ورود آمازون به حوزه کسب‌وکار سلامت چگونه انجام می‌شود

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون به‌صورت جدی درصدد ورود به حوزه‌ی سلامت بوده و با توجه به رویکردهای قبلی این شرکت، زنگ خطر برای دیگران به صدا در آمده است.
تبلیغات

اخبار و مقالاتی که اخیرا در مورد آمازون منتشر می‌شوند، احتمالات در مورد ورود این غول تجارت الکترونیک به حوزه‌های دیگر کسب‌وکار را افزایش داده‌اند. خرید شرکت هول فودز، اخبار در مورد ورود به تجارت بانکی و علاقه‌مندی به حوزه‌ی سلامت، همگی فعالان دیگر دنیای کسب‌وکار را با نگرانی روبرو کرده‌اند. در واقع این فعالان به گذشته‌ی آمازون نگاه می‌کنند و از سلطه‌های آن در بازارهای گذشته مانند تجارت الکترونیک، خدمات مبتنی بر ابر و غیره، هراسان هستند.

آمازون اخیرا با شرکت‌های بزرگی همچون جی‌پی مورگان و برکشایر هاتاوی قراردادهای همکاری در سرمایه‌گذاری بخش پزشکی امضا کرده است. به‌علاوه آنها استارتاپی در حوزه‌ی سلامت به‌ نام PillPack خریداری کردند که حرکت جدی جف بزوس و همکارانش به سمت بازار جدید را نشان می‌‌دهد.

ورود جدی و همه‌جانبه‌ی آمازون به حوزه‌ی سلامت این سوال را ایجاد می‌‌کند که مرحله‌ی بعدی چیست؟ آیا آمازون یک برنامه‌ریزی دقیق کسب‌وکاری دارد تا مرحله به مرحله بازار را تصاحب کند؟ تحلیل‌گران سرویس Bernstein در مقاله‌ی اخیر خود پیش‌بینی کرده‌اند که بازار داروخانه‌های آنلاین، هدف بعدی آمازون است.

آمازون برای پیشرفت در این بازار جدید، تمرکز را روی ارزش افزوده در بحث سلامت معطوف خواهد کرد و مدیریت سلامت جامعه با همکاری با جی‌پی مورگان و برکشایر، این تمرکز را محقق می‌سازد. استفاده از الکسا برای تشویق مشتریان به مشارکت در برنامه‌ها و استفاده از فناوری‌های دیجیتال سلامت نیز یکی از ابزارهای این شرکت برای افزایش نفوذ خود خواهد بود.

تحلیل‌گران معتقدند قدم بعدی آمازون به کمک پیل‌پک به بهبود تجربه‌ی کاربران اختصاص دارد. به‌علاوه مقیاس‌دهی عملیاتی و همکاری با برنامه‌های پوشش سلامت آمریکا نیز در لیست برنامه‌های این شرکت قرار دارد.

آمازون

اگرچه گفته شده که آمازون و پیل‌پک در ابتدا به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد پس از مدتی استارتاپ جدید با سیستم تحویل کنونی غول تجارت الکترونیک یکپارچه شود. به‌علاوه سیستم عضویت پرایم نیز با داروخانه‌ی آنلاین جدید هماهنگ خواهد شد. تحلیل‌گران معتقدند تا سال ۲۰۲۷، داروخانه‌ی آنلاین آمازون ۱‍۲ درصد از بازار یا ۹۰۰ میلیون نسخه‌ی پزشکی را تصاحب خواهد کرد.

تحلیل‌های موجود در مورد شراکت ایجادشده با جی‌‌پی مورگان و برکاشیر هاتاوی، حکایت از این دارد که تمرکز اصلی، روی کاهش هزینه‌های کارفرمایان در بحث سلامت کارمندان خواهد بود. یکی از مراحل این مسیر،‌ تجدید نظر در سیستم‌های بازپرداخت حق بیمه است. این همکاری به‌عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری هرچه بهتر سلامت عمومی نیز کار خواهد کرد. به‌علاوه آموزش مشتریان و تغییر مسیر به‌سمت سلامت پیشگیری‌محور در جامعه و تشویق مردم، از برنامه‌های این همکاری خواهد بود.

Amazon احتمالا در بخش دیگری از سلامت دیجیتال نیز ورود خواهد کرد. آنها با استفاده از سرویس تحویل خود، محصولات را علاوه‌بر مصرف‌کنندگان به پرستاران و پزشکان نیز تحویل خواهند داد. عملکرد الکسا نیز برای حرکت به‌سمت درمان از راه دور بهینه خواهد شد. اقدام بعدی، استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در این سیستم‌ها برای استخراج داده‌های سلامت عمومی و بهبود و شفاف‌سازی قیمت‌گذاری روی داروها و خدمات پزشکی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات