه را رها کرده است، تمامی فعالیت‌های انجام شده و دستاوردهای پروژه 6502 متعلق به او خواهند بود.

وقتی پدل ایده ساخت پردازنده جدید خود را نزد یکی از بنیانگذاران شرکت فناوری MOS برد، این شخص از بیم اقدام قانونی و شکایت موتورولا پروژه را رد کرد. اما بنیانگذار دیگر شرکت، John Paivinen که پیش از آن در جنرال الکتریک همکار پدل بود، حاضر به همکاری با این پروژه شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، موتورولا به دلیل کوچ پدل و ۷ مهندس دیگر این شرکت به ولی فورج و تولید این تراشه جدید به دادگاه شکایت کرد و پس از سال‌ها مجادله حقوقی، شرکت فناوری MOS به پرداخت جریمه ۲۰۰ هزار دلاری محکوم شد.

چاک پدل در MOS کامپیوتری شخصی مبتنی بر پردازنده خود با نام KIM-1 تولید کرد و البته دو جوان با نام‌های استیو جابز و استیو وزنیاک که به‌تازگی شرکتی با نام اپل تأسیس کرده بودند نیز از مشتریان این تراشه ارزان‌قیمت ۲۵ دلاری بودند.

در سال ۱۹۷۶ شرکتی به نام ماشین‌های اداری کومودور که تولید‌کننده ماشین حساب بود، شرکت فناوری MOS را خریداری کرد و به این ترتیب، چاک پدل به یکی از مهندسان ارشد شرکت کومودور تبدیل شد.

کومودور PET

کومودور PET مبتنی بر ریزپردازنده 6205 شرکت MOS

چندی بعد جابز و وزنیاک به این شرکت پیشنهاد فروش اپل را دادند که با مخالفت کومودور روبرو شد. پدل و همکارانش در کومودور، کامپیوتری شخصی مبتنی بر 6502 ساختند که کومودور PET نام گرفت و ۴۹۵ دلار قیمت داشت.

جالب است که بدانید تراشه 6502  در کنسول‌های بازی آتاری و اولین کامپیوترهای شخصی بریتانیا یعنی BBC MICRO رو نیز به‌کار رفته است.

در اوایل دهه ۱۹۸۰ چاک پدل شرکتی با نام  NNA را بنا نهاد و  در آن کامپیوتری طراحی کرد که حافظه تعویض‌پذیر داشته باشد و این امکان را به کاربر خود می‌داد که بتواند اطلاعات را از جایی به جای دیگر منتقل کند؛ اختراعی که شاید بتوان آن را پدر حافظه فلش امروزی دانست.

چاک پدل / Chuck Peddle

تصویر چاک پدل در سال ۱۹۷۷

اگرچه ممکن است دوران کامپیوترهای شخصی رو به افول باشد اما میراث چاک پدل هنوز پابرجا است. اختراع او باعث شد تا کامپیوترهای خانگی، مقرون به‌صرفه و همه‌گیر شوند و تمامی فناوری‌های پیشرفته امروزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا هر وسیله‌ای که پردازنده‌ها در ساخت آن نقش دارند، به نوعی مدیون ایده‌ای هستند که پدل ۴۵ سال پیش، رویای آن را در سر می‌پروراند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات