اسنپدراگون وِر 3300 احتمالا برای ساعت‌های هوشمند در دست ساخت است

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام احتمالاً مشغول کار روی تراشه‌ی جدیدی با نام اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ است تا آن را به نسل جدید ساعت‌های هوشمند مبتنی‌بر ور OS بیاورد.
تبلیغات

پلتفرم ویژه‌ی گوگل برای ساعت‌های هوشمند، ور OS، همواره عملکردی ضعیف‌تر از رقبا داشته و در پشت آن‌ها جای گرفته است. ور OS در‌مقایسه‌با سیستم‌‌‌عامل‌های دیگر گوگل برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و تلویزیون‌ها، عملکردی بسیار ضعیف‌تر دارد و هرگز نتوانسته‌ است توجهات را به‌خود جلب کند. منتقدان این سیستم‌عامل همواره مدعی شده‌اند ساعت‌های مجهز به ور OS عملکرد نرم‌افزاری مناسبی ندارند و به ویژگی‌های کاربردی زیادی مجهز نشده‌اند و عمر باتری آن‌ها ضعیف‌تر از حد انتظار است.

منتقدان ور OS گوگل را عامل اصلی تمام این ماجراها می‌دانند و می‌گویند این شرکت باید به‌جای اعمال تغییرات ظاهری در رابط کاربری این سیستم‌عامل، تغییرات بنیادین مهمی در آن اعمال کند تا به‌روزتر شود و از قابلیت‌های کاربردی بیشتری بهره‌مند باشد. درضمن، یکی دیگر از عوامل اثرگذار دیگر روی محبوب‌نبودن ور OS را می‌توان اعتماد‌به‌نفس‌نداشتن گوگل برای عرضه‌ی ساعت هوشمند اختصاصی بیان کرد. مدت‌ها است شایعاتی درباره‌ی احتمال ساخت ساعتی هوشمند با نام پیکسل‌واچ می‌شنویم؛ اما هرگز معرفی و عرضه‌ی آن را شاهد نبوده‌ایم.

smartwach

در سال‌های اخیر، گوگل تمرکز زیادی روی بازار پوشیدنی‌ها نکرده و ور OS را آن‌طورکه باید و شاید، به بلوغ نرسانده است؛ اما اخبار جدید نشان می‌دهند این شرکت قصد دارد رویکردش را تغییر دهد.

براساس شایعه‌های جدید، گوگل در پی تصاحب فیت‌بیت است تا به‌شکل جدی‌تری وارد بازار گجت‌های پوشیدنی شود و محبوبیت ور OS را افزایش دهد. درحالی‌که گوگل اخیراً چندان به اعمال تغییراتی بنیادین در ور OS تمایل نشان نداده است،‌ شرکت‌های دیگری نظیر کوالکام تا حدی سعی کرده‌اند نگذارند این سیستم‌عامل از رونق بیفتد.

پردازنده‌های ساخت کوالکام مدت‌ها است در محصولات مجهز به ور OS استفاده می‌شوند؛ با‌این‌حال، همین پردازنده‌ها نیز قدرت پردازشی چندانی ندارند؛ زیرا کوالکام آن‌ها را با اتکا به لیتوگرافی منسوخ ۲۸ نانومتری تولید و عرضه می‌کند. در این نوع لیتوگرافی، تراشه انرژی بیشتری از باتری می‌گیرد و گرمای بیشتری را تولید می‌کند. ازآنجاکه ترانزیستورهای کوچک‌تر به انرژی کمتری نیاز دارند و گرمای کمتری تولید می‌کنند، عملکرد کلی تراشه بهبود می‌یابد و عمر باتری دستگاه نیز طولانی‌تر از قبل می‌شود.

در مقایسه‌ای کوتاه، متوجه می‌شویم تراشه‌ی اگزینوس ۹۱۱۰ سامسونگ که در ساعت‌های سری گلکسی‌واچ از آن استفاده می‌شود، مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است. بهره‌مندی از چنین تراشه‌ای باعث می‌شود ساعت‌های سامسونگ در‌مقایسه‌با ساعت‌های ور OS دارای تراشه‌ی اسنپدراگون ور ۳۱۰۰، عملکرد بسیار بهتری داشته باشند.

Wear OS Smartwatch

آمارها نشان می‌دهند تراشه‌ی اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ کوالکام به‌هیچ‌وجه نتوانسته انتظارات را برآورده کند و عملکرد محصولات ور OS را به‌طرز درخورتوجهی بهبود بخشد تا این محصولات از محصولات مشابه فاصله بگیرند. بااین‌حال، اخبار جدید می‌گویند کوالکام قصد دارد مدل جدید تراشه‌ی مذکور را این‌بار با قدرت پردازشی بیشتری تولید کند. به‌تازگی یکی از توسعه‌دهندگان شناخته‌شده‌ی عضو انجمن XDA-Developers توانسته است به اسنادی خاص در کد منبع ور OS دست پیدا کند که در آن‌ها اشاره‌هایی به تراشه‌ی جدید کوالکام با کدنام SDW3300 device دیده می‌شود؛ کدنامی که طبق ادعای کارشناسان از تراشه‌ی اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ (Qualcomm Snapdragon Wear 3300) خبر می‌دهد.

تابستان گذشته، شایعات ضد‌و‌نقیضی در‌این‌باره شنیده می‌شد. در آن زمان، برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابعی آگاه مدعی شدند کوالکام روی تراشه‌ای ویژه و جدید برای ور OS گوگل کار می‌کند. وین‌فیوچر یکی از رسانه‌هایی بود که به این شایعات دامن زد و اعلام کرد کوالکام روی دو تراشه‌ی جدید از سری اسنپدراگون ور کار می‌کند که تراشه‌های مذکور فعلا در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارند. به‌گفته‌ی این رسانه، احتمالاً یکی از این تراشه‌ها اسنپدراگون ور ۲۷۰۰ و دیگری اسنپدراگون ۴۲۹ ور نام خواهد گرفت.

اسنپدراگون

گفته می‌شود اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ مبتنی‌بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۹ است که در سال ۲۰۱۸ تولید شده بود و این یعنی از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری بهره می‌گیرد. گرچه در نگاه اول فهمیدن این موضوع که تراشه‌ی جدید اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ قرار است با اتکا به لیتوگرافی تراشه‌ی مربوط به سال ۲۰۱۸ تولید شود، می‌تواند اندکی ناامید‌کننده باشد؛ اما در‌هر‌صورت نباید فراموش کنید قدم روبه‌جلو مهمی در بازار تراشه‌های محصولات مبتنی‌بر ور OS به‌شمار می‌آید. در اسناد فاش‌شده‌ی ذکرشده، حتی اشاره‌هایی به‌عبارت Snapdragon 429 Spyro نیز شده است که به نوعی کدنام اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ به‌شمار می‌آید.

اگر کوالکام واقعا در فکر ساخت چنین تراشه‌ای باشد، می‌تواند تغییری بسیار مهم و درخورتوجه در بازار ساعت‌های هوشمند مبتنی‌بر ور OS ایجاد کند. تاکنون، کوالکام بیانیه‌ای رسمی درباره‌ی نسل جدید تراشه‌های سری اسنپدراگون ور منتشر نکرده است؛ بنابراین، در‌حال‌حاضر نه از ساخت آن اطمینان داریم نه از زمان احتمالی معرفی‌اش. کاربران برای معرفی اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ حدودا چهار سال منتظر بودند؛ ازاین‌رو، احتمال می‌دهیم این اتفاق برای مدل جدید این تراشه تکرار نشود و کوالکام به‌زودی آن را رونمایی کند.

تراشه‌ی اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ با اتکا به همان پلتفرم اسنپدراگون ور ۲۱۰۰ تولید شده و تغییرات چندان زیادی درمقایسه‌با مدل پیشین به‌خود ندیده است. اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ که در سال ۲۰۱۶ تولید شد، مبتنی‌بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ بود. ناگفته نماند کوالکام اسنپدراگون ۴۰۰ را در سال ۲۰۱۳ برای گوشی‌های هوشمند تولید کرده بود. این گفته‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند این شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های موبایلی قصد ندارد در تراشه‌های سری اسنپدراگون ور از لیتوگرافی جدید و سخت‌افزار قوی استفاده کند.

Wear OS

اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ از هسته‌های Cortex-A7 آرم استفاده می‌کند و مبتنی‌بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری است. شایان ذکر است اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ قرار است مبتنی‌بر اسنپدراگون ۴۲۹ باشد. تراشه‌‌ی اسنپدراگون ور ۳۱۰۰ در اواسط سال ۲۰۱۸ معرفی شد و طبق اطلاعات رسمی از چهار هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس پردازشی ۱/۹۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم کوالکام در تراشه‌ی جدید از همین هسته‌ها درکنار واحدهای پردازشی دیگری نظیر DSP ،PMIC و... استفاده کند.

حتی درصورت معرفی قریب‌الوقوع اسنپدراگون ور ۳۳۰۰، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این تراشه به این‌ زودی‌ها در محصولات مبتنی‌بر ور OS دیده شود. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تراشه‌ی نام‌برده بعدها در سال ۲۰۲۰ ازطریق محصولاتی خاص به بازار راه پیدا کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اسنپدراگون ور ۳۳۰۰ کوالکام چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات