توسعه مهارت‌ها با دوره‌های آموزشی در پلتفرم‌های آنلاین

شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
آموزش آنلاین
وبسایت‌های آموزش آنلاین خارجی و ایرانی زیادی وجود دارند که دوره‌های آموزشی مختلفی ارائه می‌کنند. در ادامه تعدادی از بهترین وبسایت‌ها را معرفی می‌کنیم
تبلیغات

شاید شما نیز قصه‌های مختلفی را از بزرگ‌ترهای فامیل درباره سختی کسب علم و یادگیری و درس خواندن شنیده باشید. زمانی که باید زیر نور شمع و با گذر از مسیرهای صعب‌العبور در برف و باران راهی مدرسه می‌شدند. ممکن است کمی اغراق‌آمیز به‌نظر برسد؛ اما بدون شک افرادی بوده‌اند که چنین تجربه‌هایی را داشته‌اند.

تا همین ۱۵ سال پیش خیلی از دانشجوها برای انجام یک کار تحقیقاتی باید چندین و چند کتاب را بررسی و مطالعه می‌کردند. دهه شصتی‌ها حتی برای دیدن نتایج کنکور سراسری باید بین هزاران اسم نام خود را از بین کاغذهای «پیک سنجش» بیرون می‌کشیدند؛ اما حالا همه‌ی این‌ها چند کلیک با افراد فاصله دارند و خیلی دیگر از پروژه‌ها و کارهای تحقیقاتی با خرید لپ تاپ دانشجویی به‌راحتی انجام می‌شود.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری سبک و سیاق آموزش و یادگیری نیز تغییر کرده است و جدای از ابزار پیشرفته مثل پروژکتورها یا تخته‌های هوشمند، پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی مختلفی وجود دارند که برنامه‌های آموزشی مختلفی در انواع رشته‌ها و مهارت‌ها ارائه می‌کنند و به‌راحتی می‌توانید با عضویت در آن‌ها در هر مهارتی آموزش ببینید و تبحر پیدا کنید.

ویژگی‌های پلتفرم‌های آموزش آنلاین

انواع وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزش آنلاین خارجی و ایرانی ویژگی‌های فراوانی دارند که هرکدام می‌تواند با دیگری با توجه به هدف و مخاطب آن پلتفرم در جزئیات تفاوت‌هایی داشته باشد. برای مثال، ممکن است یکی از پلتفرم‌ها دوره‌های رایگان داشته باشد درحالی‌که پلتفرم دیگر فقط دوره‌هایی ارائه می‌کند که برای بهره‌مندی و شرکت در آن‌ها لازم است هزینه یا حق اشتراک بپردازید.

آموزش آنلاین

امکان ذخیره و دانلود محتوای آموزشی نیز دیگر ویژگی‌ای محسوب می‌شود که بهتر است آن را مدنظر قرار دهید، زیرا گاهی شاید در شرایطی باشید که امکان استریم آنلاین مستقیم از وب‌سایت آموزش آنلاین وجود نداشته باشد.

دیگر نکته‌ای که در انتخاب پلتفرم آنلاین آموزش می‌تواند اثرگذار باشد، تعداد دوره‌ها و گستره‌ و کیفیت آن‌ها است. البته، معمولاً کم پیش می‌آید که در پلتفرمی دوره‌ای ناتمام بماند؛ اما به‌هرحال قبل‌ از تلاش برای شروع دوره مطمئن باشید موارد آموزشی تکمیل شده‌اند.

امکان دریافت گواهینامه معتبر پس‌ از پایان دوره آموزشی وجود داشته باشد

ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در پلتفرم نیز جز مواردی است که باید به آن توجه داشت به‌خصوص برای کاربران با آی‌پی ایران این موضوع می‌تواند اهمیت پیدا کند. همچنین اگر دریافت گواهی معتبر از پلتفرم جزو اولویت‌های شما است، حتماً این مورد را بررسی کنید.

در نهایت، پشتیبانی و طرح‌ها یا دوره‌های غیررایگان با قیمت منصفانه می‌تواند در آخرین مرحله مورد توجه قرار بگیرد. حتی اگر در دوره رایگانی ثبت‌نام کرده‌اید ممکن است همچنان بخشی از مشکلات تحت پشتیبانی قرار بگیرند؛ بنابراین این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید.

در ادامه، چند نمونه از بهترین وب‌سایت های رایگان آموزش خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با توجه به نیازتان از دوره‌های رایگان یا پولی آن‌ها بهره‌مند شوید.

بهترین ‌وب‌سایت‌های آموزش آنلاین خارجی

خلاصه‌ای از بهترین وب‌سایت‌های آموزش آنلاین خارجی را در ادامه مشاهده می‌کنید که بدون رتبه‌بندی در فهرست قرار گرفته‌اند.

Coursera

Coursera

امکان ندارد که صحبت از دوره و آموزش آنلاین باشد و اسمی از Coursera به‌ میان نیاید. این پلتفرم با بیش‌ از هزاران دوره مختلف از انواع رایگان و غیررایگان دردسترس افرادی قرار دارد که تشنه یادگیری هستند و البته تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند تا با کمک دوره‌های آن مهارت‌های خود را توسعه دهند. Coursera به‌عنوان یکی از بهترین سایت های جهان شناخته می‌شود که در حوزه آموزش فعالیت می‌کند.

علاوه‌براین، امکان دریافت گواهینامه نیز برای هر دوره وجود دارد که در آن صورت برای تمام دوره‌ها چه رایگان و چه پولی باید هزینه‌ای پرداخته شود. همین حالا می‌توانید با ساخت حساب کاربری در پلتفرم Coursera از جدیدترین دوره‌ها بهره‌مند شوید و آموزش را براساس سرعت یادگیری و زمان خود به پایان برسانید.

پلتفرم edX

وب سایت آموزش آنلاین edX

پلتفرم edX توسط دانشگاه‌های هاروارد و MIT راه‌اندازی شده‌اند و در حال حاضر بیش‌ از ۲۵۰ مؤسسه آموزشی دیگر نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند تا بیشتر از ۴ هزار دوره آنلاین ارائه کنند. از دوره‌های بوت‌کمپ برنامه‌نویسی و امنیت سایبری تا مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس در همکاری با دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین در این پلتفرم فراهم شده است.

ثبت نام در پلتفرم edX رایگان است و اکثر دوره‌های پلتفرم نیز به‌صورت رایگان دردسترس قرار می‌گیرند؛ اما برای دریافت گواهینامه معتبر باید هزینه‌ای پرداخته شود. همچنین، می‌توایند با نصب برنامه این پلتفرم روی گوشی اندروید یا آیفون به‌راحتی در کلاس‌های آن شرکت کنید یا حتی آن‌ها را روی گوشی ذخیره کنید.

بعد از تکمیل دوره آموزشی این فرصت را خواهید داشت تا با کمک بهترین سایت های فریلنسری ایرانی و خارجی پروژه‌های متناسب با مهارت خود پیدا کنید.

پلتفرم Khan Academy

 اپلیکیشن مهارت‌آموزی Khan Academy برای اندروید

داستان تأسیس پلتفرم آموزش آنلاین Khan Academy جذابیت خاص خود را دارد. مؤسس این پلتفرم Sal Khan که اسمی مشابه یکی از بازیگرهای معروف هندی دارد در ابتدا ویدئوهایی برای آموزش یکی از اقوام درست کرد و بعد از مدتی ایده‌ی تأسیس یک وب‌سایت آموزشی آنلاین را در سر پروراند و حالا تبدیل به پلتفرم وسیعی شده که از مدرسان تا دانش‌آموزان و دانشجویان از آن استفاده می‌کنند.

این پلتفرم تمرکز بیشتری روی مباحثی مثل ریاضی و علوم دارد و مناسب یادگیری مباحث درسی است. البته تسلط داشتن به زبان انگلیسی برای درک مباحث بدون شک از پیش‌نیازهای اساسی آن به شمار می‌آید. در حوزه اقتصاد و کامپیوتر و تعدادی شاخه‌ی دیگر نیز دوره‌هایی در این پلتفرم به‌چشم می‌خورد.

Skillcrush

وب سایت Skillcrush

پلتفرمی با تمرکز بر آموزش برنامه‌نویسی است که دوره‌هایی به‌صورت رایگان و پولی ارائه می‌کند. از طراحی و تجربه کاربری گرفته تا دیجیتال مارکتینگ و HTML هرکدام دوره‌های اختصاصی خود را دارند تا کاربر بتواند با کمک دانش و مهارتی که به‌دست می‌آورد، ایده خود را تبدیل به کسب‌وکار کند.

ساخت حساب کاربری در وب‌سایت Skillcrush فقط به ایمیل احتیاج دارد و بدون اطلاعات کارت اعتباری و کاملاً رایگان میزبان کاربران خواهد بود. اگر هیچ تجربه‌ای در برنامه‌نویسی ندارید و قصد دارید به دنیای برنامه‌نویسی ورود کنید می‌توانید با ثبت‌نام در بوت‌کمپ برنامه‌نویسی Skillcrush از همین حالا مسیر خود را آغاز کنید.

Academic Earth

وب سایت Academic Earth

پلتفرم آموزش آنلاین Academic Earth یکی از حرفه‌ای‌ترین پلتفرم‌هایی است که پیدا خواهید کرد. اغلب دوره‌های ارائه‌شده در این وب‌سایت دوره‌های آنلاین بهترین دانشگاه‌ها از سراسر جهان هستند.

شما در بدو ورود می‌توانید با انتخاب مدرکی که قصد گرفتن آن را دارید و رشته تحصیلی به دوره‌های مختلفی دسترسی داشته باشید که همگی توسط اساتید دانشگاه‌های مطرح دنیا از MIT گرفته تا آکسفورد تدریس می‌شوند. علاوه‌بر دروس دانشگاهی که خیلی به کار ما نمی‌آید با کمی جست‌وجو می‌توان دوره‌های کاربردی پیدا کرد.

برای مثال، دوره‌های آماده‌سازی آزمون‌هایی مثل GMAT یکی از مواردی است که جلب توجه می‌کند و به‌راحتی بدون ساخت حساب کاربری دردسترس قرار دارد. البته، ویدئوها در یوتیوب بارگذاری شده‌اند. برخی دوره‌ها نیز با هدایت به وب‌سایت دانشگاهی که دوره را ارائه کرده، بدون حساب کاربری از آنجا دردسترس قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را دانلود کنید.

بهترین ‌وب‌سایت‌های آموزش آنلاین ایرانی

پلتفرم‌های آموزش آنلاین ایرانی مشابه و حتی کاربردی‌تر از نمونه‌های خارجی برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا وجود دارند که می‌توان با عضویت در آن‌ها در دوره‌های آموزشی رایگان یا پولی شرکت کرد.

وب‌سایت فرادرس

وب سایت آموزش آنلاین فرادرس

سایت فرادرس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین ایرانی است که از موضوعات درسی گرفته تا آموزش‌های برنامه‌نویسی را پوشش می‌دهد و می‌توانید با عضویت در آن به دوره‌های ۲۸۰ حوزه تخصصی و نزدیک به ۷ هزار عنوان آموزشی دسترسی داشته باشید.

برای ساخت حساب کاربری در فرادرس علاوه‌بر امکان ساخت ازطریق شماره ایران، امکان ایجاد حساب با حساب کاربری گوگل و لینکدین نیز وجود دارد و مطابق بررسی زومیت با وی‌پی‌ان نیز توانستیم وارد وب‌سایت فرادرس شویم؛ بنابراین، فارسی‌زبانان از سراسر دنیا امکان استفاده از دوره‌های آموزشی این پلتفرم را به‌صورت رایگان و پولی خواهند داشت.

وب‌سایت مکتب‌خونه

لوگو مکتب خونه

مکتب‌خونه دیگر پلتفرم آموزش آنلاین ایرانی است که مجموعه‌ی وسیعی از موضوعات آموزشی از آموزش زبان انگلیسی گرفته تا مدیریت و کسب‌وکار و آموزش‌های برنامه‌نویسی را ارائه می‌کند. برای ساخت حساب کاربری در این پلتفرم باید ازطریق شماره موبایل اقدام کنید. اما با وجود اینکه با وی‌پی‌ان نیز دسترسی به وب سایت مشکلی نداشت، امکان ساخت حساب با شماره‌های غیرایرانی وجود ندارد.

مکتب‌خونه مانند بسیاری از پلتفرم‌های آموزش آنلاین علاوه‌بر دوره‌های رایگان به‌عنوان پلتفرمی شناخته می‌شود که مدرسان می‌توانند با مشارکت در آن و تولید محتوای آموزشی آن را درون وب‌سایت ارائه کنند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.

وب‌سایت متمم

وب سایت متمم یکی دیگر از پلتفرم‌های آموزش آنلاین ایرانی است که می‌توانید با عضویت به‌صورت رایگان در آن به نیمی از محتوای آموزشی ارائه‌شده در آن دسترسی داشته باشید. این پلتفرم‌ همچنین امکان خرید اشتراک‌های یک‌ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله را فراهم می‌کند که دسترسی به تمام محتواها را فراهم خواهد کرد.

خوشبختانه وب‌سایت متمم نیز با وی‌پی‌ان دردسترس است و فارسی‌زبانان از سراسر دنیا می‌توانند با ایمیل در آن عضو شوند و از محتوای رایگان آن بهره‌مند شوند. محتوای آموزشی تحت پوشش این پلتفرم از موضوعات مدیریتی تا توسعه فردی و آموزش زبان انگلیسی را شامل می‌شود.

وب‌سایت آپادمی

وب سایت آپادمی با تمرکز بر آموزش آنلاین نرم‌افزارهای طراحی مناسب معماری، طراحی داخلی، کارهای گرافیکی و حتی طراحی طلا و جواهرات فعالیت می‌کند. سابقه این آموزشگاه به ۱۵ سال می‌رسد که در این مدت به‌صورت حضوری و آنلاین دوره‌های فراوانی را برای حدود ۳۰٬۰۰۰ هنرآموز فراهم کرده است.

اگر به‌دنبال پلتفرمی برای یادگیری فتوشاپ نرم‌افزارهای اتوکد و 3D مکس هستید با عضویت در پلتفرم آموزش آنلاین آپادمی می‌توانید به مجموعه وسیعی از دوره‌های گرافیکی دسترسی داشته باشید.

اگر در زمینه گرافیک فعالیت می‌کنید شاید بهتر باشد مقاله «معرفی بهترین سایت های ویرایش آنلاین عکس» را نیز مطالعه کنید.

وب‌سایت فرانش

سایت فرانش

سایت فرانش نیز در بین بهترین وب‌سایت‌های آموزش آنلاین قرار می‌گیرد که در موضوعات مختلف ازجمله فیلم و صدا تا آشپزی دوره‌های آموزشی فراهم می‌کند. حتی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز با عضویت در این وب سایت از دوره‌های آموزشی متناسبی بهره‌مند خواهند شد.

با مراجعه به وب‌سایت فرانش به‌راحتی می‌توانید با انتخاب فیلتر دوره‌های آموزشی رایگان، به موارد بی‌شماری دسترسی داشته باشید. برای ثبت‌نام در پلتفرم فرانش امکان استفاده از حساب کاربری گوگل یا هر ایمیل دیگری وجود دارد و مطابق بررسی زومیت دسترسی با وی‌پی‌ان نیز بدون مشکل برقرار بود؛ بنابراین، احتمالاً از سراسر جهان بتوانید از دوره‌های آموزشی این پلتفرم بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

دنیای اینترنت انتهایی ندارد و جدای از ابزار سرگرمی مختلف نظیر بهترین سایت ها و برنامه های پخش آهنگ آنلاین، ابزارها و پلتفرم‌های آموزشی آنلاین با قابلیت‌های و ویژگی‌های متفاوتی در آن پیدا می‌شوند که می‌توانند در نهایت به دسترسی به بهترین سایت های کسب درآمد با گوشی منجر شوند. فقط کافی است با آمادگی و آگاهی دوره‌ی آموزشی مدنظر خود را انتخاب کنید و مهارت خود را در آن رشته به سطح خوبی برسانید.

خوشبختانه، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین ایرانی و خارجی به‌صورت رایگان در دسترس هستند و اکنون شرایطی فراهم است که آموختن در سریع‌ترین و آسان‌ترین روش ممکن فراهم می‌شود.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین وب‌سایت آموزش آنلاین خارجی و ایرانی کدام است؟

    درحال حاضر بهترین وب‌سایت آموزش آنلاین خارجی را می‌توان Coursera دانست و در بین بهترین وب‌سایت‌های ایرانی باید از فرادرس و مکتب‌خونه نام برد.

  • آیا دریافت گواهینامه از وب‌سایت‌های آموزش آنلاین ضرورت دارد؟

    معمولاً اکثر پلتفرم‌های آموزش آنلاین نسخه دیجیتالی از گواهینامه را دراختیار شما قرار می‌دهند؛ اما اگر بخواهید می‌توانید درخواست ارسال نسخه چاپی را انجام دهید و هزینه آن را بپردازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات