بزرگترین استارتاپ‌های چینی فعال در حوزه هوش مصنوعی را بشناسید

یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هوش مصنوعی و صنایع رباتیک یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های فعالیت استارتاپی در جهان هستند که چین، شرکت‌های پیشگام متعددی در آن دارد.
تبلیغات

دو سوم از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در زمینه‌ی هوش مصنوعی به چین سرازیر می‌شوند. این سرمایه‌گذاری‌ها سال گذشته رشد ۶۷ درصدی را برای این صنعت چین به ارمغان آورده‌اند.

موسسه‌ی آماری China Money Network بهترین منبع اطلاعاتی بخش فناوری در بازار چین است. این موسسه به‌تازگی آماری از ۵۰ شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی در چین منتشر کرده است. در این آمار، ۱۵ شرکت یونیکورن با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به چشم می‌خورند که در مجموع، ارزشی حدود ۴۰.۵ میلیارد دلار دارند.

دولت چین، از برخی از این شرکت‌ها به‌شدت حمایت می‌کند و امیدوار است صنعت AI تا سال ۲۰۳۰ به ارزش یک تریلیون یوان (حدود ۱۴۶ میلیارد دلار) برسد. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، به معرفی و بررسی ۵ استارتاپ برتر چینی‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی می‌پردازیم.

۱- DJI

سلطه‌ی این شرکت چینی بر بازار پهپادهای جهان، باعث شد تا آنها به فکر ورود به حوزه‌ی هوش مصنوعی بیافتند. شرکت DJI بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار پهپادهای جهان را در اختیار دارد. یکی از آخرین مدل‌های ساخته‌شده توسط این شرکت با نام Phantom 4، از پردازش تصویری برای جلوگیری از برخورد با موانع استفاده می‌کند. پیاده‌سازی این قابلیت، با استفاده از اصول طراحی هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است.

DJI سهم عمده‌ی بازار پهپاد را در جهان در اختیار دارد

شرکت دی‌جی‌آی به‌تازگی با مایکروسافت وارد همکاری شده است. این پروژه‌ی مشترک، امکان ارسال داده‌های زنده از پهپاد به کامپیوتر و تحلیل آنها را ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال از این قابلیت می‌توان در تشخیص اشکالات خطوط برق‌رسانی استفاده کرد. شایعات در مورد این شرکت می‌گوید که DJI با بهره‌مندی از سابقه‌ی طولانی در پردازش تصویری و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به حوزه‌ی خودروها و ربات‌های خودران نیز وارد خواهد شد.

DJI در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در حال حاضر دفتر مرکزی آنها در شهر شنژن واقع است. فرانک ونگ بنیان‌گذار این شرکت بوده است و در حال حاضر استارتاپ او ارزشی حدود ۱۵ میلیارد دلار دارد. از سرمایه‌گذاران اصلی این استارتاپ می‌توان به سکویا کپیتال، نیو هورایزن کپیتال و میسن کپیتال اشاره کرد.

۲- Ubtech Robotics

جیمز ژو، بنیان‌گذار این استارتاپ، کار خود را با قرض گرفتن سرمایه‌ی اولیه از خانواده و دوستان شروع کرد. او در اولین پروژه، یک ربات انسان‌نما با نام Alpha 1S ساخت. شرکت او بر مبنای ساخت ربات‌های مخصوص مصرف‌کننده‌ی نهایی و مواردی مانند ربات‌های فوتبالیست فعالیت می‌کند. البته گسترش فعالیت باعث شده تا محصولاتی همچون Cruzr نیز به بازار عرضه کنند. این ربات، وظیفه‌ی ارائه‌ی خدمات مشتری را بر عهده دارد و در دفاتر دولتی محلی یا مدارس قابل استفاده است.

حرکت بعدی این شرکت رباتیک، تولید ربات‌های انسان‌نما با ابعاد بزرگ است. آنها برای این منظور از تخصص خود در حوزه‌ی الگوریتم‌های کنترل حرکت و بینایی رایانه‌ای استفاده خواهند کرد. به‌علاوه، یوبتک در زمینه‌ی آموزش رباتیک نیز فعالیت می‌کند و کیت‌های آموزشی خود را به‌تازگی به بازار عرضه کرده است.

یوبتک در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده و اکنون در شهر شنژن فعالیت می‌کند. ارزش این شرکت در گزارش منتشرشده، ذکر نشده؛ اما مجموع جذب سرمایه‌ی آنها ۹۵۰ میلیون دلار بوده است. شرکت‌هایی همچون تنسنت، آی‌فلای‌تک و سی‌دی‌اچ اینوستمنت در این استارتاپ سرمایه‌‌گذاری کرده اند.

۳- SenseTime

تیم تحقیقاتی یادگیری عمیق در دانشگاه هنگ‌کنگ، از بنیان‌گذاران این استارتاپ بوده‌اند. این شرکت در آخرین رقابت‌های تشخیص چهره توانسته غول‌هایی همچون گوگل و فیسبوک را شکست دهد و شهرتی بیش از پیش کسب کند. استارتاپ سنس‌تایم از سرمایه‌های عظیم سرمایه‌گذراان خطرپذیر استفاده می‌کند.

سنس‌تایم همکاری نزدیکی با دولت چین در پروژه‌ی ردیابی شهروندان دارد

پروژه‌ی اصلی سنس‌تایم در حال حاضر، آماده‌سازی فناوری مورد نیاز دولت چین برای ردیابی شهروندان از طریق ۱۷۰ میلیون دوربین مداربسته است. در این پروژه که با همکاری اپراتور دولتی چاینا موبایل اجرا می‌شود، ۳۰۰ میلیون کاربر چینی ردیابی خواهند شد. بانک‌ها، زندان‌ها، فرودگاه‌ها، پلیس و خرده‌فروشان در حال حاضر جزو مشتریان سنس‌تایم هستند. احتمال ورود این شرکت به حوزه‌ی خودروهای خودران و واقعیت افزوده نیز وجود دارد.

تانگ ژیو استارتاپ سن‌تایم را در سال ۲۰۱۴ تاسیس کرده است. این شرکت در هنگ‌کنگ فعالیت می‌کند و تاکنون حدود ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. شرکت‌هایی همچون سی‌دی‌اچ، علی‌بابا، تاماسک و کوالکام در بین سرمایه‌‌گذاران این شرکت به‌چشم می‌خورند.

۴- Cambricon

این شرکت سخت‌افزاری،‌ تنها دو سال سابقه‌ی فعالیت دارد. آنها توسط دولت پشتیبانی می‌شوند و به‌طور انحصاری در زمینه‌‌ی توسعه‌ی تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. انگیزه‌ی مدیران این شرکت برای در دست گرفتن سهم بازار بسیار بالا است. چن تیانشی یکی از برادران بنیان‌گذار این استارتاپ در مورد برنامه‌های آتی می‌گوید:

ما امیدواریم که ۳۰ درصد از سهم بازار تراشه‌های هوشمند با بازدهی بالا را در چین تصاحب کنیم. برنامه‌ی دیگر، رسیدن به یک میلیارد دستگاه هوشمند در سه سال آینده است که در سرتاسر جهان از تراشه‌های ما استفاده کنند.

این شرکت سخت‌افزاری، تراشه‌های خود را با محوریت یادگیری عمیق توسعه می‌دهد. یکی از بزرگترین مشتریان حال حاضر آنها، هواوی بوده که از این تراشه‌ها در جدیدترین محصولات خود استفاده کرده است. در نهایت اگر این شرکت به برنامه‌های بلندپروازانه‌ی خود برسد، می‌تواند چین را در رسیدن به خودکفایی در قطعات الکترونیکی یاری داده و حجم واردات را در این حوزه کاهش دهد.

این شرکت سخت‌افزاری در پایتخت چین فعالیت می‌کند و با دریافت سرمایه از شرکت‌هایی همچون صندوق سرمایه‌گذاری دولت چین و علی‌بابا، به ارزشی حدود ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

۵- Cloudwalk

یکی دیگر از غول‌های تشخیص چهره، در شهر گوانگژو فعالیت می‌کند و اولین خدمات خود را به سازمان‌های حفاظت مرزی چین عرضه کرد. در حال حاضر، ۲۴ استان چین از راهکارهای امنیت عمومی این شرکت و ترمینال‌های تشخیص چهره‌ی آن استفاده می‌کنند. این ترمینال‌ها در زمان ورود افراد به اتاق‌ها نیز استفاده می‌شوند. از دیگر مشتریان این شرکت، بانک‌ها هستند.

شرکت کلاودواک به‌تازگی قراردادی را با فعالان کشور زیمبابوه امضا کرده است تا با استفاده ظرفیت‌های خود، یک پایگاه داده‌ی تشخیص چهره‌ی ملی در این کشور راه‌اندازی کند. این قرارداد،‌ اولین همکاری یک شرکت هوش مصنوعی چین در آفریقا خواهد بود. زمینه‌های جدید مانند اسکن سه‌بعدی چهره نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد تا همچنان آنها را در خط مقدم تشخیص چهره با هوش مصنوعی، پیشگام نگه‌دارد.

کلاودواک در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است و شرکت‌هایی همچون شانوی کپیتال، اوریزا و پوهوا در لیست سرمایه‌گذاران آن هستند. این استارتاپ یونیکورن ارزشی حدود ۲ میلیارد دلار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات