مدیاتک؛ پس از موبایل، حالا نوبت بازار عینک‌های هوشمند است

جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو مدیاتک / MediaTek رنگ زرد
متا قصد دارد توسعه‌ی عینک‌های هوشمند خود را با پردازنده‌های شرکت تایوانی مدیاتک پیش ببرد.
تبلیغات

وینس هو، مدیر ارشد مدیاتک، به‌طور رسمی اعلام کرد شرکتش با متا وارد همکاری تازه‌ای شده است تا تجربه‌های بهتری از واقعیت ترکیبی را برای عینک هوشمند ری‌بن متا فراهم کند.

عینک‌ هوشمند فعلی Ray-Ban Meta، دوربین و میکروفون برای ارسال و دریافت پیام‌ها و گذاشتن پست در فیس‌بوک و اینستاگرام دارد. با این حال، نسل بعدی عینک‌ هوشمند متا احتمالاً مجهز به نمایشگر ویوفایندر (نمایاب) داخلی خواهد بود که با ادغام دنیای مجازی و فیزیکی، به کاربر امکان می‌دهد تا بتواند کدهای QR را اسکن کند، پیام‌ها را بخواند و کارهایی از این دست انجام دهد.

برای دستیابی به این هدف، یک‌سری اقدامات باید انجام شود؛ عینک‌ AR باید برای استفاده‌ی روزمره ساخته و بهینه‌سازی شود تا طراحی صنعتی‌ای داشته باشد که هم زیبا باشد و هم به اندازه‌ی کافی فناوری در خود داشته باشد تا تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. هدست‌‌ واقعیت مجازی بزرگ و حجیم است، اما متا می‌خواهد عینک‌هایی بسازد که ظریف‌تر و سبک‌تر باشند.

مدیاتک و متا

همکاری جدید بین متا و مدیاتک منجر به ساخت تراشه‌های سفارشی‌شده‌ای برای عینک‌ واقعیت افزوده خواهد شد. مدیاتک متخصص توسعه‌ی سیستم‌-روی‌-چیپ‌هایی با توان مصرفی کم و کارایی بالا است (البته به جز پردازنده دایمنسیتی ۹۳۰۰) که می‌توانند در فضای بسیار باریک دسته‌ی عینک ری‌بن جا بگیرند.

هم اکنون، عینک‌ هوشمند نسل دوم ری‌بن متا، از پردازنده‌ی اسنپدراگون AR1 نسل ۱ کوالکام استفاده می‌کند.

تقریباً هیچ جزئیات دیگری به‌جز همکاری متا و مدیاتک، در مورد عینک‌های واقعیت مجازی بعدی متا گفته نشده است. شایعات قبلی، عینک‌ هوشمند مجهز به دیدیاب را محصولی مربوط به سال ۲۰۲۵ می‌دانند، در حالی که مدل قوی‌تر عینک‌ AR متا را در سال ۲۰۲۷ با ویژگی‌های باورنکردنی خواهیم دید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات