آیا سرفیس دوئو مایکروسافت از دوربین پشتی بهره خواهد برد؟

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
پس از رونمایی از سرفیس دوئو، مشخص شد که این گوشی دوربین عقب ندارد. آیا ممکن است این دستگاه در زمان معرفی از دوربین پشتی برخوردار باشد؟
تبلیغات

نکته‌ای که شاید در اولین برخورد با سرفیس دوئو متوجه شده باشید، این است که گوشی دوربین عقب ندارد؛ آیا زمان فروش این گوشی دوربین عقب خواهد داشت؟

در رویداد بزرگ هفته‌ی گذشته، مایکروسافت به‌طور غیرمنتظره‌ای از گوشی آندرومدا که اکنون بانام سرفیس دوئو شناخته می‌شود، رونمایی کرد. این گوشی سازگار با اندروید و گوگل پلی است. دوئو یک لولای ۳۶۰ درجه دارد که امکان استفاده از این دستگاه را به‌عنوان گوشی و تبلت فراهم می‌کند. حالت خیمه برای استفاده به‌صورت تبلت و گوشی؛ حالت ۹۰ درجه به‌عنوان دستگاهی برای سرویس استریم گیم در فضای ابری Project xCloud؛ صفحه‌نمایش دوگانه و چندکاره و... از ویژگی‌های این دستگاه هستند.

با وجود اظهارات مایکروسافت مبنی بر اینکه دوئو صرفاً یک «سرفیس» است نه یک «گوشی»، تمام دنیا آن را دقیقا همان‌طور که هست، یعنی یک گوشی می‌بینند. در سال ۲۰۱۹، گوشی‌‌ها با انتظارات خاصی که از آن‌ها توقع می‌رود عرضه می‌شوند. حاشیه‌های بزرگ در گوشی دیگر کنار گذاشته شده است؛ درحالی‌که سرفیس به حاشیه‌های باریک صفحه‌نمایش که ترند این روزهای سامسونگ، وان‌پلاس و دیگر شرکت‌های سازنده شده، خیانت کرده است. دلیل شکست ویندوز ۱۰ موبایل، شکاف چشمگیر در دسترسی به برنامه‌ها و اجتناب خدمات موبایلی آن دوران از پلتفرم مذکور بود؛ همین مسئله مایکروسافت را مجبور به استفاده از اندروید برای این محصول کرد.

Surface Duo / سرفیس دوئو

آیا سرفیس دوئو به یک دوربین «واقعی» مجهز خواهد شد یا به دوربین جلویی که درون آن قرار دارد بسنده خواهد کرد؟ آیا این دوربین به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند خواهد بود؟

پانوس پانای در مصاحبه‌های اخیر خود اظهارنظرهایی درباره‌ی این موضوع کرده است. محصولی که در رویداد مایکروسافت دیدیم به‌هیچ‌وجه نسخه‌ی نهایی نیست. همین مسئله باعث می‌شود که نتوان تخمین زد که این گوشی علاوه بر ظاهر پرزرق‌وبرق و تاشو، چه قابلیت‌هایی را زمان تولید همراه خود دارد و چه قابلیت‌هایی را ندارد. بااین‌حال، پانای در برخی مصاحبه‌های خود عنوان کرده که مایکروسافت برای دوربین سرفیس، حقه‌های بیشتری در آستین دارد. پانای در گفت‌وگو با Wired عنوان کرده که مایکروسافت نگران افشای جزئیات دوربین‌ها است و به همین خاطر، رقیبان را در بی‌اطلاعی نگه می‌دارد.

این‌ها تلاش‌‌های ما طی دو سال‌ونیم گذشته است؛ بنابراین تعادلی بین جزئیاتی که می‌توانم ارائه دهم، وجود دارد. حتی با وجود دوربین (...) ایده این است که قصد دارم تا به شما کمک کنم که خلاق‌تر و سازنده‌تر شوید. این بدان معنا نیست که دوربینی با چندین میلیون مگاپیکسل پشت محصول قرار دارد؛ بلکه به این معنی است که شما را در چرخه‌ی خلاقیت قرار می‌دهم؛ پس می‌توانید خلق کنید. نیازی به خروج از اصل نیست.

نکات اولیه

در ویدئوی پیش‌نمایشی از مارکوس براونلی در یوتیوب، دوئو را با رنگ مشکی دیدیم که با برشی برای ماژول دوربین کامل شده است. حداقل مشخص می‌شود که مایکروسافت در حال بررسی راه‌های استفاده از دوربین در این دستگاه است و حاشیه‌های زیاد این وسیله را نیز توجیه می‌کند؛ زیرا پشت صفحه‌نمایش نیاز به فضایی برای جای‌گذاری قطعات باریک دارد.

باتوجه‌به ثبت پتنت‌های گذشته توسط مایکروسافت، به‌نظر می‌رسد این شرکت سال‌ها است در حال تحقیق در مورد چگونگی قرارگیری دوربین‌هایی میان گوشی‌های خیلی نازک بوده و به آن باور داشته است. ما همه‌ی آنچه مایکروسافت قصد دارد روی این دستگاه پیاده کند را ندیده‌ایم.

Surface Duo / سرفیس دوئو

اشاره به احتمالات در همه‌ی نشانه‌ها

غیرممکن به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت محصولی فوق‌العاده با همکاری گوگل تولید کند و کمترین نشانه‌ای از فناوری دوربین در خود نداشته باشد. قبلا دوربین‌های بدساختی در گوشی‌های خلاقانه‌ای مانند ریزرفون دیده‌ایم و هیچ صفحه‌نمایش دوگانه و چندکاره‌ای نمی‌تواند نقص یک گوشی با قابلیت ثبت تصاویر ضعیف را  بپوشاند.

در مصاحبه‌ای که بالا به آن اشاره شد، پانای به Wired در مورد عدم نیاز به دستگاه‌های اضافی برای دستیابی به به یک جریان خلاقانه‌ سخن گفته است؛ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عکاسی  را دوست دارید، نمی‌توان چیزی بدتر از این متصور شد که وقتی یک فرصت عکاسی مهیا شد، سرفیس دوئو خود را کنار بگذارید و گوشی دیگری با دوربین مناسب در دست بگیرید.

به‌نظر می‌رسد ایده‌ی دوئو بدون داشتن دوربینی مناسب، خیانت به چشم‌انداز مایکروسافت برای این دستگاه است؛ اما درواقع تا زمانی‌که دستگاه در تعطیلات ۲۰۲۰ به بازار نیاید، نمی‌توان نظر قطعی داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات