گوگل نسل جدید تراشه هوش مصنوعی تنسور را با نام TPU 3.0 رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
گوگل دقایقی پیش و در جریان برگزاری نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان ۲۰۱۸، نسل جدید از تراشه‌ی اختصاصی هوش مصنوعی خود یا همان Tensor Processor Unit را رونمایی کرد.
تبلیغات

گوگل در جریان نطق اصلی Google I/O 2018 نسل جدید پردازنده‌ی اختصاصی هوش مصنوعی خود را رونمایی کرد. پردازنده‌ی تنسور یا TPU تراشه‌ی اختصاصی گوگل برای انجام پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که نسل سوم آن با عنوان TPU 3.0 رونمایی شد. 

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در جریان رونمایی از تراشه‌ی تنسور جدید اعلام کرد که نسل جدید در مقایسه با پردازنده‌ای که سال گذشته رونمایی شد، ۸ برابر قدرتمندتر شده است، بطوریکه قدرت پردازشی TPU 3.0 به بیش از ۱۰۰ پتافلاپس رسیده است. گوگل در جریان رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی با کمپانی‌های آمازون و مایکروسافت که اصلی‌ترین رقبای این کمپانی هستند، در کنار تراشه‌ی اختصاصی، پلتفرم تنسورفلو را نیز توسعه داده است. البته نباید در این بین فیسبوک را از یاد ببریم که پلتفرم و پردازنده‌ی اختصاصی خود را در دست توسعه دارد. 

گوگل اعلام کرده که برای اولین بار و با معرفی این تراشه از سیستم خنک کننده با استفاده از مایعات برای کاهش حرارت سرورها در دیتاسنترهایش استفاده خواهد کرد. هرچند امروزه کمپانی‌هایی نظیر انویدیا قدرت تولید تراشه‌های محاسباتی بسیار سریعی را در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند، اما به نظر می‌رسد گوگل درصدد آن است تا نیاز خود از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزاری را بصورت مستقل حل کند، از این‌رو است که غول جستجو پس از توسعه‌ی پلتفرم TensorFlow، تراشه‌های اختصاصی تنسور را نیز توسعه داده است. در صورت موفقیت گوگل، این کمپانی می‌تواند پردازش اطلاعات را بیش از پیش سریع‌تر انجام داده و در نتیجه کیفیت سرویس‌دهی خود را با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بهبود دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات