بهترین کانا‌ل‌های علمی یوتیوب

شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگوی یوتیوب در جلوی تصویری محو شده از اسکرین شات های سایت دانلودر یوتیوب
یوتیوب پلتفرمی برای اشتراک‌گذاری ویدئو با موضوعات متفاوت در سطوح مختلف است. در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین کانال‌های علمی یوتیوب را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

یوتیوب یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای مخاطبان و تولیدکنندگان محتوا به‌شمار می‌رود که رفته‌رفته محبوبت آن بیشتر می‌شود. افراد می‌توانند با ساخت کانال یوتیوب، ویدئوهای خود را با سایرین به‌اشتراک بگذارند و با دستیابی به شرایطی مشخص حتی موفق به کسب درآمد از یوتیوب شوند.

از بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش زبان انگلیسی گرفته تا ویدئوهای سرگرم‌کننده را در این پلتفرم ویدئومحور می‌توان یافت که بازدیدهای میلیونی دارند و درعین‌حال محتوایی با کیفیت ارائه می‌دهند. یکی از موضوعاتی که همواره برای اکثر افراد جذابیت دارد، موضوعات علمی است.

مفاهیم علمی همگی درهم‌آمیخته با جست‌وجو و تجربه هستند و همین عامل باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود. اما، درک مباحث و تئوری‌های علمی با استفاده از ویدئو نه‌تنها راحت‌تر بلکه جذاب‌تر نیز خواهد شد. بنابراین، برای بهبود یادگیری مباحث علمی و افزایش اطلاعات عمومی می‌توان از ویدئوهای علمی کمک گرفت.

در این مقاله قصد داریم با بهترین کانال‌های علمی یوتیوب آشنا شویم که توسط متخصصانی هدایت می‌شوند که تجربه و دانش خود را به‌صورت رایگان با عموم مردم به‌اشتراک می‌گذارند تا هرکسی بتواند از این ویدئوها بهره‌مند شود.

از یادگیری درباره عملکرد سیستم ایمنی گرفته تا کاوش در اعماق فیزیک کوانتوم و نسبیت خاص، کانال‌های علمی یوتیوب گنجینه‌ای ارزشمند از انواع تئوری‌های علمی هستند که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارند.

بهترین کانال‌های علمی یوتیوب

فهرست ۱۰ نمونه از بهترین کانال‌های علمی یوتیوب با توجه به بازخوردهای کاربران و تعداد مخاطبان آن‌ها تهیه شده است. این مجموعه کانال‌های علمی همگی به‌زبان انگلیسی هستند. در صورت تمایل می‌توانید با کمک بهترین سایت‌های آنلاین برای دانلود ویدیو از یوتیوب، ویدئوهای مدنظر را ذخیره کنید و سر فرصت آن‌ها را تماشا کنید.

۱۰- کانال یوتیوب LAB 360

کانال یوتیوب LAB 360

این کانال در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده و متمرکز بر ستارگان است. در این کانال آخرین اخبار اکتشافات ناسا پوشش داده می‌شود. همچنین، ویدئوهایی برای توضیح سیاه‌چاله، سیاره، کهکشان‌ها و... ارائه می‌کند. ویدئوها به‌زبان انگلیسی هستند.

۹- کانال یوتیوب AsapSCIENCE

کانال یوتیوب asapScience

در سال ۲۰۱۲ میچل موفیت و گرگوری بروان تصمیم گرفتند کانالی برای آموزش علم همراه با سرگرمی راه‌اندازی کنند که منجر به تولد کانال یوتیوب AsapScience شد. در این کانال به پرسش‌هایی نظیر «چرا خستگی سراغ ما می‌آید؟» پاسخ می‌دهند و راهکاری برای به‌ تعویق انداختن یا در مواردی حل آن ارائه می‌کنند.

محتوای تعاملی ویدئوهای کانال AsapScience مخاطبان را درگیر خود می‌کند تا بهترین اثرگذاری را داشته باشد. تعداد دنبال‌کننده‌های این کانال هم‌اکنون بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است.

۸- کانال یوتیوب Sick Science

کانال یوتیوب Sick Science

آیا آزمایش‌های علوم تجربی دوران مدرسه را به‌خاطر دارید؟ یکی از دلایل جذابیت علوم تجربی برای ما انجام آزمایش‌های مختلف بود. در کانال Sick Science فرصتی وجود دارد که می‌توانید با یادگیری چند آزمایش خانگی مباحث علمی جدید را درک کنید. این کانال بر یادگیری ازطریق آزمایش متمرکز است.

کانال Sick Science توسط استیو اسپنگلر در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شده است. اسپنگلر نویسنده، معلم علوم تجربی و برنده جایزه تلویزیونی امی است که در تلویزیون ایالات متحده برنامه DIY Sci را اجرا می‌کند. در حال حاضر، کانال یوتیوب او ۵۹۰ هزار مشترک دارد.

۷- کانال یوتیوب Be Smart

کانال یوتیوب Be Smart

کانال یوتیوب Be Smart با دایره مخاطبان ۴٫۷ میلیون نفری رتبه هفتم بهترین کانال‌های علمی یوتیوب را تصاحب می‌کند. این کانال در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط دکتر جو هنسون راه‌اندازی شده است و دکتر هنسون اجرای ویدئوها را نیز به‌تنهایی انجام می‌دهد.

در کانال علمی Be Smart می‌توان پاسخ به بسیاری از پرسش‌هایی را که شاید روزانه از ذهنمان عبور کند، پیدا کرد. برای مثال، اغلب افراد به این موضوع فکر می‌کنند که کلبه‌های یخی اسکیموها (igloo) چگونه فرد را گرم می‌کنند؟ در این کانال ویدئوی مفصلی در این باره وجود دارد که می‌تواند پاسخ علمی این پرسش را ارائه کند.

لیست قیمت گوشی‌های بازار ایران

۶- کانال یوتیوب Vsauce

کانال یوتیوب Vsace

کانال Vsauce با وجود ۱۸ میلیون مشترک، نشان داده است که توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. ویدئوهای این کانال با اجرای مایکل استیون به‌دنبال پاسخ پرسش‌های مختلفی می‌رود که شاید در مقطعی در ذهن هر شخصی نقش ببندد. مایکل استیون این کانال را در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کرد.

در کانال یوتیوب Vsauce، مجری در هر ویدئو یک مفهوم منحصربه‌فرد علمی را در نظر می‌گیرد و گوشه‌گوشه‌ی آن را بررسی می‌کند و لایه به لایه پاسخ‌های خود را مطرح می‌کند. یادگیری مباحث علمی با چاشنی کانال یوتیوب علمی Vsauce می‌تواند سرگرم‌کننده و آموزنده باشد.

۵- کانال یوتیوب Kurzgesagt – In a Nutshell

کانال یوتیوب Kurzgesagt – In a Nutshell

کانال یوتیوب Kurzgesagt که نامش را می‌توان «خلاصه» معنی کرد در سال ۲۰۱۳ و به زبان آلمانی توسط چندین تصویرساز و انیمیشن‌ساز آغاز به‌کار کرد تا تبدیل به کانال سرآمدی در بحث آموزش شود.

بنابراین، ویدئوهای این کانال با ارائه در فرم انیمیشن حس خاص و منحصربه‌فردی را برای مخاطب ایجاد می‌کند و می‌تواند سنین مختلف را برای یادگیری مباحث علمی جذب کند. در حال حاضر این کانال یوتیوب با ۲۰ میلیون کاربر همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

۴- کانال یوتیوب Minute Phusics

کانال یوتیوب Minute Phusic

اگر تاکنون حس کرده‌اید علم فیزیک خسته‌کننده است شاید با تماشای ویدئوهای کانال یوتیوب Minute Physics به برداشت نادرست خود پی ببرید و بتوانید فرصتی پیدا کنید که لذت فیزیک را کشف کنید. این کانال در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط هنری ریچ راه‌اندازی شد و اکنون تعداد دنبال‌کننده‌های آن به ۵٫۵ میلیون نفر می‌رسد.

با کمک این کانال علمی یوتیوب می‌توانید فیزیک را به‌راحتی و با سرگرمی فرا بگیرید. از نقاط قوت این کانال یوتیوب می‌توان به آموزش مباحث پیچیده فیزیک در ویدئوهای کوتاه ۵ دقیقه‌ای اشاره کرد که با کمک تصاویر و فرمت‌های دست‌نوشته فرایند آموزش را آسان می‌کند.

۳- کانال یوتیوب Veritasium

کانال یوتیوب Veritasium

این کانال علمی یوتیوب، یک کانال علمی حقیقی است که صرفاً براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط افرادی که در یک حادثه درگیر بوده‌اند، وسدئوهایی تهیه می‌کند. عنصر حقیقت در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) توسط دِرِک مولر آغاز به‌کار کرد.

همان‌طور که نام این کانال نشان می‌دهد، هدف آن کاوش در وقایع علمی یا اشیاء علمی مبتنی‌بر حقیقت است و درک راه زیادی را برای برملاکردن آن‌ها طی می‌کند. علاوه‌براین، با کمک انیمیشن سه‌بُعدی تلاش می‌کند مفاهیم پیچیده‌تر را ساده کند تا افراد بیشتری آن را بفهمند.

۲- کانال یوتیوب Crash Course

کانال یوتیوب Crash Course

کانال یوتیوب Crash Course با ۱۴ میلیون مشترک محلی برای افرادی است که می‌خواهند به‌راحتی از سد امتحانات عبور کنند. این کانال در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی) توسط هنک و جان گرین، دو برادر، راه‌اندازی شد و در موضوعات ازجمله تاریخ جهان، زیست‌شناسی، شیمی و فلسفه ویدئوهایی دراختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

نقطه قوت این دو برادر در ویدئوهای ارائه‌شده در کانال علمی یوتیوب خود، استفاده از سبک انیمیشن‌های دوبُعدی برای تدریس است که بازدهی و افزایش تعامل به‌واسطه آن اثبات شده است.

لیست قیمت لپ‌تاپ‌های مختلف امروز چقدر است؟

۱- کانال یوتیوب Big Think

کانال یوتیوب Big Think

در این کانال علمی یوتیوب می‌توانید درباره هوش مصنوعی، نسبیت فضا-زمان و حتی فرهنگ و روانشناسی انسان اطلاعاتی به‌دست آورید. نکته مهم این است که همه‌ی موضوعات توسط افرادی ارائه می‌شوند که در آن رشته و زمینه متخصص هستند و تسلط کافی به مباحث آن دارند.

کانال یوتیوب Big Think توسط ویکتوریا بروان و پیتر هاپکینز راه‌اندازی شده است و جایگاه برتر بین بهترین کانال‌های علمی یوتیوب را از آنِ خود می‌کند. این کانال یوتیوب درحال‌حاضر حدود ۶ میلیون مشترک دارد.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین کانال علمی یوتیوب برای آموزش آزمایش‌های قابل انجام در خانه کدام است؟

    تقریباً اکثر کانال‌های علمی معرفی‌شده در مقاله آموزش آزمایش‌های خانگی را ارائه می‌کنند؛ اما می‌توان از کانال LAB 360 و Cool Science نیز در این بین نام برد.

  • آیا بهترین کانال‌های علمی یوتیوب بیشترین بازدید را دارند؟

    خیر، بیشترین بازدید ویدئو در یوتیوب مربوط به ویدئوهای علمی نمی‌شود و در فهرست بهترین کانال‌های یوتیوب فاکتور پربازدیدترین مدنظر قرار نداشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات