اعضای هیئت‌مدیره جدید لیبرا معرفی شدند

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
مطالعه 5 دقیقه
لیبرا پس از مشکلات اخیر و کناره‌گیری شرکت‌هایی چون ویزا و مسترکارت، اعضای هیئت‌مدیره‌ی جدیدش را معرفی کرد.
تبلیغات

پروژه‌ی لیبرا (Libra) پروژه‌ی ارز دیجیتال فیسبوک است. این پروژه مدتی پیش آغاز شد و برخی شرکت‌ها برای عضویت در آن اعلام آمادگی کرده‌ و سپس شریک شده‌ بودند. بااین‌حال چند روز پیش، شرکت‌هایی مانند ویزا و استرایپ و مسترکارت به‌دلیل برخی قوانین حاکم بر لیبرا، از عضویت در آن اعلام انصراف کردند. حالا فیسبوک با هدف افزایش محبوبیت ارز دیجیتالش اعلام کرده است ۱۵۰۰ سازمان برای عضویت در این انجمن ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند که از میان آن‌ها، ۱۸۰ شرکت واجد شرایط عضویت هستند.

انجمن لیبرا گفته‌ است عضویت این شرکت‌ها در لیبرا می‌تواند جایگزین عضویت شرکت‌هایی شود که پیش‌از‌این از پروژه‌ی لیبرا کنار رفته‌اند. هدف انجمن لیبرا این بود که سال ۲۰۲۰ یک‌صد عضو داشته‌ باشد و عضویت این شرکت‌ها می‌تواند لیبرا را به این هدف برساند؛ هدفی که به‌نظر می‌رسید با کناررفتن برخی شرکت‌ها امکان دستیابی ندارد.

مراسم افتتاحیه‌ی انجمن لیبرا روز دوشنبه در ژنو بود و در آن، باقی‌مانده‌ی انجمن لیبرا جلسه‌ی معرفی برگزار کردند و مسئولان اجرایی را از ۲۰ شرکت در اقصی نقاط جهان گردهم آوردند.

بخش اصلی این جلسه به تعیین مدیران جدید برای این انجمن اختصاص داشت| انجمنی که تا قبل از روز دوشنبه بیش از آنکه عملیاتی باشد، در حد پیشنهاد بود. این گروه پنج نفر را به‌عنوان اعضای هیئت‌رئیسه اصلی معرفی کردند: ونسس کازارس، مدیر زاپو (Xapo CEO)، پاتریک الیس، عضو پی یو (PayU)، کتی هوان، شریک و مسئول بلاک‌چین، اندرسون هوراویتس و دیوید مارکوس، مدیر اجرایی فیسبوک که از ابتدا چهره‌ی او نمایانگر پروژه‌ی لیبرا بود. مارکوس پیش‌از‌این رئیس شرکت پی‌پال بوده‌ است. 

marcus

برتراند پرز، یکی دیگر از اعضای پیشین پی‌پال، نیز رسما به‌عنوان مدیر اجرایی لیبرا و مدیرمسئول این پروژه معرفی شد. این مدیر ارشد پیشین پی‌پال که در‌حال‌حاضر یکی از پنج عضو هیئت‌مدیره‌ی لیبرا و عضو دائم شورای آن است، ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفته‌ است:

قصد نداریم به‌صورت مخفیانه کار کنیم. به‌عنوان مثال، اگر بانک مرکزی اروپا همچنان به ما اجازه ندهد که در اروپا فعالیت کنیم، این کار را انجام نخواهیم نداد؛ چون قصد داریم کاملا قانونی فعالیت کنیم.
perez

علاوه‌بر پرز، دنت دیسپارت که پیش‌ازاین در شرکت Risk Cooperative مشغول فعالیت بود، رسما به‌عنوان مسئول ارتباطات و خط‌مشی لیبرا و کورت همکِر که پیش‌ازاین در شرکت زونگ (Zong) فعالیت می‌کرد، رسما به‌عنوان مسئول توسعه‌ی تجاری منصوب شدند. دیگر اعضای انجمن لیبرا که درادامه فهرستی از آن‌ها آورده‌ شده‌ است، منشور لیبرا را امضا و توافق کرد‌ه‌اند هر‌یک از اعضا می‌تواند به هر دلیلی انجمن را ترک کند؛ اما برای انتقال عضویتش به شرکت‌های واجد شرایط دیگر محدودیت‌های بیشتری دارد.

Libra members

اعضای انجمن لیبرا

مسئول پرداخت‌ها: PayU

فناوری و بازار فروش: فیسبوک/ کالیبرا، فارفچ، لیفت، اسپاتیفای AB و اوبر.

ارتباطات: ایلیاد (Iliad) و وودافون

بلاک‌چین: آنکوریج، بایسون تریلز، کوین بیس، هلدینگ زاپو با مسئولیت محدود

سرمایه‌گذار: Union Square Ventures، اندرسون هوراویتز، ریبیت (Ribbit Capital)، تریو (Thrive Capital) و Breakthrough Initiatives

سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های چندجانبه و مراکز آموزشی: Creative Destruction Lab ،Kiva ،Mercy Corps و Women’s World Banking

اعضای پیشین که حالا از پروژه کنار رفته‌اند: ویزا، مسترکارت، پی‌پال، استرایپ، بوکینگ هلدینگ، ای‌بی و مرکادو پاگو

در‌حال‌حاضر، فقط یک پردازنده‌ی پرداخت در انجام لیبرا باقی مانده‌ است: پی یو (PayU)؛ شرکتی آلمانی که در اروپا بر پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی تمرکز دارد. پی یو درباره‌ی خروج دیگر شرکت‌ها از لیبرا سخنی نگفته؛ اما در جلسه‌ی روز دوشنبه، تعهد خود برای این پروژه را تأیید کرده‌ است. پی یو در مطالبی گفته‌ است:

مأموریت این انجمن با اهداف پی یو برای ایجاد جهانی بدون مرزهای مالی سازگار است؛ جهانی که هر فردی می‌تواند پیشرفت کند.

ناگفته نماند اعضای این انجام آیین‌نامه‌هایی برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه‌ی جدید ارائه دادند و درباره‌ی پیشنهاد‌ها رأی‌گیری کردند و اختلافات را به بحث گذاشتند. هوان در مطالبی گفت:

با توجه به مقیاس این پروژه و انتظارات موجود، هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. یکی از این مشکلات چگونگی وضع قوانین برای رسیدن به هدف مدنظر است.

این انطباق در قوانین یکی از نکات مهم برای شرکت‌های پردازنده‌‌ی پرداخت است؛ به همین دلیل، بسیاری از آن‌ها چند روز پیش از جلسه‌ی معرفی، انجمن را ترک کرده‌اند. ویزا، مسترکارت، پی پال، استریپ و مرکادو پاگو ازجمله مجموعه‌هایی بودند که در ابتدا به‌عنوان اعضای مالی انجمن لیبرا قرارداد امضا کردند؛ اما حالا در جلسه‌ی افتتاحیه‌ی ژنو حضور ندارند؛ چون از این پروژه کنار رفته‌اند. البته توجه کنید طبق آیین‌نامه‌ی انجمن، هریک از اعضا می‌تواند به هر دلیلی انجام را ترک کند؛ اما انتقال عضویت در انجمن به دیگر شرکت‌ها تنها در شرایط محدودتری امکان‌پذیر است.

libra association members

اعضای انجمن لیبرا

هنوزهم قانون‌گذاران ترس‌هایی دارند که به‌دلیل اهداف و قوانین اولیه‌ی لیبرا است؛ اما انجمن لیبرا تغییری در سیاست‌ها یا استراتژی خود اعلام نکرده‌ است که بتواند این ترس‌ها را کاهش دهد. یکی از اعضای این انجمن و از شرکای اندرسون هوراویتز، گفته بهتر است لیبرا به‌جای تلاش برای غلبه بر پول‌های تمام دنیا، تلاش کند بتواند در آمریکا بر دلار غلبه کند. به‌عقیده‌ی او، رقابت مستقیم با دلار آمریکا می‌تواند نگرانی‌ها را کاهش دهد؛ بنابراین، مهم‌ترین نتیجه‌ی این جلسه معرفی ۱۸۰ عضو بالقوه‌ی این انجمن بوده‌ است. یکی از سخن‌گویان انجمن لیبرا می‌گوید:

لیبرا ۱۸ ژوئن امسال معرفی شد و از آن زمان تاکنون، در سراسر جهان هیجان بسیاری ایجاد کرده‌ است. انجمن لیبرا تأیید می‌کند ۱۵۰۰ شرکت برای عضویت در این پروژه ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند و از بین آن‌ها، تقریبا ۱۸۰ شرکت واجد شرایط اولیه برای عضویت در لیبرا هستند. این شرایط در وب‌سایت Libra.org بیان شده‌اند.

مشخص نیست این ۱۵۰۰ شرکت چه زمانی اعلام علاقه‌مندی کرده‌اند؛ اما ممکن است در پی بحث‌های پیش‌آمده بین اعضای لیبرا و سپس کناره‌گیری شرکت‌هایی چون مسترکارت و ویزا و سؤالاتی که مارکوس برای شرکت سرمایه‌گذاری هیل (Capital Hill) مطرح کرد، باعث شده‌ باشد این تصور در انجمن لیبرا ایجاد شود که برخی از شرکت‌هایی که ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند، می‌توانند دوستان خوبی برای این پروژه باشند. آنچه واضح است مارکوس و پرز راه دشواری برای عمومیت‌دادن به لیبرا پیش رو دارند. آن‌ها باید ثابت کنند لیبرا امکان پول‌شویی و کلاه‌برداری را فراهم نمی‌کند و به ارزهای مستقل آسیب نمی‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات