کانن و فقدان نوآوری در دوربین‌های جدید آن

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
جیسون فوتریل معتقد است که Canon، شرکت سازنده‌ی دوربین مورد علاقه‌ی او، دیگر مانند گذشته نوآوری ندارد.
تبلیغات

جیسون فوتریل که یک نویسنده و عکاس استرالیایی است، علاقه‌ی شدیدی به دوربین‌های کانن دارد و یکی از طرفداران پروپا قرص این شرکت است؛ اما اعتقاد دارد که کانن دیگر همانند سابق نوآوری ندارد.

جیسون از سالیان طولانی مشتری کانن بوده است و نسل‌های زیادی از دوربین‌های این شرکت از قبیل دوربین کامپکت Canon IXUS ۴۰ و چندین دوربین فول‌فریم و کراپ کانن را خریداری کرده است. او تعداد زیادی لنز کانن دارد که اکثر آن‌ها از سری «L» هستند، لنز‌هایی که وی معتقد است بهترین لنز‌های بازار هستند. جیسون همواره خرید دوربین‌های کانن و سایر تجهیزات آن را به تمام اطرافیان خود پیشنهاد می‌کند و اعتقاد دارد که هیچ کسی به اندازه وی در تبلیغ و حمایت از محصولات این شرکت شور و اشتیاق ندارد.

Canon 5D Mark II / کانن

اما جیسون بر این باور است بعد از معرفی دوربین 5D Mark II در ماه مارچ ۲۰۰۸، کانن دوربینی را معرفی نکرده است که طرفدارانش را به طور واقعی هیجان‌زده کند. وی اعتقاد دارد که دوربین 5D Mark II آخرین نسل این سری است که کانن در آن نوآوری نشان داده است.

5D Mark II برای اولین بار قابلیت‌های حرفه‌ای فیلم‌برداری را در رده دوربین‌های فول‌فریم SLR به ارمغان آورد. این قابلیت‌ها قواعد بازی را برای بسیاری از عکاسان و به‌خصوص فیلم‌برداران تغییر داد؛ چون باعث شد هم عکاسان و هم فیلم‌برداران به دوربین‌های SLR روی بیاورند و در نتیجه بار کمتری را حمل کنند و همچنین از هزینه‌های سنگین تجهیزات فیلم‌برداری پرهیز کنند.

Canon with ND Filter / دوربین کانن با فیلتر ND

من همیشه از دوربین‌های کانن استفاده می‌کنم، اگرچه دوربین شرکت‌های دیگر را هم برای بررسی امتحان کرده‌ام. امیدوارم که در آینده نیز از دوربین‌های کانن استفاده کنم.

بعد از دوربین 5D Mark II، کانن مدل‌های جدید زیادی را معرفی کرده است که همگی آن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند؛ ولی با به‌روز‌رسانی هر نسل، قیمتشان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ بدون اینکه در آن‌ها تغییرات زیادی از نظر فناوری و نوآوری ایجاد شود. 5DS و 5DS R اولین دوربین‌های SLR همه منظوره بودند (بدون در نظر گرفتن سری 1D یا دوربین‌های هم‌رده رقبا که به نظر جیسون از لحاظ کامل بودن قابلیت‌ها، همه منظوره نیستند) که در بازار قیمتی حدود ۳۷۰۰ دلار داشتند.

جیسون این دوربین ۳۷۰۰ دلاری را که عملکردی فوق‌العاده و سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دارد، خرید؛ اما وی معتقد است که هنگام کار با این دوربین، هیچ تفاوتی با دوربین 5D Mark III خود که به مدت ۳ سال و نیم از آن استفاده می‌کرد، حس نکرد. به نظر وی، گستره‌ی دینامیکی این دوربین اصلا به 5D Mark III نزدیک نیست و در‌نتیجه با دوربین‌های رقیب مانند سونی a7R II یا نیکون D810 (یا D850 که به تازگی معرفی‌شده)، برابری نمی‌کند. جیسون اعتقاد دارد که در واقع ۱۰۰ دلار برای هر مگاپیکسل بیشتر دوربینی که در بسیاری از جهات عملکرد ضعیف‌تری از 5D Mark III دارد، پرداخت کرده است؛ دوربینی که بدنه آن نیز برجستگی‌های ظریف بدنه 5D Mark III را ندارد. هیچ ویژگی دوربین 5DS/5DS R باعث نمی‌شود کاربر آن احساس داشتن یک دوربین ۳۷۰۰ دلاری را داشته باشد.

دو دوربین معروف دیگر کانن، 5D Mark IV و 6D Mark II هستند. Mark IV دوربینی عالی است، ولی این دوربین هم شبیه نسل‌های پیشین سری 5D است، با این تفاوت که صفحه نمایش آن لمسی است. دوربین 650D با سنسور کراپ که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، صفحه نمایش لمسی داشت و دوربین‌های بالارده تمام شرکت‌های بزرگ رقیب نیز این قابلیت را دارند؛ بنابراین نمی‌توان آن را نوآورانه نامید.

عملکرد در نور کم و گستره‌ی دینامیکی 5D Mark IV بدون شک نسبت به 5D Mark III پیشرفت کرده است، ولی وقتی افزایش قیمت از ۳۵۰۰ دلار به ۵۰۰۰ دلار (دلار استرالیا) در نظر گرفته شود، انتظار عملکردی بهتر از نسل جدید می‌رود. افزایش قیمت دوربینی که فقط جایگزین نسل قبل خود می‌شود، قابل درک نیست؛ اینگونه به نظر می‌رسد که کانن تصمیم گرفته که 5D Mark IV می‌تواند قیمتی همانند 5DS و 5DS R داشته باشد و در نتیجه قیمت آن را افزایش داده است.

دوربین 6D Mark II متاسفانه در بسیاری از بررسی‌ها به خصوص عملکرد ایزو و گستره‌ی دینامیکی بد ظاهر شده است. نسل قبل این دوربین در بسیاری از زمینه‌ها بهتر عمل می‌کند و قیمت آن نیز در زمان معرفی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار (دلار استرالیا) از 6D Mark II ارزان‌تر بود. اگر این دوربین افزایش قیمت نداشت، راحت‌تر می‌شد آن را به کسانی که می‌خواهند به دوربین‌های فول‌فریم روی بیاورند، پیشنهاد کرد. قیمت و عملکرد نه چندان خوب 6D Mark II، دو عامل منفی این دوربین بودند.

صفحه نمایش لمسی نسل‌ فعلی دوربین‌های کانن را نمی‌توان نوآورانه نامید.

چندین سالی است که نبود نوآوری در دوربین‌های کانن حس می‌شود؛ در حالی‌که همه‌ی رقبای بزرگ کانن از جمله نیکون، ویژگی‌های جدیدی را در دوربین‌های خود به‌همراه سنسوری باکیفیت معرفی می‌کنند. دوربین نیکون D850 که به تازگی معرفی شد، همان چیزی است که کاربران کانن از این شرکت در سال‌های اخیر انتظار داشتند و شاید هم‌اکنون به طرفداران نیکون حسادت می‌کنند. معرفی D850 توسط نیکون، همان حس معرفی محصولات جدید اپل را می‌دهد که بسیاری از مردم راجع‌به آن بحث و گفت‌وگو می‌کنند و نظر مثبتی نسبت به آن دارند.

سونی A9، دوربینی است که قواعد بازی را برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تغییر داد. دوربین a7R II نیز که بیش از دو سال از عرضه آن می‌گذرد، هنوز هم از نظر کیفیت عکس در زمینه عکاسی حرفه‌ای از طبیعت پیشرو است. شاید به دلیل سهم فروش بالای لنز‌های کانن در بازار، این شرکت از ورود به بازار دوربین‌های بدون آینه امتناع می‌کند؛ ولی این موضوع می‌تواند برای کانن گران تمام شود، چون سونی و فوجی به رشد مثبت خود ادامه می‌دهند. به طور حتم راهی وجود دارد که کانن بتواند لنزهای سری «L» فعلی خود را با دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه سازگار کند.

فوجی، شرکتی است که همانند سونی به‌سرعت نوآوری‌های جدید ارائه می‌کند. Fuji GFX 50S، دوربینی است که می‌توان کل روز راجع به آن صحبت کرد. این دوربین به هر کسی که ۸,۴۹۹ دلار بودجه برای خرید دوربین و یک لنز دارد، پیشنهاد می‌شود. GFX 50S در این بازه‌ی قیمتی نزدیک‌ترین عملکرد را به یک دوربین «مدیوم‌فرمت» دارد و به همه عکاسان حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود تا آینده‌ی عکاسی دیجیتال را درک کنند.

FujiFilm GFX 50S / دوربین فوجی

GFX 50S دوربینی است که هر عکاسی باید حداقل یک‌بار آن را امتحان کند. عملکرد و کیفیت عکس این دوربین را باید ببینید تا باور کنید. GFX 50S یک نوآوری واقعی از برند فوجی است.

به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری که شرکت فوجی برای دوربین‌هایش منتشر می‌کند باعث می‌شود که دوربین‌های این شرکت تا زمان زیادی بعد از خرید حس تازگی به کاربرانش بدهند. «Magic Lantern» نرم‌افزاری غیررسمی است که یک‌سری قابلیت‌های مفید مانند فیلم‌برداری خام، «Focus Peaking»، فاصله‌سنج، «Zebra Overlays» و ... به دوربین‌های کانن اضافه می‌کند؛ ولی اینکه چرا این قابلیت‌های مفید در نرم‌افزار رسمی کارخانه دوربین‌های کانن دیده نمی‌شود، جای سوال است.

نرم‌افزار «Magic Lantern» اکثر قابلیت‌های دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی و فوجی را به کانن می‌آورد ولی تاثیری بر عملکرد سنسور و گستره‌ی دینامیکی ندارد. تمام برند‌های دوربین که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، از سنسور‌های ساخت سونی استفاده می‌کنند. دلیل پیشرفت فوق‌العاده سونی در کیفیت عکس و گستره‌ی دینامیکی در واقع نتیجه به کارگیری استراتژی جدید در مدل تجاری این شرکت بود که چند سال پیش ساختار کسب‌وکار خود را تغییر دادند و بر اولویت‌ها تمرکز کردند؛ این استراتژی موفق بود و اکنون سنسور‌های سونی در صنعت عکاسی بهترین هستند.

نرم‌افزار Magic Lantern

«Magic Lantern» قابلیت‌های بسیاری را به دوربین‌های کانن اضافه می‌کند که باید در نرم‌افزار رسمی کارخانه موجود باشند. برای استفاده از «Magic Lantern» نیازی نیست نرم‌افزار رسمی دوربین را تغییر دهید، شما فقط آن را در کارت حافظه‌ی SD دوربین کپی می‌کنید و نرم افزار پس از روشن شدن دوربین به‌راحتی اجرا می‌شود.

جیسون بر اساس تجارب گذشته خود معتقد است که چرخه عمر محصولات کانن معمولا سه‌ونیم تا چهار سال است؛ بنابراین حداقل سه سال دیگر از چرخه‌ی عمر 5D Mark IV باقی مانده است قبل از اینکه با نسل جدیدی جایگزین شود. این دوربین که پرچم‌دار فعلی و همه‌منظوره‌‌ی کانن است، هم‌اکنون در مقایسه با رقبا قدیمی به‌نظر می‌رسد. 5D Mark IV در گستره‌ی دینامیکی با سونی a7R II برابری نمی‌کند. نیکون D850 از همه نظر یک دوربین موفق و فوق‌العاده است؛ و در برابر شاهکار جدید سونی، a7R III، که به تازگی معرفی شده، حرفی برای گفتن ندارد.

اگر سونی با دوربین‌های سری آلفا به همین مسیر ادامه دهد، آن سه سال چرخه‌ی عمر محصول که جیسون تخمین می‌زند، سه سال بسیار سختی برای کانن خواهند بود. همچنین راجع‌به مگاپیکسل نیز، اگرچه زیاد مهم نیست، رزولوشن ۳۰ مگاپیکسلی 5D Mark IV در مقایسه با رزولوشن ۴۲+ رقبا کمی ناامید کننده است و کانن می‌تواند بهتر از این عمل کند.

Canon 5D Mark IV / کانن

Canon 5D Mark IV دوربین بسیار خوبی است؛ اگرچه وقتی با توجه به قیمت و مشخصات، آن را با رقبا مقایسه می‌کنیم، سخت است که این دوربین را به کسی پیشنهاد کنیم. مدل‌های جدید نیکون، فوجی و سونی a7R II از نظر کیفیت عکس بهتر عمل می‌کنند. اگرچه عوامل دیگری نیز هست که باید آن‌ها را در نظر گرفت، اما وقتی صحبت از نوآوری باشد، نمی‌توانیم بگوییم که 5D Mark IV نوآورانه‌ترین دوربین بازار است.

اگرچه شایعاتی مبنی‌بر معرفی یک دوربین فول‌فریم بدون‌‌آینه‌ی کانن در سه ماهه‌ی چهارم  ۲۰۱۸ به‌گوش می‌رسد، اما هنوز یک‌ سال تا آن زمان باقی مانده است؛ یک سال کامل تا کانن احتمالا اولین نسل دوربین فول‌فریم بدون آینه‌ی خود را معرفی کند در حالی‌که رقبا وارد نسل سوم یا چهارم می‌شوند. مثالی بارز راجع به این موضوع، ورود GoPro به بازار پهپاد‌ها است، بازاری که DJI در آن نوآوری می‌کند و چندین نسل از محصولات خود را معرفی کرده است. جیسون امیدوار است که کانن خیلی دیر وارد بازار دوربین‌های بدون آینه نشود و نیز برخلاف پهپاد GoPro Karma که از آسمان سقوط می‌کرد، نسل اول دوربین‌های بدون‌آینه‌ی کانن بدون مشکل باشند.

جیسون از اینکه چنین مقاله‌ای می‌نویسد، غمگین است؛ ولی باور دارد که باید به این موضوع اشاره می‌شد. برند کانن از زمانی که جیسون اولین دوربین دیجیتال خود را خرید، بخش بزرگی از زندگی عکاسی وی بوده است و با تمام وجود امیدوار است برای سال‌های آتی نیز کانن گزینه‌ی او باشد. عکاسان بسیاری هستند که وفاداری خاصی به یک برند ندارند و به برند‌های دیگری مثل سونی روی آورده‌اند. گزینه‌های وسوسه‌کننده‌ی دیگری مانند فوجی GFX 50S نیز باعث می‌شوند مردم به برند‌های دیگر فکر کنند.

مشکل نبود نوآوری در محصولات کانن برای جیسون قابل درک نیست، وی ازاین‌که کانن بزرگ‌ترین برند دوربین در صنعت عکاسی، نمی‌تواند مانند نیکون، سونی و فوجی طرفدارانش را هیجان زده کند، شاکی است. جیسون امیدوار است که کانن با معرفی محصولات آینده‌ی خود، جامعه‌ی عکاسی را هیجان‌زده کند و خریداران دوربین‌های کانن به استفاده از آن افتخار کنند.

نظر شما راجع‌ به گفته‌های جیسون چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات