گفتگو با جو بلفیوره درباره‌ آینده‌ ویندوز

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
به‌تازگی جو بلفیوره، مدیر بخش تجارب و دستگاه‌ها، گفتگویی انجام داده و در آن، آینده‌ی ویندوز را از چشم‌انداز مایکروسافت ترسیم کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت در کنفرانس بیلد سال گذشته، برای نخستین‌ بار از تغییر رویکردش در قبال تجارت گوشی‌ هوشمند سخن گفت و اذعان کرد که از این پس استراتژی آن‌ها بر محور آسان‌سازی تعامل دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌س با رایانه‌های ویندوز ۱۰ استوار است. رویداد توسعه‌دهندگان امسالِ مایکروسافت کمتر به ویندوز پرداخت؛ اما ردموندی‌ها از ساخت اپلیکیشن جدیدی با نام «Your Phone» خبر دادند که خلأ بین رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند را کمتر از گذشته می‌کند. توسط این اپلیکیشن‌، کاربران می‌توانند پیام‌های متنی، اعلانات و تصاویرشان را مستقیماً از گوشی‌ به رایانه انتقال دهند و محتوای یادشده را با سهولت بیشتری در محیط ویندوز مشاهده کنند.

در مصاحبه‌ای که پس از کنفرانس بیلد امسال صورت گرفت، جو بلفیوره و شیلپا رانگاناتان سعی کردند درک بهتری از تلاش‌های مایکروسافت در این حوزه به ما ارائه کنند؛ تلاش‌هایی که به گفته‌ی آنان، آینده‌ی ویندوز را ترسیم می‌کند. رانگاناتان مسئول بخش مایکروسافت لانچر و اقدامات چندپلتفرمی غول نرم‌افزاری است؛ در سوی دیگر، جو بلفیوره در قبال تلاش‌های صورت‌گرفته برای بخش ویندوز ۱۰ پاسخگو است.

Your Phone

اپلیکیشن Your Phone برای ویندوز ۱۰

مایکروسافت قصد دارد با همراهی اپل، آی‌مسیج را به ویندوز ۱۰ بیاورد

البته این اپلیکیشن فعلاً در دسترس کاربران قرار ندارد و مایکروسافت همچنان در حال توسعه‌ی آن است؛ اما عزم راسخ ردموندی‌ها برای توسعه‌ی راهی است که اتصال گوشی‌های هوشمند با رایانه‌های ویندوز ۱۰ را آسان‌تر کند. مایکروسافت پیش از این به وسیله‌ی کورتانا اقدامی مشابه انجام داده بود؛ اما اپلیکیشن یادشده قصد دارد اطلاعات گوشی کاربران را به‌صورت تمام و کمال به رایانه‌های شخصی بیاورد و بر‌خلاف کورتانا، تنها به پیامک‌ها و اعلانات گوشی اکتفا نخواهد کرد. در نطق اصلی رویداد بیلد ۲۰۱۸، مایکروسافت ویژگی‌هایی نظیر نمایش پیام‌ها، اعلانات و اشتراگ‌گذاری تصاویر را به نمایش درآورد؛ با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام ویژگی‌های فوق، روی هر دو پلتفرم اندروید و آی‌او‌اس کار کنند.

وقتی از رانگاناتان درباره‌ی چگونگی انتقال پیام‌های آی‌مسیج از پلتفرم آی‌او‌اس به ویندوز سؤال شد، گفت:

در واقع ما به تصاویر و اعلانات روی آی‌او‌اس دسترسی داریم؛ اما در مورد پیام‌ها، اپل قضیه را کمی دشوارتر کرده است. با این وجود ما تمایل بسیاری برای همکاری با اپل داریم. می‌خواهیم این کار را با حمایت و احترام به اکوسیستمی که در حال ساخت آن هستیم، انجام بدهیم و در عین حال، استفاده از آن را به یک تجربه‌ی لذت‌بخش تبدیل کنیم.

رخی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث توانسته‌اند راه‌ حلی برای این موضوع پیدا کنند؛ اما چشم‌انداز مایکروسافت فراتر از آن است که صرفاً پیام‌های آی‌او‌اس روی رایانه به نمایش در بیایند؛ در واقع آن‌ها به دنبال این هستند که آی‌مسیج را به ویندوز بیاورند.

فعلاً مایکروسافت هیچگونه همکاری‌ را با اپل آغاز نکرده و کوپرتینویی‌ها نیز تاکنون تمایلی به این موضوع نشان نداده‌اند. از این‌ رو، بعید به‌ نظر می‌رسد که ردموندی‌ها موفق به راضی‌کردنِ اپل شوند؛ بنابراین می‌توان انتظار عملکرد بهتر اپلیکیشن «Your Phone» را روی گوشی‌های اندروید داشت. با این وجود، مایکروسافت همچنان به‌ دنبال خلق ویژگی‌های جدید و کارآمد برای این برنامه است.

رانگاناتان می‌گوید:

من از این خواسته‌ی کاربران برای ایجاد امکان تماس‌ و شماره‌گیری آگاه هستم؛ این موضوعی است که به دنبالِ اجرایی‌ کردنِ آن هستیم.

علاوه بر ویژگی‌های فوق، مایکروسافت به‌دنبال پیاده‌سازی قابلیت‌های هوشمندی همچون ارائه‌ی اطلاعات بر مبنای پیام‌های متنی یا نمایش اطلاعاتِ مربوط به هر مخاطب در داخلِ این برنامه است. گفته‌های مایکروسافت در کنفرانس بیلد نشان از عزم راسخ غول نرم‌افزاری برای تبدیل این اپلیکیشن به یکی از بخش‌های قدرت‌مند ویندوز ۱۰ دارد.

فلوئنت دیزاین / Fluent Design

زبان طراحی فلوئنت دیزاین

در ادامه از جو بلفیوره درباره‌ی آینده‌ی ویندوز و تأثیر خانه‌تکانی‌های اخیر مایکروسافت در مسیر سیستم‌عامل دسکتاپ این شرکت سؤال شد. او در این رابطه گفت:

شیوه‌ی سرمایه‌‌گذاری و تفکر ما درباره‌ی مشتریانمان تغییری نکرده است. من فکر می‌کنم که شاید امسال به دلیل تغییرات سازمانی صورت‌گرفته و تمرکز شرکت روی آژور و ابر، ما به‌نوعی در نطق اصلی به توضیح معنای آن پرداختیم؛ اینکه سرویس مایکروسافت ۳۶۵ چیست

وقتی به نطق اصلی مایکروسافت در بیلد امسال نگاه می‌کنیم، به‌ نظر می‌رسد که این شرکت اکنون فقط بر مشتریان سازمانی تمرکز کرده است و به‌نوعی، دنیای فراتر از ویندوز را متصور می‌شود. سال گذشته، مایکروسافت از چندین ویژگی جدید برای ویندوز ۱۰ رونمایی کرد. برخی از این ویژگی‌ها، برخلاف وعده‌ی ردموندی‌ها با اندکی تأخیر در دسترس قرار گرفتند؛ اما به‌ نظر می‌رسد که این شرکت وقفه‌ای یک‌ساله در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال ایجاد کرده است تا با حوصله و دقت، آینده‌ی ویندوز ۱۰ را ترسیم کند.

بلفیوره اذعان می‌کند:

من اینگونه تصور نمی‌کنم که طرز تفکر ما تغییری کرده باشد؛ اما شاید در راهی که قدم گذاشتیم، برای دیگران اینگونه به‌ نظر برسد. به‌نظرم ما از این پس درباره‌ی اینکه چه چیزی قرار است اضافه شود صحبت خواهیم کرد و کاری که کمتر از گذشته به آن خواهیم پرداخت، اعلام تاریخ انتشار عمومی ویژگی‌ها است.
تایم لاین / Timeline

ویژگی تایم‌لاین در آپدیت بهاره ویندوز ۱۰

این روند ممکن است که در طول سال ۲۰۱۸ ادامه یابد. به‌طور معمول، مایکروسافت با ارائه‌ی به‌روزرسانی عمومی، ویژگی‌های بسیاری را به بیلدهای اینسایدر تزریق می‌کند؛ اما این‌ بار ما شاهد چنین چیزی نبودیم. در هفته‌ی گذشته، مایکروسافت بیلد اینسایدر جدیدی از ویندوز ۱۰ را در دسترس قرار داد که شامل فایل اکسپلورر با تم تیره و کلیپ‌بورد ابری بود؛ اما همچنان به‌ نظر می‌رسد که ویژگی اصلی مربوط به اپلیکیشن «Your Phone» باشد.

بلفیوره در این باره توضیح می‌دهد:

من فکر می‌کنم که به‌طور کلی، اکنون ویژگی‌ها تدریجی‌تر اضافه خواهند شد. مطمئنا تدریجی‌تر خواهد بود؛ اما تصور می‌کنم که این موضوع به زیرمجموعه‌ها اجازه خواهد داد با آزادی بیشتری ویژگی‌هایشان را وارد [ویندوز] کنند. ما در انظار عمومی سیستم‌عامل ویندوز را توسعه می‌دهیم و عملکرد شفافی در این راستا داریم.

با این اوصاف، هنوز به‌طور واضح مشخص نیست که دقیقا چه ویژگی‌هایی با به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ به این سیستم‌ عامل اضافه خواهند شد. بلفیوره به‌صورت شفاف اظهار کرد که از این پس، مایکروسافت تاریخ دقیقی برای انتشار ویژگی‌های جدید اعلام نخواهد کرد؛ از این بابت، حتی ویژگی‌هایی مانند Sets که زبانه‌ها را به بخش‌های مختلف ویندوز می‌آورد و «Your Phone»، هیچ تضمینی برای قرارگیری در به‌روزرسانی بعدی ویندوز ۱۰ ندارند. غول فناوری دنیا تغییرات زبان طراحی فلوئنت دیزاین را به نمایش در‌آورد؛ اما به موضوعات بزرگ‌تری همچون تغییرات سی‌شل هیچگونه اشاره‌ای نشد.

بلفیوره می‌گوید:

مواردی وجود دارند که ما در حال توسعه‌ی آن‌ها هستیم؛ اما هیچکدام از آن‌ها به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوان در محیط عمومی صحبت کرد.

ویندوز ۱۰ ویژگی‌های چندپلتفرمی بیشتری خواهد داشت

حال سؤال اینجا است که از ویندوز در طول ۱۲ ماه آینده، چه انتظاری می‌توان داشت؟ به‌ نظر می‌رسد که مایکروسافت در حال گذار به عصری است که در آن، ویندوز بهترین محیطِ ممکن برای رسیدن به بهره‌وری باشد. این شرکت اکنون با ویندوز ۱۰، بسیاری از تلاش‌های دراماتیکش برای ویندوز ۸ را به فراموشی سپرده است و حالا احساس می‌شود که ردموندی‌ها شهامتِ قدم‌ نهادن به افق‌های دوردست را به‌ دست آورده‌اند؛ افق‌هایی که اگر به‌درستی دیده‌ شوند، ویندوز را به پلتفرم حقیقی برای کاربران حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد.

بلفیوره در این رابطه می‌گوید:

رایانه‌های ویندوزی نقش به‌سزایی در انجام‌ کارهای مردم ایفا می‌کنند؛ در واقع بسیاری از خلاقیت‌های بشر در این دستگاه‌ها رقم می‌خورند. تصور نمی‌کنم که نقش ویندوز در این زمینه کاسته شده باشد؛ اما پلتفرم‌های دیگری نیز پا به این عرصه گذاشته‌اند. مردم زمانِ زیادی با گوشی‌هایشان سپری می‌کنند و ما سعی می‌کنیم که ارتباط رایانه‌های شخصی با این دستگاه‌ها را بهتر از گذشته کنیم. در واقع، باورِ من این است که ما در تلاش برای انجامِ کاری هستیم که از بهترین بودنِ ویندوز در زمینه‌ای که بهتر از بقیه است، اطمینان حاصل کنیم تا کارها به بهترین نحو ممکن انجام گیرد.

در جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰، برخی از این تلاش‌ها را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. قابلیت کلیپ‌بورد ابری جزو همان ویژگی‌هایی است که ارتباط گوشی‌های هوشمند با رایانه‌های ویندوزی را تنگاتنگ‌تر از گذشته می‌کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد محتوای مورد نظرشان را از گوشی‌شان کپی کنند و به محیط رایانه انتقال دهند. ممکن است این‌گونه تغییرات کوچک برشمرده شوند؛ اما مسلماً جامعه‌ی کاربری ویندوز از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

بلفیوره به‌عنوان کلام آخر می‌گوید:

تصور نمی‌کنم که در مقابل مرزهای نامعقول سر تسلیم فرود آوریم. کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانیم با اندروید انجام دهیم و این موضوع برای اپل نیز صدق می‌کند؛ بنابراین بیایید تا جایی که ممکن است پیش برویم تا به موقعیت بهتری برسیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات