هواوی بالاتر از اپل و شیائومی به برترین برند ساعت هوشمند دنیا تبدیل شد
بازار جهانی گجتهای هوشمند پوشیدنیِ مچی که شامل ساعتهای هوشمند و دستبندهای پایش سلامت میشود، در ۹ ماه نخست امسال از مرز ۱۵۰ میلیون دستگاه عبور کرده است. بهگزارش مؤسسهی IDC، این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان میدهد.
بهگزارش CNMO، در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۵ ساعتهای هوشمند با سهمی نزدیک به ۱۲۰ میلیون دستگاه، رشد سالانهی ۷٫۳ درصدی را تجربه کردند. در مقابل، دستبندهای سلامتی ساده و اقتصادی با افزایش تقاضای چشمگیرتر، رشد ۲۱٫۳ درصدی داشتند و مجموع فروش آنها به ۳۲٫۸۶ میلیون دستگاه رسید.
هواوی در این مدت بهعنوان بزرگترین برند ساعت هوشمند جهان شناخته شد. مدلهای هواوی واچ GT 6 و هواوی واچ GT 6 پرو نقش مهمی در افزایش فروش این شرکت داشتند. هواوی در مجموع ۲۸٫۶ میلیون دستگاه به بازار جهانی عرضه کرد؛ هرچند بخش عمدهی این عدد یعنی ۲۰٫۸ میلیون دستگاه به بازار چین اختصاص دارد. IDC اعلام کرد که هواوی بهطور جدی بهدنبال گسترش حضور خود در بازارهای خارج از چین است.
در رتبهی دوم، شیائومی قرار دارد که سریعترین رشد را در میان پنج برند برتر ثبت کرده است. این شرکت با عرضهی ۲۷٫۹ میلیون دستگاه پوشیدنی هوشمند و استقبال گسترده از محصولات اقتصادی مانند شیائومی اسمارت بند ۱۰ و ساعتهای متنوع ردمی، عملکرد درخشانی داشت. شیائومی علاوهبر چین، در بازارهای جنوبشرق آسیا و آمریکای جنوبی نیز حضوری پررنگ دارد.
در سوی دیگر، اپل که رتبهی سوم جهانی و رتبهی چهارم بازار چین را در اختیار دارد، همچنان روی مدلهای میانرده و پریمیوم تمرکز کرده است. تمرکز اصلی اپل در سال جاری بر توسعهی قابلیتهای ارتباطی پیشرفته مانند 5G و پیامرسانی ماهوارهای بوده است.
IDC پیشبینی میکند که در سال آینده، قابلیتهای ارتباطی پیشرفته، ادغام هوش مصنوعی و امکانات سلامتمحور پیچیدهتر، محرکهای اصلی رشد بازار ساعتهای هوشمند برای همه برندها خواهند بود. در این میان، سامسونگ که رتبهی چهارم جهانی را دارد، پس از افت در نیمهی نخست سال، با عرضهی گلکسی واچ ۸ و گلکسی واچ ۸ کلاسیک در سهماههی سوم، دوباره به مسیر رشد بازگشت.