مایکروسافت از قابلیت‌های جدید کورتانا برای استفاده در محیط کاری رونمایی کرد

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت قابلیت‌هایی را برای کورتانا عرضه کرده که آن را برای تبدیل شدن به ابزاری مانند الکسا در محیط‌های کاری، مناسب می‌کند.
تبلیغات

در چند سال گذشته، دستورات صوتی در مرکز پیشرفت‌های پدیده‌ی خانه‌های هوشمند قرار داشته‌اند. به لطف پیشرفت‌های صورت‌گرفته در پردازش طبیعی صدا که در نتیجه‌ی آن، دستیارهای هوشمندی همچون سیری و گجت انقلابی آمازون اکو به محبوبیت رسیدند، امروزه صحبت کردن با تجهیزات خانگی به امری متداول تبدیل شده است. این صحبت کردن برای اعلام انواع دستورات از تنظیم زمان‌سنج تا فعال و غیرفعال کردن تجهیزات امنیتی استفاده می‌شود.

اما در مورد محیط کاری، دستورات صوتی و دستیارهای هوشمند هنوز راه زیادی برای طی کردن دارند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تنها ۲۸ درصد از کسب‌وکارها از دستورات صوتی در فرآیندها و ارتباطات خود استفاده می‌کنند. البته این کاربرد کم، به‌خاطر کمبود علاقه‌ی آنها نیست؛ چرا که تحقیقاتی دیگر، آمار تمایل کسب‌وکارها به استفاده از دستیارهای هوشمند را حدود ۸۵ درصد عنوان می‌کند.

در این میان درحالی‌که الکسا و گوگل اسیستنت در بازار اسپیکرهای هوشمند مخصوص کاربران عادی فرمانروایی می‌کنند،‌ در بازار تجاری و مخصوص کسب‌وکارها، کورتانا طرفدار بیشتری دارد؛ چرا که اکثر کسب‌وکارها در حال حاضر مشتری محصولات مایکروسافت هستند.

مایکروسافت به‌خوبی نیاز و تمایل کسب‌وکارها را درک کرده و در کنفرانس اخیر خودش در فلوریدا، ابزارهایی جدید با نام Cortana Skills Kit for Enterprise معرفی کرده است. این ابزار، توانایی کورتانا در درک بالای زبان طبیعی را به کسب‌وکارها می‌دهد تا مهارت‌هایی شخصی‌سازی‌شده و مخصوص کار خود، برای آن توسعه دهند.

الکسا

خاویر سولترو مدیر بخش مایکروسافت کورتانا در این مورد می‌گوید:

این ابزار به شرکت‌‌ها امکان می‌دهد تا از قدرت‌های بی‌شمار پردازش کامپیوتری استفاده کنند. با ایجاد امکانی برای اجرای دستورات توسط پیام‌های صوتی طبیعی، اتفاقات جالب و هیجان‌انگیزی در محیط کار رخ خواهد داد. بسیاری از این کارها در پر کردن فرم‌ها خلاصه می‌شدند، اما با قابلیت‌های جدید و توانایی درک زبان طبیعی در کنار پاسخ دادن به آن یا انجام کارها، می‌توان در مورد کارهای مختلف با این دستیار گفتگو کرد.

به‌عنوان مثال، یک شرکت می‌تواند درخواست‌ها از بخش IT خود را به یک مهارت برای Cortana تبدیل کند. برای اکثر شرکت‌های بزرگ، این درخواست‌های واحد IT موارد خسته‌کننده و تکراری هستند. این فرآیند شامل مراحل مختلف برای ثبت یک تیکت پشتیبانی می‌شود. با استفاده از کورتانا، می‌توان تمام این مراحل را به عبارتی ساده مانند «از واحد IT‌ برای حل مشکل لپتاپ من، کمک بگیر» تبدیل کرد.

کورتانا

این تغییر، نه‌تنها ایجاد تیکت را آسان‌تر می‌کند بلکه یک ربات را مسئول مکالمه با کارمند مورد نظر خواهد کرد. در نهایت،‌ همین ربات تصمیم می‌گیرد که مشکل ایجادشده نیاز به نیروی انسانی واحد IT دارد یا خیر. کورتانا علاوه‌بر این موارد، توانایی تنظیم قرارهای ملاقات با همکاران و زمان‌بندی در تقویم‌های کاری مختلف را خواهد داشت.

چالش همیشگی در این بخش، امنیت و حریم خصوصی است

مثال‌های گفته‌شده،‌ مواردی عمومی هستند اما کورتانا توانایی کسب مهارت‌های پیچیده را نیز دارد. اگر کسب‌وکار شما در حال حاضر از ربات‌ها استفاده می‌کند، ابزار جدید می‌تواند این کاربرد را پیشرفته‌تر کند. این پیشرفت به‌لطف توانایی تشخیص زبان طبیعی توسط کورتانا و استفاده از خدمات ابری آژور ممکن است.

سولترو در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد ابزار جدید می‌گوید:

ما اکنون این قابلیت را داریم که ربات‌های کنونی کسب‌وکارها را بدون مشکل خاص، به مهارت‌هایی در کورتانا تبدیل کنیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم یک ربات مخصوص خدمات مشتریان را با مهارت‌های درک زبان طبیعی انسان و کار کردن در دستگاه‌های مختلف، بهبود دهیم.
کار

اضافه کردن دستورات صوتی به محیط کار، فرمول‌های امنیت و حریم خصوصی را در این زمینه تغییر می‌دهد. در این میان، نه‌تنها کسب‌وکارها به قابلیت‌های پیشرفته‌ی امنیتی نیاز دارند، بلکه از نگاه کارمندان نیز باید مرزی بین داده‌های کاری و شخصی ایجاد شود. در نهایت، کورتانا یک دستیار شخصی و همچنین یک ابزار برای کسب‌وکارها خواهد بود. در نتیجه، داده‌های در دسترس کورتانا به نوع درخواست کاربر و ارتباط او با این هوش مصنوعی بستگی دارد.

مدیر بخش کورتانا در این مورد اعتقاد دارد که ارتباط با این قابلیت‌های جدید و تنظیم دسترسی اشخاض مختلف به آنها، دو مسئله‌ی جدا هستند که مدیریت آنها بر عهده‌ی تصمیم‌گیران سازمان است.

کورتانا از همان ابتدا با چشم‌اندزای برای کسب‌وکارها معرفی شد

مایکروسافت از همان روزهای ابتدایی معرفی کورتانا، روی قابلیت‌‌های آن برای کسب‌وکارها مانور می‌داد. ردموندی‌ها این دستیار هوشمند را یک هوش مصنوعی معرفی کردند که به همه‌ی داده‌های شرکت دسترسی خواهد داشت و با امنیت کامل از آنها برای بهبود بهره‌وری هر کارمند استفاده خواهد کرد. تصویر ترسیم‌شده در آن زمان بسیار مفید و جذاب بود،؛ اما اجرای آن مدتی به تعویق افتاد تا این که در آخرین کنفرانس این شرکت،‌ اشاره‌ای جدی به این قابلیت شد.

به‌هرحال،‌ مجموعه‌ی جدید مهارت‌های کورتانا (دستورات قابل اجرا توسط این دستیار صوتی)، قدم مثبتی برای رسیدن به آن چشم‌انداز است. اگرچه گوگل اسیستنت و الکسا تقریبا تمام سهم بازار را در بخش مصر‌ف‌کننده‌ها در اختیار دارند، تحقیقات گفته‌شده نشان می‌دهد که کسب‌وکارها، کورتانا را به‌عنوان انتخابی مناسب در بخش دستیارهای صوتی مدنظر قرار داده‌اند.

کورتانا

انتخاب کورتانا توسط کسب‌وکارها کاملا طبیعی است؛ چرا که حضور طولانی‌مدت مایکروسافت در بخش خدمات تجاری،‌ پلتفرمی را برای آنها ایجاد کرده که گوگل و آمازون از آن بی‌بهره هستند. البته اسپیکرهای هوشمند آمازون و گوگل، ذهنیت مشتریان را بیش از کورتانا اشغال کرده‌اند و بعید نیست این ذهنیت و آگاهی، سرانجامی شبیه به گوشی‌های هوشمند را برای دستیاران صوتی رقم بزند.

در نهایت، به این نتیجه می‌رسیم که ورود به بازارهای مخصوص کسب‌وکارها، فرصت مناسبی برای کورتانا است؛ اما سوال همیشگی این است که آیا کورتانا به‌اندازه‌ی کافی شناخته‌شده است؟ آیا در طولانی‌مدت پیروز این رقابت خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات