تری میرسون، قائم‌مقام واحد ویندوز، مایکروسافت را ترک کرد

جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
تری میرسون؛ قائم‌مقام اجرایی واحد ویندوز، پس از ۲۱ سال، مایکروسافت را ترک کرد؛ ردموندی‌ها تمرکز خود را روی هوش مصنوعی و رایانش ابری معطوف می‌کنند.
تبلیغات

مایکروسافت، امروز برنامه‌های خود برای اجرای تغییرات سازمانی گسترده‌ای را اعلام کرد و هدف از این تغییرات، هدایت هسته‌ی کسب‌وکار ویندوز به مسیری جدید است؛ بدین ترتیب، تری میرسون، قائم‌مقام اجرایی واحد ویندوز با ۲۱ سال سابقه‌ی فعالیت در مایکروسافت، این شرکت را ترک می‌کند؛ چرا که ردموندی‌ها درصدد یکپارچه‌سازی واحد‌های هوش مصنوعی و سیستم‌عامل ویندوز هستند.

سران ردموند ویندوز را به دو تیم تقسیم خواهند کرد. هدایت هسته‌ی آنچه تیم پلتفرم ویندوز نامیده می‌شود، برعهده‌ی اسکات گاثری خواهد بود، گاثری در حال حاضر مسئول پلتفرم ابری آژور است. ظاهرا پلتفرم هوش مصنوعی مایکروسافت نیز به تیم پلتفرم ویندوز اضافه خواهد شد. هری شوم نیز به رهبری تیم مهندسی AI + Research ادامه خواهد داد، این تیم روی پیشرفت‌هایی در حوزه‌ی فناوری تمرکز دارد که در محصولات آینده‌ی مایکروسافت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مایکروسافت واحد مجزای دیگری را نیز با نام Experiences & Devices یا تجارب و دستگاه‌ها ایجاد می‌کند، این واحد روی انتشار کلاینت‌های ویندوز که روی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌ها مشاهده می‌کنید، اپلیکیشن‌های مایکروسافت، آفیس ۳۶۵ و دستگا‌های سرفیس مدیریت خواهد داشت. از آنجایی که تری میرسون طی چند ماه آینده مایکروسافت را ترک خواهد کرد، هدایت تیم جدید، برعهده‌ی راجش جا، از مدیران اجرایی سابق آفیس، خواهد بود. تیم تجارب و دستگاه‌ها، هسته‌ی پلتفرم ویندوز را مدیریت نخواهد کرد؛ بلکه مسئولیت تجاربی، مانند پوسته‌ی ویندوز ۱۰ را برعهده خواهد داشت که کاربر روی هسته‌ی اصلی مشاهده می‌کند؛ بنابراین واحد یادشده بخشی از چشم‌انداز مایکروسافت از آینده‌ی ویندوز محسوب می‌شود: «ماژول‌های هوشمندی که روی سخت‌افزار هوشمند اجرا می‌شوند.»

از این پس، پانوس پانای، مدیر ارشد واحد سرفیس، مدیر محصول ارشد مایکروسافت برای دستگاه‌هایی مانند سرفیس و هولولنز خواهد بود. جو بلفیوره کماکان در تیم اصلی ویندوز باقی می‌ماند و مدیریت تجارب برای کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌ها را برعهده خواهد داشت. بلفیوره عهده‌دار مسئولیت به‌اشتراک‌گذاری نقشه‌ی راه در کنفرانس بیلد مایکروسافت در ماه مه نیز خواهد بود. واحد ایکس‌باکس بدون تغییر باقی می‌ماند و کماکان تلاش‌های مایکروسافت در حوزه‌ی گیمینگ، زیر نظر فیل اسپنسر صورت خواهند گرفت.

تری میرسون / Terry Myerson

با وجود چنین تغییرات گسترده‌ای، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در یادداشتی به کارکنان این شرکت، مدعی شد که «آینده‌ی ویندوز درخشان است». به‌نظر می‌رسد که نادلا تلاش‌های مایکروسافت در زمینه‌ی هسته‌ی ویندوز، آژور و دستگاه‌های اینترنت اشیاء را به‌‌گونه‌ای متمرکز خواهد کرد که هوش مصنوعی به دورن‌مایه‌ی آن‌ها اضافه شود. در آنِ واحد، مایکروسافت در حال ایجاد کمیته‌ی هوش مصنوعی و اخلاق در مهندسی و پژوهش (AETHER) است؛ کمیته‌‌ای که مدیران ارشد شرکت را برای بحث در خصوص چگونگی مدیریت و رفع مشکلات هوش مصنوعی به‌صورت «مسئولانه» گرد هم می‌آورد. هری شوم و برد اسمیث؛ مدیر ارشد امور قانونی مایکروسافت این کمیته را ایجاد کرده‌اند.

ساتیا نادلا آینده‌ی ویندوز را درخشان می‌داند

تغییرات درون‌سازمانی اخیر مایکروسافت، تحولی اساسی برای این شرکت و ساتیا نادلا محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که ویندوز برای آینده‌ی کسب‌وکار هوش مصنوعی و رایانش ابری مایکروسافت، بیشتر از فُرم کنونی خود، حائز اهمیت است. این تغییرات همچنین سرمایه‌گذاری مایکروسافت روی حوزه‌های رایانش ابری، سرویس‌های سازمانی و هوش مصنوعی را نشان می‌دهد؛ حوزه‌هایی که در آن‌ها رشد داشته است. اکنون آینده‌ی راستین ویندوز در کنار تلاش‌های مایکروسافت در زمینه‌ی رایانش ابری شکل خواهد گرفت و ردموندی‌ها باید در این مسیر بین نیازهای کاربران و سازمان‌ها تعادل برقرار کنند.

مایکروسافت در زمینه‌ی سرویس‌های کاربران، سخت‌افزار و تلاش شکست‌خورده‌ی خود در زمینه‌ی ویندوزفون با مشکل مواجه است. سال گذشته مایکروسافت به‌صورت واضحی از تلاش در زمینه‌‌های مرتبط با کاربران عادی فاصله گرفت. غول دنیای نرم‌افزار پلتفرم استریم موسیقی خود موسوم به گروو موزیک را به‌نفع اسپاتیفای کنار گذاشت. تولید کینکت به‌صورت رسمی متوقف شد و مایکروسافت در نهایت، مرگ ویندوزفون را تایید کرد. ردموندی‌ها اکنون روی اپلیکیشن‌های iOS و اندروید تمرکز دارند و در تلاش برای سازگار کردن این سیستم‌های عامل با ویندوز ۱۰ هستند.

در حال حاضر، حاصل تلاش‌های مایکروسافت به‌صورت کامل پدیدار نشده‌اند؛ اما ویندوز ۱۰ سال گذشته با تمرکز بر واقعیت ترکیبی، 3D Paint در کنار بهبودهای لمسی و قلم دو به‌روزرسانی بزرگ را دریافت کرد. پیش از این تصور می‌شد که اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز، آینده‌ی سیستم‌عامل محبوب ردموندی‌ها در سراسر دستگاه‌ها باشد؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد که ویندوز، ضمن تلاش برای سازگار شدن با آینده‌ای که در آن کامیپوترهای شخصی بسیار متفاوت‌تر از امروز خواهند بود، در آینده به فعالیت‌های مایکروسافت در زمینه‌ی رایانش ابری و هوش مصنوعی نیز کمک خواهد کرد.

نظر شما در رابطه با تغییرات سازمانی اخیر مایکروسافت چیست؟ آیا تحولات صورت‌گرفته می‌تواند به پویایی هرچه بیشتر ویندوز کمک کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات