همکاری فیسبوک، گوگل، توییتر و مایکروسافت در راستای حل مشکل انتقال اطلاعات

شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در نشست خبری دیروز کمپانی‌های فیسبوک، گوگل، توییتر و مایکروسافت برای رفع مشکلات انتقال اطلاعات در بستر اینترنت اعلام همکاری کردند.
تبلیغات

انتقال اطلاعات در سرویس‌های اینترنتی، مسئله‌ای است که گاهی راحت یا سریع صورت نمی‌گیرد؛ مخصوصا زمانی‌که می‌خواهید یک عکس را در میان شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید یا پلی‌لیست و کتابخانه‌های موسیقی مورد علاقه‌ی خود را از سرویس‌های استریم موسیقی پخش کنید. دیروز تعدادی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان اعلام کردند که در حال تلاش برای دست زدن به اقداماتی در رابطه با این مسئله هستند و از پروژه‌ی انتقال داده سخن به میان آوردند.

پروژه‌ی انتقال داده نتیجه‌ی همکاری و مشارکت تیمی کمپانی‌های فیسبوک، گوگل، توییتر و مایکروسافت است. در نشست خبری دیروز، هر کدام از این کمپانی‌ها (به‌استثنای Microdoft برای مدتی) به‌صورت جداگانه این پروژه را مورد بحث قرار دادند. پروژه‌ی مذکور فعلا در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد، اما در نهایت، این چهار کمپانی تمایل دارند که پروژه‌ی ذکرشده مقیاس بزرگی از سرویس‌ها را تحت پوشش قرار بدهد.

در حالی که Facebook و Twitter در این نشست مفاهیم اصلی پروژه‌ی انتقال داده را مطرح کردند، Google در پست خبری خود به جزئیات بیشتری پرداخت. گوگل نوشت:

کمپانی‌هایی که در این پروژه همکاری می‌کنند در حال توسعه‌ی ابزارهایی هستند که خدمات APIهای اختصاصی را به مجموعه‌ی کوچکی از فرمت‌های داده‌ی استاندارد‌شده (و برعکس) تبدیل کنند که بتوانند توسط هر یک مورد استفاده قرار بگیرند.

این چهار کمپانی سابقا نیز سازگارکننده‌هایی را برای تطبیق‌پذیری «هفت ارائه‌دهنده‌ی سرویس مختلف» با «پنج نوع متفاوت از داده‌های مصرفی» توسعه داده‌اند.

در رابطه با بُعد امنیتی مسئله، گوگل گفت «سرویس‌هایی که با اجازه‌ به انتقالات داده موافقت می‌کنند نیاز خواهند داشت که قبل از انجام این انتقالات، افراد را ملزم نمایند تا به‌صورت اختیاری حساب خود را احراز هویت کنند.»

همچنین گوگل اظهار کرد که «اعتبارنامه و داده‌ی کاربر هم در هنگام انتقال و هم در سایر حالات، رمزنگاری خواهند شد.»

سرویس‌هایی که برای شرکت در این پروژه ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند از ویژگی‌های امنیتی موجود خود برای احراز هویت استفاده کنند که منجر به کا‌هش موانع ورودی برای شرکت‌هایی می‌شود که این انتقالات را به کاربرانشان ارائه می‌دهند.

بسیاری از این کمپانی‌ها هم‌اکنون این امکان را به کاربران می‌دهند که همه‌ی داده‌های مرتبط با حساب‌های خود را دانلود کنند؛ بنابراین، پروژه‌ی انتقال داده قدم بعدی خواهد بود تا کاربران بتوانند کنترل بیشتری بر آن داشته باشند. این پروژه که متن‌باز است، مسیری طولانی در پیش دارد اما با وجود شرکت‌هایی همچون گوگل، فیسبوک و توییتر احتمالا شاهد توسعه‌ی سریع آن خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات