مایکروسافت، دستیار صوتی کورتانا را رقیب الکسا آمازون یا گوگل اسیستنت نمی‌داند

جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت معتقد است، دستیار صوتی کورتانا رقیب دستیارهای صوتی الکسا یا گوگل اسیستنت نیست.
تبلیغات

مایکروسافت معتقد است که دستیارهای صوتی هوشمندی همچون الکسا آمازون و گوگل اسیستنت رقیب کورتانا نیستند. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در حال دنبال کردن برنامه‌ای است تا دستیار صوتی کورتانا در همه‌ی سیستم‌ها و پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. 

سال گذشته‌ی میلادی، دستیار صوتی کورتانا در جایگاهی بعد از گوگل اسیستنت و الکسا آمازون قرار گرفت. اما به‌نظر می‌رسد مایکروسافت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته تا بتواند در بازار رقابتی با موفقیت ظاهر شود. در رویداد رسانه‌ای که اوایل هفته‌ی قبل با حضور خبرگزاری The Verge برگزار شد، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد دستیار صوتی کورتانا را، ابزاری در رقابت با الکسا یا گوگل اسیستنت نمی‌بیند.

Cortana

ساتیا نادلا توضیح داد:

دستیار صوتی کورتانا، ابزاری است که می‌تواند توسط هرکسی که اشتراک مایکروسافت ۳۶۵ را دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

ساتیا نادلا در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ی اشتراک مشتریان جدید مایکروسافت اضافه کرد:

شما باید بتوانید از کورتانا در گوگل اسیستنت استفاده کنید، شما باید بتوانید از آن روی الکسا استفاده کنید. درست همان‌طور که از اپلیکیشن‌های مایکروسافت روی سیستم‌عامل اندروید و iOS استفاده می‌کنید. این مسیری است که ما می‌خواهیم کورتانا در آن حرکت کند و به آن نقطه برسد. 

پیش‌تر نیز گفته شده بود که مایکروسافت کورتانا را با نسخه‌های آی او اس و اندروید اوت‌ لوک یکپارچه می‌کند. شهریورماه، مایکروسافت و آمازون برای یکپارچه‌‌سازی کورتانا و الکسا همکاری  خود را آغاز کردند. در همان زمان ساتیا نادلا دستیارهای دیجیتالی را با مرورگرهای وب که نیاز به دسترسی به اطلاعات مشابهی دارند و در همکاری با سایر بخش‌ها عمل می‌کنند، مقایسه کرد. در حال حاضر مشخص است که نادلا، کورتانا را اپلیکیشن یا سرویسی می‌بیند که با سیستم‌عامل‌های مختلف کار خواهد کرد. در اصل مایکروسافت قصد ندارد از نظر سخت‌افزاری وارد بازار رقابتی دستیار صوتی هوشمند خود یعنی کورتانا شود. از سوی دیگر مایکروسافت همچنان نیاز دارد تا گوگل را متقاعد کند که یکپارچگی دو دستیار هوشمند ایده‌ی خوبی است.

کورتانا

نادلا معتقد است که به‌جای رقابت با الکسا، چالش اصلی مایکروسافت توسعه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزاری منحصربه‌فرد است که وارد بازار رقابتی می‌شود. مایکروسافت تصمیم گرفته کورتانا را به‌‌عنوان ابزاری ارزشمند در اختیار کاربرانی که از الکسا استفاده می‌کنند قرار دهد. شاید یکی از دلایلی که باعث شده میکروسافت اسپیکرهای هوشمند مبتنی بر دستیار صوتی خود یعنی کورتانا را به بازار عرضه نکند، همین موضوع باشد که اصولا مایکروسافت اعتقادی به رقابت در بازار اسپیکرهای هوشمند ندارد. به‌احتمال زیاد در آینده شاهد همگام‌سازی کورتانا با سخت‌افزاهای دیگری همچون سرفیس هدفون خواهیم بود. مهرماه ، سرفیس هدفون با همگام‌سازی کامل با کورتانا و قیمت ۳۴۹ دلار معرفی شد. 

همان‌طور که گفته شد نادلا قصد دارد کورتانا در پلتفرم‌های مختلف و در محصولات متنوع مورد استفاده قرار گیرد. در راستای رسیدن به همین هدف، مایکروسافت سال گذشته‌ی میلادی، توسعه‌ی کورتانا را از بخش تحقیقاتی هوش مصنوعی به گروه ابزارها و تیم کاربری (Experiences and Devices) منتقل کرد. همزمان با این انتقال، مدیر بخش کورتانا، مایکروسافت را ترک کرد. سال گذشته‌ی میلادی، دستیاردیجیتالی مایکروسافت، سختی‌ها و فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. سال گذشته‌ی میلادی و در ماه نوامبر مشخص شد که مایکروسافت و آمازون به همکاری با یکدیگر ادامه می‌‌دهند و مایکروسافت از تماس اسکایپ روی الکسا پشتیبانی کرد. شهریور ماه گفته شد که مایکروسافت پشتیبانی از الکسا را به ایکس‌باکس وان می‌آورد. در حال حاضر مایکروسافت در میانه‌ی مسیری است تا بتواند کورتانا را مجددا روی ویندوز ۱۰ قرار دهد. هرچند مایکروسافت قصد جداسازی کورتانا از جستجوی ویندوز در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ را دارد و همچنین پیش‌تر نیز گفته شده بود که مایکروسافت، کورتانا را هنگام نصب ویندوز ۱۰ غیرفعال می‌کند

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات