برندهای خودروساز که تولید مدل‌های دیزل را متوقف کردند

چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با توسعه‌ی فناوری هیبرید و برقی درکنار رسوایی‌های مربوط به آمار آلایندگی در تولیدات شرکت‌های مختلف، تولید خودروهای دیزل کاهش داشته است. در این مطلب، برندهایی که پیشرانه‌های دیزل را کنار گذاشته‌اند، معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

پیشرانه‌ی دیزل، نقش مهم و پررنگی در صنعت خودروسازی داشته است. خودروهای دیزل به‌دلیل مصرف سوخت و عملکرد خاص آن‌ها، همیشه طرفداران بی‌شماری داشته‌اند؛ تقریباً تمام برندهای خودروسازی بزرگ و مشهور دنیا، محصولات متنوعی با پیشرانه‌های دیزل تولید کرده‌اند.

اما محبوبیت خودروهای دیزل، حداقل در سطح جهانی، بسیار کاهش پیدا کرده است. رسوایی‌های آلایندگی متعدد که بزرگ‌ترین آن‌ها، دیزل‌گیت فولس واگن بود، جایگاه این نوع خودروها و پیشرانه‌ها را تغییر داد. پس از اثبات مصرف سوخت و آلایندگی واقعی بسیاری از خودروهای دیزل، سازمان‌های مربوطه در بسیاری از کشورهای جهان، قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌تری برای اعطای مجوز تردد خودروها، وضع کردند.

volkswagen dieselgate / فولکس‌واگن دیزل‌گیت

امروز، تولید خودروهای دیزل بر اساس قوانین آلایندگی و مصرف سوخت کشورهای توسعه‌یافته به‌قدری مشکل است که بسیاری از خودروسازان، پیشرانه‌ی دیزل را کاملاً کنار گذاشته‌اند. با توجه به جدیدترین آمار منتشر شده، فروش خودروهای دیزل به‌خصوص در بازار کشورهای اروپایی، به‌شدت کاهش یافته است. سرنوشت خودروهای دیزل ناراحت‌کننده است، اما باتوجه به آینده‌ی صنعت خودروسازی و نمونه‌های تمام برقی، راه‌حل جایگزینی موجود نیست.

در این مقاله، برندهای خودروسازی که رسماً توقف تولید محصولات دیزلی را تأیید کرده‌اند، معرفی می‌کنیم. در بین ۱۳ خودروساز این فهرست، جایگزین نمونه‌های دیزلی، فناوری هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی انتخاب شده است.

آلفارومئو

Alfa Romeo

با اعلام برنامه‌ی پنج سال آینده‌ی گروه فیات کرایسلر پیش از درگذشت سرجیو مارکیونه، توقف تولید خودروهای دیزل، تأیید شد. برندهای زیرمجموعه‌ی FCA از جمله آلفارومئو، خودروهای پلاگین هیبرید و برقی را جایگزین نمونه‌های دیزل خواهند کرد.

فیات

فیات / Fiat 500

فیات، به‌عنوان یکی از برندهای گروه فیات کرایسلر که در تولید خودروهای شهری و کوچک تخصص دارد، تولید هرگونه خودروی دیزل را تا سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد کرد.

جیپ

Jeep wrangler 2018

برنامه‌های زیادی برای یکی از بزرگ‌ترین برندهای گروه فیات کرایسلر درنظر گرفته شده است؛ اما در تمام این برنامه‌ها، خبری از تولید خودروی دیزل نیست. بر اساس اعلام رسمی مقامات این شرکت آمریکایی، در آینده مدلی جدید کوچک‌تر از رنگید، نسل جدید وگونیر و نسخه‌ی هفت سرنشین گرند چروکی تولید خواهند شد. تا سال ۲۰۲۲، جیپ ۱۰ مدل جدید به بازار عرضه خواهد کرد که همه‌ی آن‌ها، یک مدل هیبرید یا برقی خواهند داشت.

لکسوس

lexus NX 2018 / لکسوس

یکی از اولین خودروسازانی که مخالفت خود با تولید خودروهای دیزل را اعلام کرد، لکسوس، برند لوکس و زیرمجموعه‌ی تویوتا بود. در واقع از سال ۲۰۱۳، مدل‌های دیزل لکسوس با نمونه‌های هیبرید تعویض شده‌اند. بعید است که یکی از پرچمداران فناوری هیبرید، به تولید خودروهای دیزل بازگردد.

مازراتی

Maserati GranCabrio / مازراتی گرن کبریو

درست مثل برندهای لوکس آلمانی شامل بی‌ام‌و و مرسدس بنز، مقامات مازراتی هم در چند سال گذشته با تولید مدل‌های متنوع دیزل، به‌دنبال افزایش فروش محصولات بوده‌اند. اما مازراتی زیرمجموعه‌ای از گروه فیات کرایسلر است؛ بنابراین در اهداف آینده‌ی خودروساز لوکس ایتالیا، تولید نمونه‌های هیبرید و برقی قرار گرفته است. استراتژی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ مازراتی شامل تولید یک پلتفرم جدید، سیستم تمام چرخ محرک (AWD) و قوای محرکه برقی یا پلاگین هیبرید است.

میتسوبیشی

Mitsubishi Eqlips

میتسوبیشی مانند دیگر خودروسازان ژاپنی سوزوکی، تویوتا و نیسان، از آخرین برندهایی بود که به جبهه‌ی مخالفت با مدل‌های دیزل وارد شد. بازار فروش اصلی میتسوبیشی در آلمان و بریتانیا قرار دارد که عرضه‌ی مدل‌های دیزل در آن‌ها متوقف شده است. البته هنوز هم وانت پیکاپ و خودروهای تجاری دیزل میتسوبیشی فروخته می‌شوند ولی احتمالاً، به‌زودی این مدل‌ها پیشرانه‌ی دیزل را کنار خواهند گذاشت.

نیسان

Nissan Leaf 2018

نیسان پرفروش‌ترین خودروی تمام برقی جهان، مدل لیف (Leaf) را تولید می‌کند؛ بنابراین کنار گذاشتن خودروهای دیزل، صدمه‌ی قابل توجهی به این خودروساز ژاپنی نخواهد رساند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نیسان تولید و هرگونه توسعه‌ی بیشتر در پیشرانه‌ی دیزل را متوقف می‌کند؛ خودروهای تجاری نیسان، از پیشرانه‌های دیزل شرکت‌های دیگر استفاده خواهند کرد.

پل‌استار

Polestar 1

زیرمجموعه‌ی لوکس ولوو که در اختیار جیلی چین قرار دارد، از پیشرانه‌های دیزل استفاده نخواهد کرد. پل‌استار (Polestar)، تازه‌وارد دنیای خودرو است که با اولین محصول خود موسوم به پل‌استار ۱، تنها از فناوری پلاگین هیبرید و تمام برقی استفاده خواهد کرد.

پورشه

Porsche Taycan / پورشه تایکان

خودروساز اسپرت اشتوتگارت با مدل‌های برقی تایکان (Taycan) و میشن ای کراس توریزمو (Mission E Cross Turismo)، تولید نمونه‌های دیزل را کنار می‌گذارد. پورشه یکی از خودروسازانی بود که تحت تأثیر فراوان رسوایی فولکس واگن قرار گرفت؛ مقامات این شرکت با درک محبوبیت خودروهای برقی، اولین محصولات خود با این فناوری را عرضه می‌کنند.

اسمارت

15th Anniversary Edition Smart Fortwo

بر اساس گزارش‌های موجود، دایملر تا سال ۲۰۲۶ با معرفی مدلی جدید و کوچک‌تر از مرسدس بنز A کلاس، اسمارت را کنار می‌گذارد؛ با این وجود، تمام محصولات اسمارت از سال ۲۰۲۲ با فناوری برقی همراه خواهند شد که باتوجه به شهری بودن خودروهای این برند، تصمیم غیرمنتظره‌ای نیست.

سوزوکی

Suzuki Jimny

خودروهای دیزل سوزوکی در اروپا فروش خوبی ندارند؛ این خودروساز ژاپنی با توجه به شرایط حاضر، به‌تدریج مدل‌های دیزل را از خط تولید خارج می‌کند. علاوه‌بر این، نسل جدید شاسی‌بلند کوچک سوزوکی جیمنی (Jimny)، تنها با پیشرانه‌ی بنزینی فروخته می‌شود.

تویوتا

Toyota Camry

در جریان آخرین نمایشگاه خودرو ژنو، مقامات تویوتا رسماً اعلام کردند که به‌زودی تولید و فروش خودروهای دیزل متوقف خواهد شد. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد این شرکت ژاپنی، این تصمیم با توجه به فروش پایین مدل‌های دیزل گرفته شده است؛ خودروهای هیبرید، جایگزین دیزل‌ خواهند شد.

ولوو

ولوو / Volvo S60 2019

در سال‌های اخیر، به‌تدریج در مدل‌های مختلف ولوو پیشرانه‌ی دیزل حذف شده است. S60 و نسل جدید XC90 باتوجه به برنامه‌ی سوئدی‌ها در توسعه خودروی برقی، بدون پیشرانه‌ی دیزل عرضه می‌شوند.

 هاکان سامئلسون مدیرعامل ولوو پیش از این گفته بود:

ولوو نسل جدیدی از پیشرانه‌های دیزل، تولید نخواهد کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات