مقایسه آئودی e-tron، جگوار I-Pace و مرسدس بنز EQ؛ برترین شاسی بلندهای الکتریکی لوکس

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی لوکس الکتریکی توسط تسلا موتورز در طول چهار سال، اولین موج بزرگ خودروهای الکتریکی دوربرد از طرف خودروسازان لوکس در راه است. با زومیت همراه شوید تا با سه شاسی‌بلند الکتریکی لوکس آینده آشنا شوید.
تبلیغات

اولین خودروهای الکتریکی این موج، سدان‌های رقیب تسلا مدل اس نیستند؛ بلکه کراس‌اوورهایی هستند که ظاهرا مدل ایکس این خودروساز سیلیکون ولی را نشانه گرفته‌اند.

در سال‌ گذشته، آئودی، جگوار و مرسدس بنز همگی از شاسی‌بلندهای الکتریکی مفهومی خود در نمایشگاه‌های خودروی مهم رونمایی کرده‌اند. هرچند هر سه خودروساز، مدل‌های آینده‌ای را که قرار است تولید کنند، رونمایی کرده‌اند؛ اما هیچ‌یک از این شاسی‌بلندهای الکتریکی لوکس حداقل تا سال ۲۰۱۸ به بازار نخواهند آمد. تا آن زمان، بیایید ببینیم بر اساس مدل‌های مفهومی باید در انتظار چه چیزی باشیم.

آئودی e-tron

در بین سه خودروساز مذکور، آئودی اولین خودروسازی بود که از طرح خود برای ارائه‌ی یک شاسی‌بلند الکتریکی پرده برداشت. آئودی برنامه‌ی عرضه‌ی این خودرو در سال ۲۰۱۸ را حتی قبل از معرفی مدل مفهومی ای-ترون کواترو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ اعلام کرد.

Audi e-tron

نسخه‌ای که قرار است تولید شود به نام ای-ترون خوانده می‌شود، فرمتی که به آئودی کواتروی اصلی اشاره دارد و سیستم‌های چهارچرخ‌ محرک معروف این خودروساز را معرفی می‌کند. 

اجزای پیشرانه و بیشتر خصوصیات ظاهری مدل مفهومی ای-ترون کواترو به احتمال زیاد در مدل تولیدی ای-ترون پیاده‌سازی خواهد شد. مدل مفهومی از روند فعلی کراس‌اوورهای کوپه، با ارتفاع کم در ترکیب با المان‌های ظاهری شاسی‌بلندهای سنتی، پیروی می‌کند. این مدل مفهومی از یک بسته‌ی باتری لیتیوم-یونی ۹۵ کیلووات ساعتی و سه موتور الکتریکی، یکی در جلو و دوتا در عقب بهره می‌برد که مجموعا قدرت ۳۶۹ کیلووات (۴۹۶ اسب بخار) و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر ارائه می‌کند.

آئودی مدعی شده است این خودرو می‌تواند با یک‌بار شارژ، بر اساس سیکل آزمایش بسیار خوش‌بینانه‌ی اروپایی، مسافت ۴۹۶ کیلومتر طی کند. رده‌بندی مسافت قابل پیمایش این خودرو احتمالا در تست مشابه آمریکایی EPA تا ۳۰٪ کمتر خواهد بود.

Audi e-tron

آئودی همچنین ادعا کرده است که مدل مفهومی ای-ترون کواترو می‌تواند در ۴.۶ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن در مقدار ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت محدود شود.  باتری‌های لیتیوم یونی آن توسط کارخانه‌های کره‌ای LG Chem و Samsung SDI تأمین خواهد شد. این خودرو قرار است در یکی از کاخانه‌های فعلی آئودی در بروکسل تولید شود.

طبق اعلام آئودی، شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ سریع DC با ظرفیت شارژ ۱۵۰ کیلووات برای دارندگان ای-ترون ساخته خواهد شد، با این حال هنوز نحوه‌ی ساخت این ایستگاه‌ها در ایالات متحده نامعلوم است.

جگوار I-Pace

جگوار پس از رونمایی از مدل مفهومی آی-پیس در نمایشگاه خودروی لس آنجلس ۲۰۱۶، اعلام کرد این خودرو در سال ۲۰۱۸ از خط تولید خارج خواهد شد؛ یعنی چند ماه پس از عرضه‌ی آئودی ای-ترون. انتظار می‌رود نمونه‌ی تولیدی دارای ظاهری مشابه مدل مفهومی باشد؛ یعنی ظاهری بسیار تخیلی که از خودروی شاسی‌بلند مرسوم بسیار متمایز است.

Jaguar I-Pace

مدیر طراحی جگوار در نمایشگاه خودروی لس آنجلس گفت آی-پیس، که از یک طراحی هجومی و برآمدگی‌های عضلانی در اطراف چرخ‌ها بهره می‌برد، از سوپرخودروی جگوار C-X75 الهام گرفته شده است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد؛ اما هیچ‌گاه به مرحله‌ی تولید نرسید.

در کف این خودروی مفهومی یک بسته‌ی باتری لیتیوم یونی ۹۰ کیلووات ساعتی با سلول‌های تولیدشده توسط LG Chem قرار دارد که جگوار ادعا کرده قادر است مسافت ۳۵۲ کیلومتر بر اساس سیکل آزمون EPA با یک‌ بار شارژ طی کند.

Jaguar I-Pace

آی-پیس از دو موتور الکتریکی، یکی در محور جلو و دیگر در محور عقب، بهره می‌برد که هریک توانایی تولید ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب بخار)‌ قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور دارد. جگوار مدعی شده این خودرو قادر است در ۴ ثانیه از سر‌عت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. آی-پیس به‌صورت استاندارد از سیستم شارژ سریع DC بر اساس پروتکل CCS استفاده می‌کند.

جگوار قرداد مونتاژ خودروهای خود را با کارخانه‌ی اتریشی مگنا اشتایر منعقد خواهد کرد که قرار است این شاسی‌بلندهای الکتریکی را در مارس یا آوریل ۲۰۱۸ تولید کند.

مرسدس بنز EQ

شاسی‌بلند الکتریکی مرسدس بنز نه‌تنها اولین خودروی الکتریکی دوربرد تولید انبوه این خودروساز لوکس آلمانی است، بلکه برند زیرمجموعه‌ی EQ را مشابه برند ‌BMW i را پایه‌گذاری کرده است.

Mercedes Benz EQ

مرسدس اعلام کرده است حداقل ۱۰ خودروی الکتریکی تحت برند زیرمجموعه‌ی EQ تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد کرد. اولین خودرو از این مجموعه، شاسی‌بلند الکتریکی خواهد بود که به‌صورت یک مدل مفهومی به نام Generation EQ در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد.

مدل مفهومی Generation EQ، با سقفی قائم و سطوح کناری نسبتا ساده، متداول‌ترین و مرسوم‌ترین طراحی ظاهری را در میان سه خودروی معرفی‌شده دارد.

در زیر پوست، دو موتور الکتریکی وظیفه‌ی تأمین نیروی این خودرو را بر عهده دارند که همچون جگوار هر یک روی یکی از محورها قرار دارند و مجموعا می‌توانند ۳۰۰ کیلووات (۴۲۰ اسب بخار) قدرت تولید کنند. مرسدس ادعا کرده است که شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو زیر ۵ ثانیه خواهد بود.

Mercedes Benz EQ

این خودرو از یک بسته‌ی باتری ۷۰ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی بهره می‌برد که سلول‌های لیتیوم یونی آن توسط بخش Accumotive Division کارخانه‌ی مادر مرسدس یعنی دایملر آلمان تأمین می‌شود.

مرسدس مسافت قابل پیمایش ۵۰۰ کیلومتر برای این خودرو اعلام کرده است؛ اما مشابه آئودی ای-ترون، این مسافت احتمالا بر اساس سیکل آزمون اروپایی اندازه‌گیری شده است و رده‌بندی هم‌ارز آمریکایی تا حدودی کمتر خواهد بود.

این بود آنچه تاکنون از این سه شاسی‌بلند الکتریکی لوکس می‌دانیم. به نظر شما کدام‌یک از این خودروها جذاب‌تر خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات