گوگل به جمع‌آوری اطلاعات سلامت کاربران متهم شد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
گوگل طبق گزارشی از وال استریت ژورنال متهم به جمع‌آوری اطلاعات بیماران شده بود که با رونمایی از اطلاعات پروژه‌ی خود، به اتهام‌ها پاسخ داد.
تبلیغات

گوگل در لوای نام یک سرویس‌دهنده‌ی خدمات سلامتی به‌صورت مخفیانه اطلاعات میلیون‌ها بیمار را در ۲۱ ایالت آمریکا جمع‌آوری کرده است. وال استریت ژورنال ابتدا چنین ادعایی را مطرح و نام Project Nightingale را برای آن بیان کرد. طبق گزارش منتشرشده، هیچ‌یک از پزشکان سرویس‌دهنده‌ی خدمات سلامت یا بیماران، از جمع‌آوری اطلاعات آگاهی نداشتند.

نویسنده‌ی گزارش وال استریت ژورنال، راب کوپلند، ادعا می‌کند که اطلاعاتی همچون جواب آزمایش‌های پزشکی، تشخیص‌ پزشکان و آمار بستری بیماران در این پروژه جمع‌آوری شده‌اند. درواقع گوگل متهم به جمع‌آوری اطلاعات کامل سلامتی بیماران می‌شود که با ذکر نام و تاریخ تولد بیماران ذخیره شده‌اند. به‌علاوه احتمالا حدود ۱۵۰ کارمند گوگل به اطلاعات دسترسی داشته‌اند. نیویورک تایمز در همان روز انتشار گزارش اولیه بخش عمده‌ای از ادعاهای آن را تأیید کرد و تخمین زد که برخی از کارمندان گوگل، اطلاعات حساس را دانلود کرده باشند.

گوگل در پاسخ به ادعاهای مطرح‌شده، در جوابیه‌ای به رسانه‌ی ورج از رویکرد استاندارد صنعت خدمات سلامت در اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس بیماران صحبت کرد. آن‌ها ادعا می‌کنند که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات سلامتی تحت برخی قراردادهای مرسوم، امکان اشتراک‌گذاری اطلاعات بیماران با کارمندان شرکت‌های فناوری طرف قرارداد را دارند. در بخش دیگری از جوابیه گوگل گفته می‌شود که طبق قرارداد، نیازی به اطلاع‌رسانی به بیماران درباره‌ی جمع‌آوری اطلاعات نیست و از آن اطلاعات تنها با هدف توسعه‌ی ابزارهایی برای شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات استفاده می‌شود.

سخنگوی گوگل در پاسخ به رسانه‌ها هرگونه اتهام به جمع‌آوری اطلاعات میلیون‌ها شهروند آمریکایی را رد می‌کند. او می‌گوید طبق قرارداد امضاشده، هدف از بررسی اطلاعات تنها ارائه‌ی سرویس به شرکت خدمات‌دهنده‌ی سلامتی بوده است. به‌علاوه پروژه به این دلیل رسانه‌ای نشد که هنوز در فازهای اولیه قرار داشت.

گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات با شرکت Ascension از پیش‌گامان صنعت سلامت آمریکا همکاری می‌کند. شرکت مذکور در سنت لوئیس قرار دارد و در ۲۱ ایالت آمریکا خدمت‌رسانی می‌کند. این شرکت خود را در دسته‌بندی مذهبی کاتولیک معرفی کرده و از شعار «بهبود خدمات سلامت با بهره‌گیری از فناوری» استفاده می‌کند. وال استریت ژورنال در گزارش خود ادعا می‌کند که گوگل برای شرکت Ascension نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه می‌دهد. نرم‌افزار مذکور، خدمات سلامت شخصی‌سازی شده را برای هر بیمار ارائه خواهد کرد.

بررسی‌های عمیق روی قرارداد همکاری گوگل، توسط رسانه‌های متعدد انجام شد. فوربز می‌گوید، شرکت Ascension برای اجرای بخشی از قرارداد، اطلاعات بیماران را در سرورهای Google Cloud بارگذاری کرده است. در ادامه‌ی گزارش فوربز، به ارائه‌ای پیرامون پروژه‌ی نایتینگل اشاره می‌شود. در این بخش، خدمات ابری گوگل برای توسعه‌ی سیستمی به کار گرفته می‌شوند که جست‌وجوی بیماران را براساس نام و دیگر مشخصات ممکن می‌کند. در نتایج جست‌وجو علاوه بر نام، مشخصات کاملی از سابقه‌ی بیماری شامل اسناد اسکن‌شده هم دیده می‌شود.

داده شخصی

گوگل از مدت‌ها پیش در حوزه‌ی سلامت فعالیت می‌کند. آن‌ها اخیرا و با احساس خطر از سوی رقبایی همچون آمازون و اپل، تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند. سال گذشته یک مدیر اجرایی باسابقه‌ی صنعت سلامت توسط گوگل استخدام شد تا برنامه‌های متعدد شرکت را مدیریت کند. به‌علاوه در همان زمان گوگل اعلام کرد که قصد جذب بخش سلامت دیپ‌مایند را دارد تا دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی برای بیماران و پزشکان توسعه دهد.

گوگل می‌گوید اطلاعات طبق یک قرارداد قانونی جمع‌آوری شده‌اند

اتهام اخیر، اولین چالش گوگل در صنعت خدمات سلامت نیست. آن‌ها قبلا با مرکز پزشکی داشگاه شیکاگو همکاری داشتند و متهم به جمع‌آوری صدها هزار گزارش پزشکی از طریق آن همکاری شدند. همکاری با دانشگاه شیکاگو نیز با هدف توسعه‌ی ابزارهای یادگیری ماشین با قابلیت پیش‌بینی دقیق رخدادهای پزشکی انجام شد؛ پیش‌بینی مواردی همچون بستری، زمان بستری، وخیم‌تر شدن شرایط با وجود دریافت خدمات درمانی و غیره. گوگل در پستی وبلاگی به شرح همکاری با دانشگاه پرداخت و قابلیت‌هایی همچون «پیش‌بینی نیاز بیمار پیش از رخ دادن» را نیز برای آن برشمرد.

شرکت Ascension پس از انتشار گزارش وال استریت ژورنال بیانیه‌ای پیرامون پروژه‌ی مشترک با گوگل منتشر کرد. شرکت ادعا می‌کند که همکاری با گوگل «در جهت بهبود سلامت و بهداشت افراد و جوامع و ارائه‌‌ی خدمات متنوع سلامت» انجام می‌شود. به‌علاوه در بخش دیگری از بیانیه می‌خوانیم که «همه‌ی فعالیت‌های مشترک با کوگل طبق HIPAA انجام شده‌اند و براساس ابزار حفاظت و امنیت داده‌ی پیچیده در Ascension مورد تأیید قرار گرفته‌اند».

گوگل در پایان روز بیانیه‌ای در ارتباط با پروژه‌ی مذکور منتشر و نام Nightingale را برای آن تأیید کرد. در بخشی از بیانیه‌ی گوگل، نوشته‌شده توسط مدیر خدمات ابری، طارق شوکت می‌خوانیم:

داده‌های Ascension در این قرارداد، هیچ کاربردی به‌جز ارائه‌ی خدمات به خود شرکت و تحت شرایط قرارداد ندارند. به‌علاوه اطلاعات بیماران با هیچ نوع داده‌ی در اختیار گوگل، ترکیب نمی‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات