مایکروسافت بیلد ۱۷۶۶۶ نسخه رداستون ۵ ویندوز ۱۰ را برای اینسایدرها منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مایکروسافت در روز سوم رویداد توسعه‌دهندگان بیلد ۲۰۱۸، از بیلد جدید ۱۷۶۶۶ با ویژگی‌های جدید رونمایی کرد و آن را در اختیار اینسایدرها قرار داد.
تبلیغات

در حالی که اکثر موضوعات پرداخته‌شده در نطق اصلی بیلد امسال به هوش مصنوعی و تلاش‌های مایکروسافت در حوزه‌ی رایانش ابری خلاصه می‌شد، مایکروسافت اشاره‌ی چندانی به سیستم‌ عامل محبوب ویندوز ۱۰ و ویژگی‌های آن نکرد. با این حال، ردموندی‌ها در روز سوم رویداد توسعه‌دهندگان خود که همچنان در جریان است، از نسخه‌ی پیش‌نمایش جدیدی با شماره‌ی بیلد ۱۷۶۶۶ رونمایی کردند که ویژگی‌های مورد انتظار بسیاری نظیر Sets، کلیپ‌بورد ابری و... به آن اضافه شده است. این بیلد از شاخه‌ی رداستون ۵ محسوب می‌شود و قرار است در اواخر سال جاری برای عموم کاربران ویندوز ۱۰ در دسترس قرار بگیرد.

موج جدید ویژگی Sets

همان‌طور که احتمالاً مطلع هستید، مایکروسافت در حال پیاده‌سازی ویژگی جدیدی به ویندوز ۱۰ است که زبانه‌ها را به قسمت‌های مختلف ویندوز، نظیر مرورگر فایل، بخش تنظیمات و دیگر قسمت‌ها اضافه می‌کند. این قابلیت که Sets نامیده می‌شود، اکنون به زبان طراحی فلوئنت دیزاین و جلوه‌ی اکریلیک مایکروسافت مزین شده است.

مایکروسافت اج / microsoft edge

علاوه بر مورد فوق، زبانه‌ها و نحوه‌ی تعامل با آن‌ها در مرورگر مایکروسافت اج نیز تغییراتی را به خود دیده است. اکنون کاربران مرورگر اج می‌توانند با استفاده‌ از کلید‌های ترکیبی Alt + Tab، بین زبانه‌های اخیر در این مرورگر جا‌به‌جا شوند؛ درست مانند آنچه که در محیط ویندوز برای جا‌به‌جایی سریع بین برنامه‌های در حال اجرا انجام می‌شود؛ همچنین کاربران می‌توانند از طریق بخش تنظیمات تمایل خود به گشوده‌شدن برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها در پنجره‌ی جدید یا زبانه‌ی جدید را مشخص کنند. در آخر نیز جا دارد به این موضوع اشاره‌ کنیم که به‌لطف بهینه‌سازی‌های پس‌زمینه، از این پس زبانه‌هایی که فعال نیستند، هیچ استفاده‌ای از منابع سخت‌افزاری انجام نخواهند کرد.

کلیپ‌بورد ابری

ویندوز 10

کپی کردن یک متن از یک‌جا و سپس انتقال دادنِ آن به محیطی دیگری، امری است که هر کاربری بارها در روز انجام می‌دهد. حال ردموندی‌ها قصد دارند این عملیات را به‌واسطه‌ی ویژگی جدیدی با نام کلیپ‌بورد ابری، سهولت ببخشند. توسط قابلیت یادشده، کاربران می‌توانند متنی را در گوشی همراه‌شان کپی کرده و سپس آن را به رایانه‌ی خود انتقال دهند؛ تنها کاری که نیاز به انجام است، فعال‌سازی این قابلیت در بخش تنظیمات و سپس فشردن کلیدهای ترکیبی WIN + V در رایانه‌ی ویندوزیشان است.

نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی این ویژگی، شکل‌گیری تاریخچه‌ای از محتویات کپی‌شده است که مسلماً می‌تواند برای بسیاری از افراد کارگشا باشد؛ همچنین اگر در طول روز از یک موضوع خاص مرتبط استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را به لیست علاقه‌مندی‌هایتان در کلیپ‌بورد اضافه کنید تا همواره به آن دسترسی آسانی داشته باشند.

اگر علاقه به استفاده از این ویژگی دارید، می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات، قسمتِ سیستم را انتخاب کرده و سپس از طریق بخش کلیپ‌بورد، این ویژگی را روی رایانه‌ی ویندوزیتان فعال‌سازی کنید. توجه داشته باشید که به‌طور معمول، کلیپ‌بورد تنها قادر به ذخیره‌سازی متن‌هایی با حجمِ کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت است؛ اما توسط ویژگی تاریخچه، می‌توانید آن را تا ۱ مگابایت افزایش دهید.

کلیپ‌بورد ابری / Cloud Clipboard

تم تیره برای مرورگر فایل

از زمانی که ویندوز ۱۰ به‌صورت عمومی در اختیار کاربران قرار گرفت، بسیاری از کاربران خواستار اعمال تم تیره به بخش مرورگر فایل یا همان فایل اکسپلورر بودند. حال غول نرم‌افزاری بالأخره این نیاز کاربران را شنید و پاسخِ آن را در جدیدترین بیلد اینسایدر ویندوز ۱۰ ارائه کرد.

فایل اکسپلورر / File Explorer

اکنون علاوه بر اینکه محیطِ این بخش با رنگ تیره مزین شده است؛ تمامِ منوها، زیرمنوها و پیام‌های متنی نیز با تم تیره نمایش داده می‌شوند؛ البته لازمه‌ی استفاده از حالت تیره در مرورگر فایل ویندوز ۱۰، انتخاب تمِ تیره از بخش تنظیمات است.

پشتیبانی از خطوط پایان‌یافته بیشتر در نوت‌پد

نوت‌پد / Notepad

همان‌طور که مایکروسافت در نطق اصلی بیلد ۲۰۱۸ به آن اشاره کرد، بالأخره نوت‌پد از خطوط‌ پایان‌یافته (لاین اِندینگ) بیشتری پشتیبانی خواهد کرد. در بیلد مورد بحث، نوت‌پد علاوه بر خطوط پایان‌یافته یونیکس و لینوکس (LF)، از نمونه‌ی موجود در سیستم‌عامل مکینتاش (CR) نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. از آنجایی که توضیح تفاوت خطوط پایان‌یافته‌ی فوق از حوصله‌ی بخش خارج است، از توضیح و واشکافی آن خودداری می‌کنیم.

نوت‌پد / Notepad

سخن از نوت‌پد به میان آمد، خوب است بدانید که اکنون کاربران می‌توانند هر کلمه یا عبارتی را هایلایت کرده و مستقیماً اقدام به جستجو آن در بینگ کنند. این ویژگی از سه طریق قابل دسترسی است: به واسطه‌ی راست‌کلیک، منوی ویرایش در قسمت فوقانی برنامه و استفاده از کلید‌های ترکیبی CTRL + B. استفاده از راه‌های اشاره شده، زبانه‌ی جدیدی را در همان برنامه‌ی نوت‌پد باز می‌کند که نتایج جستجوی بینگ را به نمایش می‌کشد.

منوی استارت و جستجوی پیشرفته‌تر

جستجوی ویندوز / Windows Search

جستجو یکی از بخش‌های مهم تعاملات هر کاربری است. از این‌ رو ردموندی‌ها قابلیت‌های جستجو از طریق کورتانا را بهبود بخشیده‌اند و اکنون جستجوهایتان شامل محتوای اپلیکیشن‌ها و اسنادتان نیز می‌شود. در حالی که این اقدام پیشرفت بزرگی برای ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود؛ اما مایکروسافت وعده داده که در بیلد‌های آینده، این ویژگی به‌لطف بهبود‌های بیشتر، عملکرد بهتری را ارائه خواهد کرد.

منوی استارت / Start Menu

بخش استارت نیز بهبودهایی را تجربه کرده است که از شاخص‌ترینِ آن‌ها می‌توان به امکان نام‌گذاری فولدرها اشاره کرد. بدین‌ترتیب هنگامی که شما روی یک فولدر کلیک می کنید، نامِ آن در بالای محتویات فولدر نقش می‌بندد.

در آخر نیز باید به بخش تنظیمات اشاره کنیم که اکنون با استفاده از موتور جستجو بینگ، اقدام به پاسخگویی به پرسش‌های متداول کاربران می‌کند.

با توجه به این موضوع که نسخه‌ی فوق از سری بیلد‌های آزمایشی و پیش‌نمایش است، توصیه می‌شود که اگر قصد نصب آن را دارید، روی دستگاهی به غیر از دستگاه اصلیتان آن را امتحان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات