۱۰ خودروی مشهور دنیا که توقف تولید خواهند شد

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
تقاضای بالای خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند، موجب کاهش فروش و به‌دنبال آن، توقف تولید خودروهای کلاس‌های دیگر می‌شود. در این مطلب ۱۰ خودرویی که در آستانه توقف تولید قرار دارند، معرفی می‌شوند.
تبلیغات

تقریباً تمام علاقه‌مندان دنیای خودرو، همیشه یک مدل را به‌عنوان محبوب‌ترین خودروی خود معرفی می‌کنند. این خودرو به دلایل گوناگون، مانند قیمت کم، قدرت بالا، ظاهر زیبا، نوستالژی، اصالت برند و ... در لیست بهترین‌های هر فرد قرار می‌گیرد اما در نهایت، سوددهی در صنعت خودروسازی برای بسیاری از خودروسازان حرف اول و آخر را می‌زند. کافی است که دخل و خرج یک مدل با سیاست‌های کلان شرکت جور نباشد، آن‌وقت توقف تولید محبوب‌ترین خودروی هر فرد به آسانی امکان‌پذیر است. بهترین مصداق این ادعا، رونق قابل توجه خودروهای کلاس شاسی‌بلند و کراس‌اور است. هر روز خودروسازان بیشتری به تولید خودرو در این کلاس روی می‌آورند و این یعنی، توقف خط تولید برخی مدل‌های خاص.

Mitsubishi Eclipse Cross

برای مثال مدل اکلیپس میتسوبیشی که دو دهه پیش به عنوان یک خودروی اسپرت پرطرفدار شناخته می‌شد، امروز در قالب یک مدل کراس‌اور تولید می‌شود. یا کوپه‌ و کروک محبوب هوندا S2000 که پس از دو نسل، تولید آن متوقف شد. البته همیشه خودروسازانی هم هستند که تولید برخی مدل‌های خاص را باوجود نبود توجیه مالی ادامه می‌دهند. در ادامه‌ی این مطلب ۱۰ خودرویی که احتمال توقف آن‌ها زیاد است، معرفی می‌شوند.

آئودی R8

آئودی R8

مدل اسپرت و موتورمیانی آئودی R8، اولین بار در سال ۲۰۰۳ در قالب مدل مفهومی لمانز کواترو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت و سپس ژنو معرفی شد. اولین مدل تولیدی R8 محصول سال ۲۰۰۶، از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴.۲ لیتری با قدرت ۴۱۴ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کرد. R8 نسل اول از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ در چند نسخه‌ی مختلف شامل کوپه و اسپایدر V8 و V10، GT، GT اسپایدر، LMX و چند فیس‌لیفت و مدل‌های مخصوص پیست و مسابقه عرضه شد. R8 یکی از بهترین خودروهای مدرن آئودی بود که توجه منتقدان و علاقه‌مندان دنیای خودرو را به خود جلب کرد.

Audi R8

نسل دوم آئودی R8 در مدل‌های کوپه و اسپایدر و نسخه‌های مختلف در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. پس از دو نسل تولید R8، اوایل سال ۲۰۱۸ بود که پیتر مرتنز، مدیر بخش تحقیق و توسعه‌ی آئودی از احتمال توقف تولید این مدل اسپرت موتورمیانی سخن گفت. صحبت‌های مرتنز چندان واضح نیست، اما توقف تولید و به پایان رسیدن عمر R8 پس از دو نسل، به معنی نبود جایگزین شایسته برای این مدل پرطرفدار نیست. با این حال باتوجه به عملکرد فوق‌العاده‌ی R8 در برابر خودروهای رقیب، توقف تولید کامل آن پس از دو نسل منطقی به‌نظر نمی‌آید. باید منتظر ماند و دید که آیا در صورت کنار گذاشتن R8، جایگزین آن چگونه خواهد بود.

آئودی TT رودستر – آئودی A5 کروک

آئودی tt

بر اساس شایعات موجود، مدل A4 کروک به‌زودی جایگزین دو مدل TT و A5 روباز خواهد شد. A4 کروک بر اساس پلتفرم MQB آئودی و مدل A3 تولید می‌شود. یکی از دلایل این جایگزینی، قیمت پایین‌تر A4 بوده که در مقایسه با TT و A5 کروک تا بیش از ۱۰ هزار دلار کمتر هم پیش‌بینی شده است. اما تا به‌امروز از سال ۱۹۹۸، سه نسل مختلف از کوپه و کروک اسپرت آئودی TT در نسخه‌های متفاوت عرضه شده است که طرفداران خاص خود را دارد. در مقابل آئودی A5 از سال ۲۰۰۷ تا به‌امروز در دو نسل تولید شده است. البته نسل اول مدل کروک این سدان و کوپه‌ی لوکس، در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد آئودی، فروش مدل‌های کروک TT و A5 از سال ۲۰۱۱ با کاهش قابل توجه روبرو شده است.

بیوک لاکراس

بیوک لاکراس Buick LaCrosse Avenir

لاکراس سدان سایزمتوسط در نسل اول و سپس  از سال ۲۰۱۰ و عرضه‌ی نسل دوم، در کلاس سدان بزرگ عرضه شد. لاکراس (LaCrosse) یکی از سدان‌های محبوب بازار چین است که با ابعاد مختلف در بازار دیگر کشورها عرضه می‌شود. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد بیوک، لاکراس به‌زودی توقف تولید خواهد شد تا یک مدل دیگر در فهرست قربانیان کراس‌اورها وارد شود. در این روزها سدان‌های بزرگ و گران‌قیمت مشتریان زیادی ندارند و بیوک کاملاً توانایی عرضه‌ی کراس‌اور و شاسی‌بلندهای جذاب را دارد.

بی‌ام‌و سری 3 گرن توریزمو

BMW 3 Series Gran Turismo / بی ام و سری 3 گرن توریزمو

مدل ۶ در فست‌بک بی‌ام‌و سری 3 که با نام سری 3 گرن توریزمو یا GT شناخته می‌شود، به‌زودی از دنیای پس از شاسی‌بلند و کراس‌اور باواریا خارج خواهد شد. در واقع اگر به مدل‌های جدید بی‌ام‌و توجه کنیم، وجود پررنگ کراس‌‌اورها در مدل‌های مختلف مشهود است. توقف تولید سری 3 گرن توریزمو و تمرکز بیشتر بر شاسی‌بلندهای جذاب، کاملاً قابل درک است.

شورولت ایمپالا

شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala

ایمپالا یکی از قدیمی‌ترین محصولات در حال تولید شورولت بوده که از سال ۱۹۵۷ متولد شده است. شورولت ایمپالا در دهه‌های گذشته محبوبیت فراوانی داشت اما امروز با نگاهی کوتاه به آمار فروش نسل دهم آن که در کلاس سدان بزرگ محور جلو قرار دارد، توقف تولید آن چندان دوراز ذهن نیست. شایعات زیادی در مورد توقف تولید ایمپالا وجود دارد. مدیران ارشد فورد نیز از همین فرمول استفاده می‌کنند و به‌زودی تولید سدان‌های تائوروس، C-Max، فیستا و فوکوس در بازار آمریکا به پایان می‌رسد.

شورولت سونیک (دوو کالوس)

Chevrolet Sonic Sedan

کامپکت سونیک، که در نسل اول با نام اویو تولید می‌شد، به‌زودی جایگزین کراس‌اور جدید این برند آمریکایی خواهد شد. در بازار آمریکا، حداقل در مقایسه با کرس‌اور و شاسی‌بلندها، تقاضای چندانی برای مدل‌های کامپکت وجود ندارد. مدیران ارشد شورولت با اشاره به احتمال توقف تولید سونیک، عرضه‌ی آن در سال جاری را تمدید کردند. شورولت سونیک در نسل اول بر اساس پلتفرم T200 دوو کالوس ساخته شد.

شورولت اسپارک (دوو ماتیز)

Chevrolet Spark / شورولت اسپارک

در کنار شایعات توقف تولید مدل‌های بیوک لاکراس، شورلت ولت و کادیلاک XTS، خودروی شهری شورولت اسپارک نیز به خطر پایان خواهد رسید. اسپارک از سال ۱۹۹۸ تا به‌امروز در چهار نسل عرضه شده است. نسل اول این مدل با کدهای مختلف تحت نظر برندهای خودروساز در کشورهای جهان عرضه شد. درواقع شورولت اسپارک بازار اروپا و آمریکا، همان دوو ماتیز بازار آسیا و خاورمیانه است.

شورولت ولت

Chevrolet Volt

مدل کامپکت و پلاگین هیبرید شورولت ولت که در بازار چین با نام بیوک ویلایت 5 عرضه می‌شود، جای خود را به کراس‌اور جدید شورولت خواهد داد. بر اساس شایعات موجود، شورولت ولت تا سال ۲۰۲۲ توقف تولید خواهد شد و جایگزین آن، یک کراس‌اور پلاگین هیبرید یا تمام برقی خواهد بود. به‌نظر می‌رسد که تقاضای شدید کراس‌اور و شاسی‌بلندها دامن بسیاری از مدل‌های دیگر را خواهد گرفت.

مرسدس‌بنز SLC کلاس

مرسدس بنز / Mercedes Benz SLC Class

اخبار رسمی فروش بسیار پایین کروک مرسدس‌بنز SLC در سال گذشته منتشر شد. بر اساس شایعات منتشر شده، SLC بدون برنامه‌ای برای عرضه جایگزین، به‌زودی توقف تولید خواهد شد. این مدل کروک و لوکس مرسدس از سال ۱۹۹۶ با کد SLK تولید شده است. SLK کلاس در سال ۲۰۱۷ به SLC کلاس تغییر نام داد. حدود سه هفته پیش بود که مدیرعامل AMG، توبیاس موئرز در رابطه با توقف تولید SLC گفت:

نمی‌دانم، هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌ایم. این موضوع در حال حاضر تحت بررسی است.

فولکس واگن بیتل

Volkswagen Beetle

مدل کامپکت بیتل در سال ۱۹۹۷ با الهام از مدل افسانه‌ای فولکس واگن تایپ 1 تولید شد. بیتل جدید در مقایسه با بیتل قدیمی، اصلاً موفق ظاهر نشد. سال گذشته این مدل در بازار آمریکا، فقط حدود ۱۵ هزار دستگاه (هر دو مدل کوپه و کروک) فروش داشت. پس از فروش پایین بیتل در بازار جهانی، مدیران ارشد فولکس واگن فروش آن را در بسیاری از کشورهای جهان متوقف و البته رسماً نبود نسل جدید آن را هم در آینده تأیید کرده‌اند. با این وجود هنوز خط تولید فولکس واگن بیتل به‌طور کامل غیرفعال نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات