اینتل تولید تراشه‌ ۱۴ نانومتری را به TSMC‌ برون‌سپاری می‌کند

پنج‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس آخرین گزارش‌ها، اینتل قصد دارد تولید تراشه‌‌ی ۱۴ نانومتری خود را به شرکت TSMC برون‌سپاری کند.
تبلیغات

براساس اعلام اینتل، بخشی از حجم تولید تراشه‌های با معماری ۱۴ نانومتری به TSMC واگذار می‌شود. باتوجه به حجم بالای تقاضای کوپرتینونشین‌ها و همچنین بروز مسائل و مشکلاتی در تولید تراشه‌ی ۱۰ نانومتری، اینتل مجبور شده است چنین تصمیمی بگیرد.

براساس آخرین گزارش دیجی‌تایمز، TSMC قرار است تولید بخشی از تراشه‌های H310 و برخی دیگر از تراشه‌های سری ۳۰۰ را برعهده بگیرد. در حال حاضر TSMC، برخی قطعات مورد نیاز اینتل را تولید می‌کند. بیشتر سفارش‌های TSMC برای اینتل مربوط به تولید سیستم‌روی چیپ (SOC) برای گوشی‌های هوشمند است.

مشکل امنیتی تراشه اینتل

Intel ادعا می‌کند که قصد دارد حجم تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. می توان اینطور نتیجه گرفت که این شرکت قصد دارد تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری را برون‌سپاری کند. ظاهرا با توجه به استراتژی‌های جدیدی که اینتل برای توسعه‌ی تولیدات خود دنبال می‌کند، تصمیم گرفته است که تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری را برون‌سپاری کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی سازندگان مادربورد، محصولات بیشتری به بازار عرضه کنند؛ خبر برون‌سپاری تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری از سوی اینتل قوت می‌گیرد. هرچند اینتل، در مورد موضوع واگذاری تولید تراشه، در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود صحبتی به‌میان نیاورده و صحت و سقم این خبر را تایید یا رد نکرده؛ و تنها اشاره به کاهش حجم تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری کرده است. ولی افزایش تقاضای بازار و محصولاتی که با این تراشه‌ها به بازار عرضه می‌شوند، تایید می‌کند که اینتل تولید تراشه را برون‌سپاری می‌کند. البته اینتل در گفتگو با Tom's Hardware اعلام کرد:

به‌دلیل افزایش تقاضای بازار، که بیش از حد انتظار ما است، در تلاش هستیم تا ظرفیت تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری را افزایش دهیم. 
اینتل کافی لیک

شاید یکی از دلایل بروز چنین وضعیتی، تاخیر اینتل در تغییر وضعیت دادن و حرکت به‌سمت تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری است. قرار بود تولید انبوه این تراشه‌ها در سال ۲۰۱۶ آغاز شود؛ ولی براساس آخرین خبرها، هدف‌گذاری اینتل برای تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ میلادی موکول شده است. حتی در خبری مطرح شده بود که اینتل تولید تراشه ۱۰ نانومتری را از اواخر ۲۰۱۷ آغاز می‌کند؛ ولی درنهایت این اتفاق نیفتاد.

تراشه‌های سری ۳۰۰ که هم دیجی‌تایمز و هم شرکت سخت‌افزاری تام به آن‌ها پرداخته‌اند، بیش از یک PCH هستند. این سری تراشه‌ها، پردازنده‌های جدید کافی‌لیک اینتل هستند. تراشه‌ی H310، تراشه‌ای نسبتا ساده محسوب می‌شود؛ ولی از ماه می (اردیبهشت‌ماه) تاکنون با کمبود آن در بازار مواجه هستیم. به‌دلیل کمبود تراشه‌های نسبتا ساده‌ی اینتل در بازار، شاهد افزایش قیمت آنها هستیم. حتی موجودی Core i7-8700K بالارده نیز تمام شده است. انتظار می‌رود، اپل برای نسل جدید مک‌بوک‌های خود از پردازنده‌های کافی‌لیک استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات