متا کمتر از دو سال دیگر، فیلم‌های علمی‌تخیلی را به واقعیت تبدیل می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
مرد جوان با عینک آفتابی متا ری بن
منابع آگاه می‌گویند متا در سال ۲۰۲۵ عینک هوشمند جدیدی عرضه می‌کند که نمونه‌ی آن را فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌ایم.
تبلیغات

متا و اپل در آستانه‌ی عرضه‌ی هدست واقعیت ترکیبی هستند؛ با‌این‌حال، این شرکت‌ها کار روی مدل جدید محصولاتشان را در سکوت خبری شروع کرده‌اند. از یک طرف، متا برای کاهش قیمت هدست واقعیت مجازی تلاش می‌کند و از طرف دیگر، اپل روی کاهش وزن و ابعاد متمرکز شده است.

هدست کوئست ۳ که در هفته‌های آینده روانه‌ی بازار می‌شود، بسیار ارزان‌تر از اپل ویژن پرو است (۵۰۰ دلار دربرابر ۳٬۵۰۰ دلار)؛ اما با افزایش ۲۰۰ دلاری قیمت درمقایسه‌با کوئست ۲ مواجه شده است. کوئست ۳ از تمامی جوانب، هدست پیشرفته‌تری از نسل قبل است؛ باوجوداین‌، متا علاقه‌ی زیادی دارد که قیمت هدست‌هایش را به ۳۰۰ دلار برگرداند تا توجه افراد بیشتری را جلب کند.

خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابع آگاه در داخل اپل می‌نویسد که این شرکت مطمئن است محصول بهتری از متا عرضه می‌کند. درمقابل، یکی از کارمندان متا به بلومبرگ گفته است: «اکنون در مرحله‌ی ترس از اپل به‌سر می‌بریم.» متا به‌خوبی می‌داند که شرط‌بندی علیه اپل، کاری بسیار دشوار است.

به‌نوشته‌ی بلومبرگ، متا می‌خواهد سال آینده هدست واقعیت ترکیبی جدیدی با قیمت و قطعات کمتر دردسترس قرار دهد تا استفاده از آن ساده‌تر باشد. این شرکت هم‌زمان روی پروژه‌ای جاه‌طلبانه کار می‌کند که نمونه‌اش را صرفاً در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌ایم: عینک هوشمند با توانایی نمایش لایه‌های مجازی روی تصویر دنیای واقعی.

آنچه برای عینک متا توصیف شد، قرار است در کوئست ۳ و اپل ویژن پرو ارائه شود. با‌این‌حال، هدست‌های یادشده ابعاد و وزن زیادی دارند و در بلندمدت کاربر را خسته می‌کنند. متا می‌خواهد عینکی بسازد که کاربر در تمام طول روز روی چشمش قرار دهد.

ساخت عینک هوشمند واقعیت افزوده، بسیار دشوارتر از حد تصور است. اپل از سال‌ها پیش مشغول کار روی چنین محصولی بوده است؛ اما قطعا به‌ این‌ زودی‌ها از پسِ تولیدکردنش برنمی‌آید. متا با عرضه‌ی عینک در سال ۲۰۲۵ می‌تواند رقابت با اپل را وارد مرحله‌ی جدیدی کند.

بلومبرگ می‌گوید که آزمایش روی شیشه‌ی مخصوص عینک متا از همین‌حالا شروع شده است و عینک مذکور می‌تواند اطلاعاتی مثل پیام متنی و مسیردهی نقشه و اطلاعاتی درباره‌ی موسیقیِ در حال پخش را نمایش دهد.

متا امیدوار است که در چند سال آینده، افزون‌بر عرضه‌ی عینک هوشمند گران‌قیمت، مدل‌های ارزان‌تر را نیز در‌دسترس قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات