راه های بهبود سئو برای کسب و کارهای کوچک

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجوی عنصر جدانشدنی تمام روش‌های بازاریابی است. شما به کمک سئو می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش داده و مخاطبان بیشتری جذب کنید.

تبلیغات

همه‌ی کسب‌وکارهای قرن بیست‌و‌یکم با دیجیتال مارکتینگ در ارتباط هستند. این به این معنی نیست که همه‌ی روش‌های بازاریابی و روابط کسب‌و‌کار باید به‌صورت دیجیتال باشند بلکه به معنای آن است که دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به‌طور تضمین شده ارتباط شما با مردم و مشتری‌هایتان را حفظ کند. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO) بخش ثابت تمام استراتژی‌های بازاریابی محتوا است. درواقع سئو یک عنصر حیاتی برای هدایت مشتری‌ها به سمت کسب‌و‌کار شما از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین است. به عبارت دیگر دیجیتال مارکتنیگ بازاریابی به روش مدرن و امروزی است. مراحلی که در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت آورده شده است به شما کمک می‌کند که بتوانید ترافیک حاصل از جستجو در موتورهای جستجو را برای سایت خود افزایش دهید. این راه‌ها نیازی به اختصاص دادن بودجه‌ی زیاد ندارند و برای کسب‌و‌کارهای کوچک بسیار مناسب هستند.

seo

سئوی خود را به گوگل محدود نکنید

اگر دنبال معنی کلمه‌ی موتور جستجو بگردید بدون شک در تعریف آن به کلمه‌ی گوگل برخورد خواهید کرد. کلمه‌ی موتور جستجو برای بسیاری از افراد ‌معادل با گوگل است. گوگل یکی از مبتکران اصلی جستجوی آنلاین است. بنابراین این موتور جستجو یک دروازه‌ی مهم برای هدایت کسب‌و‌کار شما به سمتی است که بتواند توسط جستجوی کاربران در اینترنت پیدا شود. با این حال گوگل تنها موتور جستجوی پرطرفدار نیست. با محدود کردن سئوی خودتان به سمت کسب رتبه‌ی بهتر در گوگل ممکن است شانس‌ بزرگی برای رشد کسب‌و‌کار خودتان را از دست بدهید.

محلی فکر کنید

هیچ چیزی مانند اجتماعی که در آن حضور دارید و زندگی می‌کنید برای کسب‌و‌کار شما مهم نیست. اگر می‌خواهید کسب‌و‌کار کوچکتان در میان رقبا بدرخشد باید روی حضور پررنگ خودتان در محدوده‌ی محلی تمرکز کنید. سئوی محلی حرف اول را در استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌و‌کارهای کوچک می‌زند. موتورهای جستجوی محلی زیادی وجود دارند که می‌توانند کسب‌و‌کار شما را به افراد مشتاقی که در اطرافتان هستند معرفی کنند. ۴ روش زیر به بهبود سئوی محلی شما کمک می‌کنند.

yelp

۱- حضور خود را در Yelp پررنگ کنید

اغلب موتورهای جستجو لیست‌های Yelp را در الگوریتم‌های خود فهرست بندی می‌کنند. بنابراین داشتن یک پروفایل فعال در این سایت و استفاده از کلمات کلیدی در آن به شما کمک می‌کند که کسب‌و‌کارتان در بین رقبای موجود در بازار برجسته شود. Yelp یک وب‌سایت است که در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شده است و به کاربران اجازه می‌دهد که به اطلاعات تماس، عکس‌ها و نقشه‌ی شرکت‌ها و موسساتی که در اطراف آن‌ها فعالیت می‌کنند دسترسی داشته باشند. این وب‌سایت به‌طور میانگین ۱۴۵ میلیون بازدیدکننده در ماه دارد که ۷۰ درصد آن از طریق موبایل انجام می‌شود. این نشان می‌دهد بسیاری از افراد زمانی که بیرون از منزل هستند در این وب‌سایت جستجو می‌کنند و بر اساس لیست‌های این سایت تصمیم می‌گیرند که از کجا خرید کنند. برای اینکه بتوانید تاثیر بهتری روی کاربران بگذارید باید سعی کنید که پروفایل جذابی در این وب‌سایت داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا مردم در مورد محصولات یا خدمات شما نقد بنویسند. فاکتور اصلی رتبه‌بندی سیستم Yelp بر اساس نقدهایی است که کاربران برای شما می‌نویسند. بنابراین ارائه‌ی خدمات خوب به مشتری‌ها و گرفتن نظرات مثبت از آن‌ها به رتبه‌بندی بهتر پروفایل شما کمک می‌کند.

یکی از استراتژی‌های موفق بازاریابی در کسب‌و‌کارهای کوچک این است که از اپلیکیشن‌های موبایل برای قدرتمندتر کردن پروفایل خود در Yelp استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال کسب‌و‌کارهای کوچک از تعیین کننده‌های محدوده‌ی جغرافیایی برای نوتیفیکیشن دادن به کاربران استفاده می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند همان لحظه‌ای که در مغازه یا فروشگاه آن‌ها حضور دارند برایشان نقد بنویسند. بهترین زمان برای درخواست از مشتری‌ها برای نوشتن نقد درست در زمانی است که از فروشگاه شما خرید کرده‌اند یا یک وعده‌ی غذایی را در رستوران شما میل کرده‌اند.

social network

۲- در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی را در حضور آنلاین کسب‌و‌کار شما ایفا می‌کنند. طبق اعلام TechCrunch (سایت بررسی محصولات جدید اینترنتی و اخبار فناوری) روزانه ۲ میلیارد جستجو در فیسبوک انجام می‌شود. بنابراین حضور در شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که نباید در دیجیتال مارکتینگ نادیده گرفته شود. کلید اصلی بهبود سئو در شبکه‌های اجتماعی این است که فعال باشید. فعال بودن در چند شبکه‌ی اجتماعی برای کسب‌و‌کارهای جدید چالش بزرگی است. راه‌هایی که در ادامه آورده شده است در انجام این کار به شما کمک می‌کنند.

اطلاعات مفید به اشتراک بگذارید

  • به‌روزرسانی‌های جدید محصولات
  • اخبار مرتبط با موضوعات پرطرفدار در صنعت خودتان
  • داستان موفقیت مشتری‌ها
  • اطلاعیه‌ی تخفیف‌ها
  • اطلاعات فروشگاه‌ها
  • معرفی محصولات

کانال‌های خود را محدود کنید

حفظ فعالیت‌ها اولین چیزی است که در مورد شبکه‌های اجتماعی باید به یاد داشته باشید. بنابراین اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که مشتری‌های فعلی من در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. سپس می‌توانید تمرکز خودتان را روی بهبود دادن سئو و استراتژی‌های بازاریابی در آن شبکه‌ی اجتماعی متمرکز کنید. به‌عنوان مثال اگر مشتری‌هایتان در پینترست عضو نیستند نیازی به افزایش فعالیت در این شبکه‌ی اجتماعی نیست.

social network

با مشتری‌های خود معاشرت کنید

درگیر کردن مشتری‌ها ایده‌ای است که معمولا توسط کسب‌و‌کارهای کوچک به کار گرفته می‌شود. تنها پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی کافی نیست. شما باید فالوئرهایتان را با پست‌ها درگیر کنید. این یعنی باید به کامنت‌های آن‌ها پاسخ درست و مناسب بدهید. درواقع مطالعات نشان می‌دهد که ۶۷ درصد مشتری‌ها از یکی از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان وسیله‌ای برای خدمات پس از فروش استفاده می‌کنند. بنابراین پاسخ‌ ندادن به کامنت‌ها می‌تواند نتیجه‌ی بسیار بدی برای شما و برندتان داشته باشد.

از یک ابزار نظارت بر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

بعد از اینکه بهترین شبکه‌ی اجتماعی را برای فعالیت‌های خود انتخاب کردید باید فعالیت‌های خودتان را در آن مدیریت کنید. اپلیکیشن‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارند. به‌عنوان مثال Hootsuite، TweetReach، Klout و Buffer برنامه‌های خوب و رایگانی هستند که اطلاعات خوبی در مورد محتوا و میزان مشارکت مردم به شما می‌دهند. بسیاری از آن‌ها حتی اپلیکیشن موبایل نیز دارند و در پاسخ دادن کامنت‌ها به شما کمک می‌کنند. Red Mango یکی از نمونه‌های خوبی است که می‌توانید نکته‌های خوبی در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای سئو از آن یاد بگیرید. این شرکت ۷۶ هزار دنبال‌کننده در فیسبوک و ۵۴ هزار دنبال‌کننده در توییتر دارد. تیم بازاریابی این برند از ۳ تکنیک برای بازاریابی و نشان دادن فعالیت‌های خود به مشتری‌ها استفاده می‌کند: درگیر کردن مشتری‌ها، تخفیف دادن برای محصولات و به اشتراک گذاشتن تصاویر باکیفیت.

youtube

۳- ویدئوهای خود را در یوتیوب به اشتراک بگذارید

معمولا اکثر افرادی که قصد خرید کردن دارند نمی‌دانند که چه محصولی را باید خریداری کنند. خرید کردن از چند مرحله تشکیل می‌شود و شما باید با انتشار پست‌های مناسب حضور کسب‌و‌کارتان را در این مراحل تضمین کنید. بعضی از مشتری‌ها قبل از اینکه محصولی را بخرند دوست دارند طرز استفاده از آن را مشاهده کنند. بسیاری دیگر از آن‌ها به دنبال راهنمایی یا نصیحت برای خریدن یک محصول یا خدمات هستند. از آنجایی که تقاضا برای دیدن فیلم‌های آموزشی زیاد است بنابراین یوتیوب بهترین موتور جستجو برای این منظور است.

یوتیوب دومین بزرگ‌ترین موتور جستجو بعد از گوگل است که ماهیانه بیش از ۳ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شود. اگر هنوز به استفاده کردن از آن قانع نشده‌اید خوب است بدانید که ۵۹ درصد مردم ترجیح می‌دهند به جای خواندن یه مطلب یا یک پست در وبلاگ محتوای مورد نظر خود را به شکل ویدئو تماشا کنند. به یاد داشته باشید که همه چیز به فروختن محصولات ختم نمی‌شود. شما برای رشد کاربران خود در یوتیوب و افزایش وفاداری‌شان باید به آن‌ها نشان دهید که در زمینه‌ی کاری خود متخصص هستید. درست کردن ویدئوهایی که در مورد چگونه انجام شدن کاری توضیح می‌دهند به مشتری‌ها نشان می‌دهد که شما درباره‌ی همه‌ی جزئیات صنعت خود اطلاعات دارید. رعایت کردن موارد زیر به شما کمک می‌کند که کسب‌و‌کار خودتان را از طریق سایت یوتیوب عمومی‌تر کنید.

  • ویدئوهای کوتاه تهیه کنید
  • برای هر ویدئو توضیحات باکیفیت بنویسید
  • از عناوین توصیفی استفاده کنید
  • برای ویدئوها حاشیه‌نویسی داشته باشید
  • ویدئوهای خود را به یکدیگر لینک دهید
  • از تگ‌ها یا برچسب‌ها استفاده کنید
  • از thumbnail استفاده کنید
  • خودتان را با کاربران درگیر کنید

youtube

ساختن یک ویدئو کار سختی نیست. فقط کافی است یک دوربین و یک نرم‌افزار ویرایش داشته باشید. مطمئنا راهنمای ساختن ویدئو را نیز در سایت یوتیوب می‌توانید پیدا کنید. فراموش نکنید که درست کردن ویدئو یک راه ارزان برای قرار گرفتن در معرض دید عموم به‌صورت آنلاین است. همچنین یک راه عالی برای بهبود سئوی محلی است و به جذب مخاطب کمک بسیار زیادی می‌کند.

به یاد داشته باشید که خلاقیت راز به قدرت رسیدن در همه چیز است. شرکت BlendTec توانست از همین طریق بیش از ۱ میلیون بیننده برای ویدئوهای خود جذب کند. این شرکت یک شو به نام ?Will it Blend درست کرد و طی آن همه‌ی موادی که ترکیب‌نشدنی به نظر می‌رسیدند را باهم مخلوط کرد. این ویدئو بینندگان را به خریدن مخلوط‌کننده‌های این شرکت تشویق کرد. بعد از گذشت ۱۰ سال از پخش شدن ویدئوهای این شوی تبلیغاتی شرکت سازنده‌ی آن اعلام کرد که توانسته است از طریق بهبود سئو در یوتیوب رشد ۱۰۰۰ درصدی برای فروش محصولات خود داشته باشد.

quora

۴- به سوالات در سایت Quora پاسخ دهید

سایت Quora سایتی است که کاربران سوال‌های خودشان در زمینه‌های مختلف را در آن می‌پرسند و کاربران دیگری که پاسخ سوال‌ها را می‌دانند به آن ها جواب می‌دهند. Quora حدود ۱۹۰ میلیون کاربر دارد. این سایت در حال تبدیل شدن به یک منبع بزرگ است که مردم می‌توانند پاسخ همه‌ی سوالات خود را در آنجا پیدا کنند. بنابراین این سایت یک موتور جستجو برای افرادی است که برای سوالات خود به دنبال جواب هستند. شما نیز برای بازاریابی کسب‌و‌کار خود می‌توانید به سوالات مربوطه در حوزه‌ی فعالیت کسب‌و‌کارتان پاسخ دهید. هدف همه‌ی استراتژی‌های سئو این است که یک برند را به مردم شناسایی کند و حضور آن در فعالیت‌های مرتبط به صنعتی که در آن فعالیت می‌کند را افزایش دهد. Quora نیز مانند یک موتور جستجو برای بهبود دادن سئوی شما کمک می‌کند و استفاده از آن دارای مزایای زیر است:

  • می‌توانید مخاطبان هدف را در زمانی که دنبال پاسخ برای پرسش‌هایشان هستند شناسایی کنید.
  • می‌توانید شهرت خودتان را در میان  همکاران و مشتری‌ها افزایش دهید.
  • می‌توانید به‌راحتی وب‌سایت و محتوای خود را ترفیع دهید.

گیل دمپسی (Gail Dempsey) صاحب یک کسب‌و‌کار کوچک مرتبط با بازاریابی است که توانسته است از طریق این سایت کسب‌و‌کار خود را رشد دهد. او در این سایت به پرسش‌هایی که در زمینه کاری‌اش بوده پاسخ داده است و در تمام پاسخ‌های خود لینک یک مطلب مرتبط با موضوع سوال را قرار داده است و این کار باعث شده که ترافیک سایتش بالا برود.

یکی از نکاتی که در استفاده از سایت Quora به‌عنوان یک موتور جستجو باید به یاد داشته باشید این است که هرگز نباید از لحن بازاریابی و تبلیغاتی برای معرفی سایت خودتان به کاربران استفاده کنید. شما در این سایت باید دانش باارزش خود را در اختیار دیگران قرار دهید. درواقع کاربران بر همین اساس به شما اعتماد می‌کنند و پیشنهاد شما برای وارد شدن به سایتتان را می‌پذیرند.

شاید احساس کنید که برخی از راه‌های توضیح داده شده در این مقاله کاربرد زیادی برای ما در ایران ندارند. خوشبختانه سایت‌های زیادی وجود دارند که خدمات مشابهی برای شما ارائه می‌دهند و با یک جستجوی ساده می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید.

منبع entrepreneur

مقاله های مرتبط

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده