همکاری اوبر و ایرباس با دولت ژاپن برای ساخت خودروی پرنده

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت ژاپن با تشکیل گروهی متشکل از بیست شرکت فناوری و ارتباطی که شامل ایرباس و اوبر می‌شود؛ قصد دارد تا دهه آینده پرچمدار طراحی و توسعه خودروهای پرنده شود.
تبلیغات

ژاپن در تلاش برای طراحی و تولید خودروهای پرنده است. پروژه‌ای که به رهبری دولت ژاپن انجام می‌شود و شامل شرکت‌های ایرباس (Airbus) و اوبر (Uber) و چندین شرکت دیگر خواهد بود تا خودروهای پرنده را قابل دسترس کند.

ترکیب اولیه این گروه شامل بیست شرکت از جمله بوئینگ (Boeing)، ان‌ای‌سی (NEC)، استارت‌آپ تحت حمایت تویوتا (Toyota) به نام کارتیویتور (Cartivator)، هولدینگ ای‌ان‌ای (ANA)، هواپیمایی ژاپن (Japan Airlines) و هولدینگ یاماتو (Yamato) می‌شود. اعضای این گروه اولین بار در ۲۹ اگوست امسال (هفت شهریور) جلسه خواهند داشت.

وزارت‌خانه‌های اقتصاد و بازرگانی و وزارت‌خانه حمل و نقل تا پایان امسال نقشه راهی برای ادامه کار تهیه خواهند کرد. سخنگوی اوبر، حضور در این گروه را تایید کرده اما توضیحات بیشتری نداده است. نمایندگان دیگر شرکت‌ها، همچنین وزارت‌خانه‌های بازرگانی و حمل و نقل ژاپن هم از صحبت در مورد این گروه خودداری کرده‌اند.

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

خودروهای پرنده بر فراز خیابان‌های پرازدحام بیشتر از چیزی که مردم تصور می‌کنند به عملی شدن نزدیک شده‌اند. در سرتاسر جهان استارت‌آپ‌ها به دنبال توسعه ماشین‌های پرنده کوچک هستند، که تا چند سال پیش، متعلق یه داستان‌های علمی-تخیلی به شمار می‌آمدند.  شرکت‌های ژاپنی همگام با رقبای جهانی خود در زمینه خودروهای الکتریکی و خودران توسعه داشته‌اند. اکنون دولت ژاپن به زمینه خودروهای پرنده علاقه ویژه‌ای نشان داده است و قصد دارد، به شکل قانونی و زیرساختی به شرکت‌های فعال در این زمینه کمک کند.

اوبر در پنج سال آینده ۲۰ میلیون یورو (۲۳ میلیون دلار) برای توسعه خودروهای پرنده در مجموعه‌ای در اطراف پاریس سرمایه‌گذاری خواهد کرد. اوبر امید دارد تا سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۳ خورشیدی) اولین تاکسی هوایی را راه اندازی کند. استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا و حمایت شده توسط لری پیج (Larry Page) (از سران گوگل) کیتی هاوک (Kitty Hawk) در خرداد ماه امسال اطلاعاتی از نمونه اولیه یک هواپیمای کوچک پرنده یک نفره ارائه داد.

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

شرکت‌های بزرگ دیگری که در زمینه خودروهای پرنده سرمایه گذاری کرده‌اند شامل آئودی (Audi) از گروه فولکس‌واگن (Volkswagen) ، گروه دایملر (Daimler) و خودروساز چینی جیلی (Geely) می‌شوند. خودروسازان ژاپنی هنوز برنامه‌ای برای تولید خودروهای پرنده اعلام نکرده‌اند.

وزیر اقتصاد ژاپن خودروهای پرنده را برای کاهش گره‌های ترافیکی درون شهری، کمک به حمل و نقل در جزایر دورافتاده یا مناطق کوهستانی در مواقع اضطراری و استفاده در صنعت توریسم مفید می‌داند.

این فناوری همانند فناوری پرواز سال‌های طولانی را در انتظار تایید قانون گذاران خواهد ماند. همچنین برای اطمینان استفاده کنندگان این قانون‌ها باید توسط سازمان‌های دولتی تنظیم شوند. ژاپن می‌خواهد در قانون گذاری برای این فناوری در حال تولد دست پیش را بگیرد در حالیکه مقررات هوایی کنونی اکثرا توسط کشورهای اروپایی و آمریکا وضع شده اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات