بحران تعطیلی دولت در آمریکا و تاثیرات آن بر جریان علم

شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
با ورود به هفته‌‌ی چهارم از جدال دولت و کنگره‌ی آمریکا بر سر برنامه‌ی بودجه، آثار مخرب موج دوم تعطیلی‌‌ها روی جامعه‌‌ی علمی عریان‌‌تر خواهد شد.
تبلیغات

درنتیجه‌‌ی تعطیلی طولانی‌مدت دولت آمریکا از تاریخ ۲۲ دسامبر، هزاران دانشمند آمریکایی وارد چهارمین هفته از مرخصی اجباری خود شده‌‌اند. آژانس حفاظت از محیط‌زیست، ناسا و بنیاد ملی علوم (NSF) از جمله آژانس‌های علمی بوده‌‌اند که اخیراً ضمن توقف روند بررسی اعطای کمک‌‌های مالی، مجموعه‌‌داده‌‌های کلیدی را از دسترس خارج کرده و آزمایشگاه‌های فدرال و ادارات را به‌‌طور موقت تعطیل کرده‌‌اند.

با به بن‌‌بست رسیدن روند مذاکرات بودجه بین ریاست جمهوری آمریکا و کنگره‌‌ی این کشور، این احتمال وجود دارد که وضعیت فعلی در تعطیلی دولت کماکان تداوم یابد و این به‌‌معنای ثبت رکورد طولانی‌‌ترین دوره‌‌ی تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا است. ژورنال علمی نیچر در گزارشی به بررسی اثرات بلندمدت این تعطیلی در توقف پژوهش‌های علمی پرداخته است.

تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

برخی از داده‌ها برای همیشه نابود شدند

ماهیت برخی از آزمایش‌ها به‌‌گونه‌‌ای است که می‌توان آن‌‌ها را به تعویق انداخت یا متوقف کرد و سپس مجدداً راه‌اندازی کرد؛ اما برای پژوهشگرانی که علوم طبیعی را مطالعه می‌کنند، به تعویق انداختن یک مطالعه می‌تواند به‌‌معنای ازدست‌‌رفتن فرصت مشاهدات بسیار مهمی باشد که تنها در چرخه‌های بلندمدت روی می‌‌دهند.

رولف پترسون، اکولوژیست حیات‌وحش از دانشگاه فنی میشیگان هاتن، روی طولانی‌ترین مطالعه در مورد گرگ‌ها و گوزن‌‌ها در جزیره‌ی رویال از شمال آمریکا نظارت دارد. از تاریخ ۱۹۵۸ میلادی زمستان هر سال، پژوهشگران هفته‌ها در جزیره‌ای دورافتاده به‌‌وسعت ۵۴۴ کیلومتر مربع، تغییرات جمعیت حیوانات این ناحیه را رصد می‌کنند. اما اکنون تمامی زحمات صورت‌‌گرفته در این مطالعه‌‌ی نمادین در معرض خطر قرار گرفته؛ زیرا خدمات پارک ملی که مدیریت این جزیره را به‌‌عهده دارد، در پی تعطیلی‌‌های اخیر، دسترسی به این منطقه را مسدود کرده است.

فرصت دانشمندان برای جمع‌آوری داده‌ها طی زمستان امسال روبه پایان است؛ زمانی که برف‌‌ها ذوب شود، دانشمندان دیگر قادر به ردیابی گرگ‌‌ها و گوزن‌‌ها نخواهند بود. پترسون می‌‌گوید:

به تأخیر انداختن پژوهش برای چند روز آینده تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد؛ اما پس از آن، هر روز که بگذرد، خسارات جبران‌‌ناپذیری به بار خواهد آمد و بالاخره در یک زمان خاص، پیوستگی علمی این پژوهش کاملاً از دست خواهد رفت.

او اضافه می‌کند که  وضعیت فعلی از آن‌رو دردناک است که دانشمندان اخیراً به‌‌منظور ارتقای تنوع ژنتیکی سه گرگ ماده را از مینه‌‌سوتا به جزیره‌‌ی رویال منتقل کرده‌اند. جمعیت گرگ‌های این منطقه در سال‌های اخیر تنها به دو حیوان (شامل یک پدر و دختر) تقلیل یافته است. تنها با سفر به جزیره رویال می‌توان تشخیص داد که آیا گرگ‌‌های تازه‌‌وارد در حال جفت‌گیری با تنها گونه‌‌ی نر باقی‌مانده در جزیره هستند و آیا این افزایش دوباره‌‌ی جمعیت گرگ‌‌ها تأثیری بر جمعیت گوزن‌‌های منطقه نیز داشته است یا خیر.

پترسون تخمین می‌زند که هزینه‌‌ی هیئت اعزامی امسال حدود ۳۰۰ هزار دلار بوده که از محل منابع خصوصی و عمومی تأمین شده است؛ این هزینه‌‌ها شامل هزینه‌‌های برگشت‌‌ناپذیر مربوط به پرواز هوایی و نیز هزینه‌‌ی ۱۰۰ هزار دلاری تهیه‌ی قلاده‌‌های GPS است. قلاده‌‌ها هم‌‌اکنون حاضر هستند و تنها باید آن‌‌ها را روی گردن گوزن‌‌ها نصب کرد.

تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

در کالیفرنیا نیز در پی جلب یک کشتی تحقیقاتی متعلق به اداره‌‌ی ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در بندرگاه سن‌‌دیه‌‌گو، انجام یک پژوهش حیاتی درمورد وضعیت شیلات این ایالت به تعویق افتاده ‌است. قرار بود این کشتی در ۶ ژانویه‌‌ی سال جاری به‌‌منظور جمع‌آوری اطلاعات درمورد حیات اقیانوسی (شامل گونه‌های پلانکتون‌‌ها و نهنگ‌ها) و نیز بررسی فیزیک اقیانوس ازسوی اداره‌‌ی تحقیقات شیلات کالیفرنیا اعزام شود.

تأخیر بیشتر در انجام این پژوهش باعث خواهد شد که این تیم نتواند ارزیابی و مقایسه‌‌ی صحیحی از نتایج پژوهش‌‌های امسال به عمل آورد. چرا که دانشمندان دیگر نمی‌‌توانند برخی از پدید‌‌ه‌‌های فصلی نظیر تخم‌‌گذاری ماهیان را بررسی کنند. برایس سمنز، مدیر اداره‌‌ی تحقیقات شیلات کالیفرنیا می‌گوید:

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا تیم قادر است این سفر دریایی را با تأخیر یا به‌‌صورت فشرده‌‌تر به انجام برساند یا اینکه درنهایت مجبور خواهیم شد از داده‌های این فصل به‌‌کلی صرف‌‌نظر کنیم.

در صورتی که سفر تحقیقاتی امسال لغو شود، این اولین بار طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود که فرصت تحقیقاتی زمستانی این پروژه از دست می‌‌رود. سمنز در ادامه می‌گوید:

خسارات وارده غیرقابل محاسبه خواهد بود. در برنامه‌‌های پایشی نظیر [این پروژه] تا زمانی که به داده‌‌ها نیاز پیدا نشود، به اهمیت واقعی آن‌‌ها پی نخواهیم برد.

موج دوم تعطیلی‌‌ها در راه است

بسیاری از مؤسسات علوم دولتی در همان ساعات اولیه‌‌ی شروع تعطیلی‌‌ها، اقدام به توقف فعالیت‌های خود کردند؛ با این حال، احتمال می‌‌رود موج دوم تعطیلی‌‌ها (شامل مراکز تحقیقاتی مورد حمایت دولت و تأسیسات پیمانکاری) نیز طی هفته‌های آتی کلید بخورد.

بخشی از تأسیسات در معرض خطر تعطیلی دربرگیرنده‌‌‌‌ی رصدخانه‌‌های ستاره‌‌شناسی است که بودجه‌‌ی آن‌‌ها از سوی بنیاد ملی علوم تأمین می‌‌شود؛ اما اداره‌‌ی آن‌‌ها به‌‌عهده‌‌ی پیمانکاران است. یکی از این تأسیسات رصدخانه‌‌ی اپتیکی ملی آمریکا است که خود شامل تلسکوپ ملی کیت‌‌پیک در آریزونا و تلسکوپ جمنای می‌شود. تأسیسات یادشده احتمالاً بودجه‌‌ی کافی را برای ادامه‌‌ی فعالیت تا چند هفته‌‌ی دیگر دارند؛ اما وضعیت در بعد از این بازه‌‌ی زمانی، کاملاً نامشخص خواهد بود.

تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

آنتونی بیسلی، مدیر رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی می‌گوید که اولین بخش از این رصدخانه که در آینده تعطیل خواهد شد، آرایه‌‌ی عظیم بشقاب‌‌های ماهواره‌‌ای در نزدیکی نیومکزیکو است. درصورت عدم تزریق بودجه ازسوی بنیاد ملی علوم، این رصدخانه تا پایان ماه ژانویه فاقد نقدینگی خواهد شد. در طی هفته اول ماه فوریه آرایه‌‌ها تعطیل خواهند شد و پرسنل این بخش مشمول مرخصی اجباری می‌شوند. بااین‌حال، این مجموعه احتمالاً همچنان به تأمین تعهدات مالی خود برای آرایه‌‌ی بزرگ منصوب در شمال شیلی ادامه خواهد داد؛ دلیل این امر، الزام بنیاد ملی علوم در پایبندی به توافق‌های قانونی خود با دولت شیلی یاد شده است.

اما همچنان امیدهایی وجود دارد. برخی سازمان‌های علمی دولتی از جمله بنیاد ملی علوم و ناسا به‌‌دنبال استفاده از راه‌های گریزی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد نقدینگی لازم را برای حفظ پروژه‌های بزرگ و مراکز تحقیقاتی فراهم کنند.

یکی از پروژه‌‌هایی که قرار است مشمول این راهکار شود، رصدخانه‌‌ی پرتوی ایکس چاندارا است که پیش‌‌بینی می‌‌شود در ۲۲ ژانویه بودجه‌‌ی آن به اتمام برسد. این سازه تقریباً سه سال است که مشغول جمع‌‌آوری اطلاعات درزمینه‌ی سیاه‌چاله‌‌، اختروش ‌و ابرنواختر بوده و بهره‌‌برداری از آن هر هفته یک میلیون دلار هزینه روی دست متولیان آن می‌‌گذارد. بااین‌حال، این نوع تأسیسات را نمی‌‌توان بدون نظارت رها کرد؛ زیرا در این صورت، عایق‌بندی حرارتی آن به‌‌مرور تخریب خواهد شد. اگر کنترل‌کننده‌های نصب‌‌شده به‌‌طور منظم زاویه‌‌ی چرخش سازه را نسبت به خورشید تغییر ندهند، بعضی از قسمت‌های سازه ممکن است در معرض دمای بیش از اندازه قرار گیرند. بلیندا ویلکس، مدیر مرکز چاندرا در کمبریج از ماساچوست می‌‌گوید:

 برای جلوگیری از واردشدن آسیب به چاندرا، مؤسسه‌‌ی اسمیت‌‌سونیان (که بهره‌‌برداری از رصدخانه‌های ناسا را بر عهده دارد)، هرگونه ریسک کمبود بودجه‌‌ای را کاملاً پوشش خواهد داد. این پوشش می‌‌تواند ادامه‌‌ی فعالیت رصدخانه را تا دو ماه تضمین کند.
تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

ویلکس همچنین پیش‌‌بینی می‌‌کند که ناسا به دنبال کسب مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیت چاندرا در زمینه‌هایی باشد که درصورت عدم نظارت، موجب آسیب به این اموال دولتی خواهد شد.

کنسرسیوم غیرانتفاعی UNAVCO در شهر بولدر از ایالت کلرادو نیز در پی راهکار‌‌هایی برای ادامه‌‌ی فعالیت تحقیقات زمین‌‌شناسی زیر نظر بنیاد ملی علوم است. تجهیزات این بخش بر اندازه‌‌گیری حرکات زمین و پایش جریان‌های داده‌‌ی آنی مربوط به سیستم هشداردهی زلزله در ایالت کالیفرنیا نظارت دارد.

این کنسرسیوم برآورد کرده که ممکن است بودجه‌‌اش،  اواخر هفته‌‌ی آینده به پایان برسد که اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است روند ارسال داده برای سیستم ShakeAlert متوقف شود و این امر می‌‌تواند عواقب سوئی بر دقت اعلان هشدارهای اولیه زلزله در کالیفرنیا داشته باشد. هم‌‌اکنون، UNAVCO در حال رایزنی با بنیاد ملی علوم و دیگر حامیان خود است تا بلکه بتواند مانع از توقف احتمالی فعالیت‌‌های خود شود.

قشر جوان اولین قربانیان تعطیلی‌‌ها خواهند بود

دانشمندان تازه‌‌کار ازجمله افرادی هستند که در جریان اختلالات رخ‌‌داده در پژوهش‌‌ها و درنتیجه قطع حقوق دریافتی خود، متوجه بیشترین آسیب خواهند بود.

باب لیترمن، یک زیست‌شناس محاسباتی در دانشگاه رودآیلند در کینگستون است که توسط کمک‌هزینه‌‌های تحصیلی دریافتی ازسوی بنیاد ملی علوم حمایت می‌شود. او تا پایان زمان این تعطیلات، هیچ‌‌گونه حقوقی دریافت نخواهد کرد. از آنجا که او تنها به‌‌عنوان یک پیمانکار مستقل در نظر گرفته می‌شود و نه کارمند دولت فدرال یا دانشگاه، نمی‌‌تواند از مزایای بیمه‌‌ی بیکاری در این مدت بهره‌‌مند شود.

اکنون او و همسرش (که او نیز در دانشگاه براون در رودآیلند کار می‌کند)، در تلاش برای یافتن راهی برای تأمین هزینه‌‌های جاری زندگی و حمایت از پسر ۲۱ ماهه‌‌شان، روبین هستند.

قطع کمک‌هزینه‌‌ی تحصیلی لیترمن در عرض چند هفته، تبدیل به یک بحران مالی برای خانواده‌‌ی او شد. لیترمن درمورد شرایط زندگی‌‌اش در رودآیلند می‌گوید:

ما بلافاصله بعد از فارغ‌‌التحصیلی، مشغول به این کار شدیم؛ ما واقعاً هیچ‌‌گونه پس‌‌اندازی نداریم و شرایط ما واقعاً شکننده است. این کمک‌‌هزینه‌‌ی مالی می‌‌توانست ما را از فقر خارج کند و اکنون، نداشتن حتی کمترین پولی برای تأمین غذای فرزندم، به‌‌معنای واقعی کلمه وحشتناک است.
تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

دنیکا لومباردوزی یک متخصص اکولوژی جهانی است که از سال ۲۰۱۵ به‌‌عنوان دانشمند پروژه در مرکز ملی تحقیقات جوی (NCAR) در بولدر مشغول به‌‌کار بوده است. اگر تعطیلی‌‌های اخیر به هفته‌‌ی آینده کشیده شود، وی با کاهش ۵۰ درصدی درآمد دریافتی خود مواجه خواهد شد؛ چراکه مرکز ملی تحقیقات جوی، خود زیرمجموعه‌‌ی دانشگاه تحقیقات جوی (UCAR) است و این دانشگاه حدود ۶۰ درصد از بودجه‌‌ی ۲۱۷ میلیون دلاری خود را از بنیاد ملی علوم دریافت می‌‌کند و این بودجه حالا متوقف شده است.

اگر تعطیلی تا ۱۹ ژانویه تداوم یابد، این دانشگاه مجبور خواهد بود دو گزینه‌‌ی احتمالی را پیش روی ۱۳۰۰ نفر از کارمندان خود بگذارد: دریافت نیمی از حقوق عادی آن‌ها و پرداخت مابقی در زمان بازگشایی دولت یا استفاده از مرخصی اجباری. اگر دولت تا میانه‌‌ی ماه فوریه بازگشایی نشود، دانشگاه چاره‌‌ای جز استفاده‌‌ی گسترده از مرخصی اجباری برای پرسنل خود نخواهد داشت. آنتونیو بوسالچی، رئیس دانشگاه می‌گوید:

ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا پرسنل بتوانند تا آنجاکه ممکن است مشغول به‌‌کار باقی بمانند. اگر کسی مشمول مرخصی اجباری شود، شانسی برای کار و متعاقباً دریافت حقوق نخواهد داشت.

لومباردوزی در حال حاضر خریدهای عمده‌‌ی خود را به تعویق انداخته؛ او حتی فعلاً از پر کردن مخزن پروپان موردنیاز برای پخت‌وپز و گرم‌‌کردن خانه‌اش نیز صرف‌نظر کرده است.

اثرات تعطیلی دولت در فراسوی مرزهای آمریکا

عواقب اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهند، تنها محدود به همین کشور نخواهد شد. پژوهشگران در کشورهای دیگر نیز هم‌‌اکنون فشارهای ناشی از این تعطیلی را احساس می‌‌کنند.

یک تیم بین‌المللی از متخصصان ژئوفیزیک، انتشار یک مدل به‌‌روزرسانی‌‌شده از داده‌های میدان مغناطیسی زمین را به تعویق انداخته‌ا‌‌ند. این داده‌‌ها بستری حیاتی برای تمام سیستم‌‌های جهت‌‌یابی مدرن است که بر فعالیت همه‌‌ی افراد از برنامه‌‌ریزان نظامی گرفته تا کاربران گوشی‌های هوشمند تأثیر می‌گذارد. پس از  تغییرات چشمگیر رخ‌‌داده در محل جغرافیایی قطب شمال مغناطیسی، دانشمندان اداره‌‌ی ملی اقیانوسی و جوی تلاش کردند تا به‌روزرسانی این مدل یک سال زودتر از موعد مقرر انجام گیرد؛ اما تعطیلی اخیر، آن‌ها را وادار به تعویق انداختن ۱۵ روزه‌‌ی عرضه‌‌ی این مدل تا ۳۰ ژانویه کرد (البته با فرض اینکه تعطیلی تا آن زمان به پایان می‌‌رسد).

تعطیلی دولت آمریکا / US Shutdown

در ونکوور کانادا، پژوهشگران اقلیمی که روی ششمین گزارش ارزیابی مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کنند، در حال برگزاری جلسات خود بدون حضور دانشمندان آمریکایی هستند. پژوهشگران غایب عبارت‌اند از کو برت، معاون مدیر اداره‌‌ی ملی اقیانوسی و جوی (و معاون رئیس این مجمع) به‌‌همراه چهار نفر از گروه ۲۰ نفره‌‌ی نویسندگان اولیه‌‌ی گزارش مجمع که ارزیابی تغییرات اقلیمی را از دیدگاه علم فیزیک به‌‌عهده داشتند.

والری ماسون دلموته، یکی از اقلیم‌‌شناسان آزمایشگاه علوم اقلیمی و زیست‌‌محیطی در ژیف‌‌سور‌‌ایوت از فرانسه می‌گوید که در غیاب این نفرات، نبود تخصص، بینش و صدای آن‌‌ها احساس می‌‌شود.

این تعطیلی‌‌ها همچنین برنامه‌‌ی حکومت محلی استان انتاریوی کانادا را برای انتقال یک جفت گرگ به‌‌همراه توله‌هایشان به جزیره‌‌ی رویال مختل کرده‌ است. دانشمندان کانادایی می‌خواهند این حیوانات را از جزیره‌‌ی میچیوپیکوتن اونتاریو منتقل کنند؛ زیرا با انقراض گوزن‌‌های این منطقه، گرگ‌‌های شکارچی نیز در معرض گرسنگی و مرگ قرار گرفته‌‌اند.

انتقال گرگ‌ها به جزیره‌‌ی رویال می‌‌تواند به بقای این گونه‌‌ها کمک کند، تنوع ژنتیکی جمعیت گرگ‌ها را در این جزیره بهبود دهد و  این فرصت را در اختیار پژوهشگران می‌‌گذارد که نحوه‌‌ی تعامل این حیوانات کانادایی را با همسایگان جدید خود بررسی کنند. برنت پترسون، دانشمند پژوهشگر در وزارت منابع طبیعی و جنگل‌‌داری اونتاریو در پیتربورو که مدیریت عملیات نقل‌‌و‌‌انتقال را نیز به‌‌عهده دارد، بر این باور است که این اقدام، تجربه‌‌ای نو محسوب می‌‌شود.

هم‌اکنون وزارت کانادا می‌کوشد تا بداند آیا امکان دسترسی به جزیره‌‌ی رویال بدون همکاری دولت آمریکا نیز مقدور است یا خیر. از آنجایی که موسم زادوولد گرگ‌ها در اواخر ژانویه خواهد بود، آخرین فرصت برای جابه‌جایی حیوانات میچیوپیکوتن می‌‌تواند در اواخر فوریه‌ی سال جاری باشد تا ریسک وارد شدن آسیب به حیوانات ماده در دوران بارداری به حداقل برسد.

ریزش جامعه‌ی پژوهشی افزایش خواهد یافت

با ادامه‌‌ی تعطیلی‌‌ها، اکثر دانشمندان دولتی در تلاش‌اند تا روحیه‌‌ی خود را حفظ کنند؛ این در حالی است که برخی دیگر نیز به فکر تجدید‌‌نظر درمورد برنامه‌های حرفه‌ای خود هستند.

یک دانشمند میان‌‌رده‌‌ی فدرال در آریزونا که نخواست نامش فاش شود، می‌‌گوید که استفاده‌‌ی ابزاری سیاسیون از این تخصیص بودجه‌‌ی موردی کم‌‌سابقه نیست. این دانشمند و همسرش که هردو کارمند دولت هستند، یکی از خودروهای خود را به فروش گذاشته‌‌اند تا درصورت ادامه‌‌ی تعطیلی‌‌ها، سرمایه‌‌ی نقدی لازم را در اختیار داشته باشند. این دانشمند درحالی‌که مشغول مطالعه‌‌ی آگهی‌‌های شغلی در لینکدین است، می‌گوید:

ما همچنین به‌‌دنبال ایجاد تغییراتی جدی در آینده‌‌ی خود هستیم، تصمیم ما بر این است که یکی از ما یا هر دو بتوانیم شغل دولتی خود را ترک کنیم.

در مرکز زمین‌شناسی آمریکا، پژوهشگری که خطرات طبیعی را مطالعه می‌کند، می‌گوید که به نظرش رؤسای او در طول این تعطیلی فرصت به‌‌مراتب بیشتری در اختیار خواهند داشت تا وضعیت ادامه‌‌ی فعالیت کارمندان خود را بررسی کنند. این دانشمند نیز که نمی‌‌خواست نامش فاش شود، از هزینه‌‌های تحمیل‌‌شده ازسوی این جنگ بودجه میان دولت و مجلس می‌‌گوید که بیشترین فشار را روی پیمانکاران دولتی و کارمندان رده‌‌پایین وارد می‌‌کند.

از آنجا که پژوهشگران به‌‌عنوان «کارمندان ضروری» در نظر گرفته می‌شوند، به او دستور داده شده است تا به‌‌صورت پاره‌وقت درزمینه‌ی نظارت بر خطرات طبیعی فعالیت کند. با این حال، او از انجام هرگونه پژوهشی تا زمان بازگشایی مجدد دولت منع شده است. این شرایط بدان معنی است که او نمی‌تواند پیمانکاران را برای فعالیت‌‌های آتی خود استخدام کند یا برای ارائه‌‌ی پژوهش‌‌های خود در کنفرانس‌‌های آتی درخواست دهد. به‌گفته‌‌ی این پژوهشگر، «فرد احساس می‌‌کند که هویت او به گروگان گرفته شده است. این به‌‌مانند آن است که شما نوازنده باشید؛ اما حق نواختن هیچ‌‌ ساز موسیقی را نداشته باشید.»

USA

تعطیلی‌‌ها می‌توانند اثرات ماندگاری بر شغل یک پژوهشگر داشته باشند. تعطیلی سال ۲۰۱۳ باعث شد که فرانک مارکیس، ستاره‌شناس سیاره‌‌ای، از یک پژوهشگر دانشگاهی تمام‌وقت به فردی شاغل در ترکیبی از امور آکادمیک و صنعتی تبدیل شود. وقتی تعطیلی آن سال آغاز شد، مارکیس پژوهشگری تمام‌وقت در مؤسسه SETI در مانتین‌ویو از کالیفرنیا بود و در انتظار دریافت پاسخی برای درخواست‌‌های پذیرش خود از سوی ناسا و بنیاد ملی علوم به سر می‌‌بُرد. تصمیم‌‌گیری درمورد درخواست‌‌ها تا ماه‌ها پس از پایان تعطیلی آن سال به تعویق افتاد؛ چرا که تمامی مؤسسات در آن زمان در حال پی‌گیری درخواست‌‌های معوق قبلی بودند. در همین حال، به‌‌علت اتمام بودجه، مارکیس دیگر نتوانست حقوق دو پژوهشگر دستیار خود را پرداخت کند و درنتیجه، آن دو نیز آزمایشگاه وی را ترک کردند.

او که دیگر از انتظار برای دریافت کمک‌های مالی مورد درخواست خود خسته شده‌ بود، به‌‌صورت پاره‌‌وقت در شرکتی مشغول به‌‌کار شد که در زمینه‌‌ی ساخت آینه و فناوری‌‌های اپتیک مورد استفاده در تلسکوپ‌‌های بزرگ فعالیت داشت. هم‌‌اکنون او نیمی از وقت خود را در مؤسسه‌‌ی SETI و بقیه را در شرکت نوپای یونی‌‌استلار مشغول به‌کار است. او درمورد تعطیلی‌‌های سال ۲۰۱۳ می‌گوید:

من دیگر هرگز نمی‌خواهم دوباره خانواده‌ام را در وضعیت آن سال قرار دهم. وقتی با جوانان درباره‌‌ی پژوهش‌هایم صحبت می‌کنم، اغلب به این موضوع تاکید می‌کنم که فراموش نکنید اگر یک روز آن‌ها تصمیم بگیرند حقوق شما را قطع کنند، تنها یک دکمه را فشار می‌دهند و آن روز رویای شما به پایان خواهد رسید. این همان چیزی است که شما به‌‌عنوان یک دانشمند باید برای آن آمادگی داشته باشید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات