اوبر درحال تبدیل شدن به آمازون صنعت حمل و نقل

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دارا خسروشاهی برنامه‌های زیادی برای افزایش موفقیت این شرکت دارد که شامل استفاده از خودروی خودران ویمو، عرضه سهام در بورس و طرح اوبر ایتس می‌شود.
تبلیغات

با وجود ناکامی‌ها و رسوایی‌های اخیر، اوبر برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد. به گفته‌ی دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر، این شرکت امید زیادی برای تبدیل شدن به «آمازون حمل‌ونقل» دارد. خسروشاهی این نظرات را در حالی طی مصاحبه با شبکه CNBC اعلام کرد که برنامه‌ی عرضه عمومی اولیه (IPO) برای سهام این شرکت در سال ۲۰۱۹ را پیگری می‌کند. در حال حاضر IPO مهم‌ترین هدف اوبر به شمار می‌رود؛ ولی هنوز برای تسهیل دست‌یابی به آن هیچ مشورتی با بانک‌ها صورت نگرفته است.

عرضه‌ی عمومی اولیه سهام، به عرضه‌ی اوراق‌ بهادار یک شرکت به عموم مردم برای اولین بار و بدون سابقه قبلی قیمت‌گذاری گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر، عرضه اولیه یعنی سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بازار بورس عرضه شود.

دارا خسروشاهی

خسروشاهی از سایر راه‌کارهای تجاری اوبر در بخش حمل‌ونقل صحبت کرد که در این میان می‌توان به اوبر ایتس (uber Eats) اشاره کرد. اوبر قصد دارد با اجرای چنین طرحی، موفقیت آمازون را در این زمینه تکرار کند. در حال حاضر پلت‌فرم تحویل مواد غذایی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است و اوبر سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری برای این طرح در نظر دارد. خسروشاهی در آینده اوبر را به‌عنوان بستری برای حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و موارد بیش‌تر می‌داند.

دارا خسروشاهی گفت:

مهم نیست که شما خودرو بخواهید یا خودروی اشتراکی را در نظر داشته باشید؛ دوچرخه بخواهید یا حتی تمایل به استفاده از اتوبوس و مترو داشته باشید. ما می‌خواهیم از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های سیستم حمل‌ونقل استفاده کنیم. از زمان حضور من در اوبر، برگ جدیدی در فعالیت‌های این شرکت باز شده است. 
Uber / اوبر

خسروشاهی به سبک رهبری پیشین این شرکت اشاره کرد که به‌جای موفقیت، بر کنترل متمرکز بود. علاوه بر جاه‌طلبی‌های ذکرشده، اوبر همچنان با موانع عمده‌ای مواجه است. در ماه مارس یک خودروی خودران اوبر با عابر پیاده‌ای در شهر تمپه آریزونا تصادف کرد و بر اثر شدت جراحات ناشی از تصادف جان باخت. اوبر هنوز هم با پرونده ادعاهای آزار جنسی به مسافران، نقض گسترده حریم خصوصی کاربران و هک شدن اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود این چالش‌های بزرگ، اوبر همچنان به دنبال فتح قله‌های ترقی و ارائه خدمات جدید است. 

همچنین تردیدهای جدی در مقابل آغاز مجدد فعالیت خودروهای خودران اوبر وجود دارد. اوبر و ویلیام پدولو، شهردار پیتسبورگ از طریق توئیتر درگیری لفظی زیادی داشته‌اند و جدال بر سر راه‌اندازی مجدد برنامه آزمایش ناوگان خودروی خودران اوبر در این شهر بالا گرفته است. شهردار پیتسبورگ در توئیتر گفت که اوبر برنامه زمانی خود را به شهرداری اطلاع نداده است و به الزامات و قوانین جدید برای رانندگی خودروهای خودران در جاده‌های شهری پاسخ نمی‌دهد. 

Uber / اوبر

پیش‌تر اداره ایمنی حمل‌ونقل ملی آمریکا در گزارش اولیه خود اعلام کرد خودروی خودران اوبر که با یک زن در آریزونا تصادف کرد و منجر به زخمی شدن و فوت او شد، قبلا متوجه عابر پیاده شده بود اما سعی نکرد که کاری برای متوقف کردن خودرو انجام دهد. این گزارش بعدها تکذیب شد؛ اما انتشار آن در رسانه‌ها جنجال و رسوایی زیادی برای اوبر به بار آورد.

با وجود این مسائل، اوبر تلاش‌های زیادی نیز برای شراکت با ویمو دارد؛ دارا خسروشاهی از تلاش خود برای متقاعد کردن آلفابت در جهت استفاده از خودروهای خودران ویمو (Waymo) در شبکه اشتراک اوبر خبر داد. ماه‌ها پس از مبارزه قانونی و در عین حال جنجالی آلفابت و اوبر بر سر اسرار تجاری خودروهای خودران، خسروشاهی از مذاکرات با این شرکت برای انجام همکاری در مورد ناوگان خودران سخن گفت. 

آلفابت گوگل

خسروشاهی هنگام برگزاری کنفرانس کد، در رانچو پالوس وردز کالیفرنیا گفت:

این رابطه بهتر شده است. این رابطه ابتدا سیر آهسته‌ای دارد، اما به مرور زمان قوی‌تر می‌شود. من رابطه طولانی با گوگل داشته‌ام و به هم‌دیگر اعتماد داریم. ما برای استفاده از ناوگان خودروی خودران ویمو در شرکت اوبر مذاکره می‌کنیم و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، بسیار عالی خواهد بود. آلفابت و گوگل به‌عنوان ارائه‌دهنده برتر در حوزه فناوری شناخته می‌شوند و فکر می‌کنم که آن‌ها در مورد سیستم خودران بسیار جدی هستند. به نظرم این کار بسیار خوب است؛ ولی همه چیز به ویمو و آلفابت بستگی دارد که آیا با همکاری کنند یا نه. اتصال خودروهای خودران ویمو به شبکه اوبر، باعث حساسیت مالی این خودروها خواهد شد؛ زیرا استفاده از این نوع وسایل نقلیه را افزایش می‌دهد. فناوری خودروی خودران به اشتراک گذاشته خواهد شد و این امر برای چنین فناوری بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. اگر این فناوری به اشتراک گذاشته شود، می‌توان بیش‌ترین میزان استفاده را از آن کرد. مالکیت داشتن و حضور در بزرگ‌ترین شبکه اشتراک سواری به‌‍صورت جهانی، تولیدکننده را قادر می‌سازد که بیش‌ترین میزان استفاده را از خودروهای خودران ببرد. اگر ما نتوانیم به این فناوری دست پیدا کنیم، موجودیت خود را از دست خواهیم داد. 

لحن صحبت خسروشاهی در مورد خودروی خودران، به‌طور قابل توجهی با مواضع افراطی و شدید مدیر سابق اوبر یعنی تراویس کالانیک، تفاوت دارد. از نظر کالانیک، وجود خودروهای خودران تهدید موجودیتی بزرگی برای اوبر به شمار می‌رفت؛ درحالی‌که خسروشاهی معتقد است رانندگان، بزرگ‌ترین مانع برای رشد این کسب‌وکار هستند. خسروشاهی اعلام کرد که شبکه حمل‌ونقل اوبر به مدت بسیار طولانی با مدل ترکیبی (هیبریدی) ارائه می‌شود که در آن، رانندگان در داخل خودروی خودران حضور دارند؛ با این تفاوت که پلت‌فرم خودران وظیفه رانندگی را بر عهده دارد و راننده تنها در مواقع اضطراری وارد عمل می‌شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات